۱۶۷ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای سازمان حفاظت محیط زیست و ۵۶۲ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای سازمان جنگل ها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): حسن روحانی رئیس جمهوری روز یکشنبه لایحه بودجه ۹۵ کل کشور و لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

لایحه بودجه ۹۵ کل کشور پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی و تصویب در صحن علنی جهت اجرا به دولت ابلاغ می گردد.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ مبلغ ۱۶۷,۲۸۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان (۱۶۷ میلیارد تومان) به عنوان بودجه سازمان حفاظت محیط زیست و مبلغ ۵۶۲,۳۴۰,۱۰۰,۰۰۰ تومان (۵۶۲ میلیارد تومان) به عنوان بودجه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در نظر گرفته شده است.

جدول زیر: بودجه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور مبلغ ۱۱۷,۱۹۳,۱۰۰,۰۰۰ تومان (۱۱۷ میلیارد تومان) به عنوان بودجه سازمان حفاظت محیط زیست و مبلغ ۳۷۳,۵۲۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان (۳۷۳ میلیارد تومان) به عنوان بودجه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در نظر گرفته شده بود.

جدول زیر: بودجه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴

بنابراین می توان گفت بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان حفاظت محیط زیست حدود ۴۳ درصد و بودجه در نظر گرفته شده برای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری حدود ۵۱ درصد در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش داشته است.

با وجود افزایش بودجه سازمان های حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در لایحه سال ۱۳۹۵ با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور در مالکیت و یا تحت مدیریت این دو سازمان می باشد و با وجود گستردگی وظایف و معضلات متعدد از جمله بحران آب، آلودگی هوا، ریزگردها، نابودی تنوع زیستی، فرسایش خاک، ازبین رفتن جنگل های زاگرس و جنگل های شمال و غیره، بودجه در نظر گرفته شده برای این دو سازمان در مقابل سایر دستگاه ها بسیار ناچیز است.

+20
-139
  

13 دیدگاه

  1. علی کشمیری می‌گوید:

    بودجه کل کشور در سال ۹۵ معادل ۹۵۲ هزار میلیارد تومان
    و سهم محیط زیست ۱۶۷ میلیارد تومان
    یعنی فقط ۰٫۰۱۸% از کل بودجه !!!
    تو خود بخوان حدیث مفصل ازین مجمل!!!

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

  2. بخشی از جریمه های اخذ شده را به خود سازمان عودت بدین مشکلات زیادی حل میشه!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      خبرنامه محیط زیست….. ،هموطن گرامی،
      ۷۰ درصد جریمه ها مجددأ بسازمان عودت داده شده و طبق مقررات بعنوان پاداش محیط بانان، همیاران و سایر مأمورین هزینه می شود اما بنظر می رسد که ارزیابی شما از مبالغ اخذ شده بابت جریمه ها اشتباهأ بسیار بیشتر از آنچه است که دریافت می شود.

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  3. گرگعلی می‌گوید:

    میشه یکی توضیح بده پرسنل و مناطق تحت پوشش محیط زیست که از اداره جنگل بیشتره چرا انقد تفاوت بودجه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  4. جمشید از خوی می‌گوید:

    در میان معضلات برشمرده،مبحث ریزگردها و آلودگی هوا و آب، دشوارترین وپیچیده ترین آنها و مشکل ریز گردها ،منطقه ای بوده و بالطبع کاهش ،یا رفع حداقل موضعی تبعات آن نیز، فرا سرزمینی است.!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  5. kooshan می‌گوید:

    البته سال گذشته طبق ارقامی که در برخی سایتها و رسانه ها آمده بود، مرتب می گفتیم بودجه «س. ح. م. ز.» ۱۷۴ میلیارد تومان و بسیار کم است و کسی هم ایرادی نگرفت و تصحیح نکرد، حالا که از آن مبلغ باشتباه تصور شده کمتر هم هست دیگر چه می توان گفت.
    اگر مجلس این بودجه را هم بی کم و کاست تصویب کند، علاقمندانی که در طول سال پیشنهادات مختلف در مورد پرداخت مثلأ حقوق یا پاداش بیشتر به محیط بانان گرامی، ساخت جاده جایگزین برای جاده های فعلی عبوری از میان یا مجاور زیستگاه های حیات وحش یا تجهیز آنها و ساخت زیرگذر یا روگذر برای حیات وحش ، پرداخت خسارت فوری به دامداران، کشاورزان و دیگر بهره برداران خسارت دیده ، خرید بالگرد جهت پایش حیات وحش یا اطفای حریق، کمک به تغذیه پرندگان مهاجر در شمال کشور و…. میدهند همواره رقم این بودجه را نیز بیاد داشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  6. کاسپین می‌گوید:

    حمایت جناب آقای روحانی از محیط زیست یکی از وعده های ایشان بود
    حالا داریم روز بروز ابعاد این حمایت و اثرات آنرا مشاهده می کنیم !
    احیا دریاچه ارومیه ، خروج جاده جنگل گلستان ، پروژه آشوراده
    و حالا هم تخصیص بودجه !

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  7. شاهین می‌گوید:

    این ۱۶۷ میلیارد و یا ۵۶۲ میلیارد اگه به دلار می بود من می گفتم تحول اساسی در محیط زیست و منابع طبیعی کشور در راه است و دولت به وعده های خودش در این بخش توجه ویژه داشته است ولی با این اعداد هیچ اتفاقی در این حوزه ها نخواهد افتاد و باید گفت که متاسفانه باید شاهد نابودی بیشتر زیست بوم ایران باشیم چون ظاهراً هیچ اتفاق مهمی قرار نیست بیفتد! من نمیدونم چه مساله مهمتری در حال حاضر با توجه به معضلات ویرانگر این بخش در کشور وجود دارد؟! فقط برای احیای دریاچه ارومیه بیش از ۷ میلیارد دلار یعنی چیزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است ، بنابراین مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان برای کل محیط زیست ایران شوخی مسخره ، خنده دار و دردناکی است!!!
    با روند فعلی که تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ایران گرفتار آن است از جمله از بین رفتن جنگلها و مراتع ، فرسایش شدید خاک کشور ، بحث زباله ها و مدیریت پسماند و آلودگی منابع آب و خاک در کشور ، آلودگی هوا ، انقراض و نابودی حیات وحش ایران ، از بین رفتن منابع آبهای زیرزمینی ، خشک شدن پهنه های آبی کشور شامل تالابها ، دریاچه ها و رودخانه ها ، تغییرات شدید اقلیمی و گرمایش خارج از نرم جهانی ایران و… ، با این وضعیت بعید باید دانست که این سرزمین بیشتر از دو دهه دیگر جای زندگی باشد!!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  8. خرس می‌گوید:

    دولت باید یک ردیف بودجه جداگانه برای احداث جاده جایگزین در گلستان اختصاص دهد چون آقای روحانی قول داده است وفعالان محیط زیست به ایشان یادآوری کنند.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      اگر رئیس جمهور در زمان انتخابات وعده خروج جاده فعلی را از پارک ملی گلستان داده است طبعأ باید تا زمان اتمام مسئولیت خود به آن عمل کند و در صورت عدم انجام هم ارائه دلایل و پاسخ مناسب ضروری است.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  9. کاسپین می‌گوید:

    دوست عزیز جناب خرس
    همش وعده بود

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  10. رشید می‌گوید:

    فکر کنم این بودجه فقط حقوق ۸۰۰نفری که در اداره محیط زیست تهران مشعول بکار هستند را جواب دهد!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  11. کاسپین می‌گوید:

    دوست عزیز جناب کوشان
    همیشه مطالب علمی و پرباری که در کامنتهای شما نوشته می شود را می خوانم
    از شما به خاطر اهمیتی که به حفظ محیط زیست و اطلاع رسانی می دهید متشکرم
    خداوند یار و یاورتان باشد پیروز و پاینده باشید

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>