هجوم پنجاه گرگ به تکاب و ایجاد وحشت در مردم این شهر به هیچ عنوان صحت ندارد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند روز قبل خبر عجیبی در رسانه ها منتشر شد مبنی بر «هجوم پنجاه گرگ به تکاب و وحشت مردم این شهر» !

در بخشی از این خبر آمده است: «در پی گزارش های مردمی مبنی بر تجمع دسته جمعی گرگ ها در ۳۰ متری یک منطقه مسکونی واقع در شهرک تازه ساخت کوی فرزانه در حاشیه شهر تکاب در ابتدای جاده بیجار ماموران آتش نشانی این شهر برای جلوگیری از حمله گرگ ها به این منطقه مسکونی اعزام شدند. ماموران آتش نشانی شهرستان تکاب با هشت ساعت تلاش خود از ساعت ۱۷ عصر تا ساعت ۲ بامداد روز گذشته با ایجاد تله های انفجاری و با استفاده از ترقه ها و مواد منفجره مجاز و روشن کردن آتش، با مشارکت اهالی محل، آشیانه این گرگ های وحشی را تخریب کرده و گرگ ها را از این منطقه مسکونی پراکنده کردند.»

این خبر را خبرگزاری رسمی و معتبر جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) – مرکز مهاباد منتشر نمود و بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما از ابتدا نیز مشخص بود که این خبر نمی تواند واقعیت داشته باشد چراکه اولا از مقامی غیر مسئول در زمینه حیات وحش یعنی رییس آتش نشانی تکاب نقل شده بود و مطمئنا ایشان شناختی از رفتار جانوران وحشی و همچنین توانایی تشخیص و تمایز دقیق مابین آنها را ندارند.

ضمن اینکه گرگ ها در ایران معمولا دسته هایی کوچک مابین دو تا حداکثر هفت عددی تشکیل می دهند و وجود گله تا ۵۰ گرگ در ایران اصلا امکانپذیر نیست.

در این رابطه و به منظور روشن شدن موضوع ارتباطی با رییس اداره محیط زیست شهرستان تکاب برقرار نمودیم.

محمدرضا صادقیان ضمن تکذیب حمله ۵۰ گرگ به شهر تکاب به خبرنگار دیده بان گفت: منطقه مسکونی شهرک تازه تاسیس کوی فرزانه در حاشیه شهر تکاب که در متن خبر به آن اشاره شده است تا چند سال قبل زیستگاه طبیعی و محل عبور و مرور حیات وحش ازجمله گرگ ها بوده است.

به تازگی در این منطقه شهرکی مسکونی احداث شده است. بنابراین در واقع ما وارد زیستگاه طبیعی گرگ ها شده ایم.

در نزدیکی این شهرک محل دپوی زباله شهر تکاب قرار دارد و انواع جانوران اهلی و وحشی ازجمله سگ، گرگ، شغال و غیره شب ها برای تغذیه از زباله ها در این مکان تجمع می کنند.

بررسی ها نشان می دهد تعداد معدودی گرگ دلیل کمبود مواد غذایی بخصوص در فصل زمستان، شبها جهت تغذیه به این مکان می آیند و صبح زود محل را ترک می کنند.

تعداد گرگ ها حداکثر ۷ الی ۸ عدد است و به هیچ عنوان ۵۰ گرگ در این منطقه زندگی نمی کنند. ضمن اینکه طی پنج سال اخیر حتی یک مورد حمله گرگ به حتی دامهای اهلی نیز گزارش نشده است چه برسد به هجوم و حمله گرگ به انسان ها و عبارت هجوم گرگ ها به شهر تکاب به هیج عنوان صحیح نیست.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، خبرنگاران در مقابل پدیده های مختلف اجتماعی وظیفه اخلاقی و حرفه ای بر عهده دارند که از داغ بودن سوژه و جذب مخاطب مهمتر و برتر است.

شاید نگارش خبری با عنوان «هجوم ۵۰ گرگ به شهر …» به لحاظ جذابیت و جلب مخاطب موفق تر باشد اما بطور یقین مسئولانه و حرفه ای نیست.

انتشار اینگونه مطالب موجب بدبینی، ترس و وحشت مردم نسبت به جانوران وحشی شده و در نهایت موجب واکنش تند و آسیب رساندن به جانورانی می شود که تنها در تلاش برای حفط زندگی و بقای خود هستند.

+223
-16
  

17 دیدگاه

  1. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا باید تاسف خورد به حال حیات وحشمون

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 7

  2. اردک ماهی می‌گوید:

    اون خبرگزاری و آتش نشانی فرق سگ و گربه رو نمیدونن چه برسه به فرق سگ و روباه و شغال

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

  3. امین منصوری می‌گوید:

    یعنی هیچ کسی جز محیط زیستی ها نمی تواند گرگ را از سگ و شغال تشخیص دهد؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 16

    • حسن می‌گوید:

      مشکل اینه که در بحث محیط زیست همه ملت حتی اونایی که تا حال باغ وحش هم توی عمرشون نرفتن کارشناس میشن و نظر کارشناسی میدن

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

    • مجید می‌گوید:

      محل تجمع زباله های شهری می تواند حیوانات زیادی را بخود جلب کند ، وقتی صحبت از تغذیه یکسری حیوان گرسنه و بی نوا در زمستان از زباله میشود ، می تواند داستان دیگری باشد.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. مسعود شهرابی می‌گوید:

    اگه کل منطقه رو بگردن پنجاه تا شغال هم پیدا نمیکنند چه برسه به پنجاه قلاده گرگ!

    واقعا تاسفباره که یه خبرگزاری و یه خبرنگار برای جلب توجه مخاطب این اخبار کذب رو منتشر میکنن و در واقع با چنین خبرهایی تیشه به ریشه آخرین بازمانده های حیات وحش کشور میزنن

    واقعا دیدن گرگها و شنیدن زوزه با ابهت گرگها نسبت به گذشته به قدری سخت شده که درج خبر حجوم پنجاه گرگ فقط یه طنز تلخ هست

    کاشکی گرگها هم کسانی رو داشتن که بابت درج دروغ در موردشون اعلام شکایت میکردن

    اون خبرگزاری هم بهتره بجای درج اخبار دروغ به دنبال این باشه که در کنار محل دپوی زباله کدوم ابلهی با ساخت شهرک مسکونی موافقت کرده

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  5. رشید می‌گوید:

    بنده هم تا بحال دهها گله گرگ دیده ام ولی از ۶ یا ۷ تا بیشتر نبوده اند!!!!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  6. چغوک می‌گوید:

    فکر می کنم که شخصی که این خبر را نقل کرده است ، فیلم ” The Grey ” رو به تازگی دیده بوده !!!
    آشیانه ی گرگ های وحشی ؟!!!
    گله ی ۵۰ تایی ؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  7. فرزین می‌گوید:

    خبر به چه قیمت؟ آیا جز این است که رفتار مردم ما نسبت به حیوانات بسیار بدوی است؟
    طوری خبر را ترسیم کرده اند که گرگ ها لشکر کشی کردند و شهر را محاصره تا بر انسان ها پیروز شوند.
    این خبرها که منبع مناسبی برای شایعه های شبکه های اجتماعی است، فقط دید بد مردم ما نسبت به حیات وحش را تشدید می کند.
    ای کاش به جای تجاوز به حریم محیط زیست و زندگی موجودات و از طرف دیگر از کاه کوه ساختن، با نگاه محبت آمیز به موجودات بنگریم و رفتارمان را اصلاح کنیم.
    بهتر است آتش نشان های تکاب در مسائل دیگری سعی در اثبات خود داشته باشند نه در اخبار جعلی.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  8. DORNA می‌گوید:

    واقعا متاسفم!
    و ممنونم از شما دیده بان که پیگیر ماجرا بودید و واقعیت ماجرا را از میان روایتهای داستانسرایانه منتشر کردید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  9. امیر می‌گوید:

    از خبرگزاری معتبری نقل شده بود !

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  10. اهورا می‌گوید:

    این افراد جز جو سازی و فکر مردم را به بیراهه کشاندن کار دیگه بلد نیستند!!!
    برای اینان متاسفم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  11. جمشید از خوی می‌گوید:

    وضعیت آماری وحوش در طبیعت فلات ایران آنقدر نگران کننده است که خواننده خبر مربوطه، باید عاقل باشد.!!!
    متاسفانه دانش و آگاهی در خصوص محیط زیست،حیات وحش و لزوم حفاظت پایدار از آن ،در راستای توسعه نیم بند وارداتی و نه الزاما بومی شده ،در بین حتی تا رده های بالای تصمیم گیر ندگان کلان توسعه کشور،بلای جان این فلات شده و نقطه و جائی از دست تطاول و غارت و دست اندازی از عرصه های ۱۸۰۰متری ارتفا عات کوه ها تا کناره های سواحل دریا ها،نتوانسته است جان سالم در ببرد.،
    وقتی که خبر نگار پربیننده ترین بخش خبری تلویزیون سراسری،یعنی اخبار شبانگاهی ساعت ۲۲۰۰،در گزارش خود از حضور دانشجویان عرصه بسیج سازندگی در روستاها،در اوقات فراغت از تحصیل تابستانه و شرکت آنان در ساخت یا مرمت مدارس اقشار زحمتکش ساکن،دور بین را در انتهای گزارش خود بسوی یکی از افردای که با بیل خود ،مار نگون بخت ۵۰ سانتی متری را به دو نیم میکند،!!!گرفته وآن راضبط وپخش میکند ،تکلیف بقیه آحاد این فلات اظهر من الشمس است.!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. علی می‌گوید:

    این خبر باید به عنوان خنده دارترین جوک سال منتشر بشه. هجوم گله ۵۰ تایی گرگ!!!!
    واقعا خنده داره

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  13. kooshan می‌گوید:

    علاوه بر اینکه به علت سطح نامناسب پیشرفت و توسعه پایدار و فرهنگ متناسب با آن که بطور طبیعی با گسترش دانش و آگاهی زیست محیطی و نیز شناخت حیات وحش همراه است، شناخت عمومی نسبت به حیات وحش در حد پائینی است، از طرفی  غلو، اغراق و بدون دقت و اطلاع نقل کردن و نظر و خبر دادن در فرهنگ ما نسبتأ عمومیت دارد   بطور مثال اگر چند دقیقه جایی معطل شویم  کمتر از نیم ساعت بر زبان ما جاری نمی شود در موارد فوق معمولا نشانه هایی از انگیزه ها و منافع شخصی و سودجویانه نیز قابل مشاهده است گرچه رسانه ها نیز از این آسیبها مبرا نبوده و حل اصولی این نکات منفی در درازمدت موکول به دستیابی درجاتی بالاتر از پیشرفت و توسعه است اما واقعأ وسایل ارتباطات جمعی یا همان رسانه ها و خبرنگاران و نیز دستگاهها و سازمانهای رسمی بایستی خود در کاهش این تبعات منفی بکوشند اگر خبرگزاری یا رسانه انتشار دهنده خبر و یا سازمان آتش نشانی مربوط قبل از انتشار خبر یا اظهر نظر سعی می کردند تصاویر یا اطلاعات بیشتری در محل از سوژه مورد نظر تهیه کرده و در صورت عدم شناخت یا اطلاع کافی از آنچه بدست آمده  مثل گونه یا نوع حیوانات مشاهده شده از منابع یا افراد معتبر و کارشناس اطلاعات لازم را می گرفتند نتیجه بهتر و انطباق بیشتری با واقعیت داشت.
    همین جا بد نیست به عملکرد منفی دیگر برخی رسانه ها در قبال حیات وحش اشاره کرد، برخی رسانه ها و خبرنگاران مرتبط با آنها همانطور که در خبر بدرستی برآن تأکید شده باهدف «جلب مخاطب» و نیز بعلت اینکه « داغ بودن سوژه و جذب مخاطب» را مهمتر و برتر از « وظیفه اخلاقی و حرفه ای» خود میدانند در اخبار حوادث منتشره خود اسامی گونه هایی از جانداران و جانوران وحشی نظیر کفتار، روباه، گرگ، کلاغ، مار و…. را غیرمنصفانه بر جنایتکاران، مجرمان و بزهکاران می گذارند که درست نبوده و با واقعیت هم سازگار نیست روشن است که رذالتهای عملی و اخلاقی مختص نوع بشر بوده و جانداران دیگر از این خصوصیات مذموم و نکوهیده مبرا هستند بنابراین بهتر است در درجه اول اصحاب رسانه به این شیوه ناصواب و خلاف واقع خاتمه داده و در درجه بعد علاقمندان و حامیان حیات وحش در چنین مواردی بی تفاوت و ساکت نمانده و توضیحات لازم را به اینگونه رسانه ها یادآوری کنند.
    ضمنأ پسندیده تر است که لااقل خود حامیان حیات وحش از بکار بردن القاب و صفاتی که باشتباه در اذهان عمومی نسبت به برخی حیوانات مثل گاو، خر و… مصطلح شده خودداری کنند و استفاده باب شده از نام این جانداران برای مقایسه همراه با تحقیر و تمسخر افراد یا جهت شرح و وصف برخی موقعیتها و وضعیتها را کنار بگذارند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  14. شاهین می‌گوید:

    متاسفانه همین توهمات هست که بلای جان برخی گونه های حیات وحش کشور شده است!
    نه گرگ ، نه پلنگ و نه کفتار و نه خرس هیچکدام خطرناک نیستند. تاکنون هیچ آمار مستندی مبنی بر کشته شدن انسان ب دست این گونه ها حداقل در ایران وجود ندارد. فقط خرافات و داستانهای ابلهانه یک عده آدم بیکار چنین توهمات و نفرتی رو در مردم نسبت به این آفریده های باشکوه خلقت ایجاد میکنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. میلاد می‌گوید:

    خــیلی خوب میشه یه عده ایم به فکر زیستگاه این حیوانات باشه! تکاب خودشو کاری کردن هرکی تو شهر میاد فک میکنن روستاس دیگه شهرک چه صیغه ایه!!!!!
    شخصا چن وقت پیش طرفای بلوار نسرین پور یکیشو دیدم که داش دنبال غذا میگشت با کسیم کاری نداش! دیگه برا گرگای این منطقه روبرو شدن با آدما عادی شده با این دسته خبرا فقط باعث میشین مردم نسبت به این آفریده ی زیبا بد بین شده و…
    اون از شهرداری که برا کشتن سگا پول میدن اینم از…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>