ذخیره گاه زیستکره

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در دهه ۱۹۶۰ متخصصین و کارشناسان ارشد محیط زیست بر ایده نوینی تحت عنوان ذخیره گاه زیستکره به توافق رسیدند و از همان سال ایجاد و تاسیس ذخیره گاه زیستکره در برنامه های انسان و کره مسکون سازمان یونسکو (MAB) به جدیت پیگیری شد تا از این طریق حفاظت و مدیریت مناطق و عرصه های با ارزش اکوسیستمی و دارای غنای ژنتیکی بالای گیاهی و جانوری با در نظر گرفتن جوامع محلی و نقش مشارکتی آنها در روند مدیریت بهینه و توسعه پایدار عملا امکان پذیر گردد.

وجه تمایز ذخیره گاه های زیست کره از دیگر طبقات حفاظت شده، روش برنامه ریزی و مدیریت مناسب آنهاست که بر پایه استفاده های چند منظوره و سپردن نقش اساسی و سازنده به جوامع محلی استوار است.

در این برنامه ریزی ها، توجه به ارتباط متقابل انسان و منابع طبیعی و استفاده پایدار، زمینه حفاظت و حمایت از منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری، پژوهش، نظارت و کنترل پیوسته زیست محیطی را فراهم می آورد.

در ایران در حال حاضر ۱۰ منطقه به عنوان ذخیره گاه زیستکره به اسامی ۱- توران ۲- کویر ۳- گلستان ۴- میانکاله ۵- ارژن و پریشان۶- گنو ۷- حرا ۸- دنا ۹-ارسباران ، ۱۰- دریاچه ارومیه و ۱۱- تنگ صیاد به ثبت رسیده است.

+6
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>