جمع آوری داوطلبانه کرس ها توسط دامگاه داران فریدونکنار / گزارش تصویری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اساس مصوبه شورای تامین فریدونکنار در راستای ساماندهی صید و شکار پرندگان مهاجر در این شهرستان و با تعامل صورت گرفته بین مسئولان محیط زیست مازندران و دامگاه داران، صبح روز دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ اغلب دامگاه داران در حضور مامورین محیط زیست نسبت به جمع آوری کرس ها اقدام نمودند. (توضیحات بیشتر)

+177
0
  

10 دیدگاه

  1. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    هیچ گونه صیدی در چنین منطقه با ارزشی قابل قبول نیست.
    آیا برای مردم بومی کار شرافتمندانه ای بغیر از شکار وجود ندارد؟
    لطفا مسولین برای ضروریات معیشتی زندگی این عزیزان تدابیری در نظر بگیرند؟
    لطفا طرحی بریزید که به مرور زمینهای این عزیزان به نفع حیات وحش منطقه خریداری شده که هم مردم بومی به نوایی برسند و هم منطقه در طرح یک تالاب، ویا زیستگاه ویژه خود طبیعت قرار گیرد به گونه ای که بدور از هر گونه دستبرد بشر طبیعت خود را باز سازی کند و بصورت بکر در آید.
    به هر حال تلاشهایی که تابحال وضعیت را بهبود داده هم خوشحال کننده است و ما ممنونیم اما باید بگویم:
    عالیست
    اما کافی
    نیست.
    حتی یک مو از سر یک پرنده نباید کم شود.
    خلاصه: این منطقه ای نیست که به راحتی بشه ازش گذشت.

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 21

    • علی نوایی می‌گوید:

      داداش نشستی پشت میز میگی لنگش کن؟؟
      شما کارمند تو کل سال هم کارتو داری هم حقوق و مزایا به اتفاق مرخصی با حقوق!
      شما جایه این بندگان خدا هستی بدونی که خیلی هاشون به خاطر درآمد خانواده شون از این کارا میکنن؟؟
      شما فکر کردی اینا مثه اون بچه مایه داراها هستن که حومه تهران مشغول شکار تفریحی کل و بز هستن؟؟
      نخیر برادر جان. منه با اصالت مازندرانی میدونم این بنده خدا ها واسه نون از این کارا میکنن…

      داغ Thumb up 13 Thumb down 25

  2. جمشید از خوی می‌گوید:

    این تصمیم گیری منطقی و خرد مندانه،یکی از نتایج پیگیری های کارشناسی،برنامه ریزی های هدف مند،آگاهی و خرد جمعی و نمو مجدد ،نهال نوپای جامعه مدنی، است که شور بختانه در ادواری، با کوته بینی و جزم اندیشی عده معدودی، سطحی نگر ،سعی در توقف رشد، تا تلاش در خشکاندن ریشه های آن شد.!
    باور کنیم ،با تقویت نهادهای سمن نظیر،میشود گره، ازخیل پر شمار، کارهای ناشدنی ،گشود، آنها راتوسعه داد و از نتایج پربار آن بهره مند شد.!
    به نوبه خودم از این حرکت مدنی، خرسندم و به دست اندرکاران مربوطه ،در هر جایگاه و مقام ،علی الخصوص ،شهروند مسئوول و فعال محیط زیست ،آقای محمد الله قلی ،شاد باش میگویم.
    آسمان زندگی ما،بدو ن پرواز و آواز پرندگان،حتما چیزی کم خواهد داشت.!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

  3. لطفا به این پرسش پاسخ بدهید:
    این کار چرا باید الان اجرا بشه؟!
    چرا از شهریور که پرنده ها مهاجرت کردن این اقدام صورت نگرفته؟!
    توی این چند ماه هزاران پرنده مهاجر قتل عام شدن!
    چرا توی این مدت اقدام موثری انجام نشد؟!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 11

  4. آ.ک می‌گوید:

    من هم اول همین نظر رو داشتم ولی دارم احساس میکنم اطلاعاتم در مورد مردم محل خیلی کامل نیست
    جلوی آب رو محکم اگه ببندید فشار آب سد رو میشکنه باید دریچه ای رو باز کرد تا بشه وضعیت رو کنترل کرد
    خیلی از این افراد سالیان زیادیه که به این کار مشغولند اگر محکم جلوشون بایستسد ضربه سنگینی بهشون وارد میشه پرنده ها هم به کمیابی جانورانی مانند پلنگ و کل وبز و …نیستند
    باید شغل های جایگزین مهیا بشه
    البته من خیلی آگاه نیستم ولی به شخصه با هرگونه صیدی مخالفم ولی شرایط این مکان به نظر عادی نیست

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  5. رشید می‌گوید:

    اگردر سالهای آینده دیگر تکرار نشود .بسیار عالی است .ولی بعداز شش ماه فکرنکنم دیگر پرنده ای مانده باشد شاید تظاهر باشد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  6. kooshan می‌گوید:

    در نظرات بعضی علاقمندان دیده می شود که مقطع زمانی این اقدام سودمند مورد پرسش قرار گرفته که بد نیست در این ارتباط به مواردی اشاره کرد :
    ابتدا اینکه بقول گذشتگان «جلوی ضرر را از هر وقت و هرجا بگیری، منفعت است» ضمن اینکه بفال نیک گرفتن،  معقول تر از بدبینی و شک و تردید است اما اگر گزارشات فریدونکنار را مرور کنیم و خیلی هم به گذشته برنگردیم متوجه می شویم از زمان شروع بکار دولت فعلی در هر مقطعی که قصد و تصمیمی بر انجام کاری در این مورد بوده و اعلام شده، باز هم تعدادی از علاقمندان پرسش هایی مشابه را مطرح کرده اند پس بهرحال اینگونه پرسشها هر زمانی قابلیت طرح دارند ولی نکته مهم نتیجه کار بوده که الآن مثبت و مطلوب است اما یک جواب منطقی و معقول به اینگونه سؤالات این است که علاوه بر آنچه در نظرات علاقمندان در رابطه با این خبر مطرح شده می توان یادآور شد که احتمالأ در مقاطع دیگر همانند امروز مجموعه شرایط چندان برای تفاهم و  توافق و راه حلی قابل قبول در سطح رسمی و مردمی در منطقه و کشور مهیا نبوده اما در حال حاضر و با توجه به فضای مناسب ایجاد شده  بعد از اجرای توافق هسته ای در ابعاد داخلی و خارجی که تأثیرات گسترده آن قابل مشاهده است که در بعد بین المللی می توان ورود مقامات و هیئت های مختلف کشورهای گوناگون و متقابلأ عزیمت مقامات و مسئولین و هیئت هایی از کشور ما به کشورهای دیگر، بحث و گفتگوها بر سر افزایش تبادلات گوناگون دیپلماتیک و اقتصادی و مالی وتجاری و فرهنگی و روابط و تبادلات متنوع دیگر که امکان آنها فراهم شده را برشمرد و بطور خلاصه می توان گفت در حال حاضر بعکس گذشته صحبت از گسترش و توسعه روابط و مبادلات متقابل است و طبعأ در شرایط جدید وجه بین المللی موضوع پرندگان مهاجر برجسته تر از گذشته خواهد بود از سوی دیگر  طبعأ حوزه گردشگری تحت تأثیر شرایط جدید قرار می گیرد و رشد کمی و کیفی آن قابل انتظار است پس اینها هم فاکتورهای مثبت دیگری بوده که با توجه به عوامل برشمرده در نقطه نظرات ارسالی پیشین علاقمندان کفه ترازو را بنفع راه حلی منطقی و متناسب با شرایط تازه سنگین تر کرده است و اگر این موقعیت مطلوب و تجمیع شرایط و عوامل مثبت در مقطع زمانی دیگری در گذشته ایجاد شده بود همان زمان نتیجه فعلی حاصل شده بود.
    همین جا بد نیست که بمقتضای صحبت به مطلبی روشن کننده و مرتبط با بحث ما اشاره شود :
    « در گفتگو با ایرنا:
    دکتر فاضل: محیط زیست در فضای صلح آمیز بهتر نفس می کشد
    زیست بوم: رییس انستیتو علوم و فناوری های محیط زیست اکو با اشاره به اینکه محیط زیست در فضای صلح آمیز بهتر نفس می کشد، گفت: رفع تحریم ها سنگ های بزرگی از مسیر فعالیت های دانشگاهی، ارتباطات جهانی دولت و پویایی سازمان های مردم نهاد برمی دارد.
    اصغر محمدی فاضل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: لغو تحریم ها به مدیران و کارشناسان محیط زیست مجال می دهد که در عرصه های بین المللی به میزهای مذاکره برگردند و نقش آفرینی کنند.
    وی اظهار کرد: در چند سال اخیر وقتی صحبت از تحریم می شد عموما توجه جامعه معطوف به حوزه اقتصادی بود اما محیط زیست هم از تحریم های ظالمانه کم صدمه ندید گرچه این عرصه معمولا عرصه ای است که در آن کمتر فریادی شنیده می شود. 
    رئیس دانشکده محیط زیست افزود: مسائل محیط زیستی عموما جزو مقوله های بدون مرز هستند یعنی وقتی با پدیده ای مانند گرد و غبار مواجه می شویم یا چالش های بین المللی مانند حقابه رودخانه ها و تالاب های مرزی، بیماری های حیات وحش، آلاینده های دریایی و مانند اینها، نمی توانیم آن را صرفا در چهارچوب داخلی حل و فصل کنیم لازمه این کار فعال شدن دیپلماسی محیط زیست است……….
    فاضل در ادامه افزود: پدیده درد سرساز گرد و غبار به بارزترین شکل نشان داد که بسیاری از مسائل محیط زیستی خاستگاهی فرا سوی مرزها دارند و راهکار مقابله با آنها نیز یک اراده بین المللی می طلبد، دانش جهانی می خواهد و با آب پاشی و ماسک و یک سری اقدامات غیر اصولی نمی توان آنرا حل و فصل کرد.
    فاضل گفت: نمونه ای از خسارت تحریم این بود که ایران عضو بسیاری از معاهدات محیط زیستی دنیا است و به واسطه همین عضویت باید از تسهیلاتی که نهادهای بین المللی برای گذراندن دوره های تخصصی یا اجرای طرح های بزرگ می گذارند استفاده کند که تحریم ها عملا مانع از وصول بخش بزرگی از کمک های مالی و فنی بین المللی شد.
    وی ( معاون اسبق سازمان محیط زیست کشور) تاکید کرد: مثال زیاد است، از صدها قلم ابزار و مواد آزمایشگاهی سنجش و پایش آلودگی آب و خاک و هوا تا مقیاس میدانی که محیط بانان ما از داشتن ساده ترین ابزارهای پایش مناطق نظیر دوربین های دید در شب محروم بودند یعنی حتی یک وسیله کلیدی برای گشت زنی و دیده بانی محیط زیست در فهرست اقلام تحریمی قرار گرفت………………….»

    zistboom.com/fa/news/30827/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D9%86%D9%81%D8%B3-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AF

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. مجتبی اَم می‌گوید:

    مسلم آهنگری اظهار داشت: در این جلسه به دامگاه داران اعلام شد که هدف سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها جمع آوری کامل دامگاه فریدونکنار نیست بلکه از تالاب مصنوعی و اکوسیستم ایجاد شده و صید سنتی که همان روش «دوما» یا «دوما چال» می باشد حمایت می کند.)
    این یعنی سازمان محیط زیست خودش هم موافق نابودی پرندها هست جمع اوری این دامگاه ها هم بخاطر فشار رسانه ها و دوستداران حیات وحش بر محیط زیست اتفاق افتاد

    داغ Thumb up 6 Thumb down 9

  8. طبیعت گرد می‌گوید:

    ای کاش فکری به حال معیشت و درآمد و اشتغال این افراد هم بشه…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  9. زاینده رود (زنده رود) می‌گوید:

    دوستان عزیز طبیعت دوست و دیدبان عزیز
    چیزی بنام جمع آوری داوطبانه وجود خارجی نداره…… اگر به شما گفتن ماست سیاه هست و باور کردید متعاقبا جمع آوری داوطلبانه کرس ها راهم باور کنید.
    آقایان صیاد حتی اگه به حال خودشون واگزارده شوند حتی حاضر نیستن از یک بچه کلاغ بگزرن….. چنین چیزی غیر ممکن.!! چندتا عامل داره این جمع آوری که البتهدر صدها دام و کرس یکی الی دوتاشونو جمع کردن
    فشارها و تلاش مردم و گروهای مردم نهاد (امسال الله قلی ها)
    فشار و زحمتهای شبانه روزی و از جان گذشتگی محیط زیست و محیط بانان محلی و اداره و سازمان … و البته دیدبان
    تمام شدن فص مهاجرت وکوچیدن و رفتن پرندگان…. درواقعهمه پرنده ها یا بیشترشون دیگه اونجانیستن و فصل مهاجرت تقریبا تموم شده… از اول فصل اینهمه مردم و سازمان فشار آوردن چراجمع نکردن؟؟؟!!!!حالا یهویی چی شده؟! آفتاب از کدوم طرف در اومده… انشاالله که من و تفکر شبیه به من اشتباه کنه و غیر از این باشه.. کسانیکه داری چنین طرز تفکری هستن که میگن اگر ما اینارو نگیریم و نکشیم و نخورم میرن اونورمرزها و خارجیها میکشنشون… چگونه میان و داوطلابانه کرس جمع میکنن.!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>