عامل شکار غیرمجاز شش عدد تیهو در حاشیه پارک ملی بمو به پرداخت ۷۰ میلیون ریال جزای نقدی، لغو جواز حمل و مصادره اسلحه شکاری محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اوایل مهرماه سال جاری نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی بمو با همکاری مامورین نیروی انتظامی دو شکارچی متخلف را در منطقه شکار ممنوع آقجلو در حاشیه پارک دستگیر نمودند.

رییس پارک ملی بمو در این باره گفت: از متخلفین یک قبضه اسلحه شکاری کالیبر ۱۲ دارای جواز حمل (متعلق به غیر) و یک اسلحه گلوله زنی دارای جواز، لاشه شش عدد تیهو، ۳۵ عدد فشنگ ساچمه زنی و ۲۴ عدد فشنگ گلوله زنی کشف و ضبط گردید.

لاشه شش عدد تیهو، یک اسلحه گلوله زنی و یک اسلحه شکاری کالیبر ۱۲ کشف شده از شکارچیان متخلف

علی آرندی اظهار داشت: متهمین پس از تشکیل پرونده تخلف به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به مراجع قضایی معرفی شدند.

شکارچیان متخلف در تاریخ ۹۴/۷/۱۲ مبلغ دوازده میلیون ریال بابت ضرر و ریان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز شش عدد تیهو را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

در جریان رسیدگی به پرونده متهمین در دادگاه عمومی بخش زرقان،  دادگاه با استناد به گزارش مرجع انتظامی و اداره محیط زیست، صورتجلسه کشف اسلحه ها و لاشه شش عدد تیهو و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم ردیف اول را به اتهام شکار غیرمجاز به پرداخت ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی و بابت شکار با استفاده از اسلحه دیگران به پرداخت چهل میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.

همچنین دادگاه جواز حمل اسلحه شکاری کالیبر ۱۲ کشف شده را ابطال و اسلحه مذکور را به همراه ۳۵ عدد فشنگ مربوطه نفع دولت مصادره نمود.

دادگاه متهم ردیف دوم (مالک اسلحه گلوله زنی) را به دلیل فقدان ادله کافی از اتهامات وارده (مشارکت در شکار غیرمجاز) تبرئه نمود.

رای فوق در تاریخ ۹۴/۱۰/۱۲ به وکلای مدافع متهمین ابلاغ شده است.

رییس پارک ملى بمو ضمن تشکر از قاضى شعبه اول دادگاه عمومى زرقان، حمایت هاى و قاطعیت دستگاه قضایى در برخورد با متخلفان را عامل بسیار مهمى در حفاظت از زیستبوم ارزشمند پارک ملى بمو و زیستمندان آن دانست.

+32
-29
  

15 دیدگاه

  1. امین منصوری می‌گوید:

    حکم مصادره و لغو مجوز سلاح بسیار عالیست و بازدارندگی خیلی خوبی دارد
    نگرانی من از این است که این سلاح ها دوباره به مزایده گذاشته شده و در دسترس مردم قرار گیرد
    من در صفحه اینستاگرام خانم ابتکار این مورد را به ایشان یادآوری کردم، امید است همانگونه که جلوی خط تولید سلاح شکاری را گرفتند، بتوانند جلوی واگذاری سلاحهای مصادره ای را نیز بگیرند
    دست نا اهلان طبیعت باید از سلاح مجاز کوتاه گردد و جرایم حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز به شدت افزایش یابد

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 23

  2. دوست می‌گوید:

    خوبه
    قاطع و صریح
    ولی یک نکته
    سازمان حفاظت محیط زیست برای شکارچیان باید دوره های آموزشی برگزار کند. که هم با قوانین و محدودیت ها آشنا بشوند هم در ارتباط مستقیم با سازمان در صورت نیاز به کمک فراخوان داده شود تا در حفاظت سهیم بشوند شاید روزی دست از شکارگری بردارند و شاید در نگاه دیگر معنای بهره برداری پایدار را فهمیده و به حفاظت بهتر بکوشند

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 17

  3. منصور می‌گوید:

    از دیده بان محترم تقاضا دارم: احکام صادره ای که منجر گردیده اسلحه های به کار رفته در شکارهای غیر مجاز مصادره شوند و همچنین احکام قطعی جرایم سنگین و زندان و….را که مشمول متخلفین شکار غیر مجاز گردیده را در یک فایل به صدا و سیما تحویل، تا در برنامه های ویژه محیط زیست و حیات وحش پخش و اطلاع رسانی گردد.
    رایزنی مسولین محیط زیست با صدا و سیما میتواند در تهیه و پخش اینچنین برنامه ای جهت فرهنگ سازی و پیشگیری از شکار غیر مجاز بسیار مثمر ثمر واقع شود.( بالاخص اگر اظهارات متخلفین نادم در آن فیلم گنجانده شود.)

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 15

    • شاهین می‌گوید:

      آفرین این پیشنهاد بسیار خوبی است. اصلا ما بایستی در شبکه خبر صدا و سیما هر روز اخبار محیط زیست رو داشته باشیم صدا و سیما خیلی می تونه در این زمینه کمک کنه که متاسفانه حضورش خیلی کمرنگ هست!

      داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  4. علی کشمیری می‌گوید:

    رای دادگاه در مورد متهم ردیف اول قابل تقدیر است

    اما متهم ردیف دوم که وکیل نیز اختیار کرده نیز باید ازین جریمه بی نصیب نمی ماند

    داغ Thumb up 20 Thumb down 21

    • علی کشمیری می‌گوید:

      با اسلحه برنو جز برای کشتن وارد منطقه شکار ممنوع نمیشوند ۰
      در حکمی مشابه در استان فارس اسلحه متخلف بدلیل شروع به شکار ضبط گردید و متخلف جریمه نیز شده
      شماره کلاسه پرونده ۹۴۰۹۹۸۷۱۶۲۳ به تاریخ ۱۷ ۰۹ ۹۴
      اینجا نیز به استناد به ماده ۱۵ قانون شکار و صید و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی امکان محکومیت متهم دوم وجود داشت

      داغ Thumb up 12 Thumb down 10

  5. ali می‌گوید:

    متهم ردیف دوم اسلحه گلوله زنی برداشته تو پارک ملی دنبال شکار گشته شاید هم شکار هم زده ولی پیدا نشده ….بره بسلامت چون وکیل گرفته آخه قاضی محترم انتظار داشتی تیهو رو با گلوله زنی بزنه تا مدرک اثبات داشته باشید غیر از این که هر حیوانی از خرگوش بزرگتر را این اوباش میدیدند با گلوله زنی داغونش میکردن

    داغ Thumb up 17 Thumb down 18

  6. سوسن اکبری می‌گوید:

    درود بر این قاضی محترم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 14

  7. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    از قانونگذاران خواستار ممنوعیت کامل شکار هستم.

    داغ Thumb up 14 Thumb down 23

  8. جمشید از خوی می‌گوید:

    یک پیشنهاد:
    س.م.ز در رده تشکیلات استانی،موزه ای از کشفیات و ادوات ضبط شده ،از شکار کشان و شکار چیان غیر مجاز، تفکیک و گلچین شده ،جهت مستند سازی و ارائه بیلان کاری و میزان باز خورد قوانین و ضوابط باز دارنده عمو می یا خاص ،بهمراه تعدادی از احکام صادره مربو طه برای ثبت در حافظه دیداری آحاد علاقمند بطور خاص و آموزش شهروندان بطور عام، که نسل آینده پاسدار محیط زیست و طبیعت و حیات وحش، از میان آنان برخواهد خاست بنا کند،که حتما ، درنوع خود ،بسیار سازنده ،جالب و منحصر بفرد خواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  9. رضا رهبر می‌گوید:

    اینم نتیجه جواز دادن به سلاحهای غیر مجاز . کجای دنیا دولت از یک عده خریدار کالای قاچاق اونم اسلحه دعوت میکنه بیان مجوز بگیرن . واقعا برای این کار چه توجیهی وجود داره. این یعنی دعوت به خلاف توسط همین قاچاقچیان مجاز

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  10. طبیعت گرد می‌گوید:

    احسنت بر قاضی محترم…خیر ببینی

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  11. شاهین می‌گوید:

    درود به دادگاهها و قضات استان فارس آفرین دست مریزاد
    قضات محترم این استان بسیار قاطع با جرایم زیست محیطی و شکار برخورد می کنند که قطعاً بازدارنده خواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>