شکارچی متخلف علاوه بر ده میلیون تومان جریمه نقدی به ۹۱ روز حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز جمعه ۱۳۹۴/۶/۱۳ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان فیروزکوه پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به بصورت غافگلیرانه وارد منزل یکی از افراد محلی در منطقه شکار ممنوع کاوه ده شده و متخلف را درحالیکه مشغول قطعه قطعه کردن گوشت شکار بود غافلگیر کرده و بازداشت نمودند. (لینک خبر)

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه در این باره گفت: از منزل این متخلف مقادیری گوشت شکار متعلق به یک قوچ وحشی تازه شکار شده کشف و ضبط و یک نفر متهم در این رابطه بازداشت گردید.

شکارچی متخلف پس از یک شبانه روز بازداشت در کلانتری، جهت تکمیل تحقیقات و رسیدگی به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده به دادسرای فیروزکوه معرفی گردید.

متهم صبح روز شنبه ۱۳۹۴/۶/۱۴ مبلغ یکصد میلیون ریال ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری (جزایی) شهرستان فیروزکوه، دادگاه با توجه به کیفر خواست صادره، گزارش اداره محیط زیست و اعترافات متهم بزهکاری وی را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۰ قانون شکار و صید مجرم را به تحمل سه ماه و یک روز حبس  تعزیری محکوم نمود.

دادگاه با توجه به فقدان سابقه کیفری مجازات حبس تعیین شده را به مدت دو سال تعلیق نمود و در طول این دو سال درصورتیکه متهم مرتکب بزه عمدی دیگری شود علاوه بر مجازات جرم مربوطه ۹۱ روز حبس تعیین شده نیز اجرا می گردد.

+30
-7
  

8 دیدگاه

  1. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان عزیز و دوستان گرامی آگاه به علم قضا سلام علیکم
    من سوادم کمه لطفا راهنماییم کنید
    برخی از این بدبخت های نا فهم مثل شکارچیان پلنگ و خرس و شاهین و کوسه در گلستان و خراسان و سمنان و هرمزگان و …… که پول سنگین چند صد میلیونی جریمه رو ندارن که بدن

    چی میشه آخرش
    میرن تا آخر عمر زندان، قسط بندیش میکنن، عفو میخورن و یا …

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 13

    • ببر منقرض شده مازندران می‌گوید:

      ممنون از سوال دقیق وموشکافانتون جناب گرگعلی!!!
      واقعا جریمه تا قرون آخر گرفته میشه یا………
      یا با غلط کردن و……ماست مالی میشه

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      جناب گرگعلی،
      در مورد ابعاد قضایی موضوع حقوق دانان می توانند توضیحات لازم را ارائه دهند، ولی در حد اطلاعات خودمان می توان مواردی را برشمرد :
      ابتدا اینکه معمولأ افراد با سطح درآمد کم اما سالم و بی غل و غش بدنبال کار خلاف یا تخلف شکار نمی روند چون طمعکار و سودجو نبوده و ضمنأ متوجه عواقب و دردسرهای احتمالی بوده و علاوه بر ملاحظه شخصیت و آبروی خود ، راضی به ایجاد مشکل برای خود یا خانواده نیستند و از میان این افراد بدون سابقه تخلف ، اگر تعداد معدودی برای اولین و آخرین بار و بیشتر در موقعیت تقابل با وحوش و از روی جهالت و بسبب خشم ، و نه بشکل بیرحمانه یا وحشیانه یا جهت تفریح و انتقام کور مرتکب تخلف شوند_ مثل کشاورز سالخورده ای که حدود دو سال پیش خرسی را در شهرستان اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه با اسلحه بشدت زخمی کرده بود که نهایتأ حیوان فلج شده و از بین رفت_ ضمن تعقیب آنها بهرحال ناگزیر باید ملاحظه شان را کرد بطوری که هم مجازات شوند و هم این که لطمه زیادی از جهت حبس یا جریمه متحمل نشوند طبعأ «س. ح. م. ز.» در این موارد با بررسی می تواند اقدام لازم را انجام دهد، طبعأ در این بین آنها که بی ملاحظه بوده و رفتار کینه جویانه یا ظالمانه داشته باشند باید متحمل کیفر شدیدتری شوند.
      بقیه متخلفین اکثرأ طماع و سودجو و با سابقه قبلی هستند اعم از اینکه تخلفات قبلی آنها کشف شده و دستگیر شده یا شناسایی و تعقیب نشده باشند که طبیعتأ از عهده جریمه ها هم برمی آیند و کسانی از این دسته که مرتکب رفتار بیرحمانه و ظالمانه هم شوند بتناسب عمل مرتکب شده بایستی مجازات شان تشدید شود مثلأ آنچه که متخلفی شناخته شده در سمیرم در مورد خرسها مرتکب شده بود فارغ از سابقه و تخلفات دیگرش سزاوار مجازات شدید بود که متأسفانه اینگونه نشد، دیگر اینکه در بین متخلفین سودجو افرادی هستند که وضعیت مالی مناسبی نداشته و گرفتار معضلی شناخته شده اند که جهت تأمین هزینه های معضل خود، بتنهایی یا بعنوان عامل اجرایی دیگران دست به تخلف می زنند که مجازات حبس در موردشان قابل اجراست و با بررسی و صلاحدید «س. ح. م. ز.» در مورد جریمه نقدی امکان تخفیف_ کم یا زیاد_ وجود دارد، به هر جهت باید هر مورد بجای خود بررسی و تصمیم گیری شده و ملاحظات لازم توسط دادگاه و قضات محترم و «س. ح. م. ز.» در نظر گرفته شود.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • امین منصوری می‌گوید:

      جناب گرگعلی من حدس میزنم ، کسانی که توان پرداخت جرایم سنگین را ندارند، بالاخره بخشیده میشوند، زیرا نمیتوانند چنین مجرمانی را طویل المدت حبس نمایند.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  2. رشید می‌گوید:

    محیط زیست ما بدست افراد بی فرهنگ و نادانی ازبین رفته که یا روستایی و یا افرادی در محلهایی اطراف مناطق حفاظت شده هستند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  3. کاسپین می‌گوید:

    از محیطبانهای نمونه و قضات محترم و آگاه شهرستان فیروزکوه متشکرم .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  4. احمد می‌گوید:

    واقعا زندان تعلیقی دیگه چه صیغه ای هست.یا رای ندید یا میدید بازدارنده باشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  5. کلارى می‌گوید:

    شکارچیان به هوش باشید و منبعد بیشتر پس انداز کنید تا بودجه سازمان براى حفظ محیط زیست بیشتر تأمین شود.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>