اقدامات غیر اصولی، منجر به ضایعات جبران ناپذیر در حیات وحش آسیب دیده میشود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): همزمان با توسعه فعالیت های انسانی و گسترش دامنه تخریب و تصرف انسان در عرصه های طبیعی، تقابل مستقیم و غیر مستقیم جانوران وحشی با مظاهر توسعه ناپایدار افزایش یافته و در نتیجه آسیب های وارده به این جانوران نیز افزایش می یابد.

همواره گونه های مختلف جانوری بر اثر تصادفات جاده ای، گرفتار شدن در تله، زخمی شدن بر اثر شلیک گلوله، برخورد پرندگان با کابل های برق و غیره آسیب می بینند که برخی از آنها نیز از گونه های حمایت شده و کمیاب به شمار می روند.

امداد و نجات و درمان صحیح جانوران وحشی آسیب دیده به نحوی که توانایی بازگشت مجدد به طبیعت را داشته باشند هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ اکولوژیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک حیوان خانگی و یا اهلی در صورت آسیب دیدگی منجر به نقص عضو می تواند در سایه حمایت های انسان و در کنار صاحب خود به زندگی ادامه دهد اما جانوران وحشی به دلیل زندگی در شرایط سخت و رقابتی در طبیعت، به منظور تامین غذای مورد نیاز، دفاع از خود و سایر فعالیت های غریزی نیاز به اندامی کاملا سالم دارند و در صورت کوچکترین نقص عضو، توانایی ادامه حیات در طبیعت را از دست خواهند داد.

متاسفانه برخوردهای سلیقه ای، غیر اصولی و ناآگاهانه در مواجهه با حیات وحش آسیب دیده، اغلب منجر به آسیب های برگشت ناپذیر و یا نابودی کامل جانور مربوطه شود.

پانسمان و گچ گرفتن غیر اصولی پای یک گرگ خاکستری توسط یک شکسته بند محلی و نقص عضو دائم گرگ

دامپزشک کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان در این خصوص می گوید: بسیاری از افراد پس از مشاهده یک جانور وحشی آسیب دیده با قصد کمک به حیوان مجروح اقداماتی را هر چند با نیت خیر انجام می دهند که منجر به آسیب های جدی تری به جانور مربوطه می شود.

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: اندام شکسته پستانداران و یا بال آسیب دیده پرندگان درصورتیکه بشکل صحیح و اصولی و با آگاهی کامل از نوع و میزان آسیب وارده فیکس نشود (گچ گرفته نشود) مشکلات برگشت ناپذیری را برای جانور مربوطه به همراه می آورد.

پانسمان غیر اصولی زخمها منجر به قطع جریان خون و ایجاد عفونت در اندام مربوطه شده و می تواند باعث بروز آسیبی جدی تر از جراحت اولیه گردد.

دکتر معماریان افزود: به هیچ عنوان بدون تشخیص نوع و میزان شکستگی در استخوان ها از طریق تهیه عکس رادیوگراف نمی توان اندام شکسته جانوران را گچ گرفت در حالیکه افراد غیر متخصص اکثرا بدون اطلاع از نوع آسیب وارده اندام مربوطه را بوسیله آتل یا گچ می بندند که این عمل در اکثر موارد منجر به فلج و یا نقص عضو دائم و برگشت ناپذیر می گردد.

جانوران وحشی به طبیعت تعلق دارند و متعلق به هیچ فردی نیستند اما اکثر کلینیک های دامپزشکی فردی را که جانور وحشی آسیب دیده ای را به جهت درمان به آن مرکز منتقل می کند به عنوان صاحب جانور مربوطه قلمداد کرده و ضمن اخذ کلیه هزینه های درمان، با صدور شناسنامه و القا مالکیت به یابنده حیوان مجروح، در واقع سند اسارت جانور مربوطه را صادر می کنند.

متاسفانه برخی ادارات محیط زیست در استان ها نیز پس از مواجهه با جانوران آسیب دیده بدون مشورت با متخصصان دست به اقدامات غیر اصولی درمانی زده و جانور آسیب دیده را پس از وخیم تر شدن شرایط در حالی به تهران منتقل می کنند که زمان و شرایط درمان جانور از دست رفته و آسیب های برگشت ناپذیری بوجود آمده است.

…………………گچ گرفتن غیر اصولی که منجر به از بین رفتن دست بره میش وحشی شده است

دامپزشک کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان گفت: از بین رفتن پای گرگ خاکستری که توسط یک شکسته بند محلی گچ گرفته شده بود، بروز نقص عضو در دست بره میش وحشی به دلیل گچ گرفتگی غیر اصولی، نابینایی شاه بوف، قطع شدن دست یک پلنگ به دلیل گرفتار شدن در تله، آسیب جبران ناپذیر در پای یک جبیر و صدها مورد دیگر از این دست، تنها گوشه ای از آسیب های برگشت ناپذیر به گونه های جانوری ارزشمند کشور است که به دلیل اقدامات غیر اصولی درمانی و یا کوتاهی در انتقال به موقع به مراکز مجاز رخ داده است.

رهاسازی های غیر مسئولانه

بسیاری از تصمیماتی که در مورد حیات وحش آسیب دیده در استان های مختلف گرفته می شود غیر کارشناسی و تبلیغاتی است. در بسیاری از موارد جانوران آسیب دیده بدون اطلاع کافی از میزان آسیب وارده و بدون انجام اقدامات درمانی مناسب بلافاصله در طبیعت رهاسازی می شوند.

این رهاسازی غیر مسئولانه اکثرا به منظور رفع تکلیف و استفاده تبلیغاتی صورت می گیرد و عنوان می شود که جانور آسیب دیده پس از تیمار و مراقبت به دامان طبیعت بازگشت اما در واقع جانوری که بدون بهبود آسیب وارده در زیستگاه طبیعی رهاسازی می شود در واقع به مرگی سخت و پر درد و رنج در طبیعت سپرده شده است.

………………………….پانسمان غیر اصولی که منجر به از بین رفتن پای یک جبیر شده است

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: در حال حاضر تنها مرکز تخصصی و دارای مسئولیت با امکانات نسبی و قابل قبول در مورد جانوران وحشی آسیب دیده، کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان تهران است. البته وجود مراکزی مشابه در چندین نقطه از کشور ضروری است.

بهترین اقدام در مواجه با جانوران وحشی آسیب دیده، پرهیز از هرگونه اقدام درمانی غیر اصولی و انتقال جانور مربوطه به مراکز مجاز است و هرچه این انتقال سریعتر صورت گیرد شانس موفقیت در درمان و ادامه حیات برای جانور آسیب دیده بیشتر خواهد بود.

+70
-87
  

27 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    گزارش دردناک و تکان دهنده ای بود ، با خواندن هر خطی از آن بیشتر متوجه فقر مطالعاتی خودم و جسارتا خیلی از هموطنان شدم که خیلی مواقع با دوستی خاله خرسه در صدد جبران کمبودها هستیم

    در بعضی از جوامع حیوانات را دوست دارند و برای آنها حقوقی قائل هستن، یا شاید کمتر رنج می دهند و بعضی جوامع حیوانات را به حساب نمی آورند!

    حیوانات دنیایی دارند بسیار پیچیده و رمز آلود ، یاد این سخن از ویکتور هوگو افتادم: حیوانات به جهنم نمی روند ، آنها هم اکنون در جهنم هستند!

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 1

  2. میشو می‌گوید:

    چه تصاویر دردناکی…..شاید در جاهایی که در مرکزیت قرار دارند بشود کاری انجام داد…..ولی در نقاط روستایی و دور افتاده ….از کدام کلینیک صحبت میکنید….بسیاری از صحبتها و حرفهایی که زده میشه با واقعیت ها و امکانات موجود تناسب ندارند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  3. جمشید از خوی می‌گوید:

    جانوران عرصه حیات وحش متعلق به طبیعت، مامن وماوای واقعی خوداند و به اسارت گرفتن و اجیر کردن آنها تحت هر عنوان اشتباه و خطائی غیر قابل بخشش و جبران است.

    در حدود ۲۹سال قبل در شهرمان در شکار زمستانه یک آنقوت به تیر تفنگ شکار ما گرفتار شد که خوشبختانه فقط گوشه ای از بال چپ آن صدمه دیده بود، ۲ الی سه روز بعد از تیمار آنرا به دریاچه نگهداری مرغابی ها در پار ک ملت تهران بردیم و رها کردیم،دتا مدتها بعد به آن سر میزدیم و حس خوشایندی از زنده ماندن آن داشتیم

    جالب آنکه در نوا نماهای آن موقع که از تلویزیون پخش میشد، دوربین فیلمبردار روی آن فوکوس ویژه ای داشت.!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  4. رضا می‌گوید:

    ّبنام خدا
    با درود و سپاس فراوان از جناب دکتر معماریان همکار عزیز
    با توجه به مطالب بسیار مهم و اموزنده شما برای محیط بانان و دوست داران طبیعت و مردم عزیز به خوبی جای خالی دامپزشکان متخصص در بخش محیط طبیعی و حیات وحش احساس میشود.
    اینجانب سالها است که در زمینه شناسایی و کار میدانی درباره پرندگان شکاری تحقیق و کار میدانی انجام میدهم و بخوبی با عمق فاجعه در باره مطالبی که اشاره فرمودید اشنا هستم و بارها رها سازی پرندگان شکاری که به هیچ عنوان قادر به ادامه حیات در طبیعت نیستند را دیده ام .
    امیدوارم در اینده دامپزشکان متخصص در بالا بردن سطح اطلاعات نیروهای محیط زیست و دوستداران طبیعت و انجمن های حفاظتی نقش مهمتری داشته باشند.
    برای مثال من بارها در سازمانهای محیط زیست و یا در دست مردم معمولی مشاهده کردم که یک پرنده شکاری بسیار با ارزش که از متخلفین و یا طبیعت گرفته شده است و کاملا سالم و قادر به رهاسازی بوده است به دلیل عدم اطلاعات کافی فقط به خاطر اینکه برای مدت کوتاهی در قفس اهنی و یا طوری قرار گرفته با اسیب دیدن پرهای اولیه پرواز و یا پرهای دم دیگر قادر به رهاسازی نبوده و اگر هم به صورت نمایشی رها سازی شده قادر به ماندگاری در طبیعت نبوده است و ما به ظاهر ناجی این پرنده از دست قاچاقچیان و در واقع خودمان قاتل این پرندگان بوده ایم .
    قطعا بخش بزرگی از اطلاع سازی و بالا بردن اطلاعات درباره حیات وحش به خصوص برای محیط بانان و کارشناسان عزیز سازمان محیط زیست به عهده دامپزشکان و دیگر متخصصان در این زمینه میباشد.
    جا دارد سازمان محیط زیست با استفاده از متخصصان در زمینه های مختلف حیات وحش و برگزاری کلاسها و دوره های اموزش به طور مرتب دانش پرسنل زحمت کش خود را بالا ببرد این کاری است که در تمام دنیا انجام میشود .
    صدا و سیما با پخش برنامه های اموزشی میتواند نقش بسیار مهمی در بالابردن سطح اگاهی مردم درجامعه درباره حیات وحش ایفا کند.
    درپایان بازهم تشکر میکنم از مطالب مفید و اموزنده شما .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  5. من نمیدونم چرا خیرین و پولدارهای جامعه به سمت حمایت از جانداران گامی بر نمی دارند!
    خب مراکز درمان پیشرفته و رایگان مخصوص جانداران در هر شهر و استانی لازمه!
    همش که نباید بیمارستان خیریه مخصوص آدم ها ساخته بشه که!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  6. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    تو پارک پردیسان شما هم که اینقدر تعریفش را میکنید تا کنون چندین مورد پلنگ و خرس و کفتار را به قتل از بین رفته اند.

    حتی یک مورد هم اطلاع رسانی نشده که حیوانی پس از مداوای کامل رها سازی شود.

    البته من به این نتیجه رسیدم که پارک پردیسان ایستگاه اخر وحوش است و حتی در صورت صحت و سلامتی رهایش نمیکنند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

    • DORNA می‌گوید:

      من چند سال پیش گربه ای خیابانی را که دستش شکسته و عفونت کرده بود پیدا کردم و به بیمارستان دامپزشکی بردم در آنجا سرم تراپی تجویز کردند در حالیکه حیوان غذا می خورد و من نمی دانستم که سرم تراپی برای حیوانی که غذا می خورد و دفع طبیعی دارد ضرروتی ندارد و همچنین آنتی بیوتیک که من چون آنزمان تجربه کافی نداشتم و می ترسیدم از طریق آنژیو آنتی بیوتیک حیوان را تزریق کنم با تحمل هزینه گزاف هر روز تا یک هفته برای سرم تراپی و آنتی بیوتیک و تعویض پانسمان حیوان را به بیمارستان می بردم بعد از یک هفته وضعیت زخم حیوان آب آورده و اصطلاحا لیچ افتاده بود تا اینکه بردمش پیش دامپزشک خصوصی که از قدیم تر می شناختم ایشون تعجب کرد از تجویز آن پانسمان سفت و محکم و تاکید کردم این زخم باید باز باشد و تمیز نگه داشته شود تا ترشحات خارج و خشک شود زخم بسته فقط حالت گندیدگی پیدا خواهد کرد… با توصیه های این دامپزشک حیوان پس از حدود سه ماه خوب شد و رهایش کردم…
      مورد کاملا مشابهی هم در کلینک دکتر … برایم تکرار شد که زخم دست حیوان کرم گذاشته بود تمام کرمهای ریز ریز را از دست حیوان خارج کردند لایه های مرده پوست و گوشت را برداشتند و دست را پانسمان کردند حدود یک هفته پانسمان دست ادامه داشت و زخم آب می آورد تا اینکه به دلیل عدم دسترسی به آن دامپزشک قدیمی با یک پزشک عمومی انسان مشورت کردم تاکید کرد زخم نباید پانسمان داشته باشد باید هوا بخورد و تمیز نگه داشته شود این یکی هم پس از مدتی سلامت کاملش را به دست آورد…
      اطلاعات کلی و تجربه و شناخت فرد مراجعه کننده و تشخیص اینکه به کدام دامپزشک برای درمان مراجعه کند اهمیت زیادی دارد بسیاری از حیواناتی که دامپزشکان تجویز به جراحی می دهند بدون نیاز به جراحی در صورت مراقبت در جای امن و تغذیه خود به خود شکستگی های بدون زخم بازشان ترمیم می شود…

      داغ Thumb up 17 Thumb down 16

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان با کمبودهای بسیاری روبرو است که امیدوارم روزی به چشم سازمان محیط زیست بیاید! ولی با تمام این کمبودها اول اینکه تنها مرکز بازپروری حیات وحش در ایران است و دوم اینکه بهترین کارهای ممکن درمانی را برای تمام گونه های ارجاعی به این مرکز انجام داده و خواهد داد و از بهترین امکانات موجود در کشور هم استفاده کرده است. حال اینکه بسیاری از موارد حیوان در مرحله آخر و بعد از اقدامات اشتباه درمانی و یا عدم اقدام لازم در مدت زمان طولانی به این مرکز ارجاع می شود و دیگر کاری نمی توان کرد! اگر موردی وجود دارد که کمکاری این مرکز را در انجام امور درمانی نشان می دهد و این کم کاری باعث مرگ حیوانی شده است متخصصان امر می توانند بفرمایند تا بدانیم و روند کار را بهتر کنیم. در ضمن لازم به ذکر است، توضیحات این گزارش تنها به منظور بهبود وضعیت کنونی رسیدگی به حیوانات حیات وحش آسیب دیده انجام شده و نه برای بزرگ کردن مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان و یا هیچ شخصی.

      با درود

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  7. رشید می‌گوید:

    متاسفانه خیلیها در کاری که تجربه ندارند هم نظر میدهند هم عمل میکنند این درست نیست !!!!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  8. جلالی شاهرود می‌گوید:

    باعرض سلام تشکر از اطلاعات آقای دکتر معماریان
    مطالب ایشان صحیح است ولیکن لازمه هر درمان حیات وحش که مصدوم میگردد گاهاً بسیار گزاف است و نیاز به تامین اعتبار و تخصیص و تعیین ردیف بودجه مناسب برای واحدهای شهرستانی است که به نظر میرسد این هزینه ها کمتر دیده شده و اکثر ادارات ناچاراٌ با امکانات حداقلی و کمک افراد خیر و دامپزشکان صورت می دهند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  9. کاسپین می‌گوید:

    چرا و به چه علت هنوز در ایران انجمن حمایت از حیوانات فعال نشده است ؟
    ما که قصد الگو شدن در دنیا را داریم باید در زمینه حمایت از حیوانات نیز در کل دنیا الگو باشیم .
    به امید روزی که کشور عزیزمان ایران در تمام زمینه ها مخصوصا حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات حرف اول در دنیا را بزند .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

    • دوست می‌گوید:

      خود شکارچی ها باید مجدد آستین بالا بزنن با تاسیس صندوقی زیر نظر سازمان یا یک جایی که همه قبولش داشته باشن جهت جمع آوری کمک های مردمی و تخصیص اون به درمان وحوش عمل کنند.

      داغ Thumb up 9 Thumb down 11

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی، جناب دوست،
        حسن نیت شما جای تحسین دارد اما پیشنهاد تان عملی نیست نه اینکه شکارچیان نتوانند شخصأ در این زمینه کمک یا همکاری و یا حمایتی بکنند بلکه به این دلیل ساده که همواره مجبورند به تکرار توضیحات خود پیرامون تناقضی که بین این اقدامات حفاظتی و حمایتی و فعالیت شکارگری خودشان وجود دارد جهت توجیه مراجعین احتمالی و پرسش کننده گان بپردازند .
        پیشنهاد عملی تر و بهتر این است که چون نظرات شما حاکی از احساس مسئولیت و دلسوزی در قبال حیات وحش است، همین مسیر را مدنظر قرار داده و آنچه را که احیانأ با این خواست و تمایل صحیح و نیکوی شما سازگار و هماهنگ نیست از دایره علائق خود خارج کرده و به مجموعه خاطرات گذشته بسپارید.

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

        • رشید می‌گوید:

          اتفاقا شکارچیهای مجاز وقانونمند هرکاری که از دستشان درجهت بهبود حیات وحش بر می اید با جان و دل انجام میدهند ودرچنین مواردی از خیلیها جلوترند .چون نه احساسی فقط پای کامپیوتر و گوشی مطلبی مینویسند و طبیعت را خانه دوم خود میدانند ..نیازی به بحث نیست سوابق گذشته درجهت حفاظت بهتر نشان دهنده موضوع میباشد موفق و پیروز باشید

          موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

          • kooshan می‌گوید:

            جناب رشید،
            اگر دقت کنید قید شده بود که بصورت شخصی مشکلی نیست بخصوص اگر شکار مجاز بر مبنای ضرورتهای موجود یا نیازهای معیشتی باشد.

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  10. reza می‌گوید:

    لطفا پیگیر خبر پرورش گوزن هم بشین .
    روش قانونی برای نابودی گوزن و مرال در شمال کشور
    لطفا
    لطفا
    پیگیری کنید.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  11. البرز می‌گوید:

    صحبت هاى کاملا درستى مطرح شد.
    اما از نظر آقاى معماریان هیچیک از سایر فعالیت هاى مشابه کلینیک حیات وحش پردیسان هرگز اصولى و نتیجه بخش قلمداد نمیشوند و ایشان در هر موقعیتى به انحاى مختلف سایرین را به شدت انکار و نفى میکند.
    کلینیک حیات وحش پردیسان عملکرد مناسبى خصوصا در چند سال اخیر در مورد احیا و نگهدارى حیات وحش مصدوم دارد که صد البته به واسطه فعالیت هاى مدیریت و همه پرسنل محترم این مرکز است اما با انکار صد در صد سایرین نباید و نمیشود فعالیت یک مرکز واحد را الگو قرار داد.
    انجام تیمار و احیا حیات وحش در تمام نقاط کشور یک امر بسیار ضرورى و البته یک کاملا وابسته به تخصص و تجربه است، اتفاقى که در کلینیک حیات وحش پردیسان نیز به همین ترتیب رخ داده است.
    امیدوارم منبعد خود آقاى معماریان نیز عدم دخالت در امور غیر مرتبط با دامپزشکى را در فعالیت هایشان لحاظ و مراعات کنند.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 13

    • فرناز حیدری می‌گوید:

      جناب البرز عزیز
      فکر میکنم نظر به تخصص، سابقه تحصیلی و البته تجربه چندین ساله دکتر معماریان در زمینه دامپزشکی حیات‌وحش چه در ایران و چه در خارج از ایران باید به ایشان حق داد که کارهای غیرتخصصی را نه‌تنها زیرسوال ببرند بلکه نفی و انکار کنند مخصوصاً وقتی شاهد ابعاد گسترده و فاجعه‌آمیز چنین دلسوزیهای نابخردانه و غیرمنطقی هستیم.

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 10

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان با کمبودهای بسیاری روبرو است که امیدوارم روزی به چشم سازمان محیط زیست بیاید! ولی با تمام این کمبودها اول اینکه تنها مرکز بازپروری حیات وحش در ایران است و دوم اینکه بهترین کارهای ممکن درمانی را برای تمام گونه های ارجاعی به این مرکز انجام داده و خواهد داد و از بهترین امکانات موجود در کشور هم استفاده کرده است. حال اینکه بسیاری از موارد حیوان در مرحله آخر و بعد از اقدامات اشتباه درمانی و یا عدم اقدام لازم در مدت زمان طولانی به این مرکز ارجاع می شود و دیگر کاری نمی توان کرد! اگر موردی وجود دارد که کم کاری این مرکز را در انجام امور درمانی نشان می دهد و این کم کاری باعث مرگ حیوانی شده است متخصصان امر می توانند بفرمایند تا بدانیم و روند کار را بهتر کنیم. در ضمن لازم به ذکر است، توضیحات این گزارش تنها به منظور بهبود وضعیت کنونی رسیدگی به حیوانات حیات وحش آسیب دیده انجام شده و نه برای بزرگ کردن مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان و یا هیچ شخصی.

      با درود

      داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  12. kooshan می‌گوید:

    ضمن تقدیر از متخصصین و کارشناسان دلسوز و مسئولی نظیر آقای دکتر معماریان و آرزوی موفقیت و نیز تلاش بیشتر آنها باید یادآور شد که مطلبی آموزنده و حاوی نکاتی مهم و سودمند در زمینه مشکلات موجود در درمان و رهاسازی حیات وحش آسیب دیده و مجروح بعلل ناشی  از سوانح مختلف است. بنابر مطالب گفته شده علاقمندانی که شناخت درستی از حیات وحش و نیز بیماریها و صدمات و جراحات وارد بر آنها حتی در سطح غیرتخصصی و عمومی را ندارند نباید به تنهایی و به تشخیص خود در روند درمان و رها سازی حیات وحش آسیب دیده مداخله کنند چرا که همانطور در این گزارش آمده : 
    «……. اقداماتی را هر چند با نیت خیر انجام می دهند که منجر به آسیب های جدی تری به جانور مربوطه می شود.»
    و از طرفی اینکار ممکن است بعدأ باعث پشیمانی و ناراحتی خود آنها شود. همچنین در گزارش آمده :
    «دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: در حال حاضر تنها مرکز تخصصی و دارای مسئولیت با امکانات نسبی و قابل قبول در مورد جانوران وحشی آسیب دیده، کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان تهران است. البته وجود مراکزی مشابه در چندین نقطه از کشور ضروری است.»
    و طبیعی است که دستیابی به شرایط مطلوب در این زمینه نیازمند درجات بالاتری از پیشرفت و توسعه پایدار و مهیا شدن امکانات و تجهیزات لازم بوده و بعلاوه در چنین وضعیتی است که احساس مسئولیت فردی و اجتماعی و وجدان کاری در میان مسئولین،  متخصصین و کارشناسان رسمی و خصوصی و نیز اقشار مختلف مردم به سطحی قابل قبول و رضایت بخش ارتقا پیدا کرده و بسیاری نقائص و کاستیها رفع خواهد شد. اما این نکته هم قابل اشاره و حائز اهمیت است که در هر حال نقش علاقمندان و حامیان حیات وحش که بطور داوطلبانه و در اکثر موارد به هزینه شخصی و بدون هیچگونه چشمداشت و صرفأ بنابر احساس مسئولیت و دلسوزانه به اقدامات حمایتی و حفاظتی و نیز درمان و نگهداری و نهایتأ رهاسازی حیوانات مصدوم می پردازند، نباید نادیده گرفته شود ضمن آن که بسیاری از آنها دارای تجارب و دانش عمومی ارزشمندی در این زمینه هستند و در صورت ضرورت امکان شرکت آنان در دوره های آموزشی مرتبط هم می تواند مدنظر قرار گیرد ، بهرحال وجود اینگونه علاقمندان داوطلب یکی از ارکان مهم حفظ و بقای حیات وحش و کمک به وحوش مصدوم و نیز سایر حیوانات مجروح و دردمند بوده و بنابراین لازم است ضمن استقبال و جذب کمکها و همکاریهای ایشان،  تدابیری اندیشیده و تمهیداتی بمرحله عمل درآید که ضمن بهره گیری از توان و همکاری آنها در زمینه های مورد نیاز با سازمان دهی و هدایت نیروی آنها در مسیر مناسب و اصولی از مشارکت داوطلبانه آنها استفاده بهینه بعمل آید.
    تابحال اخبار و گزارشات مختلفی از تلاشهای شخصی یا خانوادگی و نیز جمعی این دوستداران داوطلب در رسانه های مختلف منتشر شده _ که در انتها به یکی از آنها که اخیرأ خبر رسانی شده اشاره ای گذرا می شود و مطالعه کامل و دقیق آن که حاوی نکاتی مفید بویژه در رابطه با خبر مورد بحث فعلی است توصیه می شود _ ضمن اینکه در نظرات ارسالی پیرامون اخبار دیده بان و همچنین همین خبر فعلی می توان نمودهای این فعالیتهای دلسوزانه ومتعهدانه  را مشاهده کرد و گرچه بهترین ابزار بهره گیری از فعالیتهای داوطلبانه،  سامان یابی علاقمندان در سازمانهای مردم نهاد است ولی با توجه به شرایط فعلی و تا زمان رسیدن به شرایط مطلوب و ایجاد و فعالیت مطلوب چنین تشکلهایی،  یکی دیگر  از روشهای بهره گیری حداکثری از اقدامات داوطلبانه، برقراری ارتباط پیوسته و مستمر چنین حامیان و داوطلبانی با ادارات محیط زیست است تا در مواقعی که انجام  کمکهای فوری و اورژانسی بعلت فوریت و عدم دسترسی به متخصص یا مرکز مجاز توسط این علاقمندان داوطلب ضرورت پیدا می کند   راهنماییها و اطلاعات ضروری در اختیار آنها قرار گرفته و به سؤالات مورد نیاز شان پاسخ داده شود و در چنین صورتی انجام اقدامات عمومی و درمانی بعدی هم آسانتر خواهد بود و بهتر است در صورت لزوم ابزارهای ارتباطی مناسب نظیر یارانه و گوشی و تبلت و…  و حتی در صورت امکان وسیله نقلیه مناسب با یاری  «س. ح. م. ز.» و نیز کمک سایر علاقمندان حیات وحش تهیه و در اختیار این داوطلبین  قرار گیرد تا بتوان از کمکهای آنها بهتر استفاده کرد.
    « آواز زندگی بر قلب حیات وحش
    این مرد جوان سال هاست با روشی خاص با شکارچیان، سی سخت، مبارزه می کند
    مردی که سال‌هاست حافظ محیط زیست و پرندگان و جانوران وحشی و اهلی منطقه سی سخت است تاکنون بیش از ۳۵۰ پرنده اهلی و شکاری بیمار و زخمی را درمان و دوباره به دامن طبیعت بازگردانده است.
    این مرد همچنین در خانه‌اش از ۲۰۰ گونه جانور که در شکار غیرقانونی زخمی شده بودند مراقبت کرد و پس از درمان آنها را به طبیعت و محیط زندگی‌شان بازگرداند. ًعیسی فرهی نسب ًجوان ۳۷ ساله، سال‌هاست که با هزینه شخصی و با شور و علاقه‌ای وصف نشدنی در راه پاسداشت از محیط زیست و حیات وحش استان از هیچ کاری دریغ نکرده است. می‌گوید: همه موفقیت‌های زندگی‌اش را مدیون محبت به پرندگان و حیوانات زخمی می‌داند و تا زمانی که بتواند برای درمان آنها و بازگرداندن به دامن طبیعت دریغ نخواهد کرد.
     او در گفت‌و‌گو با گروه زندگی روزنامه ایران از روزهایی گفت که برای جلوگیری از شکار غیرقانونی پرندگان و حیوانات شکارچیان منطقه را به محلی که از پرندگان زخمی مراقبت می‌کرد می‌برد و پس از نشان دادن وضعیت دردناک پرندگان از شکارچیان می‌خواست تا شکار آنها را متوقف کنند……………….»
    روزنامه ایران، شماره ۶۱۲۷ ، صفحه ۱۳، یکشنبه ۲۷ دیماه ۱۳۹۴

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  13. البرز می‌گوید:

    خانم حیدرى گرامى
    یکبار دیگر نظر بنده را با دقت بخوانید.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 9

  14. reza می‌گوید:

    این مراکز درمانی مخصوص و مجهز کجا هستن؟
    یکی اینو بگه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. مسعود می‌گوید:

    مسئله به این مهمی رو باید تو تلویزیون چندین بار نشون بدن و در موردش صحبت کنن.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  16. جمشید از خوی می‌گوید:

    kooshan:
    کاربر گرامی از راهنمائی شما ممنونم.
    همت این هموطن سی سختی مسئول شایسته قدر دانیست.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  17. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    مسولینن محترم صدا و سیما با سلام و احترام:

    کمبود کار فرهنگی در زمینه حیات وحش در کشور بسیار محسوس است. از صدا و سیما بعنوان یک رسانه ملی انتظار کار بیشتری داریم.
    وجود یک شبکه ویژه حیات وحش خاصه زیادی نیست لطفا اقدامات و توجهات لازم را مبذول دارید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  18. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    باور بفرمایید درخواست یک شبکه ویژه حیات وحش ایران خواسته زیادی نیست…

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>