از پوستر زاغ بور، پرنده ملی ایران در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در شب محیط زیست و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و به ابتکار بنیاد نیکوکاری «کمک»، از پوستر «زاغ بور» به عنوان یکی از گونه های در خطر انقراض ایران و مورد حمایت هنرمندان کشور رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، شنبه شب و در شب محیط زیست با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور، کتایون ریاحی از هنرمندان پیشکسوت و مدیرعامل بنیاد نیکوکاری “کمک” و محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ، از پوستر زاغ بور به عنوان یکی از گونه های در خطر انقراض کشورمان مورد حمایت هنرمندان و سینماگران کشور در کاخ مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

 

معصومه ابتکار بر روی پوستر این پرنده در حال انقراض نوشت: «به امید محیط زیست و طبیعت سالم، برای همه جهان.»

همچنین ایوبی پوستر «زاغ بور» را با جمله «بدان امید که جهان دوباره تنفس کند صدای تازه را» امضا کرد.

معصومه ابتکار در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم در یکی از شب های جشنواره فیلم به موضوع محیط زیست اشاره و اختصاص داده شده است.

وی گفت: از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین کتایون ریاحی «مدیرعامل بنیاد کمک» به سبب حمایت ویژه شان از محیط زیست در این جشنواره تشکر می کنم.

معاون رئیس جمهور افزود: پیوند بین هنر و محیط زیست و طبیعت ذاتی بوده و با عشق و باطن ما ایرانیان شدیدا گره خورده است.

 

رئیس سازمان محیط زیست اقدام خانم کتایون ریاحی و بنیاد کمک در حمایت از زاغ بور را بسیار ارزشمند توصیف کرد چرا که این پرنده کاملا ایرانی در حال تهدید است.

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: دنیای صنعتی و انسان عصر جدید کاری کرده که ظرف ۷۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از گونه های جانوری به ویژه پستانداران منقرض شده اند.

ابتکار ادامه داد: این اقدامات به سبب آز و طمع انسان ها صورت گرفته و زیستگاه های حیات وحش و گونه های مختلف حیوانی از بین رفته است.

 

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: زاغ بور نمادی از ذخایر ژنتیکی کشور بوده که متاسفانه به سبب غرور و نادانی از بین رفته است.

معاون رئیس جمهور گفت: خوشبختانه هم اکنون هنر به کمک ما آمده تا با بیان جنبه های علمی این موضوع شهروندان را بیدار و هوشیار کند که چه بلایی بر سر سرزمین و مأمن ما انسان ها آمده است.

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه جاری برگزار می شود.  این دوره جشنواره در چهار بخش سودای سیمرغ، هنر و تجربه، نگاه نو (فیلم اولی ها) و مستند برگزار شده است.

+439
-6
  

6 دیدگاه

  1. محسن رزاقی می‌گوید:

    از همه مسببین این حرکتهای فرهنگی قدردانی میکنم.
    امید وارم روزی با همدلی دوستداران این حیات وحش مظلوم به اهداف مشترکمان برسیم.
    از مسولین میخواهم زیستگاه های در خطر این گونه را از تعارضات موجود نجات داده که این گونه در خطر است و به حمایت ما نیاز دارد. در طرحهای بیابان زدایی لطف کنید از تکثیر درختچه های تاغ و بوته های قیچ در زیستگاه این جاندار که مورد نیاز جهت لانه سازی اوست استفاده کنید.
    کاش مرا به عنوان عضو میپذیرفتید تا با دستهای خودم عملا
    در این امور کمک میکردم. اگر امکانش وجود داشت با من تماس بگیرید.
    سپاس گذارم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  2. کاسپین می‌گوید:

    با تشکر و سپاس فراوان از خانم کتایون ریاحی
    انشاءالله پیروز و پاینده باشید

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  3. لیل می‌گوید:

    آفرین آفرین خوبه این حرکتها خوب اند و انشاالله تعالی با دوام باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. خورشید می‌گوید:

    با سپاس از این حرکت زیبا

    بر خلاف ادعای زبل خان های همیشه طلبکار و عشق کباب
    این فرهنگ و هنر و انسانیت هستند که در نهایت باید به داد محیط زیست و این حیات وحش رنجور برسند!
    نه شکار و گلوله و بوی خون ….

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  5. DORNA می‌گوید:

    بازهم نمایش و همایش… تبلیغات و کار فرهنگی خوبه اما در صورتی که مدیریت شده باشه… مثلا در جاده تهران تا مشهد به فاصله هر یک کیلومتر بیلبوردی با تک جمله کوتاه و خوانا نصب می شد با تصاویری از یوزپلنگ و زاغ بور و شامل اطلاعات سریع و کوتاهی در حفظ و اهمیت گونه های در خطر انقراض… اطلاعاتی که مردم عادی و عامی و رانندگان عبوری را به این دست سرمایه های ملی متوجه کند…
    اگر چنین حجمی از تبلیغات انجام شود که مخاطبش همه مردم باشند قطعا اگاهی رسانی شکل و حجم بزرگتری دارد هزینه هایی که صرف شد برای قرارگرفتن تصویریوزپلنگ روی بدنه هواپیماها یا پیراهن تیم ملی اطلاعات و اگاهی رسانی برای مردم عادی و عامی ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    تا جائیکه اطلاع دارم این گونه در قسمتی از پاکستان هم دیده شده است ولی در هر حال، در نوع خود حرکت در خور اهمیتی است.

    این گونه در میان شاخه های درختچه ها، لانه گذاری و جوجه آوری میکند که در وهله نخست وجود دام های متعدد جوامع بهره بردار، سگ های گله و بوته کنی از عوامل تحدید نسل این گونه کلاغ است.

    پیشنهاد میشود تمبر این پوستر هم چاپ و در دسترس علاقمندان قرار گیرد.!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>