بر اثر حمله پلنگ در شهرستان درگز یک چوپان جوان مجروح شد + فیلم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دو روز قبل (یکشنبه ۹۴/۱۰/۲۷) حمله یک پلنگ به گله گوسفندان و درگیر شدن پلنگ با چوپان گله در محدوده روستای داغدار از توابع بخش چاپشلوی شهرستان درگز منجر به آسیب دیدگی چوپان شد.

پس از این حادثه آقای عیسی نظری چوپانی که مورد حمله پلنگ قرار گرفته بود توسط اهالی روستا به بیمارستان امام خمینی درگز انتقال یافت.

وی در گفت و گویی اظهار داشت: نزدیک های غروب بود که در کمال تعجب دیدم یک پلنگ به سمت گله گوسفندانم در حرکت است. پلنگ ابتدا با سگهای گله مواجه شد ولی به پارس کردن سگها اعتنایی نکرد به سمت گله گوسفندان هجوم آورد. من هم به قصد پیشگیری از آسیب پلنگ به گوسفندان جلو رفتم و در لحظه ای کوتاه پلنگ به من حمله ور شد. برای اینکه پلنگ صدمه زیادی به من نرساند دست چپم را در مقابل دهان پلنگ قرار دادم و نهایتا با کمک سگهای گله از دست پلنگ رها شدم.

……….پلنگی که ابتدا به گوسفندان نزدیک شده و سپس به چوپان حمله نمود در محاصره سگ های گله

وی افزود: با وجود این درگیری ها پلنگ  از گله دور نمی شد تا اینکه از طریق تلفن همراه به چوپانان دیگر خبر دادم و آنها هم به محل آمدند اما پلنگ بازهم دور نمی شد. با اداره محیط زیست تماس گرفتیم و چند تن از مامورین به محل آمدند و آنها هم هر کاری کردند نتوانستند پلنگ را دور کنند.

محیطبانان با خودرو جلوتر رفته و به پلنگ نزدیک شدند ولی پلنگ به وسیله خودروی محیط زیست نیز حمله کرد  و آینه بغل خودروی محیط بانان را با دندان خرد کرد. نهایتا پس از چندین شلیک هوایی توسط مامورین، پلنگ در کمال بی اعتنایی محل را ترک نمود.

آقای عیسی نظری چوپانی که مورد حمله پلنگ قرار گرفته بود پس از انتقال به بیمارستان امام خمینی درگز

ذوالفقار سلحشور رئیس اداره محیط زیست شهرستان درگز نیز در این رابطه گفت: به دنبال گزارش اهالی مبنی بر حمله پلنگ بلافاصله از پارک ملی تندوره به محل مورد نظر رفتیم و با توجه به اینکه با خصلت پلنگ آشنا هستیم به اهالی روستا توصیه نمودیم سر به سر پلنگ نگذارند و مطمئن باشند پس از لحظاتی محل را ترک می کند و با تدابیری که انجام شد پلنگ محل را ترک نمود.

وی افزود: پلنگ به دلیل اینکه حیوان مغروری است، در شرایط تحت فشار به سختی محل را ترک می کند. به مردم توصیه میکنیم اگر با پلنگ مواجه شدند هیچگاه سعی نکنند با پرتاب سنگ و چوب پلنگ را دور کنند بلکه باید آنرا آزاد بگذارند تا خودش از محل دور شود.

……………………….دست چپ آقای عیسی نظری که بر اثر حمله پلنگ به شدت آسیب دیده است

وی به اهالی روستای داغدار اطمینان داد: با وضعیت پیش آمده بنظر می آید پلنگ مجددا به سمت روستا نیاید.

لازم به ذکر است ورود پلنگ به محدوده روستای داغدار موجب وحشت اهالی این روستا شده و آنان می گویند ممکن است پلنگ شبانه به آغل گوسفندان یا اهالی روستا حمله ور شود. اهالی روستای داغدار از مسئولین ذیربط خواستند در این رابطه اقدام پیشگیرانه به عمل آورند.

دو قطعه فیلم مربوط به این خبر را که با دوربین تلفن همراه توسط سایر چوپانان تهیه شده است را می توانید در اینجا مشاهده کنید:

 

 

+126
-14
  

68 دیدگاه

  1. Nader می‌گوید:

    چه پلنگ بزرگ و خوشگلى ، امیدوارم بهش اسیبى نرسه

    پر طرفدار Thumb up 87 Thumb down 26

  2. حسن می‌گوید:

    پلنگ گرسنه نمیتونه بدون شکار از محل دور بشه من این رفتار رو دیدم تو گربه سانان

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 18

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      دقیقا همینطوره در منطقه ما نیز از گذشته شاهد تقابل پلنگ و گله بوده ایم. این پلنگ به دلیل کمبود یا دشواری شکار یا هر دلیل دیگری تصمیم به گوسفند گیری گرفته و با توجه به ترس و بی عرضگی سگهای گله در تصمیمش راسخ تر شده
      بنابراین باز هم میاد و این اصلا چیز خوبی نیست
      مگر اینکه طوری بترسه که دیگر برنگرده
      به نظر من بهترین راه اینه که محیطبانآن چند شب متوالی با مواد منفجره و ایجاد سروصدا پلنگ را مجبور به رفتن به سمت ارتفاعات کنند

      پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 15

    • دالانک بر فراز کوه هزار چشمه:جهان بین می‌گوید:

      ,واقعا نظر کارشناسی بود اقا حسن

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

    • سید می‌گوید:

      حالا نمی شد اجازه می دادن یک گوسفند شکار میکرد خسارتشو هم محیط زیست میداد فیلم قشنگی هم میگرفتن ولی احتمالن پلنگه بد عادت هم میشد

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

      • امیرعلی می‌گوید:

        محیط زیست خسارت بده ؟؟؟
        هنوز آمار دقیق وحوش توی مناطق مختلفو ندارن ، خسارت پیشکش …
        کی قراره وقتش بشه محیط زیست به جای به جیب زدن جریمه ها فکری به حال احیای گونه ها بکنه ؟؟؟!!

        پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

        • kooshan می‌گوید:

          آقای امیرعلی، هموطن گرامی،
          «س. ح. م. ز.» همچنین آمار شکارچیان مجاز و غیرمجاز، تعداد سلاحهای دارای مجوز یا غیرقانونی و قاچاق و شمار کشتارها و کشتارگران غیرقانونی و برخی دیگر اطلاعات ضروری و لازم نظیر اینها را ممکن است نداشته باشد یا همانطور که گفته اید هنوز در باره آنها اقدام و طبعأ اعلام هم نکرده باشد، گرچه در مقاطعی آمارهایی اعلام و در دیده بان نیز منتشر شده است، اما هموطن محترم ربط اینها با پرداخت کردن یا نکردن خسارت دامداران و زیان دیدگان چیست؟ گرچه شما هم می دانید اما باید یادآوری کرد گذشته از اینکه در قانون شکار وصید به پرداخت خسارت تأکید شده بلکه «س. ح. م. ز.» هم هیچگاه نه می تواند و نه این موضوع را بطور رسمی انکار کرده است و حال تصور نمی کنید این اصرار مکرر شما و همفکرانتان بر ادعای عدم پرداخت خسارت توسط «س. ح. م. ز.» درحقیقت فراهم کردن زمینه برای افرادی است که صرفأ بر اساس منفعت طلبی های سودجویانه شخصی، حیات وحش کشور را رقیب و دشمنی می پندارند که بایستی بهر نحو از دست آنها خلاص شد، آیا چنین مسائل بیربط را بهم متصل کردن که در گذشته نیز شاهد نمودهایی از آن بوده ایم ، بنوعی گزک دادن بدست کسانی نیست که جز نفع شخصی و مادی و سودجویی به چیز دیگری نمی اندیشند و واقعأ شما تا به کجا و تا چه زمانی حاضرید که این رویه ناصواب _ یعنی از هر موضوع دستاویزی برای حمله به «س. ح. م. ز.» ساختن _ که خلاف منافع ملی و عمومی نیز هست را ادامه بدهید، انصاف بدهید «س. ح. م. ز.» با این همه کمبودها و این بودجه ناچیز که رقم اندک آن برای سال آینده، آن هم در صورت تصویب، بتازگی اعلام شده به کجا باید برسد و حالا اگر در پرداخت بحق خسارت دیدگان تأخیر هرچند طولانی ایجاد می شود شایسته است آن را به بهانه ای برای انتشار مطالب نادرست تبدیل کنید ضمن آنکه خودتان هم بخوبی می دانید بسیاری از این تقابلها و خسارات ناشی از آنها معلول الگوهای ناصحیح و زیان بار توسعه و بعلت عدم وجود ضوابط دقیق و معین جهت بهره برداریهای اقتصادی در منابع طبیعی کشور بوده است که عمدتأ عمری به درازای چند دهه دارد و برخی از این بهره برداران محترم هیچ محدودیت و چهارچوبی هرچند نانوشته و دینی و عقلی و عرفی و انسانی را جهت فعالیت خود مراعات نکرده و نمی کنند و تا آنجا که می توانند در طبیعت دستکاری کرده و دایره فعالیتهایشان را پیوسته گسترش هم می دهند .
          در خاتمه لازم به ذکر است در حال حاضر و با شرایط سخت فعلی نیز خوشبختانه هموطنان چوپان و دامدار فهیم و دلسوزی هم داشته و داریم که مسئولانه و بسیار فراتر از منافع زودگذر شخصی اندیشیده و بدان عمل کرده اند و بعلاوه هموطنانی مسئول، آگاه، دلسوز و با افق دیدی بسیار گسترده تر از تمایلات و خواسته های شخصی، همواره بوده و هستند که ضمن تلاش شخصی یا جمعی و یا خانوادگی و با گذر از بسیاری آمال شخصی معمول و متداول و مطلوب من و شما و با صرف هزینه و وقت و بدون هیچگونه چشم داشت و بنابر احساس مسئولیت و براساس آموزه های متعالی و نیک، همیشه و همه جا بطور داوطلبانه آماده یاری و حمایت و تیمار و درمان وحوش نیازمند یا دردمند این سرزمین هستند که از این دست موارد کم نبوده است و بارها در همین دیده بان مستقیمأ یا بنقل از سایر پایگاههای خبری و رسانه های دیگر اطلاع رسانی شده است و براستی باید به وجود این هموطنان عزیز مباهات و افتخار کرد و همچنین در مقام مقایسه با برخی از ما و با عرض تأسف باید گفت «ببین تفاوت از کجا تا بکجاست! ».
          امید است با حرکت شتابان کشور در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و با دستیابی به استانداردهای رضایت بخش در این زمینه شرایط جهت تخصیص بودجه و امکانات مورد نیاز «س. ح. م. ز.» جهت رفع کاستیها و از جمله در ارتباط با پرداخت بموقع خسارت زیان دیدگان مهیا شده و از سوی دیگر و با شکل گیری فرهنگ مدنی متناسب شاهد ارتقا و رشد هر چه بیشتر احساس مسئولیت اجتماعی مبتنی بر ارجحیت منافع ملی و عمومی در بین اقشار مختلف مردم باشیم.

          پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  3. میشو می‌گوید:

    عجب چوپان شجاعی
    عجب پلنگ با ابهتی
    عجب مردمان با فرهنگی
    خداوندا خودت حافظ پلنگانمان باش

    پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 14

  4. علی غمگین می‌گوید:

    امید که شکارچیها این مطالب رو بخوانند و بدونن وقتی غذا و سهم این موجودات رو شکار میکنید نتیجش میشه این که این حیوان با شکوه برای سیر کردن خودش و احیانا” فرزندانش بیاد وارد ده بشه . همیشه دست اندازی های بشر باعث اینچنین اتفاقاتی میشه

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 34

  5. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    امیدوارم این هموطنمون زودتر خوب بشه
    فقط خدا کنه این اتفاق باعث پلنگ حراسی تو منطقه و اسیب به این حیوون نشه
    ولی عجب حیوون شجاعی بود خدا حفظش کنه

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 15

  6. kooshan می‌گوید:

    تقابل پلنگ با دامداران جدای از بحث پیرامون علل و چند وچون آنها امری واقعی و زیان بار است که بهرحال در دایره وظایف و مسئولیتهای «س. ح. م. ز.» در زمینه حفاظت از حیات وحش قرار دارد که اقدامات لازم در این مورد باید صورت گیرد ، ولی در این رویداد مشخص ما روایت این چوپان محترم را با دو فیلم کوتاه داریم و ظاهرأ نشانی از گله در نزدیکی میدان زورآزمایی پلنگ با سگهای گله نیست ضمن آنکه پلنگ در محاصره سگهاست و اگر هم قصد هزیمت داشته باشد سگها مانعند و شاید حیوان بطور غریزی مضطرب این است که با پشت کردن به سگها و قصد فرار مورد حمله قرار گیرد، بهرحال اینکه در این ماجرا پلنگ گرسنه به گله حمله کرده و با جلو رفتن چوپان و درگیر شدن وی با پلنگ در میان یا کنار گله جنگ بین این حیوان از سویی و چوپان جوان و سگهای گله، مغلوبه شده و بعد از لحظاتی پلنگ گرسنه بعد از وارد کردن جراحاتی به چوپان وی را رها کرده و به فاصله ای دورتر رفته و باز مجددأ و در محاصره سگها دوباره مهیا برای حمله شده باشد واقعی بنظر نمیرسد. بعید نیست سگها با دیدن پلنگ که ممکن است این منطقه جزو قلمرو او یا نزدیک محل اختفا و زندگی خود و توله یا توله هایش باشد _ و در خبر به جنسیت پلنگ و به این موارد اشاره نشده و ظاهرأ این نکات مورد توجه محیط بانان هم نبوده است _ در همان حوالی نمایش داده شده در فیلمها یا کمی نزدیکتر حیوان را تعقیب و محاصره کرده و چوپان جوان نیز حال از روی کنجکاوی یا علتی دیگر با بی احتیاطی به محل درگیری نزدیک و طبیعتأ مورد حمله پلنگ وحشت زده قرار گرفته و با وجودحلقه سگهای گله در اطراف پلنگ و کمک آنها خوشبختانه چوپان جوان بموقع و با آسیب کمی از محل دور شده است و اگر منطقه وسیع و باز نبود با توجه به تعداد سگها و چوپانها و با توجه به اینکه پلنگ راه فراری نداشت مثل اتفاقی که چندی پیش در دیده بان خبررسانی شد، پلنگ به احتمال زیاد کشته میشد و چوپان یا چوپانها هم ممکن بود آسیب جدیتری ببینند ، بهرحال اینکه محاصره پلنگ توسط سگها باعث شروع رویداد بوده محتمل تر است و علت دور نشدن پلنگ تا زمان ورود محیط بانان بصحنه بیشتر همین دلایل گفته شده بنظر میرسد و عدم تمایل پلنگ به دور شدن بعد از حضور محیط بانان هم می تواند تأئید کننده دلیلی احتمالی باشد که باعث مقاومت حیوان و عدم ترک منطقه، علیرغم شلوغی و سرو صدای نسبتأ زیاد ایجاد شده، می شود.
    در این ماجرا این چوپان جوان بمجرد دیدن پلنگ که با توجه به هموار بودن زمین و هشیاری سگها به احتمال زیاد از فاصله دور قابل تشخیص بود، می توانست ضمن دور کردن گله و تماس با چوپانان دیگر و محیط بانان، همزمان با دور شدن، وضعیت پلنگ را هم زیر نظر داشته و در فکر اقدامات احتیاطی و دفاعی می بود و همانطور که محیط بانان هم توصیه کرده اند اگر گله به اندازه لازم دورتر میشد و سگها هم همراه با چوپان در کنار گله بودند این احتمال هست که پلنگ با احساس آرامش و اطمینان از عدم وجود تهدیدی بعد از مدتی منطقه را ترک میکرد. بهر جهت بهتر است مفروضات گفته شده و احتمالات دیگر و نیز، همانطور که در خبر آمده، خصوصیات این حیوان نظیر غرور همه مدنظر بوده و مورد توجه قرار گیرند.

    وو

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 20

    • محسن 187 می‌گوید:

      بیرون گود نشستین میگین لنگش کن تا حالا خودتون تو این وضعیت گیر کردین که اینقدر کارشناسی میکنید

      داغ Thumb up 16 Thumb down 25

      • kooshan می‌گوید:

        محسن…. ، هموطن گرامی،
        بد نیست اینجا پیشنهادی خدمت شما عرض کنم و آن این است که علاقمندان به این مباحث که نام واقعی خود را بکار نمی برند بهتر است نام مناسبی سازگار با طرز فکرشان انتخاب کنند  تا پاسخگویی راحت تر باشد فرضأ نام  «شکارچی» و «موافق شکار» و ترکیبات مختلف آن یا مثلأ  نام «شکار نه» و مشابه و یا نام «چوپان» و ترکیبهای مختلف آن معلوم می کند در باره چه باید صحبت کنیم ولی ترکیب نام انسان و عدد هیچ مفهومی در بر ندارد بخصوص اینکه مطلب خاصی هم گفته نشود، بهرحال جناب، محسن….، اگر دقت کنید کارشناسی نکرده ام چرا که کارشناس نیستم ،  فقط احتمالات را در نظر گرفتم، و احتمالاتی راهم از قلم انداخته ام مثل اینکه فرضأ این چوپان محترم احتیاط لازم را در رفتن به قلمرو تردد وحوش بکار بسته تا خود و گله اش بمخاطره نیفتند ؟ و احتمالات دیگری که می توان مطرح کرد و در تأئید یا رد آنها البته با دلیل صحبت کنیم، گرچه روشن است مراعات این ملاحظات و محدوده ها باز هم وابسته به سطح پیشرفت و توسعه کشور دارد چرا که در این مناطق بایستی اقدامات احتیاطی لازم نظیر آموزش دامداران و چوپانان، نصب تابلوهای هشدار، تعداد محیط بان کافی، همراه بردن تعداد مناسب سگ آموزش دیده و…. پیش بینی و انجام شود و از خبر هم اینگونه استنباط می شود که این چوپان و گله اش از قلمرو زیست پلنگ و پارک ملی تندوره فاصله زیادی نداشته اند و احتمالأ وجود پلنگ و امکان دیدن یا مواجهه و تقابل با آن برای این جوان و ساکنان محترم این روستا برخلاف ما، شهرنشینان غیرمترقبه و ناشناخته و غیر ملموس نیست.
        در ادامه اگر منظور شما از «خارج گود» این است که شغل من مشابه این جوان هموطن دامداری و چوپانی نیست و ممکن است تابحال در این وضعیت قرار نگرفته باشم مطلبی درست است و منهم چنین ادعایی نکرده ام اما این باعث نمی شود پیرامون این رویداد نتوان گفتگو و صحبتی کرد ضمن اینکه خود شما هم احتمال دارد «دامدار» یا «چوپان» نباشید، پس ایرادتان به من در باره داخل یا خارج گود بودن وارد نیست، البته محتمل است شکارچی یا غیر آن باشید و منظورتان این بوده که شما احیانأ و برخلاف من با پلنگ از نزدیک روبرو شده اید یا صحبت شما این است که بدرستی باید موقعیت این چوپان جوان را هم درک کرده و در نظر بگیریم که در این صورت بایستی نه بعنوان یک ناشناس ذینفع یا از طرف این جوان ویا بنمایندگی چوپانان و دامداران دیگر، بلکه بعنوان یک «شکارچی» یا « موافق شکار» و یا یک «ناظر بیطرف» دیدگاه خود را در چهارچوب منطقی و عقلانی و مدنی ضروری و مورد لزوم چنین گفتگوها و مباحثی ، بیان کنید.

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

      • محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

        به هر حال برای ایشان آرزوی سلامتی میکنیم. و این راباید یاد آور شد این یک حیوانست و شعور ندارد باید روانشناسی بر خورد با این حیوانات توسط کار شناسان آموزش داده شود که نه حیوان و نه انسان در این حوادث آسیب نبینند. و تدابیری برای چگونگی عملکرد در چنین مواقعی به مردم آموزش داده شود.

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

        • روباه آبی می‌گوید:

          مطمینا هیچ کس از آسیب دیدن یه انسان دیگه خوش حال نمی شه.ماهیچ کدوم راضی به همچین چیزی نیستیم.
          اما صورت مسیله نباید پاک بشه.
          دامداری سنتی جز ضرر چیزی نداره.

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  7. hamid می‌گوید:

    دم این پلنگ گرم، سگ‌ها سگ کی‌ باشند که بتونند کاری کنند.

    به نظر من جایزهٔ این پلنگ مغرور و نترس یک گوسفند چاق و چله بود.

    داغ Thumb up 52 Thumb down 51

    • شوکا می‌گوید:

      خوشحالم که این پلنگ به سرنوشت پلنگ خراسان شمالی دچار نشد
      در فیلم ها به نظر میرسد که سگ ها پلنگ را زخمی کرده باشند اینطور نبود ؟

      داغ Thumb up 6 Thumb down 10

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، hamid ،
      توجه و اظهار علاقه دوستدارانی نظیر شما به حیات وحش در حفاظت از آنها مهم و حائز اهمیت است و نیز شکی نیست که گفته های تان از روی حسن نیت و ناشی از ارزشمند دانستن پلنگ در مجموعه حیات وحش کشور بوده که بدلیل خصوصیات ویژه این گربه سان بزرگ و کمیاب و موقعیت این گونه در چرخه طبیعت تا حدودی موجه است اما بهتر است در این میان به نکته ظریفی هم توجه کنیم که فرضأ در یک مسابقه و رقابت ورزشی و بطور مثال در یک مسابقه فوتبال، هر نتیجه ای که در پایان بدست آید چندان تبعات مثبت یا منفی خیلی مهم بر روی دو طرف نخواهد گذاشت یا تأثیری تعیین کننده در حیات و زندگی طرفین رقابت بوجود نخواهد آورد ولی در موضوع تقابل بین انسان و حیات وحش مسئله حیاتی و خیلی مهم بوده و در برخی موارد صحبت از بقا و حیات حیوان و نیز آسیبهای وارده بر انسان است که این یکی بنوبه خود و از نظر حمایت و حفاظت از پلنگ و نیز بطور کلی حیات وحش می تواند تأثیر منفی در اذهان عموم در جوامع محلی داشته باشد. بنابراین بایستی دقت کرد که اگر احتمال می دهیم اظهارات ما ممکن است نتیجه غیر سازنده بدنبال داشته و موجب واکنش غیرمثبت و تقابل جویانه در جوامع محلی ساکن مناطق نزدیک زیستگاه این حیوان با ارزش گردد در گفتن چنین مطالبی تأمل کنیم، چرا که هدف اثبات قدرت و توانایی حیوان نیست که بهرجهت در واقعیت از گربه سانان کارآمد و دارای تواناییهای خاص بشمار می آید بلکه مقصود اصلی حفظ و تداوم بقای پلنگ و همچنین کاستن از خطرات احتمالی است که حیوان در تقابل با انسان با آنها مواجه خواهد شد پس اگرچه قصد مقایسه نیست اما بایست توجه کرد که دیدگاه ما به تعارضات مابین چوپانها و دامداران و سگهای نگهبان شان با پلنگ یا سایر حیات وحش با همان نگاه ما به مسابقات و رقابتهای ورزشی یکسان نباشد که علاوه بر اینکه با واقعیت منطبق نیست از سویی ممکن است همانطور که گفته شد باعث عکس العمل منفی در میان اقشار مردم محلی شود که در نظرات ارسالی پیرامون همین خبر نمونه ای از آن را مشاهده می کنیم که البته این نوع واکنش متقابل هم غیرسودمند و منفی است که لازم است مورد توجه هموطنان گرامی ساکن در این مناطق باشد.
      در مجموع اصل می بایست بر تعامل وتبادل نظر و بحث و گفتگو پیرامون جوانب مختلف مشکل با هدف تفاهم و توافق و اشتراک نظر در ارتباط با این مسئله و راه حلهای منطقی و ممکن و قابل قبول همگان قرار گیرد.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 9

  8. مهدی جعفری می‌گوید:

    بازهم به عامل اصلی کشتار حیات وحش ایران برگشتیم تقابل انسان و پلنگ!!!
    وجود دامداران محلی در در مجاورت زیستگاه پلنگ باعث این مشکلات میشه
    دامداری به شکل سنتی بیشترین هزینه و کمترین سود رو داره ولی متاسفانه نه مردم ما و نه مسئولین حاضر به قبول این موضوع نیستند.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 13

  9. خرس می‌گوید:

    واقعاً چرا مردم ما در تقابل با حیات وحش بجای فکرکردن ودرست اندیشیدن اینقدر سطحی برخورد میکنند و مدیریت محیط زیست نیز
    بسیار ضعیف بوده که خیلی دیر دخالت کرده یک حیوان گرسنه واحتمالاً مشکل دار که نمیتونه در طبیعت راحت تغذیه کند به گفته خودشان چندبار نزدیک شده حالا باید چکار کرد ابتدایى ترین کار همان روش در فیلم میباشد اما موثرترین روش راهکاری است که باید کارشناسان محیط زیست ارایه دهند تا ختم کار به حذف این حیوان باشکوه نشود.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 8

  10. مجتبی می‌گوید:

    این پلنگ سالم مونده ؟ با این همه سگى که دورش کردن من بعید میدونم پلنگ زنده مونده باشه ها …..

    داغ Thumb up 26 Thumb down 28

  11. حسین خانی می‌گوید:

    با سلام
    ضمن آرزوی سلامتی برای این هموطن غزیز
    یک گله مگه چند تا سگ باید داشته باشه؟
    نظارتی بر ورود دامداران که بر مناطق حفاظت شده انجام نمیشه چه خوب بود یه نظارتی بر تعداد سگ های گله آنها باشه که با این تعدادی که تو این فیلم وجود داره به راحتی می توان یه گله شیرم از پا درآورد چه برسد به یه دونه پلنگ
    چقدر مظلوم پلنگ ایرانی

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 28

  12. امیر امینی می‌گوید:

    عجب خبری بود.
    چقدر خوب که مردم در این روستای خراسان اسلحه ندارند و یا اگر دارند دست به اسلحه نبردند.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 12

  13. جمشید از خوی می‌گوید:

    برای اهالی روستای داغدار دره گز امید برکت رزق و روزی داریم.
    برای جوانان شریف، دامدار که کاملا مسئولیت پذیر بوده و آسیبی به سلطان حیات وحش وارد نکرده اند، آرزوی عزت نفس روز افزون داریم.
    انشاء الله دامدار با مرام بهبودی خود را هر چه زودتر باز یابند.
    علائم نظیرمیتواند به خاطر کمیاب شدن طعمه های موجود درزنجیره غذائی پلنگ یا تعرض به قلمرو شکار این گربه سان باشد.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 10

  14. علیرضا 2 می‌گوید:

    با سلام
    از مردم و چوپان فهیم روستای داغدار که به پلنک آسیب نرساندن کمال تشگر را دارم و از محیط زیست شهرستان درگز استدعا داریم پیگیر لازم برای دور شدن این پلنگ با ابهت و قلدر انجام دهد اگر این پلنگ زیبا به روستا حمله کند جان سالم بدر نمیکند

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 9

  15. رشید می‌گوید:

    لذت داره دیدن ابهت این گربه سان باشکوه

    جانوری مغرور و دوست داشتنی

    ای کاش قدر داشته هایمان را بیشتر بدانیم

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 8

  16. وقتی شکارچی ها طعمه های پلنگ را شکار می کنند خب پلنگ که نمیتونه از گرسنگی بمیره!
    به انسان حمله می کنه!
    در واقع شکارچی ها بیشترین احتمال مقصر بودن در اینگونه برخوردها را دارند!

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 28

    • رشید می‌گوید:

      برادر من .افرادی که شما شکارچی مینامید همان مردمان محلی و روستانشینان همان منطقه هستند که مثل آفت به جان حیات وحش افتاده اند هم طعمه پلنگ را از بین میبرند هم خود پلنگ را!!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 9

      • لی لی می‌گوید:

        دقیقا اکثر شکارچی ها محلی هستن

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

        • رشید می‌گوید:

          غیرمجازهاشون هم چند برابرند وهیچ مزاحمی هم ندارند و۱۲ماه از سال آزادند هر کاری دلشون هم بخواهد انجام بدهند.

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

          • علی می‌گوید:

            متاسفانه ذخایر مملکت! به دلایلی چون ضعف فکری و فرهنگی و فقر مادی و معنوی، همه جوره از جمله با چرای بیش از حد دامها در مناطق حفاظت شده و سگ های بیشمار گله ( که بدترین آفت برای محیط زیست هستند) و داشتن سلاحهای زیاد بدون مجوز و شکار افسار گسیخته، محیط زیست و حیات وحش کشور را به یغما می برند

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  17. مسعود شهرابی می‌گوید:

    مطمئن باشیم این پلنگ به دلیل خاصی اصلا نمیخواسته از منطقه دور بشه، سگهای گله خیلی بزرگ و در مقابل پلنگ خیلی جسور هستن و حضور تعداد زیادی از اهالی و سر و صدای زیاد هم نتونسته پلنگ رو فراری بده، در اکثر مواقع پلنگ به محض احساس علائم حضور انسان و دام و سگ ترجیح میده از منطقه دور بشه و حتی دیده هم نمیشه، اما این پلنگ به هر دلیلی اصلا قصد ترک منطقه رو نداشته
    گرسنگی نمیتونه عامل اصلی عدم فرار پلنگ باشه، چون مشخصه که پلنگ لاغر نیست تا به خاطر گرسنگی مفرط، تا این حد جری شده باشه، میگن وقتی دیدی یه حیوون گوشتخوار به خاطر گرسنگی مفرط شکم به کمر چسبونده دین و ایمان نداره، منظور اینه که باید از اون حیوون ترسید و دوری کرد، اما این پلنگ از نظر جسمی اصلا لاغر نیست تا برای سیر شدن تا این حد مجبور بشه جونشو به خطر بندازه
    اگه جنسیت پلنگ مشخص میشد بهتر بود، شاید این پلنگ ماده بوده و توله در منطقه داشته و حاضر بوده به خاطر توله هاش جونشو به خطر بندازه
    اتفاقات نادر همیشه پیش میاد اما همه اینها دلایل خاص خودش رو داره و مطمئنا پلنگ مقصر اصلی نیست، این ماییم که با نابودی زیستگاه ها و نابودی گونه های گیاهخوار فشار رو بر گوشتخواران زیاد میکنیم
    امیدوارم اتفاقی تلخ رو شاهد نباشیم و مسئولین سازمان فقط با حدس و گمان نگن پلنگ به روستا نزدیک نمیشه و به دنبال پیشگیری باشن امیدوارم اتفاق تلخی برای اهالی روستا و این پلنگ با جذبه پیش نیاد
    ایشالا این چوپان هم زودتر بهبودی پیدا کنه، و ایشالا یه روز با تغییر رویکرد دامپروری در کشور دیگه شاهد حضور گسترده دام در مراتع و جنگلها نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 7

  18. کاسپین می‌گوید:

    درود بر مردم با فرهنگ این منطقه
    پلنگ حیوان مردی است
    اگر سگها مزاحم نمی شدند با شکار یک گوسفند ، پلنگ از منطقه دور میشد و به این بنده خدا آسیبی نمی رسید
    سازمان محیط زیست باید قانونی تصویب کند که ورود هر نوع سگ به مناطق ۴ گانه محیط زیست ممنوع شود
    سگها بیشتر از انسان به حیوانات آسیب وارد میکنند و دوستیشان مثل دوستی خاله خرسه است

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 11

  19. مجتبی اَم می‌گوید:

    اگر سلاح برای بیهوش کردن پلنگ داشتن راحت میتونستن پلنگ رو بیهوش کنند و از آن منطقه دور کنند
    متاسفانه غذاى پلنگ کم شده و پلنگ جز این حمله به گوسفندا هیچ فکر دیگری به مغزش نمیرسیده
    چرا سازمان محیط زیست پلنگ رو بیمه نمیکنند
    چرا با متخلفین شکار برخورد نمیکنند
    چرا برای سازمان محیط زیست حیات وحش هیچ ارزشی ندارد
    و چراهای دیگر که تا امروز هزاران بار پرسیدیم و جوابی نشنیدیم

    داغ Thumb up 21 Thumb down 23

    • محمد می‌گوید:

      اگه پلنگ را بیهوش میکردن و به جای دیگه انتقال میدادند، اگر این پلنگ ماده بود و توله هم داشت، شما بگو تکلیف توله هاش چی میشد؟
      به همه جوانب دقت کنید

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 9

  20. reza می‌گوید:

    باید سازمان پلنگ رو زنده گیری و معاینه کنه و اگر بچه نداره از منطقه دور و کار فرهنگی انجام بده.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 13

  21. بهزاد می‌گوید:

    وای واقعا فوق العاده بود . امیدوارم به پلنگ و مردم منطقه آسیبی نرسه .

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  22. mandak می‌گوید:

    هرگز به یک پلنگ حمله نکنید!حتی اگر شما یک شیر باشید

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  23. شاهین می‌گوید:

    متاسفانه به دلیل کمبود طعمه گاهی گوشتخواران خطر نزدیک شدن به انسان و مراکز مسکونی را به جان می خرند.
    مطمئن باشید اگه در محیط زیست خودش به راحتی به شکار دسترسی میداشت به هیچ وجه سراغ چنین طعمه پر دردسری نمی آمد.
    اینجا مشخص میشه که شکار چه آسیبی داره به طبیعت و محیط زیست کشور وارد می کنه!
    شکار بی رویه کل و بز ، قوچ و میش ، آهو و گراز باعث شده که گوشتخواران طعمه کافی در زیستگاه طبیعی خودشون نداشته باشند و به سمت دامهای اهلی کشانده بشوند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  24. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    با هرگونه زنده گیری و انتقال پلنگ توسط انسان مخالفم.
    پلنگ باید خودش قلمرو و محل زندگی اش را انتخاب کنه نه ما…
    ما فقط باید به او کمک کنیم متوجه بشه نزدیک شدن به حریم انسان و گله خطرناک است
    انسان هم باید به حریم او احترام بگذاره و از دخالت مستقیم در امور طبیعت خودداری کند

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  25. کورش بزرگ می‌گوید:

    درود بر پلنگ و یوزپلنگ ایران

    چه ابهتی !!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  26. محیط بان می‌گوید:

    افرین به این چوپان جوان ومردم خوب این روستا این صحنه جای دیگر اتفاق میفتاد ۱۰تفنگ براش میکشیدن

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  27. بچه آرامگاه سعدی نزدیک کوه بموه شیراز می‌گوید:

    با سلام :
    با دیدن این صحنه ها جز غصه خوردن و تاسف هیچ چیز نمی توان گفت ، شواهد بسیار است فکر میکنم همگی خاطره ماده پلنگ کوی بمو شیراز را فراموش نکرده اید که علاوه بر زخمی بودن به هموطن شکار بان حمله کرد و او را زخمی کرد ، یا کلیپی که در همین منطقه خراسان نشان میداد که چند تا نوجوان به قصد شکار با سگهای خود پلنگی را دوره کرده اند و آن زبان بسته را اذیت کردند، اما فراموش نکرده اید که مردمان منطقه جاسک ابتدا به پلنگی که در گودال گیر افتاده بود ابتدا با گوشت پذیرایی کردند تا حیوان از استرس بیفتد و بعد اقدام به نجات او کردند و هزاران شواهد دیگر

    ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی برای هموطن چوپانم باید در نظر گرفت که اولا پلنگ به غروری که نشان از صلابت حیوان دارد مغرور است و در ضمن این فصل فصل مستی حیوان است و گیج و منگ است ، هر چند زمانبر میبود که حیوان را با تیر بیهوشی می گرفتند و ضمن انتقال به مکانی نچندان دور در صورت نر بودن میتوانستند ضمن تغذیه بعد از بیهوشی رها کنند و در صورت ماده بودن بعد از تغذیه تعقیب نمایند بدون شک سراغ توله هایشان میرفت آنوقت میشد همگی را به منطقه امن منتقل کرد.

    کلاه خود را قاضی کنیم آیا این سر و صدا و سگهای گله و این برخورد با پلنگ جز نفرت از انسان ها در حیوان چیزی باقی میگذارد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  28. فاتح می‌گوید:

    واقعا خیلی بعیده که این پلنگ سالم بمونه..اون منطقه پر از گله و گوسفند هست و اصلا عجیب نیست که اگر یکی از چوپانها برای حفظ گوسفندهای خودش یه لاشه سمی رو بذاره سر راه پلنگ تا به این صورت پلنگ رو بکشه.
    اگر پلنگ شکار و طعمه داشته باشه و گرسنه نباشه به سمت گله نمیره.
    شکارچی ها دیگه چیزی برای پلنگ باقی نذاشتن و همه حیوانات رو از بین بردن.
    این دامداری سنتی هم اصلا درست نیست.
    هیچ جای دنیا پرورش گوسفند به این شیوه نیست.
    بدترین وضع پلنگ در ایران مربوط به پلنگهای زاگرس هست.
    در اون منطقه عشابر زندگی میکنند و عشایر هم همه چیز رو مال خودشون میدونن و همه حیوانات رو میکشن.
    وضعیت پلنگها توی زاگرس واقعا خرابه اما توی خراسان شمالی وضعیت بهتری دارن.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      فرمایش شما درسته. نزدیک شدن پلنگ و گله به یکدیگر شروع یک بازی است که قطعا بازنده آن پلنگ است.

      منتها باید امیدوار بود محیطبانان همینطور دست رو دست نگذارند و اقدامات لازم جهت جلوگیری از آسیب رساندن گله داران به پلنگ را انجام دهند.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  29. تجدد می‌گوید:

    چه پلنگ بزرگی

    حتما خیلی گرسنه بوده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  30. علی می‌گوید:

    چه مردم جو گیر خوبی داریم
    این وسط کسی به فکر چوپان نیست
    مردم خوب یه احوالی هم از چوپان بپرسید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  31. کاوه می‌گوید:

    من این “مغرور” بودن پلنگ رو متوجه نمیشم!
    غرور فکر نمیکنم صفت حیوانی باشد. یعنی مثلا حیوان دوست ندارد به دست موجودات ضعیف تر از خودش رانده شود و کسر شان میبیند که با سر و صدای آنها محل را ترک کند و در نتیجه جان خود را به خطر میاندازد؟!

    من فکر میکنم که ماندن حیوان دلایل دیگری از قبیل ناتوانی در شکار، احتمال توله داشتن و گیر افتادن در محاصره سگهای گله (که دوستان دیگر به آن اشاره کردند) داشته باشد.

    در غیر اینصورت تنها پاسخ عادت کردن پلنگ به برخورد با انسان است که آن هم به نظر بنده در تندوره بعید است.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  32. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    همش میگید شکارچی ها طعمه پلنگو کم کردن اما یه نفر از این آقایونه متنفر از شکار نیومد بگه اینهمه گله گوسفند با از بین بردن مراتع و چرایه بی رویه و انتقال صدها بیماری که همه هم میدونن بعلت واکسینه نشدن دامها چندین هزار کل و بز بعلت بیماری در منطقه هفتاد قله و الموت و طالقان از بین رفتن و چقدر چوپان که من بارها سر سفره املت تخم کبک دیدمشون و سوزاندن گیاه گون برایه یه استکان چای که بعضأ بعلت خاموش نکردن باعث سوختنه یه تپه کامل از گون شده اونم در ۱۲ماه سال در منطقه کوهها هستن… بابا خودخواهی بسته بخدا… نه به عنوان یه شکارچیه قانونمند بلکه به عنوانه یه عاشقه حیات وحش ایران به همه دوستان میگم تنها چیزی که داره طبیعت و کوهها و حیات وحش زیبایه ایرانو داغون میکنه همین گوسفندان و چرایه بی رویه هستش…سگهایه گله میدونین چقدر تخم کبک میخورن هرسال؟؟؟ چقدر جوجه کبک میگیرن؟؟؟ من بارها در کوهستان شاهده آلودگی و ریختن زباله در منطقه توسط چوپانان عزیز بودم و بهشون تذکر دادم..اما حسرت….حالا هی بگید شکارچی ها همه غذایه پلنگو خوردن…ههههه..

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      همه جا این‌طور نیست در عرصه هایی که کوچ نشینی وجود دارد پوشش گیاهی در معرض خطر است اما در عرصه هایی که زندگی روستایی حاکم است مثل مناطق مرکزی پوشش گیاهان استپی نظیر گون جاز خافور کنگر و انواع گیاهان تیغ دار نسبت به دهه های گذشته بهتر شده که علت عمده اش برمیگرده به زندگی یکجانشینی و سوخت رسانی مناسب به روستاها.در ضمن فضولات و کود رها شده در تپه و ماهورها برای رشد این گیاهان مفید است.آن مقدار بوته ای که چوپانان برای چای میسوزانند اگرچه کار درستی نیست اما ناچیز است .افراد باشعوری هم هستند که میفهمند و به جای سوزاندن گون از بوته جاز استفاده میکند.چون بز و گوسفند نوک برگ و گل گون را میخوره اما جاز را نمیتونه بخوره!!!!

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  33. محمد احمدی می‌گوید:

    چوپان شجاع و پلنگ وحشی زیبا

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  34. منا می‌گوید:

    مقاومت پلنگ در مقابل این همه اعمال برای دور کردن او نشانگر مسئله مرگ و زندگی برایش بوده واز شدت گرسنگی و کمبود طعمه در فصل زمستان به گوسفندان حمله کرده و احتمال دارد توله هم داشته باشد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  35. حسین پارسا می‌گوید:

    سلام من اهل همین روستا هستم…

    صحنه ای واااقعا فوق العاده زیبا از محاصره پلنگ توسط سگ ها رخ داده بود ک جای همتون خالی بود

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      آقای پارسا،
      سلام بر شما، اگر در محل حضور داشتید در این صورت بهتر بود در باره آنچه اتفاق افتاد بیشتر توضیح می دادید، اینکه چطور خبردار شدید؟ از ابتدا در محل بودید یا بعدأ خبر به شما رسید؟ فاصله محل تا روستا چقدر است؟ آیا پلنگ سالم بود یا بنظر می رسید مشکلی داشته باشد؟ سگها جراحتی به پلنگ وارد کردند یا خیر؟ و بطور خلاصه می توانستید آنچه را که شخصأ شاهد آن بودید جهت اطلاع بقیه با دقت تعریف کنید، ضرری نداشت.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  36. اهورا می‌گوید:

    درود به این مردمان با فرهنگ که کوچکترین آسیبی به پلنگ ایرانی وارد نکردند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  37. DORNA می‌گوید:

    امیدوارم چوپان سلامتی کاملش را به دست آورد و اثر زخمهای بهبود یافته برایش یک خاطره جالب شوند.
    اما من به شدت برای پلنگ نگرانم…
    این خیلی واضحه که مقاومت پلنگ به دلیل شدت گرسنگی بوده و حقی که برای محدوده قلمرو خود قائل است…
    وقتی گربه سانان اینجور تا پای مرگ می ایستند اون منطقه رو کاملا قلمرو خودشون می دونند باید حفاظت از اون منطقه جدی گرفته بشه.
    ایکاش در محدوده ای که این اتفاق روی داده طعمه ای برای حیوان گذاشته شود و برای مدتی طولانی گله ای به آن منطقه نبرند…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  38. عاشق طبیعت می‌گوید:

    پلنگهای پارک ملی تندره باکیفیت ترین پلنگ از لحاظ جثه درایران هستند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  39. میانکاله می‌گوید:

    ماشالا چه پلنگ زیبایی…چقدر سرحاله و سرپا….

    امیدوارم این هموطن ما هم به زودی بهبود پیدا کنه…. ما که خوشحال شدیم از رویت همچین گربه سان زیبایی در شمال شرق کشورمون.

    نمیدونم محیط زیست برای حفظ اینها چه کارهای تخصصی میتونه انجام بده ک این مخلوقات زیبا با ما آدمها روبرو نشن و خورد و خوراکشون به راه باشه…

    اصلا نمیدونم اونجا منطقه حفاظت شده است یا نه؟….خدایا محیط زیست و پوشش گیاهی و جانوری ما رو حفظ کن و بر تعداد این مخلوقات زیبا بیفزای…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  40. شکوفه های کویری می‌گوید:

    اول از همه تشکر میکنم از اهالی محترم این روستا تا به اینجای کار که به پلنگ آسیبی نرسوندند.
    دوستان نظرهای قابل تاملی داشتن. مانند اینکه چرا خبری از گله نیست و فقط چند نفر و حدودا ۱۰ سگ را در ویدیو میبینیم.
    ضمنا به نظر من هم این منطقه قلمرو و خانه ی پلنگ بوده که پلنگ به این اندازه اصرار داشته که آن جا را ترک نکند. اما آن چیز که در ویدیو و عکس مشخص است اقتدار و ابهت پلنگ در مقابل ده ها سگ است، با یک حرکت پلنگ همه سگ ها فرار میکند و اصلا جرأت بیش از حد نزدیک شدن به یک پلنگ را ندارند. این است عظمت گربه سانان یکه تازان طبیعت در جهان. امیدوارم که این پلنگ مشکلی برایش پیش نیاید و به امید خداوند صحیح و سالم بماند و همچنین تمام حیوانات این سرزمین بتوانند از شر انسان در امان بمانند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  41. بهرام می‌گوید:

    لذت بردم از ابهت پلنگ

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  42. جمشید از خوی می‌گوید:

    حسین پارسا:
    کاربر گرامی اهل روستای داغدار دره گز،
    وصف العیش،نصف العیش،!
    شما بقیه داستان مهیج و شیرین محاصره پلنگ توسط سگهای گله را نگفتید.!
    لطفا دلیل نامگذاری این روستا را هم نقل کنید.
    منتظرم.!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  43. داود سلیمانی می‌گوید:

    باید محیط بانان آن منطقه در حفظ پلنگ بیشتر از پیش با مردم آنجا همکاری و همدلی به جا آورند

    داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  44. کیانوش انصاری می‌گوید:

    پلنگ و غرور و تنهایی و ماه
    زیبایی های این موجود خلق شده است.
    من عاشق پلنگم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  45. امیر می‌گوید:

    البته یه خورده شىطنت کرده این همشهرى!!! یه بارمنم توجاده بایکى ازبچه ها توگردنه هاى تیوان یه خورده بالاتراز چشمه یک پلنگ دیدیم توفاصله چهل مترى عرض جاده روطى کرد وجهش بلند کرد ورفت. ولى همراهم خیلى ترسیده بود. تازه ازحولش هرچى گفتم گوشیتو درآر فیلم بگیرو….گیج….

    داغ Thumb up 0 Thumb down 6

  46. علی می‌گوید:

    این پلنگ تو روستایه ما بود .سگا ام هیچکاریش نتونستن بکنن محیط زیست اومد با تیر هوایی فراریش داد سمت کوه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>