عاملین شکار چهار میش وحشی در مرز ایران و ترکمنستان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز پنجشنبه ۹۴/۹/۵ نیروهای مرزبانی ناجا مستقر در  استان خراسان شمالی دو فرد مسلح را که یک الاغ همراه خود داشتند در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان بازداشت نمودند.

مامورین هنگ مرزی پس از دستگیری افراد مسلح متوجه شدند که متخلفین لاشه ۴ شکار بروی الاغ به همراه دارند بنابراین متهمین را به همراه لاشه ۳ میش و یک بره میش وحشی و دو قبضه اسلحه شکاری تک لول طی صورتجلسه ای به نیروهای یگان محیط زیست خراسان شمالی تحویل نمودند.

متهمین پس از تشکیل پرونده تخلف جهت رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ یک چهارصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

سه میش و یک بره میش وحشی کشف شده از شکارچیان متخلف در نقطه صفر مرزی استان خراسان شمالی

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+5
-38
  

20 دیدگاه

  1. علی می‌گوید:

    یقینا اینها از کهنه شکارکشهای منطقه هستن که بدون مزاحمت تا حالا صدها حیوان بیگناه رو کشتن. تا حالا هم کسی نتونسته مانع کارشون بشه مگر ایندفعه حکم سنگین قاضی پرونده بتونه اینا رو زمینگیر کنه.

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 3

  2. مهراب از اراک می‌گوید:

    دم همه بچه های سرباز گرم.
    ممنون از نیروی انتظامی مستقر در مرز که حفظ و صیانت از محیط زیست و حفاظت از کشور رو سرلوحه کار خود قرار دادند.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 6

  3. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    با سلام خسته نباشید خدمت دیدبان عزیز و دوست داران طبیعت
    ماشاالله به محیط بانان عزیز که در نقطه صفر مرزی خدمت میکنن…

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 8

  4. kooshan می‌گوید:

    امید است با تعامل و همکاری مطلوب بخشهای مختلف نیروی انتظامی و «س. ح. م. ز.» بمانند همین خبر اقدامات مثبت بیشتری در جهت پیگیری و تعقیب تخلفات و کاهش کشتار غیرقانونی انجام شود و قابل اشاره و یادآوریست که در شرایط فعلی ملی و بین المللی عملکرد دولت و «س. ح. م. ز» در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور خوب و قابل قبول است.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

    • میثم می‌گوید:

      خوب و قابل قبول است؟!!!!!!!
      شما ایران زندگی میکنید اخیانن؟!!!

      داغ Thumb up 4 Thumb down 4

      • kooshan می‌گوید:

        من در ایران هستم و اگر شما نیز در ایران زندگی می کنید قاعدتأ در جریان اوضاع و احوال و مسائل و مشکلات کشور و به همین ترتیب سختی کار در زمینه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بخصوص برای دولت و «س. ح. م. ز.» بوده و در نتیجه مطلب گفته شده نباید موجب تعجب شما باشد البته این واقعیتی است که یک ذهنیت غیرسازنده و دیرپا در برخی اقشار مردم وجود دارد که همواره و در هرحال و در هر موضوع ، نظر ثابت و بدون تغییر و همیشگی آنها «منفی» است و بقول معروف «مرغ آنها همیشه یک پا دارد» و امید می رود با دستیابی به سطوح مطلوب پیشرفت و توسعه در کشور و نیز تعاملات و تبادلات فرهنگی و تثبیت فرهنگ متناسب ، بتدریج این ذهنیت غیرمفید و بازدارنده اصلاح شود.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      ضمن احترام به شما هموطن گرامی ، فرمایش شما را قبول ندارم . انتشار اخبار درگیری محیطبانان با شکارچیان دلیل بر مطلوب بودن عملکرد دولت یا سازمان محیط زیست نیست. اینها کارهای روزمره محیطبانان است اما وظایف دستگاه محیط زیست فقط این نیست. هروقت وضعیت زیستگاهها و عرصه های طبیعی ارتقاء و توسعه پیدا کرد میتوان ادعا کرد که قابل قبول است. تا زمانی که هر روز شاهد اخبار مربوط به تصرف یا آلوده کردن زیستگاهها هستیم یا ساخت وساز و معدنکاوی در عرصه های طبیعی یا خشک کردن تالابها و قتل عام پرندگان مهاجر و خبرهای ناگوار دیگر ، شما چطور اطمینان دارید که عملکرد دستگاه محیط زیست خوب و قابل قبول است؟

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی، آقای احمدی،
        بطور کلی درگیری و مخاصمه امری مثبت نیست که از آن استقبال کنیم و یا مایه خوشحالی باشد و خوشبختانه اخیرأ اخبار تمرد و درگیری متخلفان با محیط بانان گرامی کمتر شنیده شده و در این خبر هم موضوع بخوبی فیصله پیدا کرده است ، البته در عالم واقعیت تخلف وجود دارد و تعقیب و پیگیری تخلفات زیست محیطی هم از وظایف و اختیارات «س. ح. م. ز.» بوده و بهتر این است که این روند همواره با رفتار منطقی و مدنی افرادی که قانون را رعایت نکرده اند همراه باشد وهیچ درگیری و تنشی در این راستا رخ ندهد و اگر دقت کنید در مطلب مورد نظر شما آمده که « در شرایط فعلی ملی و بین المللی عملکرد دولت و «س. ح. م. ز» در ( حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور ) خوب و قابل قبول است.» و گفته نشده که «…… انتشار اخبار درگیری محیطبانان با شکارچیان دلیل بر مطلوب بودن عملکرد دولت یا سازمان محیط زیست…..» است ، ضمن اینکه باید توجه داشت که بهرحال کسانی وجود دارند که بر اساس منافع شخصی و نیز علل و انگیز ه های ناصواب و خلاف منافع عمومی و ملی و بدون استدلال منطقی به دولت و «س. ح. م. ز.» اعتراض می کنند که شکارچیان زیاده خواه و کشتارگران باندی و قاچاقچیان حیات وحش و… در این زمره قرار می گیرند مثلأ شاهدیم که خبری قدیمی در مورد کشتار یک پلنگ و فیلم آن بطور کلی و بدون ذکر جزئیات مطرح و بزرگنمایی شده و تبلیغات زیادی روی آن انجام می شود یا اعتراضات برخی کارکنان «س. ح. م. ز.» بخوبی پوشش خبری داده شده و یا عملکرد و اظهارات مدیریت این نهاد بدقت بررسی می شود اما با کمال تعجب موضوع زیست محیطی مهمی چون «کشتار بیرویه پرندگان مهاجر در فریدونکنار» که در واقعیت و بطور پیوسته رخ می دهد نادیده گرفته شده و در باره آن اطلاع رسانی لازم انجام نمی شود.
        نهایتأ و با این توضیح که در عالم واقعیت امور نسبی بوده و بهتر است در استفاده از واژه هایی بمانند « با اطمینان، قطعأ، حتمأ و… » احتیاط کرد و همانطور که در پاسخ به هموطن دیگر گفته شده با درنظر گرفتن همه جوانب و در شرایط فعلی « عملکرد دولت و «س. ح. م. ز» در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور خوب و قابل قبول است ».

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  5. رشید می‌گوید:

    لعنت بر دزدان حیات وحش . یک نسل کشی کامل از قوچ و میش

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  6. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    دیدن عکسها خیلى ناراحت کنندست

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  7. شاهین می‌گوید:

    اینها واقعاً جنایتکار هستند مواریث طبیعی کشور رو از بین می برند. ابطال جواز حمل و مصادره اسلحه بایستی در دستور کار قاضی محترم پرونده باشد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  8. وحید.ب می‌گوید:

    آیا خبری از آن پلنگ مجهز به ردیاب که از ایران به ترکمنستان رفته بود دارید؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  9. کاسپین می‌گوید:

    درود بر نیروی انتظامی این منطقه
    خداوند یار و نگهدارتان باشد
    شما عزیزان ارازل و اوباشی را دستگیر کردید که به حیوان ماده و بچه اش رحم نکرده اند
    انشاءالله قاضی محترم این پرونده سنگین ترین احکام شامل ابطال پروانه حمل سلاح ، حبس طولانی و جریمه سنگین را برای این ارازل و اوباش صادر نماید . الهی آمین

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  10. احمد می‌گوید:

    این نشون میده حفظ محیط زیست وظیفه همه است . دم همه کسانی که ما رو در حفظ و حراست از محیط زیست کشورمان یاری می دن گرم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. kohgard می‌گوید:

    دست بچه های مرزبانی درد نکنه آفرین به این زرنگی و تیز هوشی .
    اینا چرا اینقدر لاغرند ؟ کاش جریمه حیوان ماده ۲برابر بشه .
    اینا از اون آدمهائی هستند که شبانه روزی توی کوه پرسه می زنن و تفنگشون هم توی خورجین الاغشونه .
    لعنت برمحلی هائی که بافروختن گوشت شکار ارتزاق می کنن.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  12. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    از دیده بان سوال دارم ایا چهل ملیون تومان از تک تک افراد اخذ میشه یا بصورت اشتراکی همه باید پرداخت کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  13. رهگذر می‌گوید:

    سلام
    خسته نباشید دیدبان ممنون از شما به خاطر زحماتتون راستی چه خبر از تالاب فریدونکنار؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  14. علیرضا می‌گوید:

    با سلام
    درود بر مرز بانان همیشه بیدار دست مریضا خدا قوت کاش محیط زیست مازندران هم از سایر نیرو ها برای جمع آوری تور های هوایی کمک می گرفت
    دیده بان عزیز از فریدون کنار خبری نیست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  15. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    باید ۱۲۰ میلیون جریمشون کنن ۴تا میش هر کدوم یه دو قلو میاوردن بهار میشدن ۱۲تا نسل کشی اینجوری اتفاق میوفته

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  16. محیط بان می‌گوید:

    آفرین به مرزبانی.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>