فیلم کوتاهی از وضعیت اسفناک پسماند در شمال کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکی از بزرگترین معضلات محیط زیست استان مازندران حجم بالایی از زباله و پسماند است که بدون هیچگونه مدیریتی در نقاط متخلفی جنگل و ساحل بر روی هم انباشته می شوند.

رها شدن این حجم عظیم زباله بدون اعمال مدیریت صحیح، علاوه بر وارد نمودن آسیب جدی به طبیعت زیبا و منحصربفرد مازندران، سلامت شهروندان و مسافران و بطور کلی سلامت مردم سایر نقاط کشور که از محصولات کشاورزی مازندران استفاده می کنند را به خطر انداخته است.

سهیل اولادزاد، حامد دوام نژاد و پوریا قلیچ خانی از فعالان محیط زیست مازندران و کشور فیلم کوتاهی را در مورد وضعیت اسفناک زباله در شمال کشور کشور تهیه کردند.

 

بزودی گزارش کاملی در خصوص وضعیت پسماند در شمال کشور منتشر خواهد شد.

+27
-120
  

19 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    متاسفم که مجبور به دیدن چنین صحنه هایی هستیم

    نهایت بی رحمی در برابر طبیعت و محیط زیستی که خودمان در آن زندگی میکنیم

    در هرگوشه کناری از این مرز و بوم شاهد نوعی فاجعه محیط زیستی هستیم و افسوس که دلسوزی نیست به داد اصلی ترین منبع زیستن برسد

    چند سال دیگر خواهیم گفت خودم کردم که لعنت بر خودم باد!!!!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  2. اهورا می‌گوید:

    واقعا شرم آوره این در فرهنگ ایران نیست!!!!!

    مرگ طبیعت = مرگ انسان

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  3. شاهین بحری می‌گوید:

    ای ووواااای وای برما ، وای بر مسئول این وضع ناجور

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  4. باید از آمریکا و نروژ تکنولوژی کارخانه های زباله سوز که هوا را آلوده نمی کنند و تازه انرژی هم تولید می کنند خریداری بشه و در هر شهری ساخته بشه!

    این دو کشور در این زمینه پیشتاز هستند!!!

    کارخانه زباله سوز مدرن که دارای تصفیه هوا هم هست باید در دستور کار ساخت انبوه قرار بگیره!

    کو گوش شنوا!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

    • علی می‌گوید:

      چرا زباله سوز؟
      یه برنامه ریزی برای تفکیک زباله خشک و تر در محل تولید(منزل)

      و ایجاد کارخانه کمپوست و تولید کود مناسب برای کشاورزی و زباله خشک هم به کارخانه بازیافت بره همین کاری که الان داره اصفهان انجام می ده اتفاقا بیشتر این کار هم بخش خصوصی انجام می ده و خودش سرمایه گذاری کرده چون سود آور هم هست.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • من یک مستند دیدم تو آمریکا یک کارخانه پیشرفته زباله ها را میسوزاند و ازش برق شهر را تامین می کرد. فیلتر های مخصوص هم داشت که جلوی انتشار آلودگی در هوا را هم میگرفت.
        بعد نروژ هم شنیدم سیستم پیشرفته این کار را طراحی کردن.
        اینکه از زباله برق تولید بشه که بهتره!!!
        به هر حال امروز هر کاری شدنیه به شرط اینکه خواست انجامش توسط مسئولین رقم بخوره!
        کسانی باید در راس کار بیایند که اطلاعات سطح بالا در امور مختلف داشته باشند و کشور را از نظر توسعه همردیف کشورهای سطح بالا کنند.
        نه اینکه تنها هنرشان انباشت زباله باشد!
        انبار کردن زباله که از انسان های عصر حجر هم بر می آید!
        پس هنر ما چیست؟!
        برای کشور ما که سرشار از نفت و گاز هست و پول زیادی وارد کشور می کند اجرای چنین پروژه های مدرنی نباید مشکل باشد!
        فکر خوب و عمل درست می خواهد که به نظر میاد نیست فعلا.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      پیشنهاد خوبی است و بایستی ضمن مطالعه و بررسی و در نظر گرفتن عواملی نظیر هزینه، کارآمدی، سطح فن آوری، خدمات بعدی و متغیرهایی نظیر اینها از فنآوریهای روز و تجارب جهانی بهره گرفت.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. داهول می‌گوید:

    ببینید چند سال از این فاجعه میگذرد و بعضیها(همه کاره ها) فقط نظاره گرند یا اصلا این طرفها نگاه نمیکنند

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  6. مهراب از اراک می‌گوید:

    واقعا باید به استاندار، شهرداران و محیط زیست مازندران تبریک گفت که اینقدر خالصانه محیط زیبا و بکر را این چنین نابود کرده اند.
    خدا قوت

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  7. مهرداد می‌گوید:

    بخشی از این مسئله، فرهنگی و بخش مهم ترآن کم کاری دستگاه های اجرایی در پیش بینی امکانات دفع و جمع آوری زباله است…

    متاسفانه بخش های اجرایی برای مطالبات بودجه ای از اجرای وظایف خود به عنوان گروگان استفاده میکنند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. علی می‌گوید:

    دیگه دارم مطمئن می شم محیط زیست مازندران تعطیل است آقا تعطیل

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  9. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    فرانسه چند روز قبل تولید و عرضه کیسه و پاکت های پلاستیکی را ممنوع کرد.
    آسمون هم به زمین نرسید!!
    یکی از بزرگترین آرزوهام اینه که در ایران همتی بشه و برای همیشه شر بطری و کیسه پلاستیکی کنده بشه.
    بدون هیچ تبعاتی میتوان پاکت های کاغذی را مثل گذشته جایگزین کرد و برای مصارف خانگی از فویل های آلومینیومی استفاده کرد.
    برای آشامیدنی ها از شیشه استفاده کرد و ودیعه گرفت تا به چرخه بازیافت برگردد.
    هزینه بالا میره اما از کابوس دفن شدن در زباله های خود نجات پیدا میکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      پیشنهادات خوبی است، اما لازم است بتوان کارخانجات و صنایع و بخشهای خدماتی و دستگاهها و نهادهای حکومتی و دولتی و نیز اقشاری از مردم که مشکل گفته شده توسط شما یعنی همان عبارت «…. هزینه بالا میره….» در امورشان مؤثر است در این مورد توجیه شده و موضوع را بپذیرند که بنظر میرسد این امر همزمان با اجرای یک برنامه های کلان و بلندمدت پیشرفت و توسعه در کشور و بتدریج مقدور باشد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. kooshan می‌گوید:

    با تشکر از هموطنان گرامی تهیه کننده این فیلم که آگاهانه و دلسوزانه عمل کرده اند پیشنهاد می شود این فیلم و نظایر آن که مستقیمأ به مقوله سلامتی و زندگی همه هموطنان ارتباط دارند جهت نمایش به جشنواره های فیلمهای مستند ارائه شده و نسخه ای از آن هم جهت پخش عمومی در اختیار نهادها و رسانه های مسئول و مرتبط با فرهنگ عمومی کشور و بویژه «صدا و سیما» قرار گیرند و البته معلوم است که شیوه دفع زباله ها در کل کشور ایراد دارد و چه بسا در مناطقی و از جمله نواحی کمتر توسعه یافته بدتر و بخصوص در مواردی چون زباله های بهداشتی و درمانی و بیمارستانی و آزمایشگاهی اسفناک تر هم باشد و چاره کار :
    بعد از دوران طولانی برداشت و استفاده لجام گسیخته و بیرویه و دلخواه از طبیعت و بنابر تجربه، بشریت امروزی متوجه ممکن نبودن تداوم این وضعیت شده و بتکاپوی چاره ای افتاد و نهایتأ نه بجهت جبران تخریبها و اعاده وضع گذشته که امکان پذیر بنظر نمیرسد بلکه عمدتأ برای نجات و دوام زندگی خود و کاهش سرعت تخریبها بالجبار تمهیدات و تدابیری اندیشیده شد که نمود آن را در معاهدات و کنوانسیونها و قراردادهای بین المللی می توان دید البته تلاش و کوشش مسئولانه آنها که زودتر به وخامت اوضاع پی برده و در قالب علاقمندان و حامیان محیط زیست در سراسر جهان به مخالفت و اعتراض به این رویه ناصواب پرداخته و در قالب گروهها و سازمانهای مردم نهاد دست به فعالیتهای روشنگرانه دست می زدند در حد خود مؤثر بوده و خواهد بود ، بهرحال در وهله نخست کشورهای پیشرفته تر از نظر توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی به عملی ساختن این تدابیر پرداختند و از شتاب تخریبها و تبعات ناشی از آن که یکی هم معضل ازدیاد پسماندها و دفع مناسب آنهاست کم کم کاسته شده و در این زمینه دستاوردهایی کسب شد و لازم است بتدریج در سراسر جهان و از جمله در کشور ما تدابیر مشابهی اتخاذ و بر آن اساس عمل شود طبعأ ابتدا تفاهم و توافق ملی و همگانی رسمی و مردمی در نظر و عمل بر نحوه انجام امور در کشور و انتخاب مسیر مناسب در این زمینه با درنظر گرفتن ملاحظات مربوطه ضروری است که طبعأ شامل توجه به حفاظت از محیط زیست و اقدامات اصولی و اساسی با توجه به تجارب مثبت جهانی و سایر کشورها در این زمینه خواهد بود و ناهماهنگیهای احتمالی موجود با تبادل نظرات مثبت و سازنده در سطوح عالی رسمی و نیز در میان اقشار مختلف مردم حل و فصل خواهد شد و نتیجتأ درک و دریافت مشترک و عزم و اراده همگانی مبتنی بر منافع و مصالح ملی و عمومی در کشور پذیرفته شده و مورد توافق قرار خواهد گرفت و بر اساس آن اقدامات اصولی قابل انجام خواهد بود.
    بنابراین لااقل در زمینه «محیط زیست انسانی» و از جمله «معضل پسماندها» مشکلات معلوم و راه حلهای موجود هم مشخص بوده و بطور مثال می توان از پیشرفت و توسعه بیشتر کشور و به تبع آن ارتقای کیفیت اقلام مصرفی تولیدی و وارداتی و در نتیجه کاهش مصرف و کاسته شدن از میزان تولید پسماند و تفکیک و جداسازی و بازیافت ضایعات و…. نام برد و این هم چیزی نیست که بستگی به این دولت و این «س. ح. م. ز.» یا آن دولت و آن «س. ح. م. ز.» داشته باشد چرا که در صورت عدم توجه، زندگی خود مردم مختل خواهد شد و ناگفته نماند که تکرار لفظی اهمیت حفظ محیط زیست و نمایش نمادین آن مفید نبوده و تأکید نظری و عملی که خود را در اتخاذ روشها و نیز انجام اقدامات ضروری نشان دهد مورد نیاز است.
    البته اهمیت موضوع در سالیان اخیر در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته و نیز پیشرفتهایی در این زمینه حاصل شده و بطور مثال طی مسافرت رسمی مقامات عالیرتبه اتریشی به ایران و دیدار همتایان اتریشی در تهران با مسئولین «س. ح. م. ز.» تفاهماتی پیرامون استفاده از دانش و خدمات نوین در امر پسماندها حاصل شده که باید پیگیری شوند و لازم است این مسیر تداوم یابد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  11. خورشید می‌گوید:

    الان مسوءلین منطقه بدو بدو میان و با کلی کلمات قلمبه سلمبه خودشون رو خادم کشور و مردم نجیب و زحمتکش معرفی می کنن و برنامه ریزی برای تولید چنین گزارش هایی رو کار دشمن خارجی می دونن که هیچ کاری جز ضربه زدن به کشور ما و پیشرفت های عظیم و افسانه ایش ندارن….

    در حالیکه جنگل های شمال و خط ساحلی لحظه به لحظه زیر انبوه زباله در حال دفن شدنه…..

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>