یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودرو در پناهگاه حیات وحش موته از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه در نخستین روز هفته جاری (شنبه شب) یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته اصفهان از بین رفت.

مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: این حادثه در طول شب رخ داده و محیط بانان بلافاصله در صحنه حاضر شدند اما خودروی مربوطه  به دلیل عدم توقف پس از برخورد با کفتار شناسایی نشده است.

اخطار: این گزارش حاوی تصاویر ناراحت کننده ای است.


……….تصویر: کفتار تلف شده بر اثر برخورد با خوردوهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته

عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه حیات وحش موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم نموده و ضمن ایجاد تلفات متعدد در حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع و کنترل منطقه را نیز برای محیط بانان مشکل نموده است.

از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون ۱۰ آهو و ۴ کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این محور تلف شده اند.

بطور حتم موارد متعدد دیگری نیز از برخورد آهوان موته با خودروهای عبوری وجود داشته که حیوان بر اثر تصادف زخمی شده و پس از مدتی در گوشه ای از منطقه بر اثر جراحات وارده تلف شده است و لاشه تعدادی دیگر نیز توسط رانندگان خودروهای عبوری پس از تصادف برداشته شده است.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر پیرامون مخاطرات جاده ای که از قلب پناهگاه حیات وحش موته می گذرد کلیک کنید.

+10
-86
  

17 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید:

    ۱۰ آهو و ۴ کفتار؟؟؟؟!!!!

    به همین راحتی به خاطر ی جاده که از داخل منطقه حفاظت شده می گذره!

    این یعنی حفظ محیط زیست ، منابع طبیعی و زیست بوم ارزشمند کشور به حال خود رهاست!

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 5

  2. رشید می‌گوید:

    این جاده در کشور معروف است به جاده مرگ

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

  3. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان خبر بیژن پلنگ کش مثل توپ تو فضای مجازی پیچیده چرا شما خبر رو نمیزارید؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      دوستان عزیز از این قبیل فیلمها (کشتار پلنگ و …) در فضای مجازی بسیار زیاد می باشد که گاهی دروغ و شایعه است و گاهی حقیقت دارد.

      اما انتشار فیلمی که زمان و مکان آن مشخص نیست و متخلفین هنوز شناسایی یا دستگیر نشده اند به غیر از هشیار ساختن مجرمین برای فرار از دست قانون و از بین بردن مدارک احتمالی جرم و جریحه دار نمودن احساسات جامعه سود دیگری ندارد.

      مشابه این فیلم تاکنون ده ها فیلم دیگر از کشتار پلنگ در نقاط مختلف کشور به تحریریه این پایگاه خبری ارسال شده است که تا زمان شناسایی متخلفین بصورت غیرعلنی پیگیری می شود و پس از حصول نتیجه و دستگیری عوامل دخیل در فیلم بصورت عمومی اطلاع رسانی خواهد شد.

      بعنوان مثال شناسایی و دستگیری عامل کشتار پلنگ در سوادکوه سه سال از زمانیکه برای نخستین بار تصویر مربوط به آن منتشر شد به طول انجامید اما پس از معرفی متخلف به دادگاه از طریق این پایگاه خبری اطلاع رسانی شد.

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  4. kooshan می‌گوید:

    خواندن و دیدن اینگونه اخبار و تصاویر بهرحال از نظر بازدیدکنندگان که در زمره علاقمندان و توجه کنندگان به محیط زیست و طبیعت کشور هستند ناخوشایند و تأسف بار است اما علاوه بر جوانب خاص مشکلات زیست محیطی مثل راه حل تدریجی و درازمدت و هزینه بر بودن اقدامات مربوط که در همه جای جهان با درجات متفاوت وجود دارد آنچه که با نگاهی به رویدادهای عمومی کشور در معرض دید و توجه قرار می گیرد این است که جدا از اینها یک مشکل مضاعف دیگر هم در کشور ما بچشم می خورد و این مشکل اضافه وجود ذهنیت هایی است که معتقدند اولویتها و نیازهای کشور نه اقتصاد و اشتغال و بهداشت و آموزش و رفاه و محیط زیست سالم و… بلکه نظرات و دیدگاههایی است که آنها دارند و اقشار مختلف مردم و سیاستگزاران و مدیریتهای مسئول کشور و از جمله دولت نیز باید حتمأ اینگونه اندیشیده و عمل کنند بدیهی است چنین تفکری انرژی و توجه زیادی از کشور را بخود اختصاص داده و اقدامات اساَسی در بسیاری زمینه ها و از جمله در حوزه محیط زیست را سخت تر می کند و دیگر نمی توان چندان خوشبین بود که اقدامات مهم بخصوص در زمینه حفاظت از حیات وحش که سامان دهی مطلوب زیستگاهها از این جمله بوده قابل تحقق باشند.
    مصلحت کشور و مردم اقتضا می کند که با تدابیر سازنده مجامع عالی سیاستگزاری و اقدامات مؤثر مدیریتهای قانونی کشور و نیز مشارکت و همکاری و حمایت فراگیر مردم شرایطی مهیا شود وتلاش ها در جهت اداره امور کشور بسمتی باشد که این دیدگاههای خاص تغییر یافته و اصلاح شده و نقش مثبتی در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار کشور ایفا کنند، بنابراین با تحکیم و تثبیت چنین فضای مثبت و سازنده ای است که حل مشکلات مهم عمومی و زیست محیطی کشور مقدور خواهد بود و طبعأ اصلاح وضعیت فعلی جاده های عبوری از زیستگاههای حیات وحش مثل همین جاده که پناهگاه موته را بدو نیمه جدا تقسیم کرده و باعث خسارات بسیاری شده و خواهد شد در زمره اقدامات لازم و ضروری در این چهارچوب قرار می گیرد .
    البته فعلأ و بطور موقت و فوری، دولت و «س. ح. م. ز» ضروری است ضمن تعامل و همکاریهای متقابل با دستگاهها و نهادهای ذیربط و مسئول، همه توان و امکانات مقدور و در دسترس خود را جهت تخفیف این خسارات بکار گیرند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  5. اردک ماهی می‌گوید:

    طفلکی . . . دریغا . . .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  6. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    شک ندارم که بیشتر این برخوردها عمدی است یعنی خیلی از رانندگان هستند که عمداً نوربالا میزنند و فرمان به سمت حیوان میگیرند!!!!
    حتی ممکن است حیوان یک آسیب جزئی دیده باشه طرف یک دنده عقب هم میگیرد تا دل و روده حیوان بیرون بریزه!!! من خودم بارها در تاریکی شب موقع رانندگی در مناطق پرت و خلوت شاهد عبور شغال و روباه از عرض جاده بودم حتی با سرعت معمول در شب یکبار هم برخورد نکرده ام. حیوانات تک رو معمولاً در عبور از عرض جاده موفق هستند اگر بعضی از رانندگان مسخره بازی درنیارن.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  7. ببر منقرض شده مازندران می‌گوید:

    تا کی باید از این اتفاقات حرررررررص بخوریم؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  8. درنای تیمره می‌گوید:

    رانندگان هیچ تقصیری ندارند

    داغ Thumb up 8 Thumb down 20

  9. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    بدجور میکشه این جاده مثل طاعون مثل شکارکشا

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  10. مهسا می‌گوید:

    کفتارهای بیچاره درایران در معرض همه نوع خطر و زجری هستتد.. متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  11. ایمان می‌گوید:

    چندی پیش استاندار محبوب اصفهان قول داده بودند که برای ایمن نمودن این جاده همکاری و مساعدت لازم را انجام دهند. به امید خدا هر چه زودتر این کار انجام شود تا دوستداران حیات وحش کشور، دیگر شاهد این تصاویر دلخراش در این جاده مرگ نباشند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  12. کاسپین می‌گوید:

    بعضی از راننده ها عمدا با حیوانات برخورد می کنند
    از بس که این راننده های انسان نما ، به خود مغرور و پر افاده هستند
    هنر دیگری که ندارند فکر می کنند کشتن حیوانات هنر است
    خدا لعنتتان کند که وقتی سوار ماشین می شوید گمان می کنید مالک کل جاده و خیابانها هستید ننگ بر شما

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  13. reza می‌گوید:

    باد تمام جاده فنس کشی و برای عبور مرو حیوانات تونل و پل احداث بشه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  14. کلارى می‌گوید:

    دل هر انسانى از دیدن این تصاویر بسیارناراحت کننده واقعا خون مى شود و إظهار نظر بعضى افراد سطحى نگر که رانندگان را کاملا بى تقصیر مى دانند جاى بسى تعجب دارد !

    در واقع در این حادثه با توجه به “وضع موجود این جاده ” تنها مقصر راننده بى احتیاط است که باعث خسارت به محیط زیست مى گردد ، و چاره کار فعلا همین احتیاط است قطعا راننده از سرعت مطمئنه تخطى کرده است ، چگونه است او را کاملا بى تقصیر بدانیم!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>