مطهری: بلندمرتبه‌سازی آلودگی را افزایش داده و سکونت در تهران را سخت کرده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر برخورد قاطعانه دولت جهت ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی در پایتخت، گفت: بلند مرتبه‌سازی بی‌حساب، سکونت در تهران را سخت کرده است.

علی مطهری در گفت‌ وگو با خانه‌ملت در خصوص وضعیت بلندمرتبه‌سازی در پایتخت و در واکنش به ابلاغیه مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر ممنوع کردن بلندمرتبه سازی در تهران، گفت: برای جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی در تهران نیاز به قانون جدید نیست، مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی در این خصوص باید اجرا شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار شهرداری‌ها در طول بیست سال گذشته در خصوص بلند مرتبه سازی، اصولی و کارشناسی نبوده و تهران را متراکم و فشرده کرده است، به گونه‌ای که زندگی در تهران سخت و برخی مناطق آن غیرقابل سکونت شده است.

وی افزود: در مقایسه‌ی تهران با شهرهای بزرگ کشورهای پیشرفته، کم‌‌تدبیری مدیریت شهری در پایتخت در سال های بعد از انقلاب از نظر رعایت اصول شهرسازی مشخص است. نتیجه آن هم از بین رفتن آرامش مردم است. البته این موضوع نافی خدمات مؤثر برخی شهرداران خصوصا در چند سال اخیر نیست.

مطهری با تاکید بر اینکه بلندمرتبه سازی در دنیا دارای ضوابطی است، گفت: طبق اصول کارشناسی شهری باید در برخی از مناطق شهر اجازه بلندمرتبه سازی داده شود که موجب خفگی و فشردگی شهر و ترافیک نشده و به اندازه کافی پارکینگ و فضای سبز وجود داشته باشد؛ ولی ما به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که تمام خیابانها و کوچه‌های شهر پر از خودرو شده و به ندرت جای پارک خودرو پیدا می‌شود.

این، نتیجه آن است که مثلا در منطقه‌ای که ظرفیت ۳ طبقه ساختمان دارد مجوز هفت یا پنج طبقه داده می‌شود و مجوز دو طبقه هم با پول خریداری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: پدیده بلندمرتبه سازی در کوچه‌ها و خیابان‌های کم عرض پایتخت آسیبی است که از نظر آلودگی هوا، آبرسانی و برق‌رسانی و تراکم جمعیت مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در این خصوص اقدام شورای عالی شهرسازی و معماری با ابلاغیه ممنوع ساختن بلندمرتبه سازی در پایتخت، تاکنون تا حدی مناسب و موث بوده است و شاید نیاز به اصلاح ماده ۵ قانون شهرسازی و معماری وجود داشته باشد. شهرداریها باید مجری طرح تفصیلی شهرها باشند و وزارت راه و شهرسازی نیز باید قدرت نظارت کافی داشته باشد.

مطهری تاکید کرد: دولت باید به طور قاطع در برابر تخلفات ایستادگی کند. متاسفانه شهرداری‌ها منابع مالی مشخصی ندارند و عوارض شهری هم کفاف کارشان را نمی دهد لذا با فروش تراکم به دنبال تامین منابع مالی هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه شهرداری‌ها از محل فروش تراکم کارهای عمرانی در سطح شهرها انجام می‌دهند اما با عدم رعایت ظرفیت مناطق برای ساختمان‌سازی زندگی را بر شهروندان سخت می‌کنند.

+5
0
  

9 دیدگاه

  1. پرنده مهاجر می‌گوید:

    چهره کریه شهرها این روزها حتی راه آسمان را به داخل خانه های مردم شهر مسدود کرده

    راستی دیروز پس از مدتها سرم را بلند کردم تا کرانه آبی بیکران تو را نظاره کنم اما در لابلای توده سنگین بتن راه بجایی نبردم … ایکاش آسمان شهرم مهربان بود…!!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. DORNA می‌گوید:

    مشکل بزرگتر ادامه مهاجرت به شهرهای بزرگ است که ظاهرا قرار نیست متوقف شود.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      انصافأ مهاجرین هم چندان به خطا نمیروند، البته نمی توان گفت تهران بهشت است و همه چیز مطلوب است زندگی در تهران هم مشکلات و تبعات خاص خود را دارد اما عموم مردم که به متغیرهای اساسی یک زندگی معمولی نظیر درآمد، مخارج، امکانات شغلی و تحصیلی و تفریحی و فرهنگی و نظایر آن توجه دارند جذب تهران می شوند و اگر سری به برخی استانهای کمتر توسعه یافته و نقاط مختلف آن بزنید تفاوتها خود را نشان می دهد البته راه حل وجود دارد و آن حرکت تدریجی و آهسته و پیوسته در جهت اصلاح وضع موجود از طریق حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت متوازن کشور بنحوی که متغیرهای نامبرده فوق در مناطق مختلف کشور نسبتأ تفاوتهای منطقی و معقول و نه فاحش و غیرقابل چشم پوشی با یکدیگر داشته باشند بسیاری از اقشار مختلف مردم در مناطق پیرامونی قانع بوده و بلندپرواز نیستند و اگر رسیدگی متناسب و بهتری صورت گیرد تمایلی به مهاجرت ندارند ضمن آنکه دستیابی به این اهداف در حفاظت از محیط زیست و حیات وحش این مناطق مؤثر است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  3. reza می‌گوید:

    زود یادتون افتاده

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. امیر می‌گوید:

    آقای مطهری

    درست می فرمایید؛ بلند مرتبه سازی بیحساب و بی برنامه نه تنها جلوی جریان هوا و رفع آلودگی هوا را گرفته، بلکه مشکلات مهم دیگری از قبیل افزایش مصرف آب و برق، افزایش تعداد خودروها و در نتیجه افزایش ترافیک و مشکل جای پارک… را سبب شده و علاوه بر افزایش مزاحمتهای شهری، هزینه های زیادی را به شهروندان تحمیل نموده است. حتی در کشورهای غربی هم بلند مرتبه سازی در مکانهای مشخصی وجود دارد و درتمام محلات انجام نمی شود.

    ضمن تشکر ، انتظار داریم حسن توجه جنابعالی منجر به اقدام مؤثری توسط مجلس محترم جهت رفع این مشکل شود.

    بیاد بیاوریم که کنترل دقیق تعداد طبقات با توجه به گنجایش مناطق و عرض معابر که در چند دهه قبل انجام می گرفت، چقدر در نظم و انظباط شهری و آرامش و آسایش در محلات مؤثر و مفید بود.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      کدام رفع مشکل؟ چطوری ممکنه این کار را انجام داد. یعنی بناهای چند طبقه بی قواره را که روی خانه های حیاط دار احداث شده تخریب و حیاطی کنند این امکان پذیره!!!!؟ میدونی چقدر اراضی کوهستانی تخریب شده تا روکار ساختمانها را سنگ کنند؟ آیا تابه حال به اراضی پاکدشت ورامین و تلو رفتی که ببینی میلیونها تن نخاله های ساختمانی حتی امکان رویش گیاه سرسخت جارو بوته ای را هم نمیدهد؟
      کار از کار گذشته تهران را خراب کردند رفت و همین بلا دارد سر شهرستانهای کوچک هم میاد. این آقا داره یه حرفی میزنه جدی نگیرید

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

      • امیر می‌گوید:

        آقای احمدی
        این روند مخرب پایان نیافته و همچنان ادامه دارد، بنابراین حداقل کاری که می شود انجام داد جلوگیری از ادامه آن است؛
        واقعا شما تصور می کنید که ادامه این روند مانع تخریب اراضی کوهستانی و تخلیه نخاله های ساختمانی می شود؟؟؟
        یعنی بنظر شما باید صبر کرد تا باقیمانده باغهای تهران هم تخریب و تبدیل به برج شود و باقیمانده نظم و انظباط شهری در محلات که حاصل تدبیر و زحمات پدران ما بوده هم از بین برود ؟؟؟!
        آیا شما نمی دانید که ادامه این ساخت و سازهای بیحساب باعث افزایش مصرف منابع ازجمله آب
        می شود؟؟؟
        مگر منابع آبی حوزه تهران چقدر کشش دارد ؟؟
        آیا از فرونشست زمین در دشتهای اطراف تهران و عواقب تشدید آن و خطراتی که از این جهت
        شهر را تهدید می کند خبر دارید؟؟؟
        آیا می دانید که اگر حادثه ای مانند زلزله در تهران اتفاق بیافتد، با این شرایط امداد رسانی چگونه ممکن خواهد بود؟؟؟
        امروز اگر بفکر رفع مشکل نباشیم، طبیعت دست بکار خواهد شد و با یک سیلی سخت پاسخ انسانهای
        بیفکر را خواهد داد…

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

        • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

          اگر باغ یا اراضی بزرگی در محدوده تهران باقیمانده بله بهتر است از ساخت و ساز آن جلوگیری شده و با بودجه هنگفتی که شکرخدا در اختیار شهرداری هست خریداری و تبدیل به فضای سبز و پارک شود .حداقل کمی از آلام شهر میکاهد. اما در مورد بافت مسکونی قدیمی دیگر کاری نمیشه انجام داد. باقی خانه هایی که نوسازی نشده اند چاره ای نیست باید به تدریج ساخته شوند زیرا حق مالکین است.ببینید دادن تراکم بلند مرتبه سازی به خانه های حیاط دار تهران به بهانه کسب درآمد یا هردلیل دیگر از اول کار خطایی بوده اما نمیشه به عقب برگشت.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  5. جمشید از خوی می‌گوید:

    قرن حاضر،عصر شکل گیری ابر شهرهاست .
    چرخه شهر نشینی و تربیت شهروند حائز شرایط زندگی در کلان شهرها، حاصل برنامه ریزی مدون و با بازه زمانی، میان و دراز مدت است که در ایران به جهت عدم تشخیص بموقع و فراز و فرود های تاریخ اخیر، به محاق نسیان سپرده شده و حال که درآمدهای دولت بشدت محدود شده، هزینه های اداره شهرها من جمله پایتخت و تعدادی کلان شهر دیگر، تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان را با کلاف سردرگم ، مواجه ساخته است، که تنها نوک این کوه یخ در برابر عموم آحاد این فلات ،سر برون آورده است.!
    حال پیدا کنید پرتقال فروش را؟!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>