واردات چوب، موثرترین راهکار برای قطع بهره برداری از جنگل های طبیعی کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): کارگروه ساز و کارهای اجرایی رفع موانع چوب با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان وزارت صنعت و سازمان های جنگل و مراتع و حفظ نباتات تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار در این جلسه با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای همه جانبه نگری در برنامه ششم توسعه و توجه ویژه به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در این برنامه، گفت: یکی از اهداف قید شده در برنامه ششم توسعه، حفاظت از جنگل ها و جلوگیری از روند تخریبی آن هاست.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت بهره گیری از مدیریت تقاضای چوب به عنوان یکی از مهم ترین راه کارها جهت حفظ جنگل های کشور از آسیب قاچاق و بهره برداری، تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر در دنیا، ممیزی چوب است که در ایران صورت نمی گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که سال هاست برندهای مختلف جهانی درج نشان استفاده از چوب طبیعی یا چوب مصنوعی بر روی محصولات خود را آغاز کرده و نمونه آن را به طور مثال روی بسته بندی کاغذهای A4 می توان مشاهده کرد، گفت: این نشان دهنده حساسیت و تلاش جهانی برای حفظ جنگل های طبیعی به عنوان منابع بسیار مهم هر کشور است.

واردات چوب، موثرترین راه کار برای قطع بهره برداری از جنگل های طبیعی کشور

وی اشاره ای به روند سریع تخریب و کاهش مساحت جنگل های ایران به ویژه جنگل های هیرکانی داشت و افزود: بی شک یکی از مهم ترین دلایل آن بهره برداری بی ضابطه قانونی و غیرقانونی از جنگل هاست و موثرترین راهکار برای قطع بهره برداری از جنگل های طبیعی کشور واردات چوب است.

ابتکار ادامه داد: در حالیکه پیش بینی های اقلیمی، شرایط خوبی از آینده جنگل های طبیعی ایران ترسیم نمی کند، قطع تمامی عوامل تخریبی انسان ساخت همچون بهره برداری و قاچاق چوب جنگل، تنها راهکار حفظ جنگل هاست.

رئیس جمهور به جد بر مسئله حفظ جنگل های طبیعی تاکید دارد

معاون رئیس جمهور به برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه ها و اقدامات ارائه شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این زمینه، حفظ جنگل های طبیعی و گسترش مناطق جنگلی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اقدامات و پیگیری های مثبت انجام شده در این زمینه از سوی وزرا و دستگاه های مربوطه همچون صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، تصریح کرد: رئیس جمهوری به جد بر مسئله حفظ جنگل های طبیعی تاکید دارد و پیگیر اقدامات تعریف شده در این زمینه است.

فرصت یک ماهه برای ارائه برنامه مشترک دستگاه های مسئول در زمینه واردات چوب

وی با یادآوری فرصت از دست رفته و غفلت های صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: برنامه اقدام مشترک سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، حفظ نباتات و وزارت صنعت، معدن و تجارت با محوریت رفع موانع واردات چوب و تسهیل این اقدام به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر جنگل های طبیعی کشور باید ظرف یک ماه ارائه شود.

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی به عنوان مجری صنایع چوبی کشور در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های این حوزه، تصریح کرد: تمام سیاست ها و برنامه باید با محوریت اصلی ممنوعیت استفاده از چوب طبیعی و قاچاق در صنایع باشد.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به سفر اخیر خود به خوزستان و بازدید از کارخانه های صنایع بازیافتی نیشکر در این استان به منظور تولید کاغذ، نئوپان و ام دی اف داشت و خاطرنشان کرد: سیاست های تشویقی و ترغیبی برای صنایع بازیافتی و بازیافت ضایعات به ویژه در بخش کشاورزی از دیگر موارد مهم است که باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از موضوعات مطروحه در دنیای امروز استفاده از کشت فراسرزمین به منظور حفظ و مدیریت منابع داخلی کشورها است و از این رو ضروری است به موضوع مدیریت جنگل در خارج از کشور به عنوان یکی کشت فراسرزمینی توجه ویژه ای داشته باشیم.

واردات چوب هم راستا با مدیریت منابع آب داخلی

وی یکی دیگر از جنبه های مثبت واردات چوب را واردات آب مجازی دانست و گفت: در شرایطی که ایران با تنش آبی و تراز منفی آب روبه رو است یکی از مهم ترین اقدامات استفاده از واردات آب مجازی است و واردات چوب، اقدامی در همین راستا است.

ابتکار ادامه داد: با توجه به در نظر گرفتن جمیع شرایط محیط زیستی، اقتصادی و شرایط آبی کشور، واردات چوب راهکاری جامع و کامل است و از این رو همزمان با تصویب برنامه ششم توسعه به عنوان سند برنامه پنج ساله توسعه کشور، ارائه برنامه مشترک دستگاه های ذیربط در حوزه واردات چوب با بهره گیری از تحقیقات و تجربیات جهانی در این زمینه، بسیار مهم است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تصمیم به واردات چوب در راستای حفظ منافع ملی و با لحاظ مصالح کشور در تمامی ابعاد است.

ابتکار گفت: با مدیریت تقاضای چوب در کشور از طریق واردات، نتایج بسیار مثبتی در زمینه حفظ و حراست از جنگل ها کسب خواهد شد.

فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند اقدامات کارگروه ساز و کارهای اجرایی رفع موانع چوب، مباحثی همچون قرنطینه چوب و واردات چوب با پوست یا بدون پوست را از جمله موارد اختلافی میان دستگاه های ذیربط برشمرد.

وی پیشنهاد داد: با دسته بندی موانع موجود و راهکارهای رفع آن، طی برنامه زمان بندی مشخص، برنامه اقدام مشترک در این زمینه تدوین و ارائه شود.

روسیه آمادگی اجاره بلند مدت جنگل به ایران را دارد

ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و رئیس شورای عالی جنگل با اشاره به آمار ناچیز واردات چوب در کشور، گفت: قرنطینه چوب وارداتی به منظور جلوگیری از رشد و تسری آفات احتمالی همواره خط قرمز سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز بوده و هست ولی این موضوع نباید منجر به توقف یا آمار ناچیز در بخش واردات چوب شود.

مقدسی ضمن تاکید بر ضرورت مطالعات مکان یابی و امکان سنجی بلند مدت برای قرنطینه های پیشنهادی، اظهار کرد: در کنار واردات چوب باید موضوع بازیافت ضایعات محصولاتی همچون نیشکر که می تواند در صنعت چوب و کاغذ مورد استفاده قرار گیرد، در دستور کار قرار گیرد.

وی یکی دیگر از موارد مهم برای تسهیل واردات چوب را رایزنی های بین المللی و رفع برخی موانع در این زمینه دانست و درخواست کرد: این موضوع از طریق دستگاه دیپلماسی کشور مورد پیگیری ویژه قرار گیرد.

بهزاد انگورج معاون جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز ضمن تاکید بر اهمیت کنترل قیمت در موضوع واردات چوب و نظارت بر قیمت تمام شده کالا به منظور حفظ رقابت پذیری در این عرصه، تصریح کرد: روسیه یکی از کشورهایی است که آمادگی اجاره بلند مدت جنگل به ایران را دارد.

ایران به دلیل نیاز بالای چوب، مجبور به واردات چوب است

همچنین، هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به دوره زیستی آفات چوب، گفت: تحلیل خطر و اطلاعات دقیق از آفات کمک می کند این موضوع با کمترین ریسک ممکن انجام پذیرد.

کیادلیری افزود: جلوگیری از آفات و قرنطینه بسیار مهم است و کسی منکر این اهمیت نیست اما آیا قرنطینه در خصوص جنگل ها و جلوگیری از آفات، عملکرد مثبتی داشته است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران ادامه داد: سازمان حفظ نباتات می تواند از طریق تحلیل هزینه دقیق واردات چوب با پوست و بدون پوست، صرف اقتصادی این موضوع را شرح دهد.

وی تاکید کرد: ایران به دلیل نیاز بالای چوب، مجبور به واردات چوب است و از این رو باید موانع موجود حل و فصل شود.

واردات چوب با پوست از سوی سازمان حفظ نباتات ممنوع اعلام شده است

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به موانع واردات چوب در ایران، گفت: در سال ۱۳۷۷ و همزمان با فروپاشی شوروی، به دلیل شرایط نامساعد بخشی از چوب وارداتی به ایران آلوده بود و همین امر منجر به ممنوعیت واردات چوب با پوست از سوی سازمان حفظ نباتات شد.

وی افزود: واردات چوب با پوست روشی کاملا متداول در تمام دنیا و فرصتی برای صنایع فعال در این زمینه است که بدون بهره گیری از چوب داخلی، ارزش افزوده و اقتصاد کشورشان را رونق بخشند.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه در فائو ثبت شده، تنها ۳۸ درصد چوب مورد تجارت در دنیا به صورت تخته و الوار است در حالیکه در ایران ۹۷ درصد به صورت تخته و الوار است.

نماینده وزارت صنعت، معدن  تجارت گفت: به دلیل تقاضای بالا در این زمینه نمی توانیم محدودیت های بدون دلیل برای واردات چوب داشته باشیم و این موضوع نیازمند همکاری سازمان حفظ نباتات است.

سخت گیری های موجود تنها به دلیل حفظ منابع داخلی از آفات است

محمدعلی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به نگرانی های موجود در زمینه واردات چوب به دلیل انتقال آفات، گفت: سخت گیری هایی که در این زمینه هست تنها به دلیل حفظ منابع داخلی از آفات است.

باغستانی با یادآوری اتفاقات ناخوشایند گذشته که ناشی از واردات چوب به ایران بوده است، افزود: تنها دغدغه ما عدم تکرار روند اشتباه گذشته است.

وی ادامه داد: این سازمان محدودیتی را ایجاد نمی کند و حتی پیشنهاد داده است که تجهیزات قرنطینه چوب را در اینچه برون استان گلستان ایجاد کنیم.

باغستانی با بیان اینکه اینچه برون با جنگل فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: اما واحدهای صنایع چوبی هزینه بالای حمل و نقل را مطرح کردند ولی سازمان حفظ نباتات نمی تواند پاسخگوی حمل و نقل باشد.

اکبر آهنگران مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: شاخص ها و استانداردهای تعریفی در ایران بر اساس شاخص ها و استانداردهای بین المللی در این زمینه است و از این رو تعریف منطقه عاری از آفت بر اساس اصول خاصی است.

وی با بیان اینکه تاکید بر واردات چوب با پوست به دلیل ریسک پایین تر در انتقال آفات است، اظهار کرد: از همین رو راه حل پیشنهادی واردات چوب به صورت چیپس هست.

آهنگران خاطرنشان کرد: مکان یابی قرنطینه ها بر اساس دوری از محیط های جنگلی و کاهش ریسک انتقال آفات صورت گرفته است.

حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر مناطق و امور زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اختلاف اصلی موضوع چگونگی ورود چوب به کشور و بحث انتقال آفات احتمالی است، گفت: بسیاری از کشورها حتی با شرایط اقلیمی شبیه ایران برای واردات چوب اقدام کرده اند و این نشان دهنده وجود راهکار برای رفع این موانع است.

وی تاکید کرد: باید راهکارهایی که منجر به کاهش ریسک می شود، هر چه سریعتر انتخاب و برای واردات چوب اقدام شود.

لازم به ذکر است، در این جلسه گزارش مشروحی از اقدامات، موانع و دستاوردهای کارگروه ساز و کارهای اجرایی رفع موانع چوب، همچنین تجربیات جهانی در این زمینه ارائه شد.

+519
0
  

12 دیدگاه

  1. به نظرم واردات مسئولین از خارج راه کار پایدار تری هست!
    مثل مربی فوتبال، مسئولین را هم از خارج بیارن کلی از مشکلات برطرف میشه!
    باور کنید شوخی نمیکنم!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      چرا شوخی؟ اتفاقا پیشنهادت خیلی هم خوب بود.
      تو این مملکت اینهمه طرفداران محیط زیست با معلومات به مراتب بیشتر از این مسئولین هر روز مطالب مفید وسازنده مطرح میکنند اصلا هیشکی گوش نمیکنه که ملت چی میگن.
      همیشه ۴ نفر عقل کل با یک دیس پرتقال و موز میشینند دور هم آخر هم هیچی.
      اینها هنوز به این آگاهی ساده نرسیدند که نه تنها ایران جنگل نداره بلکه حتی درکل جهان فقط کشورهای روسیه و کانادا هستند که میتوانند فعلا بدون تبعات زیست محیطی چوب تولید کنند.
      سایر کشورها بخصوص‌ مناطق حاره مجاز به این کار نیستند چون سیاره زمین نابود میشه.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    با توجه به توسعه روز افزون صنعت چوب در کشور و نیاز زیاد کشور، قطعا واردات چوب در حفاظت از جنگلهای زخم خورده کشور میتونه خیلی مفید باشه، اما نه در بلند مدت
    اما ورود آفات گیاهی باعث تخریب ذخایر نباتی و حتی ذخایر زیستی کشور میشه که باید علاوه بر سازمان حفاظت از نباتات، سازمان ح م ز هم نسبت به ورود چوبهایی که امکان آلودگی دارن نگران باشه! که ظاهرا خیلی نگران نیستن!
    دقت کنیم واردات چوب با توجه به اینکه ما حتی سوزن خیاطی از چین وارد میکنیم! اگه به خوبی نظارت نشه مشگل ساز میشه نباید به بهانه حفظ جنگلها موجبات ورود گسترده آفات به کشور شد ورود آفات در بلند مدت قطعا جنگلهای بسیار آسیب دیده کشور رو با خطرات جدید و جدی روبرو میکنه و به دنبال اون ذخایر زیستی به خطر خواهند افتاد
    بهترین گزینه برای واردات چوب به کشور اجاره جنگل در دیگر کشورهاست تا با نظارت بر این جنگلها نسبت به آفات خطر آفرین اطلاعات کافی داشته و ریسک خطر پذیری رو پایین آورد علاوه بر این کشت گونه های بومی و مقاوم و مفید درختان جهت استفاده در صنعت چوب میتونه فشار زیاد بر جنگلهای کشور رو کاهش بده
    به هر حال حفاظت از جنگلهای کشور نیاز به برنامه ریزی دقیق و همه جانبه نگر داره و صرفا واردات چوب در بلند مدت موثر نخواهد بود، جنگلهای اون سر دنیا هم اکسیژن تولید میکنند و بر زندگی ما تو این سر دنیا موثر هستند….

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  3. احسان می‌گوید:

    چرا من دوستار طبیعت و امثال من نباید در مدیریت محیط زیست حرف خودمون را اجرایی کنییم و با ید منتظر راهکارهای مسعولان باشیم ما هم در این مدیریت سهم داریم و نباید در پشت پرده بیننده باشییم

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      آقای احسان، هموطن گرامی،
      در قوانین ما مداخله شهروندان خارج از دستگاهها و نهادها در امور اجرایی و مدیریت آنها پیش بینی نشده ، در این مورد تنها راه ممکن شرکت در آزمونهای استخدامی است اما در صورتی که دوستداران طبیعت از جمله شما در سازمانهای مردم نهاد دارای دانش و آگاهی و توان لازم و فعال متشکل شوند می توانند ضمن انتقال دانش زیست محیطی به اقشار مختلف مردم و جلب حمایت آنها در نحوه و چگونگی مدیریت دستگاههای رسمی و دولتی مسئول و متصدی امور منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست اثرگذار باشند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  4. زیستگاه ببر را حفظ کنید=ببراحیا خواهد شد می‌گوید:

    با تشکر از دست اندر کاران و مجریان……..

    امیدواریم شاهد پویایی و بالندگی جنگلها باشیم

    چندی ست کشت درختان خاصی جهت بهره برداری از چوب آنها رواج پیدا کرده …..میتونه در کنار واردات چوب فشار رو از جنگلها برداره و این میراث گذشتگان و طبیعت را برای ما و آیندگان حفظ کنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  5. وحید.ب می‌گوید:

    سرگرمی خوبی خواهد بود برای برخی آقازاده ها
    واردات چوب!!!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      آقای وحید. ب ، هموطن گرامی،
      بهتر است صرفأ به مخالفت اکتفا نکرده و پیشنهاد مثبت و سازنده خود را هم اگر علمی و کارشناسی و منطقی و معقول باشد مطرح کنیم و نکته دیگر اینکه «آقازاده» یک واژه محترمانه و با معنی مشخص در محاوره عمومی بوده که بطور نادرست در معنای دیگری که مبهم، کلی، تبلیغاتی، شعاری و… است توسط اشخاصی با طرز تفکر خاص و عمدتأ تندرو بکار گرفته می شود و شاید اگر از بیشتر آنان سؤال شود نتوانند تعریف معین و واحد و قابل قبولی از آن ارائه کنند بنابراین بهتر است علاقمندان حفاظت محیط زیست از این لغت و کلمات مشابه که تکیه کلام ذهنیتهای خاصی بوده و بیشتر باب میل افراد متمایل به جنجال و هیاهو و افراط و انگ و برچسب زدن و… است استفاده نکنند ضمن اینکه واژه های مناسب در معانی مختلف و مشخص در زبان فارسی کم نداریم که بدون پیروی کورکورانه و بی استفاده شعاری و تبلیغی و با اهداف خاص و البته باتکای دلایل معتبر و مستند و اثبات شده و بتناسب موضوع می توان از آنها استفاده کرد

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

      • وحید.ب می‌گوید:

        اینکه پشت پرده تصمیمات کلان چه هاست و که ها پشت آنند در این مجال نمیگنجد و صرفا” میشود یک ادعا که اثبات آن ناشدنیست
        ولی این شعارهای زیبا که
        باید به جنگل ها تنفس دهیم
        یا اینکه چوب وارد کنیم تا جلوی نابودی جنگل ها را بگیریم و…
        فقط یک شعار است
        دلیلش را هم خودتان پیدا کنید
        بهره برداری از جنگل را جستجو کنید…
        واژه هایی چون … آقا ، بیکار چوب شمال و یا بهره برداری از جنگل لاویج نور را جستجو کنید
        من خواهان نابودی جنگل نیستم!
        قلبم بشدت درد میگیرد وقتی این حجم تخریب را میبینم ولی اینکه کل بیمار باشد و شما از جز انتظار معجزه داشته باشید کمی غیر عادی است
        بیشتر از این نمیشود گفت در ضمن اینکه آقا زاده دقیقا” چه معنایی دارد و آیا درست یا غلط مصطلح شده است جای بحث است.

        داغ Thumb up 0 Thumb down 6

        • kooshan می‌گوید:

          آقای وحید ب.، هموطن گرامی،
          باتشکر، مطلب قابل عرض اینکه «آقا» لغتی بزبان ترکی و لقبی محترمانه برای مردان بوده که معمولأ همراه با نام شخص بکار میرود و در عرف و محاوره منظور از «آقا زاده» اشاره محترمانه به فرزند مذکر مخاطب است. در بقیه موارد هم هر قدر که خودتان ضروری و بمصلحت می دانید ، اگر روشن و واضح بفرمائید، موجب کمال امتنان است و بر خود وظیفه می دانم اگر پاسخی هست تقدیم کنم ضمن اینکه در توان و صلاحیت خود نمی بینم در ارتباط با نظر شما به ارائه دلیل بپردازم و بهتر این است که خودتان این زحمت را تقبل کنید.

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

        • وحید.ب می‌گوید:

          لطفا” به این چند گزاره خبری توجه بفرمایید:

          *در شمال ایران و در گمرک بندر انزلی هر روزه هزاران متر مکعب چوب وارد میشود که بیشتر آن از روسیه است

          *تنها چوب جنگل هایی در کشور ما مورد استفاده قرار میگیرد که در آن طرح جنگل داری اجرا شود یعنی یک جور هایی نگاه به آینده قطع یک درخت به ازای کاشت چند(!) درخت

          *در صد زیادی از چوب های جنگلی که در چوب فروشی های شمال وجود دارد و صرفا” به مصرف روستایی میرسد ،نه از جنگل
          که از باغ ها کنار رودخانه ها و در کل از ملک شخصی افراد حاصل شده و چوب هایی که از طرح های به اصطلاح جنگلداری حاصل می آید به نوعی در شمال مصرف نمیشود
          اینها را کنار چیز هایی که در پیام بالا گفته شد بگذارید میبینید که عملا” چیزی اتفاق می افتد که با آنچه روی کاغذ است اختلاف فاحشی دارد
          میگویند ده سال به جنگل ها تنفس دهیم
          خب اولا” این ده از کجا آمده است
          به راستی که آدم را یکسره یاد دولت مهرورزی میاندازد!
          بازی با اعداد
          من میگویم بیست سال
          پدرم معتقد است نه دوازده سال کافیست!
          پسر خاله ام که مهندس معدن است معتقد است که پنج سال زیاد هم هست!!!

          باری با اجرای این طرح
          چه کسی باید دست از بهره برداری بردارد؟
          او (آنها)الان چه میکند؟(میکنند؟)
          آیا پاسخگوی خسارت های ایجاد شده هستند؟
          مطمئنن خیر

          و ….

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  6. شاهین می‌گوید:

    طرح بسیار خوبی است
    امیدواریم هر چه زودتر واردات چوب به مقدار مورد نیاز کشور انجام شود تا اندک جنگلهای باقی مانده کشور شاید قدری تنفس کنند!
    همیشه واردات چیز بدی نیست وقتی فقط ۵ درصد مساحت کشور ما رو جنگلهای صنعتی تشکیل میدن پس بنابراین برای حفظ این اندک سرمایه کشور چاره ای جز واردات چوب نداریم البته در درازمدت میشه به زراعت چجوب هم برای تامین بخشی از نیاز صنایع چوب توجه کرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>