مرگ گوزن زرد خرم آباد بر اثر استرس ناشی از ازدحام بازدیدکنندگان غیرممکن است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته گزارشی در خصوص مرگ یک گوزن زرد باردار در باغ وحش خرم آباد منتشر گردید. (لینک مرتبط)

مدیر کل محیط زیست استان لرستان علت مرگ این گونه ارزشمند را بر اساس نظر اداره دامپزشکی استرس زیاد بر اثر ازدحام بازدید کنندگان عنوان نموده است.

در همین رابطه نظر دامپزشک کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست و باغ وحش تهران را جویا شدیم.

دکتر ایمان معماریان در گفت وگو با خبرنگار دیده بان اظهار داشت: چنین موضوعی که جانوری در باغ وحش بر اثر استرس ناشی از جمعیت زیاد بازدید کنندگان از بین رفته باشد به هیچ عنوان مبنای درست و علمی ندارد، مگر آنکه جانور تحت تعقیب، دوندگی، تقلا و فعالیت شدید بدنی قرار بگیرد.

دامپزشک کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: اصولا مرگ حیوانات باغ وحش بر اثر ازدحام بازدید کنندگان و استرس وارده از این طریق غیر ممکن است و اگر این طور بود حیوانات باغ وحش تهران هر روز باید بر اثر استرس از بین می رفتند.

دکتر معماریان گفت: اظهار نظر قطعی در مورد علت مرگ گوزن زرد خرم آباد منوط به انجام کالبد گشایی می باشد که متاسفانه پس از مرگ گونه های جانوری حتی گونه های شاخص و حمایت شده کشور انجام نمی شود اما آنچه از روی تصاویر مشخص است، این گوزن دچار بیماری مزمن نبوده و علت مرگ آن بر اثر یک بروز مشکل حاد بوده است.

تصاویر زیر لحظاتی پس از مرگ ماده گوزن زرد و گوساله اش در باغ وحش خرم آباد در تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱۸ را نشان می دهد:

از سه گوزن نر منتقل شده به لرستان در سال ۱۳۸۹ یکی در سال ۱۳۹۳ بر اثر سوراخی روی بدن (برخورد گلوله یا شاخ گوزن دیگر) و دیگری بر اثر بیماری از بین رفتند. تنها گوزن زرد ماده این استان نیز روز هجدهم ماه جاری (فروردین‌ماه ۱۳۹۵) به همراه گوساله درون رحمش تلف شد.

گوزن زرد ایرانی بطور کامل در طبیعت کشور منقرض شده است و صرفا تعداد محدودی از این گونه ارزشمند در شرایط اسارت و نیمه اسارت زندگی می کنند.

+1
-201
  

18 دیدگاه

  1. گوزن زرد می‌گوید:

    هنر نزدما هست و بس،از شدت ناراحتی دوست دارم بمیرم

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 7

  2. JOKER می‌گوید:

    ای وای دیگر چرا دست دست میکنید اینکه خودتان اعلام انقراض کردین این تعداد محدود مثل اکسیر زندگی نگهداری کنید اعلام خطره

    یه گوشه مملکت به این بزرگی به این چند حیوان باقی مانده نگونبخت بدهید و از بهترین دامپزشکان حیات وحش و کارشناسان یاری بطلبید و در امر حراست از نیروهای انتظامی یا نیروهای مسلح کمک بگیرید

    منطقه مورد نظر رو نظامی علام کنید که دیگر هیچ کس جرات فکر ورود به انجارا نکند و برای کارهای خدماتی {ساخت ساختمان.درمانگاه جهت حیوانات…….} از پول جریمهایشان هزینه ساخت و نگهداری و بجای زندان کار از هیکل مفتخور شکاردزدشان بکشید و در آخر بیایم به این حیوانات مظلوم و منحصر بفرد مملکتمان که در هیچ جای دنیا وجود ندارد یک بار دیگر اجازه حیات بدهیم و متاسفانه ممکن است این بار اخر باشد مثل شیر ایران و ببر مازندران

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  3. رشید می‌گوید:

    متاسفانه بعضیها بعلت کم کاری و بی توجهی در وظایفی که بر دوش دارند برای فرار از بیان واقعیات حرفها و دلایل پوچ می آورند

    چنان گفتند بر اثر استرس و ازدحام جمعیت که انگار هر بازدید کننده چند متر سوار بر گوزن بوده و همگی باهاش در محوطه باغ وحش دویدند……

    شهامت و راستگویی یکی از عوامل موثر در موفقیت است که متاسفانه از بین رفته!!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

    • kooshan می‌گوید:

      بنابر اخبار منتشر شده در فضای مجازی امکان سنگ اندازی و نیز مرگ این گوزن متعاقب اتفاقات بعدی رد نشده است ضمن اینکه در مورد تعداد گوزنها و علت بردن آنها به این باغ وحش خبرها متفاوت است!

      « فرامرز عزیزی امروز ( ۹۵/۰۱/۲۵) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در خرم‌آباد اظهار داشت:‌ تلف شدن گوزن زرد در باغ‌وحش خرم‌آباد به علت بازدید جمعیت زیادی از این باغ‌وحش و وارد شدن استرس به این گوزن بوده است……….. مسئول باغ‌وحش خرم‌آباد گفت: سه رأس گوزن در قبال دو شیر که با عراق معامله شده بود به لرستان داده شد که یکی از آنها در حین پایین آمدن از ماشین تلف شد دومی چند روز پیش بر اثر استرس و تنها یکی از آنها باقی‌مانده است……….»

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  4. علی می‌گوید:

    محیط زیست آدم عاشق می خواد کسانی که به جای مصلحت خویش حیات وحش کشورش براشون مهم باشه

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  5. مهراب از اراک می‌گوید:

    اون از اون فیلمی از باغ وحش خرم آباد فرستادنhttp://www.aparat.com/v/f9zlV/باغ_وحش_عجیب_خرم_آباد
    اینم از این.
    باغ وحش زوری که نمیشه زد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  6. میثگ می‌گوید:

    ارادت، لطفا به این اتفاق بد به دیده تمرین بد نگاه کنید، پروژه ی شکست خورده معنی نداره، فقط به هدف نرسیده، باید با پشتکار و دقت و درس گرفتن از وقایع گذشته و حتی با خوشبینی پیگیر اینگونه پروژه ها بود، باید این اتفاق باعث بالا رفتن سطح مطالبات در این خصوص بشه، اگه به همین منوال پیش بریم آخر کار مشخصه، باید پیگیر بود و تلاش کرد.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 7

    • مهراب از اراک می‌گوید:

      آقای میثم عزیز.
      فکر نمیکنید دیگر کار از تمرین و امتحان گذشته باشد؟؟
      اون زمان که ایران غنی از حیوانات منحصر به فردی مانند شیر و ببر و یوز و گور و گوزن زرد و مرال بود باید تمرین میکردند. نه حالا ….
      سمندر لرستانی داره از بین میره.
      گوزن زرد از بین رفت.
      بسیاری از مردم لرستان، پلنگ رو به چشم خطر برای دام میدانند.(البته نه تنها در لرستان)
      دیگر روی چه حیوانی میخواهند تمرین کنند.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      موضوع چیز پیچیده ای نبوده که بگیم بخاطر بی تجربگی با شکست مواجه شده
      حیوونی که باید در یک فضای امن و با آرامش نگهداری میشد(که قرار هم همین بوده) مدتها در یک قفس و در مواجهه با مردم قرار گرفته، خوب معلومه نتیجه چی میشه دیگه، در ضمن اگر هم بچه متولد میشد تبدیل به یه حیوون خیلی اهلی و خو گرفته با آدمها میشد که قطعا به درد رها سازی در طبیعت و … که از اهداف اولیه پروژه بوده نمیخورد.
      پس این پروژه خیلی وقت پیش شکست خورده و متوقف شده بوده، شاید از همون روز اول

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  7. فرناز حیدری می‌گوید:

    یکی از دلایل عدم اعتماد اغلب محیط زیستیها به سازمان حفاظت محیط زیست دقیقا همین نوع اهمال ها است

    وقتی یک کار ساده و روتین مثل کالبدگشایی گونه ای چنین ارزشمند انجام نمیشه تا حداقل علت مرگ معلوم بشه وای به حال سایر گونه ها که از نظر حفاظتی چنین سطح اهمیتی ندارند

    شهریور پارسال هم یک گوزن زرد را حین جابجایی از یک سایت به سایت دیگه از دست دادیم. اونجا هم که مسوولیت با دفتر حیات وحش بود، سکوت کردند حتی کالبدگشایی هم نشد!!!

    ارزش اقتصادی یه گوزن زرد را تا حالا کسی محاسبه کرده؟ سالانه چند میلیون صرف نگهداریشون میشه ؟ اونوقت حتی سازمان حاضر نیست زمینه یه کالبدگشایی درست و اصولی را برای حیوانی چنین ارزشمند فراهم کند…

    فقط تکثیر بی برنامه در اسارت در اولویتهای این گونه است با کمال تاسف

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  8. kooshan می‌گوید:

    تأسف آور است! اگر دکتر معماریان توضیح میدادند که معنی «حاد» تقریبأ چیست و علت مرگ حیوان بیماری است یا احتمال دخالت عامل انسانی از جمله بازدیدکنندگان و مراجعین در مرگ این حیوان منتفی نیست بهتر بود البته کنجکاوی های بی جهت و خسارت بار همراه با اقدامات خلق الساعه و ناآگاهانه و بدون دانش لازم امر غریبی در فرهنگ فعلی ما نیست و ا گرچه موضوع باید پیگیری شود اما خسارت وارده برگشت پذیر نیست، از طرفی گزیری نیست و باید پذیرفت در حال حاضر بطور کلی سطح حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در کشور ما بمانند بسیاری موارد دیگر و بعللی که  مکرر گفته شده و عمدتأ ریشه در شیوه های نامناسب انجام امور و اداره کشور طی حدود چهار دهه گذشته تابحال دارد در سطح مطلوبی نبوده و می توان اصطلاحأ آن را وضعیتی جهان سومی اطلاق کرد و گرنه بعد از حدود شش سال لازم بود مکان مناسبی جهت این تنها گوزن ماده باردار و کمیاب که نگهداری آن مستلزم  توجه خاص و ویژه بوده ، آماده میشد، در برخی نقط جهان پروژه هایی بزرگ طی این زمان اجرا می شود و این همان نکته ای است که بارها تأکید شده و ناشی از سطح نامطلوب پیشرفت و توسعه در کشور است و نمی توان دولت فعلی و  «س. ح. م. ز.» را تنها مقصر و عامل اصلی چنین رویدادهایی نامید گرچه اهمال و سهل انگاری در اینگونه موارد محتمل است و بایستی اقدام اداری و تنبیهی متناسب انجام گیرد ولی باید نادیده نگرفت که دولت نیز در حال حاضر با مشکلات و موانع زیادی مواجه بوده و انصافأ جهت گیری بدی ندارد ،  بالاخره به چند جا وچند مشکل باید رسید ! شیوع مجدد طاعون هم مشکل مضاعف دیگری است که اذهان را بخود مشغول کرده، فقط امید می رود  «س. ح. م. ز»  در خلال رویدادهایی که فعالیتهای آن را تحت تأثیر قرار می دهد، تمرکز و هوشیاری لازم را حفظ کند بخصوص باید تلاش شود که در زمینه حیات وحش در معرض تهدید و خطر نظیر همین گوزن زرد، یوز و پلنگ و  خرس ، نظارت و توجه لازم صورت گیرد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  9. بهپن می‌گوید:

    با سلام به دوستان…. کسانی که دارن از باغ وحش خرم آباد نگهداری میکنند نه تحصیلی در این رابطه دارند و نه اطلاعات درست و حسابی و انتظاری هم از آنها نیست
    مسئولین رده بالا که صلاحیت و اجازه دارند و در واقع مسئولند باید شخصی متخصص و با تجربه را برای نگهداری و حفاظت از این حیوانات بگذارند…البته بودجه درست و حسابی همه حتما موثر خواهد بود..

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. شاهین می‌گوید:

    افسوس محیط زیست لرستان بایستی پاسخگو باشد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  11. سوادکوهی می‌گوید:

    کاش کمی زنده میموند گوسالش رو دنیا میاورد

    خیلی بزرگ و رسیده است تاسف آوره

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  12. محمد می‌گوید:

    خبر موثقی که من شنیدم اینه که متاسفانه تعدادی انسان نما شروع به سنگپراکنی به طرف گوزن زبان بسته میکنند و حیوان بیچاره هراسان میشه و خودشو به فنس ها میکوبه و اون فاجعه پیش میاد. حالا چرا دارن خبر را منحرف میکنند نمیدونم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  13. مهرداد می‌گوید:

    سلام من اهل شوشم اینجا زیستگاه گوزن زرد ایرانی است.
    در شوش همه مردم در قالب انجمن های مردم نهاد و دیگر نهاد های دولتی به شدت از این حیوان زیبا حمایت می کنند اما متاسفانه هربار تا تعدادشان زیاد می شود و جانی میگیرند بیماری می آید و خیلی از آنها را تلف می کند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  14. محمد صادق می‌گوید:

    با سلام

    دیشب در اخبار ساعت ۱۰ شبکه ی ۳ اعلام شد که مرگ این گوزن در اثر پرتاب سنگ از طرف یکی از بازدید کننده ها به سمت گوزن بوده که پس از ان گوزن خودش را به فنس ها کوبانده و مرده است ایا این خبر با توجه به اعلام شدن در اخبار سراسری صحت دارد و میتواند درست باشد؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>