محموله بزرگ قاچاق گیاهان دارویی حاوی ۸ تن آویشن در جنوب کرمان توقیف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی منوجان با همکاری نیروهای انتظامی بخش نودژ یک محموله بزرگ حاوی ۸ هزار و ۳۲۰ کیلوگرم آویشن قاچاق در بخش نودژ شهرستان منوجان به کشف و ضبط نمودند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این باره گفت: این محموله عظیم توسط باند سازمان یافته قاچاق گیاهان دارویی بصورت غیرمجاز از عرصه های طبیعی شهرستان های اطراف برداشت و توسط پنج دستگاه کامیون در حال انتقال به منوجان بود.

محمدحسن کردستانی گفت: برداشت، حمل و انبار هرگونه گیاه دارویی بدون مجوز از منابع طبیعی خلاف قانون بوده و به عنوان قاچاق کالا محسوب می شود.

ارزش ریالی محموله کشف شده بیش از ۲ میلیارد ریال است که قاچاقچیان و دلالان گیاهان دارویی قصد قاچاق آن به سایر استان های کشور را داشتند.

برداشت بی رویه و خارج از فصل گیاهان دارویی وحشی توسط افراد محلی و سودجویان به منظور قاچاق و فروش در سایر استان ها و حتی خارج از کشور نسل بسیاری از این گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

افراد سودجو با ریشه کن نمودن گیاه در آغاز فصل بهار پیش از زمان گلدهی و بذردهی این گیاهان، فرصت رویش مجدد و ادامه حیات را از این گونه گیاهی ارزشمند می گیرند.

برداشت گیاهان دارویی و خوراکی وحشی در دامنه های شیب دار کوهستان علاوه بر نابودی نسل این گیاهان عامل مهمی در افزایش تخریب و فرسایش مراتع به شمار می رود.

آویشن وحشی (Thymus serpyllum) گیاهی است علفی، دارای شاخه‌های زیاد و چوبی به ارتفاع تا ۳۰ سانتی متر که در نواحی کوهستانی در بین تخته سنگ ها می‌روید.

مصرف خوراکی آویشن دارای اثر خلط آور و ضد سرفه‌ی خوبی می‌باشد. به همین دلیل محصولات زیاد به ویژه به صورت شربت از آن تهیه شده است. هم چنین در برونشیت، سیاه‌سرفه و نزله‌ها، به خوبی می‌توان از آن استفاده کرد. خاصیت ضد میکروب تیمول، بسیار قوی و حدود ۲۵ بار از فنل در مورد تعدادی از میکروب‌ها، بیشتر است.

کاربرد دیگر آویشن، مصرف آن به صورت پودر در بعضی ادویه‌جات و ترشی‌هاست، هم چنین به طور مستقیم و یا همراه با دیگر گیاهان، به عنوان بو، مزه و ضد نفخ در صنایع غذایی مصرف زیادی دارد.

+260
0
  

9 دیدگاه

  1. گوزن زرد می‌گوید:

    کمر به کشتن مملکت بسته اند

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  2. حبیب سینائی می‌گوید:

    واقعا خنده داره که چطور میشه ۸تن گیاه آنهم به صورت قاچاق برداشت میشه و هیچ یک از مسوئولین محترم و عواملشان در این مدت اقدامی صورت نداده اند حتما این ۸تن در یک شب برداشت شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  3. پرنده مهاجر می‌گوید:

    واقعا برداشت این همه آویشن زمان بره

    در این مدت یعنی یه نفر اینارو ندیده که جلوگیری کنه

    واقعا که ماموران منابع طبیعی و محیط زیست غایبان طبیعت میشن گاهی… .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. جمشید از خوی می‌گوید:

    آویشن بصورت بوته کوچک و ریشه دار بطول تقریبا ۱۰سانتیمتریست نه پیاز دار.!
    در ایران قریب به یقین ۳گونه آن میروید که برگهای گونه شیرازی آن از همه گونه ها پهن تر و طعم ملایمتری نسبت به گونه روئیده در آذربایجان و نواحی مرکزی کشور دارد.
    چیدن ۸تن با بار ۵کامیون نشان از عدم انجام صحیح وظایف ماموران منابع طبیعی منطقه وسوءمدیریت مدیران مربوطه است و حتما بایستی جرایم انضباطی وتذکرکتبی برای خاطیان لحاظ شود.!
    کار جمع آوری و بارگیری و حمل آن یک روزه یا دو روزه نبوده وبا برنامه وهماهنگی صورت گرفته است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. شاهین بحری می‌گوید:

    ندزدید نکشید نخورید نکنید نبرید غارت نکنید کمی هم بدیگران رحم کنید دزدی به چه قیمت نکن آقا نکن.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. خورشید می‌گوید:

    واقعا هم عجیبه که چطور این حجم از گیاهان چیده و جابه جا شدن و توی روز روشن در حال انتقال بودن بدون این که هیچکسی ازش باخبر شده باشه…. واقعا بدون زد و بند و چشم پوشی و خدای ناکرده معامله با سارقین، ممکنه چنین کاری….؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  7. kooshan می‌گوید:

    ضمن تشکر از علاقمندان مطلعی که اطلاعات مفیدی در اختیار گذاشته اند بهتر است موضوع با توجه به حجم محموله مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  8. داریوش2016 می‌گوید:

    اعدام فقط اعدام اگه مواد و عتیقه بود اعدام میشدن چ ا اعدام نشن؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>