عامل کشتار یک گرگ خاکستری در تربت حیدریه به تحمل شش ماه زندان محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): ماه گذشته (مهرماه ۱۳۹۴) گزارشی مبنی بر کشته شدن یک گرگ خاکستری توسط یک دامدار از ساکنان روستایی در تربت حیدریه در اختیار نیروهای محیط زیست این شهرستان قرار گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه در این باره گفت: محیط بانان به تحقیق در این رابطه پرداخته و ضمن شناسایی دامدار متخلف، لاشه گرگ را نیز که پس از کشته شدن در گودالی دفن شده بود از زیر خاک بیرون کشیدند.

سعید پشم چی اظهار اشت: با شکایت اداره محیط زیست شهرستان تربت حیدریه پرونده ای در این رابطه در مراجع قضایی تشکیل و عامل کشتار گرگ به دادگاه معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری (جزائی) تربت حیدریه دادگاه با توجه به محتویات پرونده بزهکاری متهم را مسلم و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه با استناد به قانون شکار و صید و قانون آیین دادرسی کیفری مجرم را به تحمل شش ماه حبس تعزیری (زندان غیر قابل خرید) محکوم نمود.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک گرگ  معادل چهل میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

+65
-54
  

28 دیدگاه

  1. ببر منقرض شده مازندران می‌گوید:

    خدا رو شکر !!!!!
    زندان غیر قابل خرید اجرا شد؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 14

    • kooshan می‌گوید:

      جناب ببر……….. ،
      هنوز اجرا نشده، این رأی اولیه بوده و امکان تغییر آن در دادگاه تجدید نظر هست، بطور کلی رأی مرحله تجدید نظر قطعی و قابل اجراست، در ضمن اگر این چوپان قبلأ تخلف دیگری نداشته بهتر است از مجازات حبس تعلیقی و جریمه استفاده شود.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  2. شکارچی می‌گوید:

    همین شخص به خاطر اینکه این گرگ به گوسفنداش حمله کرده شکایت کرده.چرا اونجاش رو نمیگین که هیچ خسارتی بهش ندادن.؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 23

    • ahmad می‌گوید:

      بهانه پشت سر بهانه. چوپان گرسنه اش میشه کل و بز وحشی شکار میکنه. گرمش میشه گرگ شکار میکنه. سردش میشه پلنگ شکار میکنه. بسه دیگه بابا. طبیعت رو داریم داغون میکنیم که مثلا جیبمون رو پر پول کنیم. آخه انصاف کجاس پس؟ گوسفندها تمام کوهها رو پر کردن و سرک به همه جا میکشن. با این حساب دیگه باید نسل گرگ و خرس و پلنگ رو پاک کرد.

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 14

      • شکارچی می‌گوید:

        فرمایش شما فرضا درست.حالا اینو بگو اگه دولت خسارت این بابا رو میداد،بنظرت گرگ به گوسفتداش حمله میکرد بازم گرگ رو میزد؟یا میگفت بفرما اقا یا خانم گرگ بخور به جهنم دولت عزیزم پولشو میده.یه سگ خورد هم اخرش میگفت.!؟؟

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      حرف شما قبول باید خسازتش را بدهند اما دامداران نیز باید اقدامات حفاظتی را انجام دهند که خسارت وارد نشه. حصارهای آنها قرص و محکم نیست ، سگ گله کارآمد ندارند، موقع چرا یخصوص چرای شبانه از نفرات کمکی استفاده نمیکنند، طرف گله را میدهد دست یک پیرزن یا یک بچه میره شهر دنبال کار و گرفتاریش. بحث بر سر اینه خیلی ها نمیخواهند هزینه کنند و فقط خودشون را میبینند.ما باید برای یک گرگ هم حق زندگی قائل باشیم.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

    • سعید می‌گوید:

      اولا مراتع ثروت ملی محسوب میشوند و کسی حق ندارد شال کلاه کند و صدها گوسفند را راهی مرتع کند و از گرگ هم نتظار داشته باشد کت و شلوار بپوشد و بیاد از در این دامدار فوق العاده مهربان!!!! غذا گدایی کند.

      ثانیا این دامدار فوق العاده مهربان و عزیز میتونست چند تا سگ خوب نگهداری کنه که گرگ به دام حمله نکنه.

      این روش دامداری فعلی که در ایران وجود دارد نتیجه ای جز تخریب مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی بدلیل استفاده خارج از حد توان مراتع که نتیجه آن بیابان شدن مراتع کشور و بروز مشکلات ریز گردها و…. است نتیجه ای در بر ندارد.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  3. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    این حکم قاضی محترم قابل قبول است

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 17

  4. چهاردانگه می‌گوید:

    مطمئن باشید اگه حکم اجرا بشه و بزهکار ۶ماه حبس بکشه قطعا این احکام بازدارنده خواهد بود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 17

    • arash می‌گوید:

      به هیچ عنوان جنبه بازدارندگی نداره. خوب وقتی اجازه میدیم دادمدار به راحتی در هر جایی که دلش میخاد گوسنفندشو بببره نتیجش همینه. اما دامدار بیچاره هم روزیش از این راه هست پس نمیشه فقط جلوشو گرفت بلکه اول باید برای امرار معاشش فکر بشه و بعد هم به هیچ طریقی اجازه ندن دامدار به این مناطق وارد بشه. مشکل ما اینه که هیچ چیزی رو ریشه ای نگاه نمیکنیم فقط به برخوردهای قهر آمیز عادت کردیم.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  5. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    ادم حیرون میمونه از کار اینها چون به هیچ جنبنده ای رحم نمیکنند

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 14

  6. مهسا می‌گوید:

    امان از دست این نوع دامدارها.. تیشه به ریشه حیات وحش و مراتع طبیعی زده اند..

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 13

  7. مهسا می‌گوید:

    دیده بان محترم لطفا تحقیق و گزارش بفرمایید که اسن پژمان پلنگ کش ملعون کیه ؟ چرا دستگیر نشده ؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 8

  8. ناشناس می‌گوید:

    باید جریمه ها رو بیشتر کنند

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 13

  9. ایمان می‌گوید:

    این گونه جنایت ها زاییده خودخواه بودن برخی افراد است که برای اینها نه دیگر انسان ها مهم هستند و نه حیوانات و نه سرمایه های کشور؛ می شود با تدبیر و خردمندی جلوی حمله گراز، پلنگ، خرس و دیگر حیوانات به دام های اهلی را گرفت مانند کشیدن فنس و اقدامات حفاظتی، ولی این افراد آن قدر پست و خودخواه هستند که می خواهند کمترین زحمتی به خود ندهند.
    تازه سبب بیشتر این حملات حیوانات وحشی به دام های اهلی خود انسان است که با نابود کردن مراتع به وسیله چرای بی رویه،نابود کردن و تعرض به زیستگاه های حیوانات و نیز شکار فراوان علفخورانی مانند آهو، مرال، میش، کل و بز که خوراک گوشتخوران هستند سبب گرسنگی فزاینده این حیوانات وحشی شده و موجبات حمله آن ها به دام های اهلی را فراهم می آورند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  10. انجمن دوستداران پرندگان می‌گوید:

    بچه های تربت و قاضی با صفا ای والله

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

  11. محمد می‌گوید:

    در شهر شیراز در چند سال پیش کشتار سگهای آواره با آمپول اسید یک واقعه تلخ و ناراحت کننده بود که این جریان را من و هیچ حیوان دوست دیگر فراموش نمی کند این جمله را به اون دسته افرادی می گویم که این جنایت را بر علیه حیوانات بی گناه کردند به شما لعنت می فرستیم و خداوند هم تو این دنیا و هم تو آن دنیا عذاب می دهد به شما داعش صفتها ضعیف کش …

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  12. علی می‌گوید:

    نیمه خالی لیوان رو نبینید یک لخظه خودتون رو حای اون بدبخت بذارید !!!

    داغ Thumb up 16 Thumb down 17

  13. Nature می‌گوید:

    حقشه….

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 10

  14. شاهین می‌گوید:

    ممنون از قاضی پرونده
    محیط زیست تربت حیدریه خوب داره متخلفین رو دستگیر میکنه آفرین

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 11

  15. آرش می‌گوید:

    گرگ اطراف گله بوده به هر دلیلی کشته …اشتباه کرده باید جریمه بده. ۶ ماه زندانی خیلی بی رحمی در حق چوپان و خانواده بدبختش. باید انصاف باشه که جنگ گرگ و چوپان از گذشته های دور وجود داشته و برای تغییر رویه باید فرهنگ سازی بشه نه اینکه برخورد شدید و بیرحمانه.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 18

    • kooshan می‌گوید:

      آقای آرش،
      ما اطلاع دقیقی از وضعیت این هموطن که تخلف کرده نداریم البته عنوان دامدار برای ایشان صحیح تر است چرا که معمولأ چوپانان در استخدام دامداران بوده و از خود دامی ندارند ضمنأ تا آنجا که شفاهأ شنیده ام چوپانها در حال حاضر درآمد بدی ندارند و بعضأ حقوق خوبی دریافت می کنند و گرچه بنظر میرسد در این مورد و در صورت نداشتن سابقه تخلف در گذشته، مجازات حبس تعلیقی همراه با جریمه مناسبتر است اما اولأ حکم فعلی قطعی نیست و دیگر اینکه باید توجه داشت احکام صادره بر اساس قوانین مجازاتهای کیفری و همچنین قانون شکار و صید بوده و ذکر عناوین « بی رحمی، برخورد شدید، بیرحمانه» و از این دست واژه ها در این موارد موجه نیست و بعلاوه احتمالأ حبس داده شده به این دامدار مجازات حداکثر مقرر نباشد، ضمنأ باید دقت کرد که بالاخره مجازات بترتیبی باید باشد که بتوان نام کیفر را بر آن اطلاق کرد و اگر قرار باشد مجازات و کیفر بسیار سبک و خفیف باشد که دیگر تأثیری نخواهد داشت.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  16. کاسپین می‌گوید:

    با تشکر فراوان از جناب آقای پشم چی ، محیط بانها و قاضی محترم این پرونده
    جناب آقای پشم چی زمانی که مدیر محیط زیست خواف بودند هم عملکردشان خیلی خوب بود درود بر ایشان

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  17. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    گرگ که نماد درنده گی و وحشی بودن در حیات وحش به حساب میاد در مقابل این انسان دوپا لنگ انداخته

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  18. ناشناس می‌گوید:

    یک معادله ساده است، ما غذای گرگ رو میخوریم، اون هم غذای ما رو.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  19. انجمن دوستداران پرندگان می‌گوید:

    خداییش خواف که الان هم داره خوب کار می کنه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>