نماینده مردم خرم آباد: دامپزشکی و محیط زیست در مورد مرگ گوزن زرد پاسخگو باشند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نماینده مردم خرم آباد در مجلس سوء مدیریت را عامل اصلی مرگ گوزن زرد در باغ وحش کاسیت خواند و گفت: اداره کل دامپزشکی استان لرستان باید درباره مدیریت غیرقانونی خود بر این باغ وحش و محیط زیست نیز باید درباره عدم نظارت درست جوابگو باشند.

ایرج عبدی در گفت وگو با خانه ملت، با ابراز تاسف از مرگ دلخراش گوزن زرد باردار در باغ وحش کاسیت خرم آباد، تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان لرستان باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا مدیریت این باغ وحش را به صورت غیرقانونی بر عهده گرفته و همچنین سازمان محیط زیست نیز باید برای عدم نظارت درست بر این باغ وحش جوابگو باشد.

واگذاری باغ وحش کاسیت خرم آباد به اداره کل دامپزشکی خلاف قانون بوده است

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی، در مورد روند ساخت باغ وحش کاسیت خرم آباد، گفت: استاندار سابق استان لرستان اقدام به ساخت و ایجاد یک مجموعه توریستی – تفریحی در خرم آباد کرد که قسمتی از این مجموعه بدون رعایت زیرساخت ها و استانداردهای لازم به باغ وحش اختصاص داده شد و در ادامه نیز هیچ تلاشی از سوی استانداری برای تکمیل آن صورت نگرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه واگذاری باغ وحش کاسیت خرم آباد به اداره کل  دامپزشکی خلاف قانون بوده، ادامه داد: به دلیل اینکه استاندار فعلی هیچ گونه تمایلی به تکمیل پروژه های نیمه تمام استاندار سابق نداشت این باغ وحش به همان وضعیت گذشته باقی ماند و مورد توجه مسئولان قرار نگرفت؛ بنابراین زیر سایه نبود نظارت سازمان حفاظت محیط زیست، باغ وحش مذکور به صورت غیرقانونی به اداره کل دامپزشکی استان واگذار شد. بنابراین از آنجایی که این کار در حوزه و حیطه وظایف این دستگاه نبود، سوء مدیریت و عدم کسب آموزش های لازم از سوی کارکنان برای مراقبت از حیوانات باعث شده در حال حاضر شاهد وقوع چنین حادثه تلخی در این باغ وحش باشیم.

ضرورت برخورد جدی و قاطع با مسببان حادثه مرگ گوزن زرد

وی افزود: البته هر چند که با پیگیری برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس تغییرات اندک و جزئی در این باغ وحش صورت گرفت ولی تاثیر چندانی در بهبود وضعیت این باغ وحش نداشت.

عبدی بر ضرورت برخورد جدی و قاطع با عاملان حادثه باغ وحش کاسیت خرم آباد تاکید کرد و گفت: اینکه حیوانی که مورد حمایت انسان ها قرار دارد بدین صورت از بین برود اقدامی کاملا غیرانسانی است، بنابراین از آنجایی که ممکن است بار دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخی در جامعه باشیم باید هر چه سریعتر برخورد جدی و قاطع با مسببان این حادثه صورت گیرد.

ورود مجلس به موضوع مرگ گوزن

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم ورود جدی مجلس را به حادثه باغ وحش کاسیت خرم آباد ضروری خواند و یادآور شد: هر چند وظیفه نظارت و حفاظت از حیوانات در حال انقراض بر عهده سازمان محیط زیست است ولی متاسفانه این سازمان از زیربار وظایف خود شانه خالی می کند.

سازمان محیط زیست به عنوان حافظ محیط زیست باید به صورت جدی این قضیه را پیگیری و نتایج آن را هر چه سریعتر به مجلس ارائه کند.

عبدی بر لزوم تعطیلی یا واگذاری باغ وحش کاسیت خرم آباد به شهرداری یا سازمان محیط زیست تاکید کرد و افزود: البته بخش خصوصی نیز می توانست مدیریت این باغ وحش را بر عهده بگیرد ولی از آنجایی که این باغ وحش از طرف استاندار سابق ساخته شد بنابراین بخش خصوصی نیز به این موضوع ورود نکرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان حافظ محیط زیست باید  قسمتی از منابع تحت اختیار خود را به ساماندهی باغ وحش های کشور اختصاص دهد تا از وضعیت فعلی خارج و دگر بار شاهد اتفاق‌های تلخی نظیر حادثه باغ وحش کاسیت خرم آباد در باغ وحش های کشور نباشیم.

+6
0
  

3 دیدگاه

  1. پرنده مهاجر می‌گوید:

    هنوز درباره طاعون با این همه تلفات توضیحی ندادن حالا برای یکدونه گوزن؟؟؟؟ !!!!!!

    کلا باید سیستم مدیریتی محیط زیست عوض بشه و به روز و نو و کارآمد با قوانینی آینده نگر وگرنه اتفاق خاصی برای حیات وحش و محیـط نمیفته

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  2. DORNA می‌گوید:

    ملت نوشدارو پس از مرگ سهراب…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  3. جمشید از خوی می‌گوید:

    اگر دست اندرکاران وقت پروژه احیای گوزن زرد در باغ وحش هامبورگ آلمان فدرال آن سالها و مدیران وقت داخلی میدانستند که در اثر سوء مدیریت و بیدانشی فرجام و ماحصل، احیای نیمه اسارت این گوزن تا به این حد کوچک و حقیر، شمرده شده است، هیچگاه اقدام به این کار نمیکردند،شک نکنید.!

    این درحالیست که این گونه، در سرزمینهائی نظیر ایالات متحده، فلسطین اشغالی و آلمان فدرال بی هیچ دردسر و دغدغه به حیات خود ادامه میدهد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>