عاملین شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی در اردستان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته (جمعه ۹۴/۸/۲۹) نیروهای یگان محیط زیست شهرستان اردستان در استان اصفهان حین گشت و کنترل در ارتفاعات کوه سیاه در حاشیه منطقه حفاظت شده کهیاز متوجه صدای شلیک گلوله شدند.

رییس اداره محیط زیست اردستان در این باره گفت: محیط بانان به جست و جوی منطقه پرداخته و حوالی غروب آفتاب دو شکارچی متخلف را حین پایین آمدن از ارتفاعات و یک خودروی پراید که منتظر آناه بود را در پایین دست ارتفاعات مشاهده نمودند.

حسین شواخی اظهار داشت: مامورین جهت برخورد قانونی با شکارچیان غیرمجاز وارد شدند اما متخلفین با مشاهده محیط بانان از یکدیگر جدا شده و مشغول فرار شدند.

محیط بانان پس از مدتی تعقیب و گریز موفق شدند یک نفر از شکارچیان و راننده خودروی پراید را دستگیر کنند اما متخلفین غیر از یک اسلحه برنو، دوربین چشمی و هفت فشنگ گلوله زنی، مدرک جرم یا لاشه شکاری به همراه نداشتند.

…….لاشه دو قوچ وحشی که توسط شکارچیان متخلف شکار و سپس در زیر بوته های بزرگ مخفی شده بود

شواخی گفت: محیط بانان متوجه شدند که شکارچیان متخلف احتمالا لاشه شکار خود را در کوه مخفی کرده اند تا در فرصت مناسب لاشه را جابجا کنند.

مامورین به بررسی منطقه پرداخته و پس از چندین ساعت جست و جو و ردزنی در کوه لاشه دو قوچ وحشی را در زیر بوته های متراکم مخفی شده بود کشف نمودند.

حمل و انتقال لاشه کامل در طول روز بخصوص در ارتفاعات که امکان تردد خودرو وجود ندارد احتمال مشاهده متخلفین توسط محیط بانان یا مخبرین را افزایش داده و سرعت حرکت شکارچیان را نیز کاهش می دهد. تخلیه اندام داخلی و قطعه قطعه کردن لاشه شکار نیز علاوه بر وقتگیر بودن موجب ایجاد رد خون و آثار در منطقه شده و مامورین را نسبت به حضور شکارچیان هشیار می کند. بنابراین برخی از متخلفین بلافاصله پس از انجام شکار غیرمجاز لاشه ها را بصورت کامل در نقطه ای مخفی نموده و منطقه را ترک می کنند تا در زمان مناسب و پس از تاریک شدن هوا نسبت به انتقال آنها اقدام کنند.

متهم فراری نیز که پسر یکی از دستگیر شدگان بود و با پای پیاده در کوه متواری شده بود، پس از مشاهده دستگیری پدرش و کشف لاشه ها از ارتفاعات پایین آمده و تسلیم محیط بانان شد.

دو متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی و در جریان بازپرسی به شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی اعتراف نمودند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا قوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ دویست میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

شکارچیان دستگیر شده به شدت از اقدام خود پشیمان و نسبت به عواقب قانونی و جریمه نقدی قابل پرداخت نگران بودند.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+147
-241
  

8 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید:

    واقعاً فاجعست تمام خبرهای شکاری که اعلام میشه همه بیش از یک راس شکار زده شده!
    فقط راهش اینه که در کنار جریمه و زندان مصادره اسلحه چه مجاز و چه غیر مجاز حتماً صورت گیرد و در صورت وجود جواز حمل ابطال آن باید در اولویت دادگاهای محترم باشد.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 16

  2. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    نباید به این نامردها رحم کرد
    اینه حتی به این چند تا کل و بز هم رحم نمکنند خدایا تو خودت شر این مزاحمین رو از طبیعت کم کن

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 18

  3. نقی می‌گوید:

    ریاست محیط زیست شما که برای کاهش آلودگی هوا و ریز گردها نتیجه مطلوبی نگرفتین ” پس تمام هدف خود را اختصاص دهید به بی پناهان حیات وحش که دارند دست شکارچیان شیطان صفت نابود می شوند . کمبود امکانات و محیطبان یک مشکل مهمی است که در اهداف کاری شما باید مطرح و رسیدگی شود .ودیگر چرا محیط زیست مجوز شکار پرنده را صادر کرده با اینکه ما در فریدونکنار شاهد کشتار پرندگان شدیم و هستیم ؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 19

  4. داریوش می‌گوید:

    بیست میلیون رو که پرداخت کردن تازه از خواب غفلت بیدار میشن و میفهمن چه غلطی کرده بودن احتمال زیاد آدم میشن

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 14

  5. کلارى می‌گوید:

    اعمال مجازات براى شکارچیان از نان شب واجب تر است.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 16

  6. سوسن اکبری می‌گوید:

    باید اسلحه متخلفان مصادره بشه

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 13

  7. نیروانا می‌گوید:

    در این موارد استفاده از سگهای تربیت شده به محیط بانان کمک زیادی میکند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  8. هوشیار وبه گوش می‌گوید:

    خداقوت بابا اگه محیطبان فعل خواستن صرف بکنه شکارچی هرقدر هم زرنگ باشه و با نقشه قبلی وارد عمل بشه برو نیست آفرین محیطبانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>