زراعت صنوبر راهکاری مناسب برای توقف برداشت چوب از جنگل های طبیعی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چوب یکی از ملزومات پرکاربرد در زندگی انسان به شمار می رود و منبع اصلی تأمین آن هم جنگل است اما با توجه به برداشت روز افزون و فشار بیش از حد به جنگل ها، یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها برای فراهم کردن چوب مورد نیاز، گسترش زراعت چوب صنوبر است.

سالانه از زراعت چوب که در حدود ۹۰ درصد آن اختصاص به صنوبرکاری دارد، ۵/۵ میلیون متر مکعب چوب در کشور به دست می آید که معادل ۵۵ درصد چوب مصرفی کشور است.

استان گیلان منجمله شهرستان صومعه سرا یکی از فعال ترین استان کشور در صنوبرکاری است.

فرهنگ کاشت صنوبر در استان گیلان به قدری گسترش دارد که اغلبِ مردم در صورت داشتن زمین خالی، در آن صنوبر می کارند.

سید احمد مولایی، کشاورز صنوبر کار گیلانی و نمونه ملی کشوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، تقویت صنوبر کاری را یکی از راه های مهم استفاده از زمین های بی بهره، غیر کشاورزی و بلا استفاده معرفی کرده و تاکید می کند که اگر به بحث زراعت چوب دقت و توجه کافی نداشته باشیم در آینده با کمبود مواد سلولزی مواجه خواهیم شد، لذا جهت حفظ اکوسیستم های طبیعی، در مناطق مختلف کشور نیازمند توسعه درختکاری هستیم.

مولایی تصریح کرد: صنوبر کاری علاوه بر فواید بسیار زیاد و تولید اکسیژن فراوان به دلیل نیازمندی بسیار کم به آب از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ابعاد بسیار خوب اقتصادی زراعت چوب و ایجاد بستر مناسب جهت اشتغال جوانان اذعان داشت: درآمد حاصل از صنوبر کاری بالاتر از کاشت درختان جنگلی است و میانگین برداشت چوب در طی ۵ سال در هر هکتار بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مکعب است که دارای ارزش اقتصادی معادل ۲۰ میلیون تومان می باشد.

عضو مجمع عمومی کمیسیون ملی صنوبر کشور هزینه اولیه سالانه نگهداری هر هکتار از صنوبر کاری را چهار میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این میزان هزینه طی سنوات بعد به یک میلیون تومان در سال تقلیل خواهد یافت، بنابراین در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی هزینه صنوبر کاری بسیار اندک است.

مولایی در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون تسهیلات ارائه شده برای هر هکتار صنوبر کاری ۵ میلیون تومان است که با افزایش این رقم به ۱۰ میلیون تومان می توان مدت بهره برداری طرح ها را به ده سال افزایش داده و سبب ایجاد انگیزه و استقبال جوانان تحصیل کرده از زراعت چوب شد.

+20
0
  

5 دیدگاه

  1. پرنده مهاجر می‌گوید:

    کاملا صحیح برای این موضوع هزاران طرح به جهاد و منابع طببعی بردیم اما تسهیلاتی ندادن وهمکاری لازم را نکردن.

    بهترین کار برای حفظ جنگل اینه. در زمینهای شیبدار و کم حاصل میتوان زراعت چوب کرد تمام حاشیه های جنگل

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  2. منا می‌گوید:

    ایا کاشتن و رشد صنوبر به آ زیاد نیاز ندارد؟ و بهتر است با توجه به رشد سریع بامبو در سال، این درخت در سایر کشورها برای حل مشکل کمبود چوب انجام می شود، کاشته شود.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  3. kooshan می‌گوید:

    هر طرح مثبت و سازنده و بررسی و کارشناسی و تجربه شده که در جهت حفظ و حراست از عرصه های جنگلی مفید و مؤثر باشد درخور تأمل و استقبال و حمایت است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. جمشید از خوی می‌گوید:

    صنوبر یا سپیدار ( تبریزی) نماد درخت و درختکاری پهنه شمالغربی فلات ایرانست.!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  5. شاهین می‌گوید:

    اگر می خواهیم جنگلهای کشور حفظ شود و یا دستکم جلو روند تخریب گرفته شود قطعاً افزایش مناسب واردات چوب و همچنین زراعت چوب دو راهکار مطلوب هستند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>