مرگ ۶۰ کل و قوچ وحشی در پی شیوع طاعون در پارک ملی خجیر / گزارش تصویری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در بین حیات وحش پارک ملی خجیر در استان تهران تاکنون ۶۰ کل و بز و قوچ و میش وحشی طی هفته های اخیر تلف شده اند.

تصاویر زیر مربوط به پایش و معدوم سازی لاشه ها توسط محیط بانان پارک ملی خجیر می باشد.

+115
-80
  

26 دیدگاه

  1. بولوت می‌گوید:

    واکسیناسیون دام های اهلی در اطراف پارکهای ملی و داخل مناطق دیگه(پناهگاههای حیات وحش و مناطق حفاظت شده) بایستی انجام بشه و پیگیری آن هم بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست هست چرا که حیات وحش کشور داره آسیب میبینه ؟

    طبق بند پ ماده ۶ قانون شکار و صید جلوگیری از مرگ و میر حیات وحش در اثر عوامل طبیعی و بیماریها جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست هست.

    واقعا این واکسن قیمتش چقدره که نمیتونن دامها رو واکسینه کنن؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  2. DORNA می‌گوید:

    فقط خدامی داند که چقدر دیدن این تصویرها زهر ناامیدی به وجود فعالان محیط زیست می ریزد، افرادی که تعدادشان کم نیست و تنها انگیزه شان وطن دوستی… و سازمان هایی که ادعاهایشان گوش فلک را کر کرده و شانه از پاسخگویی خالی کرده و با فرافکنی انگشت اتهام به سوی هم می گیرند…

    در حالیکه اگر می خواستند و عزم و اراده ای وجود داشت قطعا وضعیت این نبود…

    چند روز پیش مطلبی خواندم به قلم مهدی آیینی در جام جم آنلاین مبنی بر اینکه تصویب قانون بر ضد حیوان آزاری کار پیچیده ای نیست و سازمان محیط زیست تنها با رایزنی با پانزده نفر نماینده می توانست این طرح را به سرعت به جریان انداخته و بلافاصله به سرانجام برساند ماده واحده ای که سازمان از آن حرف می زند یک وعده سر خرمن است…

    این موضوع را می توان تعمیم داد به وضعیت شکار… به وضعیت تالاب ها… به وضعیت احیای یوزپلنگ و پلنگ و…

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 7

  3. رضا می‌گوید:

    با سلام
    این نوع اخبار واقعاً ناراحت کننده است و امیدورام هر چه زودتر این بیماری از حیات وحش ایران ریشه کن شود.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  4. شکارچی می‌گوید:

    ای کاش من به جای این کل های زیبا تلف شده بودم

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 3

  5. همایون می‌گوید:

    یعنی حدود ۶۰ درصد!! که احتمالا بیشتر هم میشه
    محیط بانان عزیز خجیر، هر چقدر با شکارچیا گلاویز شدید و این زبون بسته ها رو حفظ کردید خسته نباشید و دستتون درد نکنه، دیگه تموم شد!
    دیگه کسی نمیتونه به داد حیات وحش برسه

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  6. رشید می‌گوید:

    خدانگهدار کل و قوچهای خجیر….!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

  7. امیر می‌گوید:

    توی اون منطقه کفتار وجود نداره؟ اکر یک جمعیتی از کفتار باشه خیلی تو کم کردن پخش بیماری کمک میکنه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  8. پاسدار افتخاری اداره کل می‌گوید:

    تشکر میکنم از مسوول پاسگاه باغشاه با این همه زحمتی که کشیده

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  9. شاهین بحری می‌گوید:

    پس این سازمان عریض و طویل چکار داره میکنه دقیقا ؟

    کشتار دسته جمعی پرندگان در کل فصل مهاجرت در فریدونکنار و خوزستان…. شیوع بی سابقه طائون نشخوار کنندگان کوچک…. فروش پروانه شکار به خارجیان و از ما بهترون….. دیگه چی بگم ….!!

    البته بعضی کارهای خوبتون هم از دید پنهان نیست ولی این انتقادها وارده متاسفانه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  10. میر شکار می‌گوید:

    اگه ی شکار چی یکی از این حیوان ها رو زده بود هزار جور محکوم میشد الان که این همه حیوان زیبا از بین رفته کی باید محکوم بشه که از سر بی تفاوتی مسئولین ؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  11. mohsen-mmm........................ می‌گوید:

    سوال؟ آیا تغذیه گوشت خواران از این لاشه ها زیان آور است؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. رضا مجذوبی می‌گوید:

    سلام
    تازه خوبه چند ماه پیش تو اراک این اتفاق افتاد و هشداری بود برا پیشگیری در سایر مناطق و خوبه این منطقه بیخ گوش پایتخت و مدیران پایتخت نشین هستش و تمام بهترین امکانات این مرز و بوم پر گهر!!! تو تهران متمرکزه و…..هزاران هزار ناگفته دیگر….

    البته من اطلاع کافی از مباحث دامپزشکی و علمی در این زمینه ندارم و امیدوارم این معضل در دنیای پزشکی و مدیریت حیات وحش امروز پاسخی داشته باشد تا مانع شانه خالی کردن مسوولان شود

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  13. کاسپین می‌گوید:

    اینهم از فواید دامپروری در مناطق حفاظت شده
    تا کی ثابت شود که دامپروری در مناطق حفاظت شده در تضاد با حفاظت محیط زیست است
    ضرری که دامهای اهلی به وحوش می رسانند بسیار بیشتر است از شکار شکارچیها

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  14. خورشید می‌گوید:

    مدیریت نالایق، تفنگ به دوش ها و طاعون لعنتی دست به دست هم و پیروزمندانه فاتحه ی کل های خجیر رو خوندند…..

    آدم احساس می کنه تو دوران غارنشینی و دوران بدویت کامل، نادانی و درندگی بشر داره زندگی می کنه….

    افسوس….

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  15. جواد می‌گوید:

    طاعون هم به کمک شکارچی ها اومد پس تنها نیستند

    داغ Thumb up 9 Thumb down 16

  16. palang می‌گوید:

    امیدوارم دیده بان عزیز دیدگاه بندرو نمایش بده و پاک نکنه!!!!
    تقصیر شکارچیهاست…اقایون تندرو بیاین بگین…متاسفم واسه سازمانی که یه واکسیناسیون سادرو واسه دامهای اهلی نمیاد انجام نمیده،بخشی از محیط زیست ما توسط خود سازمان و مسولین داره نابود می شه،این سازمان حتی از عهده ی تکثیر و پرورش کبک بر نمیاد…مثل صد سال پیش با زور می خوان حفاظت کنن فقط،تو محیط زیست ۱۰۰سال از کشورهای پیشرفته عقبیم…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  17. ایرانی می‌گوید:

    چند ماه پیش و در آغاز اولین موج این بیماری کامنتی در اعتراض به بی عملی و انفعال سازمان محیط زیست در برابر این بیماری گذاشتم که همون زمان کسی با آیدی “حامی محیط زیست” با مطلبی سرشار از کیانه و طعنه در حمایت از سازمان محیط زیست پاسخی نچندان مودبانه داد و سعی کرد در انتها تمام بار گناه و مسئولیت را به گردن سازمان دامپزشکی و جنگلداری و بقیه بیندازد. بگونه ای که انگار سازمان محیط زیست فارغ از هرگونه مسئولیتی در این موارد است.

    امروز سئوالم این است که بعد از آن همه خسارت جبران ناپذیر و نابودی حیات وحش اقدامات سازمان محیط زیست در این زمینه چه در راه پیشگیری و چه در مرود پیگیری از طریق سازمانها مربوطه دیگه چی بوده و هرچه بوده چرا هیچ نتیجه ای دربر نداشته و باز باید شاهد اینگونه ویرانی ها باشیم؟

    در آخر باز باید از محیطبانانی که همیشه و در هر شرایطی مشغول انجام وظایف خود و در اینگونه موارد تمیز کردن اشتباهات و کم کاریهای مسئولان سازمان هستند تشکر و قدردانی نمایم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  18. تک لول کوسه می‌گوید:

    آیا راهی وجود دارد که این زبان بسته ها را واکسن بکنید ایا واکسن خوراکی درست نشده یا این که هوایی کل مناطقی که کل و بز هستندرا سمپاشی بکنند انصافا خود شما که داری لاشه را جمع اوری میکنی ناراحت نمیشی این صحنه ها را میبینی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  19. عاشق طبیعت می‌گوید:

    اتفاق ها این چنینی نابود میکند محیط زیست ایران را چون برای پیش گیری امکانات وتخصصش در کشور نیست

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  20. kooshan می‌گوید:

    در اخبار قبلی شیوع این بیماری دستگاهها و نهادهای مرتبط هر یک روایت و تلقی خاص خود را بیان کرده اند که گذشته از قضاوت در مورد این میزان صحت این گفته ها   با این تفاوت که «س. ح. م. ز.» طبیعتأ و قانونأ پیگیری کننده اصلی و« سازمان دامپزشکی»  از علاقمندان به نکته خوبی اشاره کرده اند مبنی بر اینکه براساس مواد قانون شکار و صید حفاظت از حیات وحش در قبال بیماریهای مسری از وظایف  «س. ح. م. ز.»  است در حالیکه نظارت و ساماندهی چرای دامها بعهده  « سازمان جنگلها،  مراتع و…»  و واکسیناسیون دامهای اهلی هم در حیطه مسئولیت  «سازمان دامپزشکی» است، حالا اگر  اختیارات وزیر جهاد کشاورزی که دو نهاد اخیر تحت اختیار وی هستند را هم در نظر بگیریم حتی هماهنگی این چهار نهاد و وزارتخانه در اموری ساده تر هم  کاری مشکل بنظر میرسد.
    واقعیت این است که اگر همان کف حداقلی را در نظر بگیریم و کاری به وزارتخانه ها و سازمانها و نهادهای دیگر نداشته باشیم و تنها بر  «س. ح. م. ز.»  تمرکز کنیم متوجه خواهیم شد که اصولأ در تدوین و تصویب قوانین پایه ای و بنیادین کشور  این تداخلات و ناهماهنگیها در حیطه وظایف و مسئولیتها و  اختیارات و راه برون رفت از آنها دیده نشده و علت هم چندان پیچیده نبوده است چرا که حدود چهار دهه پیش نه اوضاع طبیعی در جهان و کشور ما بمانند حالا وخیم بوده و نه تصوری واقعی و مطالعه و بررسی شده در این باره وجود داشته است فقط  قانون و نهادی بنام  «محیط زیست» بوده که ظاهرأ امر مطلوبی بنظر رسیده و گوشه ای کوچک  در قوانین را به آن اختصاص داده اند و در گذر زمان و از آنجا که منافع چندانی جهت رفاه عمومی _ البته از نوع بی حساب و کتاب _ در این نهاد کم اهمیت و بظاهر دست و پاگیر دیده نمی شده در مقاطعی زمزمه انحلال آن و خلاصی از مزاحمتهای نه چندان جدی و عمدتأ ظاهری و شکلی آن بالا گرفته است که بهرحال تصمیم بر ابقای این نهاد در وضعیت موجود و کم توان فعلی قرار گرفته  و ارتقا یا تقویت جایگاه و نقش آن یا رفع کاستیها و نقائص و ناهماهنگیها و  تداخلات و فشارها مدنظر نبوده است، بنابراین ما با یک نهاد بطور دقیق و منطقی تعریف شده و صاحب مسئولیت و  اختیار و نیز دارای امکانات نسبی روبرو نیستیم که حال اگر در باره موضوعی سؤال شد،  پاسخ منطقی و قانع کننده دریافت شود ضمنأ باید توجه داشت که با تمام آنچه که گفته شد این معضل فقط در مورد حفاظت از محیط زیست و حیات وحش  دیده نمی شود در بسیاری  موضوعات مثل فرهنگ عمومی، آلودگی هوا،  سامان دهی ترافیک و بسیاری موارد دیگر این ناهماهنگیها و تداخلات و یکدیگر را مسئول دانستن قابل مشاهده است که خود ریشه درعدم سازمان یابی مطلوب دستگاهها و نهادها و ارگانها و  نبود ملاکی واحد و معتبر و مورد پذیرش همگان دارد  که همان پیشرفت و توسعه پایدار و منضبط و برنامه ریزی و هدایت شده است. معلوم است که رفع این نقیصه کلی که نیاز به پیشرفت در بسیاری زمینه ها و بهبود در شاخصه های متعدد دارد امری بلند مدت است که ضروری است از زمان حال مورد توجه و تمرکز قرار گیرد ولی در مورد خاص و مورد بحث ما یعنی  شیوع این بیماری در حیات وحش نخست باید نظارت و سامان دهی چرای دامها در مناطق مهم از نظر پایگاه زیست علفخواران وحشی از حیطه اختیار وزارت جهاد کشاورزی و  «سازمان جنگلها،  مراتع و….» خارج شده و به «س. ح. م. ز.»  سپرده شود و دیگر اینکه بودجه تخصیص یافته  واکسیناسیون دامها متناسب با حجم دامها در مناطق واگذار شده از بودجه وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به اعتبارات «س. ح. م. ز.» اضافه شود و طبعأ  «س. ح. م. ز.»  بدین طریق می تواند ضمن توافق و طی قراردادهای دقیق و الزام آور بجهت اینکه  «سازمان دامپزشکی» تخصص و تجربه و نیروی انسانی لازم را دارد این واکسیناسیونها را در برابر پرداخت هزینه و دستمزدهای توافق شده به این سازمان واگذار کرده و پاسخ لازم را نیز از آن بخواهد طبیعتأ دولت محترم در این روند نقش هدایت و هماهنگ و کمک کننده را در این اصلاحات و تغییرات بعهده خواهد داشت و یکی از مساعدتهای آن می تواند تأمین اعتباری بطور نسبی مناسب جهت لغو یا محدود کردن برخی مجوزهای چرا در مناطق تحت اختیار  «س. ح. م. ز.» و جبران خسارت بهره برداران زیان دیده باشد. بهرجهت رسیدن به نتیجه ای منطقی و معقول و قابل اجرا نیاز به بحث و بررسی و گفتگوهای بیشتر بخصوص از منظر کارشناسی دارد و می توان چنین ایده هایی را بعنوان الگو و مدل اولیه مدنظر قرار داد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  21. kooshan می‌گوید:

    با عرض پوزش بخشی از نظر قبلی بعلت جا افتادگی نامفهوم است که تصحیح می شود :
    در اخبار قبلی از شیوع این بیماری که در دیده بان منتشر شدند دستگاهها و نهادهای مرتبط هر یک روایت و تلقی خاص خود را بیان کرده اند که قضاوت در مورد این میزان صحت این گفته ها بعهده دولت و نیز نهادهای نظارتی است با این توضیح که «س. ح. م. ز.»  نیز « سازمان دامپزشکی» بطور نسبی پاسخهایی داده و جوابگو بوده اند اما  وزارت جهاد کشاورزی و «سازمان جنگلها،  مراتع و…»  در این زمینه چندان فعال نبوده است و امید است اگر همانطور که دستگاههای ذیربط گفته اند مشکل اصلی اعتبار و بودجه لازم بوده در شرایط جدید فعلی اقدامات قابل توجهی در جهت مهار و  ریشه کنی این بیماری خطرناک و مسری و زیان بار و خسارت  زننده صورت گیرد.
    اما یکی از علاقمندان به نکته خوبی اشاره کرده اند………………..

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  22. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    شکارچی از طاعون بدتره

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  23. جاسم می‌گوید:

    سال به سال می رویم جلوتر باید با محیط زیست وحیات وحش باید خدا حافظی کنیم اینا رو کی باید پیگیری کنه کی باید جواب بده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  24. اسمانکوه می‌گوید:

    دوست عزیزم جناب کوشان

    خیلی ساده لوحانه است تصور این موضوع که علت این بیماری رو طاعون فرض کنیم چررررا؟

    چررررا فقط کل وبز یک منطقه کوچیک از پارک تلف شده اند و هیچ امار تلفاتی از قسمتهای دیگه نداریم؟؟؟؟

    چررررا کلا چهارتا میش و نرچه تلف شدند و و مابقی کل و بز هستند ؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      اسمانکوه، هموطن گرامی،
      براساس منابع معتبر موجود این بیماری بطور عمده در جمعیت «کل و بز» باعث تلفات می شود، اگر شما در این مورد خاص اطلاعات بیشتر و دقیق تری دارید بهتر است توضیح دهید و تصور نمی رود بیان این مطالب منع قانونی و منطقی داشته باشد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>