دو شکارچی دارای پروانه به جرم شکار بیش از تعداد مجاز به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته (جمعه ۹۴/۸/۲۹) نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بردسیر کرمان حین اعمال قوانین و کنترل پروانه های شکار پرنده، به دو نفر از شکارچیان مشکوک شدند.

رئیس اداره محیط زیست بردسیر در این باره گفت: مامورین به بررسی موضوع پرداخته و متوجه شدند شکارچیان مذکور تعداد ۲۴ عدد کبک و تیهو شکار نموده اند.

علی سرخوش اظهار داشت: شکارچیان که دو نفر بودند دو پروانه شکار در اختیار داشته و طبق قوانین برای هر پروانه تنها مجاز به شکار ۳ عدد کبک و یک تیهو در هر روز بوده اند.

شکارچیان متخلف تعداد ۱۶ کبک و تیهو بیش از حداکثر تعداد مجاز شکار کرده بودند، بنابراین ۶ عدد کبک و دو عدد تیهو به آنها بازگردانده شده و دو اسلحه شکاری تک لول به همراه لاشه ۱۶ کبک و تیهو از متخلفین ضبط و هر دو نفر پس از تنظیم صورتجلسه تخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کبک وحشی معادل دو میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ ۳۲ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز می نمودند.

متخلفین صبح امروز (شنبه ۹۴/۸/۳۰) مبلغ ۲۲ میلیون ریال بابت بخشی از ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند و نیز متعهد شده اند تا پایان هفته جاری ۱۰ میلیون ریال باقیمانده را تهیه نموده و واریز نمایند.

همچنین متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

دستورالعمل صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم و از تاریخ ۹۴/۸/۱۰ جهت اجرا به استان های مورد نظر ابلاغ شده است.

+43
-33
  

30 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید:

    این همون چیزی هست که ما همه جا گفتیم و نوشتیم که پروانه دادن همان و قتل عام به ظاهر قانونی حیات وحش همان!

    با توجه به تجربه ای که وجود داره و عدم توانایی نظارت سازمان محیط زیست امکان کنترل تعداد شکار اساساً وجود ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 103 Thumb down 85

  2. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    این آخر و عاقبت مجوز دادن به شکارچیهاست
    این همه میگن مجوز ندید باسه همین که شکارچی جماعت وقتی تفنگ اومد دستش به هیچ جنبنده ای رحم نمیکنه
    حالا این اولشه از این خبرها زیاد میشنوید

    پر طرفدار Thumb up 97 Thumb down 84

  3. امیرعلی می‌گوید:

    باعث تاسفه که اسم شکارچیان قانونمندو لکه دار می کنن …

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 54

  4. ایرانی می‌گوید:

    قابل توجه آقایان شکارچی. اینم از پروانه شکار….

    حالا معلوم میشه شکارچی و شکارکش نمیدونم مجاز و غیر مجاز همه یه جورن و یه راه دنبال میکنن اونم فقط نابودی حیات وحش

    البته قابل توجه آقایونی که یه تفنگ نخجیر یا بادی گرفتن افتادن به جون حیات وحش و الان هم منفی میدن

    ما هم یه زمانی شکار میکردیم تفنگ قدیمی ساخت بلژیک داریم ولی الان با این وضعیت حیات وحش دیگه وقت شکار نیست چه مجاز و چه غیر مجاز

    پر طرفدار Thumb up 108 Thumb down 92

  5. مجید می‌گوید:

    این هم شکارچیهای مجاز و دوستدار طبیعت و این حرفا
    تحویل بگیرن دوستانی که بین شکار مجاز و غیر مجاز فرق میزارنو با الفاظ شکارکش و شکارچی بازی میکنن.
    همشون سروته یه کرباسن ولی برای همتون متاسفم چون بد تقاس پس میدین. دیدم که میگم.

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 74

    • امین منصوری می‌گوید:

      جنابان ایرانی و مجید هر کسی ممکن است تخلف نماید ، مانند راننده ای که گواهینامه دارد و از چراغ قرمز عبور میکند. جناب ایرانی با این حرفتان موافقم که شکارچی مجاز و غیر مجاز هر دو میکشند اما کلی گویی کار درستی نبوده و تفاوتهای زیادی بین شکارچی مجاز و غیرمجاز وجود دارد که خودتان هم این موضوع را به خوبی میدانید و نمونه بارز یک شکارچی واقعی هستید که با کاهش جمعیت حیات وحش، سلاحتان را زمین گذاشته و حتی با مجوز هم به شکار نمی روید، درست مثل خود من. به هر حال جای خوشحالی دارد که هنوز هموطنان عزیز و با فرهنگی چون شما دارم. پروردگار پشت و پناهتان.

      پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 16

  6. داریوش می‌گوید:

    شکارچی های قانونمند هم دیدیم !!!!!

    داغ Thumb up 53 Thumb down 56

  7. یک همکار می‌گوید:

    طبق قانون کاری که شکارکشان عزیز انجام داده اند تخلف بوده و تعجبم از اینه که تعداد ۸ کبک به آنها برگردانده شده . اگر همکاران محترم به توضیحات پشت پروانه دقت کنند قید شده این پروانه در شرایط ذیل غیر قابل اعتبار است : یکی از بندها متذکر شده شکار بیش از تعداد قید شده پرندگان وحشی است که این بمعنای ابطال پروانه و محرز بودن جرم فرد و عدم داشتن پروانه است که مجازات برای کل شکار انجام شده باید در نظر گرفته بشود و جریمه هم به همین طریق برای کل شکار صورت گرفته محاسبه شود .

    داغ Thumb up 31 Thumb down 33

  8. فرخ حمیدی می‌گوید:

    اینا باید در سابقشون درج بشه برای دفعه های بعد
    تا به این متخلفان دیگه پروانه ندن

    داغ Thumb up 31 Thumb down 30

  9. احسان می‌گوید:

    عزیزان ببینید دارند جواز شکار می گیرند فقط ۴ عدد پرنده ولی شکار می کنند ۱۰۰عدد برادران عزیز دارند نسل کشی می کنند عزیزان دارد یک فاجعه رخ می دهد برادران به داد حیات وحش برسید …

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 40

  10. دوست می‌گوید:

    باید تأسف خورددد به حال این قانون شکنان و جرمی که مرتکب شدند.

    حرص و آزمندی بشر خطاکار مستوجب عقوبت بدتر از این هم هست.

    اما روی دیگر صحبتم با آن دسته عزیزانی است که منتظر انجام بازی روانی “حالا گیرت آوردم فلان فلان شده.. “هستند.

    منطقی ببینید و منطقی بگویید. دنبال موردی بودن که نتیجه ای کلی بگیرید کار خردمندانه ای نیست.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 13

  11. امیر می‌گوید:

    وسوسه شکار دست بردار این جماعت طمعکار نیست، بعدم بفرموده خانم ابتکار قرار بود برای استراحت دادن به طبیعت چند سالی مجوز شکار متوقف بشه چی شد؟؟؟

    داغ Thumb up 34 Thumb down 41

  12. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    دیگه بعضیا هم این جورین ذیگه اینا حتما بدون پروانه هم شکار میرفتن حالا هم که پروانه گرفتن خواستن از فرصت استفاده کنند که گیر افتادن حالا تا سه سال محروم از شکار و پروانه میشن تا حالشون جا بیاد تا دیگه طمع نکنن و قانونی باشن.

    داغ Thumb up 21 Thumb down 20

  13. Hunter می‌گوید:

    سلام
    این دوستانو جمعه گرفتن
    یعنی ممکنه ک از پنجشنبه اومده بودن برای شکار
    یعنی ۱۶تا کبک مجاز داشتن
    اون ۸تا کبکم برای این ی مدتیه ک پروانه شکار رو دیر دادن
    پس خیلی هم متخلف نبودن
    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 18

    • DORNA می‌گوید:

      ممکنه طلبکار هم باشند!

      البته که شکارچی جماعت اگر خودش رو طلبکار فرض نمی کرد به لذت بردن از تماشای طبیعت اکتفا می کرد…

      داغ Thumb up 27 Thumb down 36

    • kooshan می‌گوید:

      جناب شکارچی،
      ممکن است اینطور باشد که شما گفته اید و احتمال دارد چند کبک دیگر نیز بطور غیر مجاز شکار کرده و خورده یا مخفی کرده باشند و به همین جهت شاید بهتر باشد حداکثر مجازات در موردشان اعمال شده و سلاحهایشان نیز توقیف و ضبط شود تا این چنین افراد زیاده خواه و با این قبیل توجیهات من درآوردی و منفعت طلبانه عبرتی گرفته و همفکرانشان نیز حساب کار دستشان بیاید.

      داغ Thumb up 14 Thumb down 21

      • Hunter می‌گوید:

        سلام
        در جواب این افکار نسنجیده و از روی احساس باید بگم شما نمیخواد با اینگونه الفاظ وبازی با کلمات اولا افکار عمومی رو ک اغلب اطلاعات زیادی نسبت ب شکار پرندگان ندارن منحرف کنید و در ثانی س ح م ز اینقدر زرنگ هست ک با دادن پروانه های بعد از موسم شکار پرندگان سود کلانی از شکارچیان دریافت کنه بدون آنکه پرنده ای در منطقه برای شکار مونده باشه
        برای مثال استان مرکزی فقط پروانه شکار کبک و تیهو میده اونم ب مدت یک ماه و نیم در حالی ک ۹۵درصداز کبک ای استان با شروع فصل سرما کوچ یا گدار میکنن و عملا هیچ کبکی برای شکار وجود ندارد
        قضاوت با اساتید!منتظر پاسخ های علمی و تجربی و ن از روی احساس شما هستم
        ممنون

        پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

        • kooshan می‌گوید:

          جناب شکارچی،
          در نظر قبلی خودتان گفته اید : « یعنی ممکنه ک از پنجشنبه اومده بودن برای شکار یعنی ۱۶تا کبک مجاز داشتن » که تا اینجا بیان یک احتمال بوده و ایرادی ندارد، اما طبق خبر دیده بان، شکارچیان تخلف خود در روز جمعه و شکار غیرمجاز را پذیرفته اند پس این احتمال که آنها بفرض حضور خود در روز پنجشنبه در منطقه تخلف دیگری نیز داشته اند به واقعیت نزدیکتر بوده و نمی تواند دیدگاهی صرفأ احساسی باشد و همچنین درک این نکته که متخلفین شکار ممکن است تخلفات آشکار نشده هم داشته باشند قاعدتأ برای بازدید کنندگان دیده بان کار مشکلی نباید باشد و ضرورتی ندارد نگران « منحرف شدن افکار عمومی» باشیم.
          و اما بد نیست خودتان بفرمائید که گفتن اینکه « اون ۸تا کبکم برای این ی مدتیه ک پروانه شکار رو دیر دادن» آیا سخن سنجیده ای است؟
          و آیا بیان عبارت «……. پس خیلی هم متخلف نبودن» اشاره به واقعیت بوده و یا بازی با کلمات است؟
          و اما این اظهار شما که « برای مثال استان مرکزی فقط پروانه شکار کبک و تیهو میده اونم ب مدت یک ماه و نیم در حالی ک ۹۵درصداز کبک ای استان با شروع فصل سرما کوچ یا گدار میکنن و عملا هیچ کبکی برای شکار وجود ندارد» موضوع دیگر و جدیدی بوده که حالا مطرح کرده اید و گرچه قابل بحث و بررسی است ولی بنظر نمی رسد بتوان آن را به نظر قبلی شما و گفتگوی ما مرتبط دانست و باید جداگانه به آن پرداخت.
          و نهایتأ علاوه بر توجه منصفانه به نظر دیگران بهتر این است در آنچه خود بیان می کنیم نیز دقت لازم را مد نظر قرار دهیم.

          داغ Thumb up 3 Thumb down 7

          • Hunter می‌گوید:

            سلام
            خدمت جناب کوشان و کلیه طرفداران محیط زیست و شکار و دست اندرکاران سایت دیده بان
            در جواب شما باید عرض کنم تا زمانی ک خودتون جزء کوچکی از یک جامعه یا گروه نباشید نمیتونید تصمیم درستی در باره اون گروه بگیرید
            مطمئن هستم شما تا بحال تفنگ نداشتید و برای طبیعت گردی و در کنار اون شکار ب طبیعت نرفته و نمیتونید برید
            چون یه سفر یه روزه شکار حداقل حدود ۲٠٠تا ۲۵٠هزار تومن هزینه داره غیر از هزینه ای ک شما برای خرید یه سلاح خوب در حدود ۱۵تا ۲٠میلیون باید بپردازید
            اونوقت شما براحتی جماعت شکارچی رو منفعت طلب میخونی واونها رو مستحق توقیف سلاح میدونی اونم ب خاطر چند قطعه پرنده اضافه تر از حد مجاز
            این جماعت اگه منفعت طلب بودن بدون اینکه ماشینشونو توی بیابون خورد کنن وسرمایشونو توی اینکار بخوابونن میرفتن یه جای تفریحی بهترین غذا رو هم میخوردن با یک دهم این هزینه‌ها
            پس کمی توی نوشته هاتون تامل کنین وهمه رو بایه چشم نکنین
            ممنون

            داغ Thumb up 4 Thumb down 2

        • رشید می‌گوید:

          باشما موافقم

          موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

        • محسن رزاقی می‌گوید:

          سلام:
          شکار زیبا نیست.
          سلام خدا بر امیر المومنین،
          امامان ما حرفهای قشنگ دیگری هم زده اند مثلا: معده خود را قبرستان حیوانات نکنید.
          کاش زمانی که میخواستیم اسلحه به طرف حیوان بی زبانی بگیریم لحظه ای به عمق حرفهای امامان فکر میکردیم: (لذتی که در گذشت هست در انتقام نیست)
          در دین ما به رحم و مروت تاکیید شده است.
          یاضامن آهو
          وسلام بر پیروان راه هدایت.
          .

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

        • kooshan می‌گوید:

          جناب شکارچی،
          با سلام متقابل
          اگر منظور شما این است که هر کنش و فعالیتی ویژگیهای خاص خود را نیز دارد ابن مطلب درستی است ولی بدین معنی نیست که آن فعالیت دیگر از حوزه درک و شناخت دیگران خارج است ضمن اینکه با رجوع به اهل فن و مطلعین می توان تا حدود زیادی به این ویژگیهای مخصوص هم پی برد در غیر این صورت فرضأ محاکمه هیچ مجرمی مقدور نبوده یا معالجه بیماران جسمی و روحی ممکن نمی شد و بسیاری از مطالعات و پژوهشهای زیست شناسی، جامعه شناسی ، انسان شناسی، روان شناسی و… امری بیهوده بود، بعلاوه باید توجه داشت هر کس که مجوز هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی را از مراجع ذیصلاح اخذ کند _ فارغ از هزینه پرداخت شده جهت مجوز و مقدمات و وسائل و ابزار لازم هرچقدر هم که گزاف باشد _ در صورتی که از حدود مجوز فراتر رود به حقوق عمومی تعدی کرده و عملی سودجویانه و منفعت طلبانه و خلاف مصالح عمومی مرتکب شده و این ربطی به کمیت و کیفیت تخلف ندارد ضمن اینکه بد نیست بدانید در نظر بسیاری که بمانند شما فکر نمی کنند همان «… چند قطعه پرنده….» اشاره شده که ظاهرأ از دیدگاه تان چندان مهم نیستند احتمالأ بسیار ارزشمندتر از مبالغی است که شما به اختیار خود هزینه کرده و آنها را فهرست کرده اید.

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  14. طبیعت گرد می‌گوید:

    اینم از نظر دادن دوستان به ظاهر طرفدار محیط زیست….جای تعجب نداره توی همه عرصه ها و گروه ها افراد افراطی زیاد هستن که با این تفکر به شکار و شکارچی نگاه میکنن.دلیلی نداره شما همه شکارچی ها رو با یه چوب بزنید وقتی افراد قانونمند زیادی هست و تابع قوانین پروانه شکار هستن حالا این وسط هم عده ای حریص و قانون شکن هم پیدا بشه نمیشه گفت که همه مثل هم هستن پس لطفا قضاوت نکنین…حضرت علی ع در نهج البلاغه میفرمایند قضاوتی که بر پایه ظن و گمان باشد عادلانه نیست

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 9

    • محسن رزاقی می‌گوید:

      سلام
      جناب طبیعت گرد، اصلا شکار زیبا نیست وامامان ما حرفهای قشنگ دیگری هم زده اند و …،
      مطلب من در پاسخ به شماست اما نمیدانم که دوستان چرا آن را در قسمت بالاتر از پیام شما گذاشته اند پس ادامه مطلب رادر بالا ببیند………

      داغ Thumb up 1 Thumb down 5

      • طبیعت گرد می‌گوید:

        سلام جناب رزاقی…با آرزوی سلامتی و دعای خیر خدمت جنابعالی…بحث بنده سر زیبایی شکار یا لذت آن نیست قطعا کشتن یک جاندار زیبا نیست حرف شما هم کاملا منطقیه ولی عرض بنده اینه که بالاخره شکار مجاز در این مملکت بود و هست سازمان اگر مجوز هم نده باز این دوستان شکار میرن ولی اگه ضابطمند و قانونی باشه طبیعتا بهتره به نظر من باید مخالفین مجوز شکار با این قضیه کنار بیان…و بحث دیگه بنده که از کلام حضرت امیر استفاده کردم این بوده که بعضی از دوستان همه رو به یه چوب میزن و هر عمل خلاف و زشتی به همه شکارچی ها نسبت میدن یجورایی همه رو متهم میکنن در صورتی که این به دور از اخلاق و انصافه.با تشکر از اظهارنظر حضرتعالی

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  15. کاسپین می‌گوید:

    شکارکش = شکار بیش از مقدار معین شده در پروانه
    شکارچی = مقید بودن به تعداد معین شده در پروانه

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 9

  16. جواد می‌گوید:

    پروانه شکار یعنی مجوز قتل و عام پرندگان چرندگان خزندگان کاملا اشتباه

    داغ Thumb up 3 Thumb down 14

  17. محمد می‌گوید:

    در منطقه بندر ترکمن ترکمنها پروانه شکار می گیرند ۴ عدد در هر روز و شکار می کنند بالای ۴۰ تا پرنده در هر روز بعضی از اینها شکار می کنند بالای ۱۰۰ پرنده در روز یعنی چندین برابر مجوز شکار // محیط بان آن منطقه آگاه باشند و حضرت علی پشت و پناهتون

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  18. دوست می‌گوید:

    دیده بان خواهشا کاری کن که کسی با وی پی ان نتونه رأی بخره..
    مشخصه خیلی حرکات..
    یهو ٣تا کامنت و نهایتا چهرتا کامنت هیدن شده, میرسن به مرز ٨٠رای مثبت..
    سمت و سوی تفکر هم مشخص است.

    و بقیه کامنت ها با روال معمولی رای میگیرند.
    چه موافق و چه مخالف

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>