یک سیاهگوش پس از ورود به شهرستان مهدیشهر توسط محیط بانان زنده گیری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال گزارشی از هلال احمر و آتش نشانی مهدیشهر به اداره محیط زیست این شهرستان مبنی بر ورود یک گربه وحشی به داخل پارک الغدیر در داخل شهر، محیط بانان عازم محل مذکور شدند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر در این باره گفت: محیط بانان پس از حضور در محل با یک سیاهگوش مواجه شدند که به دلیل نامعلومی وارد شهر شده بود.

عباس زارع اظهار داشت: مامورین سیاهگوش را دوره کرده و با کمک نیروهای امدادی زنده گیری نمودند.

سیاهگوش زنده گیری شده درون پارک الغدیر مهدیشهر که مجددا در ارتفاعات این شهرستان رهاسازی شد

سیاهگوش زنده گیری شده به اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان منتقل شده و پس از معاینه توسط دامپزشک و مقداری تغذیه، مجددا به ارتفاعات مهدیشهر منتقل و در طبیعت رهاسازی شد.

علت حضور این حیوان درون شهر هنوز مشخص نیست اما می تواند به دلیل ضعف و گرسنگی ناشی از کمبود طعمه و سرما نیز باشد.

سیاهگوش زنده گیری شده درون پارک الغدیر مهدیشهر که مجددا در ارتفاعات این شهرستان رهاسازی شد

سیاهگوش یکی از ۸ گربه سان وحشی ایران و بسیار نادر و کمیاب می باشد. موارد مشاهده سایر گربه سانان وحشی ایران ازجمله پلنگ و حتی یوزپلنگ به مراتب بیشتر از سیاهگوش است بطوریکه آخرین گزارش مستند از مشاهده سیاهگوش زنده در طبیعت کشور به اسفندماه سال ۱۳۹۳ در شهرستان طالقان باز می گردد. (لینک مرتبط)

سیاهگوش جثه نسبتا درشتی دارد و از گربه وحشی بزرگتر است، بطوریکه گاهی توسط افراد محلی با پلنگ اشتباه گرفته می شود. از مشخصات بارز این گونه علاوه بر خال های روی پوست، موهای سیاه بلند در انتهای گوش ها می باشد.

جمعیت این گونه بر اثر کاهش طعمه و تخریب زیستگاه ها در بسیاری از عرصه های طبیعی کشور از بین رفته و یا با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

+36
-31
  

15 دیدگاه

  1. کلارى می‌گوید:

    دلیل آمدن به شهر کاملا از جثه حیوان معلوم است ضعف و گرسنگى ؛ محیط زیست حداقل در این فصل که طعمه کم است ترتیبى دهد که این حیوانات پر بها و کمیاب گرسنه نمانند ، چون دوستان شکارچى به سنجاب هم رحم نمى کنند.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 8

  2. نیروانا می‌گوید:

    حضور سیاهگوش در منطقه مسکونی به علت کمبود طعمه بیشتر محتمل است ولی به علت سرما نمیتواند باشد چون سیاهگوش اوراسیایی یا لینکس یک گربه سردسیری است وبیشتر در مناطق شمالی وسردسیر زمین مثل جنگلهای تایگا در سیبری وکانادا واسکاندیناوی زیست میکند ودارای پنجه هایی است که برای فرونرفتن در برف تطابق یافته است البته در مطلبی نوشته بود که در برخی از مناطق امریکا در فصل زمستان سیاهگوشها در اطراف مناطق مسکونی نزدیک شده وصدای غرشهای خاص انها به گوش میرسد

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  3. reza می‌گوید:

    وقتی اجازه شکار طمعه های این حیواننات را میدن میشه همین یا ورود به شهر یا مرگ بر اثر گرسنگی.
    چرا اجازه شکار میده سازمان

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

  4. مجید NGO می‌گوید:

    نکنه اصلا واسه اون منطقه نباشه و از یه خونه ای جایی فرار کرده باشه!
    اینجوری تو کوه ولش کنند نمیره؟؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  5. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    کاش اطلاعات بیشتری در رابطه با ای گربه داده میشد و در گزارش هیچ اشاره ای به جنسیت،سن . وزن و غیره نشده است به نظر برای زنده گیری این گربه به دردسر زیادی نیفتادند که عجیبه! شاید به دلیل شرایط جسمی بوده باشد کاش مدت کوتاهی می ماند تا برسی بیشتری میشد ،باری ،امیدوارم کمبود طعمه باعث نشه .مجدد به شهر برگرده ،نگران گننده است وضعیت گوشتخواران در این شرایط هوایی ،امیدوارم به بهار برسه و این دوره را عبور کنه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

    • رشید می‌گوید:

      مطمءن باشید اگر مدت کوتاهی می ماند دیگر زنده نمیماند که به طبیعت برگرده .بعد تواخبار میخوندی گربه فلج بوده یا مسموم بوده تموم کرد!!!

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  6. رشید می‌گوید:

    پیروز و سربلند باد محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  7. پنجه طرلان می‌گوید:

    به به چه عالی… ای کاش مردم ما کمی بیشتر به فکر حیات وحش بودن و با حیوانات مهربونتر بودن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  8. کاسپین می‌گوید:

    محیط زیست باید مجازات سنگینی برای کشتن حیواناتی که طعمه گوشتخواران هستند مانند خرگوش وضع کند
    با حفاظت از طعمه های گوشتخواران مسلما از تمام حیوانات محافظت خواهد شد .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  9. جمشید از خوی می‌گوید:

    در دام شکارچی گرفتار نشدن ولی با تور محیط بانان در حیات وحش رها شدن،در زمستان خشن سمنان نوعا، خوش شانسی است ولی بهتر بود از نحوه زنده گیری آن هم تصویری بدست داده میشد تا داستان روباه گرفتار در کنج گرمخانه خانه ای مسکونی در شهرمان ،که پارسال سوژه”صرفا جهت اطلاع” کامران نجف زاده در شبکه ۳ و۲ تلویزیون ،شده بود،باز خوانی نشود.!
    سیاه گوش، بینوا، صرفا برای یافتن اندکی غذا،که چند سالی است روال جانوران حیات وحش جهان شده ،گذرش به اشتباه به پسمانده سفره انسان امروزین افتاده است.!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  10. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    دوره کردن سیاهگوش کار خطرناکیه امکان داره منجر به عواقب بدی بشه چه برای افراد و چه حیوان محاصره شده.نظیر اتفاقی که برای پلنگ آیینه ورزان افتاد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. شاهین می‌گوید:

    تا حالا تصویر سیاهگوشی به این ضعیفی ندیده بود کاملاً مشخص هست که از فرط گرسنگی به این روز افتاده! اصلا اینقدر لاغر و نحیف شده که شباهتی به سیاهگوش نداره! دوستان اشارات درستی داشتند سرما و برف به هیچ وجه تاثیری در چرخه زندگی این گربه سان نداره بالعکس سیاهگوش برای محیط های پربرف و سرد تکامل پیدا کرده است. اما متاسفانه از بین رفتن طعمه های گوشتخوارانی مانند سیاهگوش اینها رو به این روز میندازه ، عمده طعمه سیاهگوشها خرگوش ، سنجاب زمینی ، شوکا ، قوچ و میشهای کم سال و در مواردی پرندگانی مانند کبک می باشد که جمعیت همه این گونه ها به لطف شکارچیان به شدت کاهش پیدار کرده است!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  12. شاهین می‌گوید:

    این حیوان خیلی ضعیف شده به نظرم نباید بلافاصله رها سازی میشد حداقل یک هفته بایستی نگهداری میشد و با تغذیه خوب مقداری قوای از دست رفتش جبر ان میشد. با این وضعیت این حیوان توانی برای شکار کردن نداره و احتمال زیاد به زودی تلف خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  13. داریوش می‌گوید:

    این حیوان به هیچ عنوان زنده نمیمونه مگر اینکه یک ماه تغذیه میشد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>