شکارچیان سابقه دار به همراه لاشه یک قوچ وحشی در نیشابور دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز جمعه ۹۵/۱/۲۷ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان نیشابور، حین گشت زنی در پناهگاه حیات وحش حیدری متوجه صدای شلیک دو گلوله شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور در این باره گفت: محیط بانان به جست و جو و دوربین کشی پرداخته و پس از مدتی پیاده روی سه شکارچی متخلف را مشاهده نمودند که در کف دره ای مشغول استعمال مواد مخدر و کباب کردن دل و جگر شکار بودند.

محمدمهدی نوربخش اظهار داشت: محیطبانان از بالای سر شکارچیان به آرامی به آنها نزدیک شده و در شرایطی که متخلفین متوجه حضور مامورین نبودند از آنها فیلم و عکس تهیه نمودند.

……….تصویر تهیه شده از شکارچیان متخلف در حالیکه متوجه حضور و تصویربرداری محیط بانان نشده اند

مامورین پس از تصویر برداری کامل، جهت برخورد قانونی با شکارچیان متخلف وارد عمل شده و هر سه نفر را غافلگیر و پیش از هرگونه اقدامی جهت فرار یا درگیری بازداشت نمودند.

از شکارچیان متخلف لاشه یک قوچ وحشی اوریال، یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰، یک چاقوی آغشته به خون، دوربین و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

……………………………………..خلع سلاح و غافلگیر شدن متخلفین توسط محیط بانان

یکی از متخلفین از شکارچیان سابقه دار و ساکن یکی از روستاهای حاشیه منطقه حیدری است که سوابق متعددی در زمینه شکار غیرمجاز دارد و نفر دیگر نیز از متخلفین سابقه دار و حرفه ای شکار در خراسان رضوی است که پیش از این در دیگر شهرستان های این استان به جرم شکار غیرمجاز دستگیر و محکوم شده است.

متخلفین پس از دستگیری به همراه پرونده مربوطه جهت رسیدگی به جرم به مراجع معرفی شده و سوابق محکومیت آنان در سنوات گذشته نیز جمع آوری و به دادگاه ارائه شده است.

……………………………………….لاشه قوچ اوریال وحشی شکار شده توسط متخلفین

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

اسلحه گلوله زنی، سه عدد فشنگ، دوربین چشمی، چاقو و لاشه قوچ وحشی کشف شده از شکارچیان متخلف

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+7
-63
  

28 دیدگاه

  1. آ.ک می‌گوید:

    دوربین دو چشمیش دوربین گرون قیمت لایکا هست

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 10

  2. رشید می‌گوید:

    افرادی که سابقه دارهستند و برای چندمین بار دستگیر میشوند جوری باید محکوم شوند که دیگر جرات تخلف نکنند

    پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 20

  3. محیط بان می‌گوید:

    احسنت به این درایت محیط بانان

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 7

  4. خورشید می‌گوید:

    یک عده از آدم ها در حال تحصیل و تفکر و پژوهش در کتابخونه ها و دانشگاه ها مشغولند، یک عده در حال تلاش و تولید توی کارگاه ها و زمین های کشاورزی، یک عده تفاله ی بی مصرف هم در حال مصرف مواد و خوردن مال دزدی در کنار لاشه ی حیوانات مظلوم دارن طبیعت رو به گند و کثافت می کشن….
    چه میشه کرد، از کوزه برون همان تراود که در اوست….

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 37

    • چغوک می‌گوید:

      البته این دفعه که هر چه زده بودند ” پرید ” !

      هم شکار پرید و هم نئشگی تریاک !!!

      ۱۰ میلیون تومن رو هم که مجبورند بدهند ؛ حماقت از این بالاتر که پول ۲۰ بره ی پرواری رو بدی ، سابقه دار بشی ، اعصاب و روانت بهم بریزه و آخر سر هیچ چیزی هم نصیب نبری ؟!!!

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 29

  5. گوزن زرد می‌گوید:

    باید تجمیع جرائم صورت گیرد ، به هیچ عنوان نباید از بازداشت خارج شده تا قبل تعیین تکلیف ، تا خماری زیادی در بازداشت بکشند تا تقاص پس بدهند

    از قاضی محترم درخواست دارم که به سوابق آنها توجه بیشتری کند و حبس طولانی برای آنها در نظر بگیرد

    داغ Thumb up 20 Thumb down 26

  6. کلارى می‌گوید:

    خسته نباشید به محیط بانان زحمتکش ، تا نابودى و بر چیده شدن بساط شکارچیان این مبارزه ادامه دارد.

    داغ Thumb up 21 Thumb down 25

  7. شاهین می‌گوید:

    درود به محیط بانان غیور و شجاع پناهگاه حیات وحش حیدری دست مریزاد

    از اداره محیط زیست نیشابور جناب مهندس نوربخش و جناب ناصری ممنون و سپاسگزار

    امیدواریم این متخلفین به اشد مجازات محکوم شوند

    از قاضی محترم پرونده توقیف سلاح شکاری و ابطال جواز حمل را خواهانیم

    داغ Thumb up 20 Thumb down 24

  8. kooshan می‌گوید:

    همانطور که بارها گفته شده اطلاعات و مستندات موجود از جمله اخبار منتشر شده پیرامون تخلفات شکار در دیده بان نشان میدهد اکثریت قریب باتفاق متخلفین شکار در حال حاضر انگیزه های ناسالم نظیر سودجویی، مفت خوری، پول پرستی و خوشگذرانی داشته و بسیاری نیز آلودگی رفتاری دارند و معلوم است در این شرایط احاله دادن مشکلات موجود محیط زیست و حیات وحش کشور به مفاهیم کلی و مبهم مثل «سوء مدیریت»، «عدم کفایت» و «عدم کارآمدی» مدیریتی «س. ح. م. ز.» که از کمترین اختیارات و امکانات جهت انجام حتی بخشی از وظایف و مسئولیتهای خود طی این چند دهه برخوردار بوده و نقائص مدیریتی فراوان هم حتمأ داشته است، و در اولویت قرار دادن «صدور مجوز شکار» یا «احداث شکارگاههای خصوصی» بعنوان راه حلی مشکل گشا، روشی صحیح نیست ضمن اینکه موجب انحراف اذهان و افکار بویژه علاقمندان جدید و عمدتأ جوان از ریشه مشکلات و راه حل های اصولی و معقول برای کاهش و حل آنها و همچنین باعث نادیده گرفتن و پوشیده ماندن مسئولیت و تقصیر عده ای بی فرهنگ و سودجو خواهد شد که طی چند دهه غفلت از شیوه های صحیح انجام امور و اداره کشور که با مشکلات عظیمی چون منازعات خصمانه و شدید سیاسی، جنگ، روابط تنش زای خارجی و تبعات ناشی از آن نظیر مناسبات محدود بین المللی، محصره اقتصادی و تحریمها نیز همراه بوده، بطور وسیع و بیرحمانه به کشتار حیات وحش و غارت این سرمایه ها و ذخائر عمومی و ملی پرداخته اند و روشن است که الگوهای نادرست اقتصادی در پیش گرفته شده و شکل گیری رویه های ناصواب فرهنگی متناسب و ناشی از آن باعث تخریب گسترده زیستگاهها از طریق اجرای بدون ملاحظه طرحها و پروژه ها و عملیات سد سازی، راه سازی، معدن کاوی، جنگل تراشی و ویلا سازی و ساخت وسازهای بیرویه و….. و نیز ازدیاد شمار سودجویان در میان اقشار مختلف و کاهش حساسیت اقشار قابل توجهی از مردم نسبت به منافع ملی و عمومی شده است و در عوض پیگیری افراطی منافع شخصی و افزایش حجم اقدامات مخرب و نابود کننده طبیعت به رویه ای عادی مبدل شده و در نتیج مشکلات موجود تشدید شده و بالاخره شرایط نامطلوب فعلی ایجاد است.
    در این حال دلسوزان طبیعت کشور در سالیان دور که بسیاری از آنان نظیر آقای «اسکندر فیروز» منشأ خدمات قابل توجهی در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و حیات وحش البته در زمان خود و با آن شرایط بوده و اکثرأ نیز بمانند خود ایشان شکار را در نهایت کنار گذاشته بودند قاعدتأ نمی توانسته اند نسبت به این اوضاع اسف بار بی تفاوت باشند لذا بمانند دیگر صاحب نظران و شهروندان آگاه و مسئول کنج عزلت گزیده و ناظر این اوضاع نگران کننده بوده اند همچنین تعداد قلیلی از هموطنان شکارچی قانونمند بمانند «آقای اینانلو» و دیگران در سالیان اخیر نهایتأ به وخامت اوضاع و نیز به بیفایده و بیهوده و مضر بودن شکار حتی از نوع قانونمند آن پی برده و سلاح خود را کنار گذاشتند و با این اقدام مثبت ضمن فاصله گرفتن از این خیل کشتارگران سودجو و بی منطق و کم بهره از فرهنگ و اخلاق و انسانیت و بی اعتنا به حقوق و منافع دیگر شهروندان در درجه اول شأن و شخصیت خود را حفظ کرده و نشان دادند که مایل نیستند همتراز و همسان این متخلفین سودجو و بیرحم قرار گرفته و بر این اساس مورد سنجش و داوری قرار گیرند.
    با این مقدمه طبیعی است گفته های آنان که خود را همفکر و حامی دیدگاهها و روش و منش شخصیتهای نامبرده میدانند در صورتی قابل قبول و پذیرفتنی است که بمانند دیگر صاحب نظران و علاقمندان دلسوز طبیعت کشور اولویت نخست خود را حرکت کشور در مسیر پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار دانسته و سلایق و دیدگاههای شخصی خود را برجسته و عمده نسازند چرا که تأکید مداوم بر این مطالبات محدود شخصی نقشی چندان مهم در کاهش و رفع مشکلات بنیادی کشور در زمینه های مختلف و از جمله طبیعت ندارد بلکه تنها با دستیابی به سطوح رضایت بخشی از پیشرفت و توسعه و نیز رفاه ملی است که بتدریج مقدمات و بستر لازم بمنظور حل اساسی مشکلات و موانع موجود در مسیر حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور مهیا شده و زمینه بحث و گغتگوهای مثبت و سازنده بر سر منافع و سلایق معین فردی مقدور خواهد شد.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 27

  9. بنده خدا می‌گوید:

    خیلی حرف نمیزنم و مختصر و مفید بگم
    اگر یک شکارچی (که خودم جز این دسته هستم) لذتی که تو شات دوربین عکاسی از حیات وحش هست رو بچشه هیچ زمان هیچ موجود زنده ای رو از پشت دوربین اسلحه هدف نمیگیره بلکه تمام هدف و عشقش میشه سیبل و مسابقه و رکورد

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 11

    • محمد کریمی می‌گوید:

      سلام
      جناب بنده خدا با احترام،شما چند سال دارید؟چند سال شکارچی بودید؟چند شکار بالای ٨ سال زده اید؟و چند سال عکاسی کرده اید؟
      این حرف از دسته حرفهایی است که اخیراً خیلی ها می زنند ولی برایشان خیلی زود است اما خوب!؟میزنند دیگر!
      شکار و شکارچی یک چیز است و عکاسی چیز دیگر،نه همه شکارچی ها عکاس بشو هستند و نه همه عکاس ها شکارچی بشو!
      اینجا نه شما را کسی میشناسد و نه بنده را پس لطفا جبهه نگیر ولی نصیحت مرا که گران بدست آوردم بشنو!
      ساکت مسیری که می دانی درست است را برو و در مورد کار دیگران قضاوت نکن.

      داغ Thumb up 12 Thumb down 19

      • بنده خدا می‌گوید:

        خدمت شما دوست محترم عرض کنم بنده نتولد سال ۱۳۵۷ هستم
        چشم به جهان گشودم با شکار بزرگ شدم.
        شکار بالای هشت سال برای تازه به دوران رسیده هاست.
        برای کسانی که به دنبال گوشت هستند نه تروفه و رکورد
        و با این حرف که این شکار نر است و بالای هشت سال مجوز شکارش را صادر میکنند
        اینکه شکارچی عکاس نمیشود حرف دهان شماست نه چیزی که در واقعیت وجود دارد.
        اینجا جای جبهه گرفتن نیست و کسی هم جبهه نگرفته. وقتی باید جبهه بگیری که نوک پیکان به طرفت نشانه گرفته شده.
        نصیحت شما خییییلیییی گران است. به رایگان در اختیار دیگران قرار ندهید

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 9

      • بنده خدا می‌گوید:

        راه رفتن در مسیری که فکر میکنیم درست است باعث این نابسامانی در تمام اوضاع و احوالات ما شده.
        من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم
        تو خواه از سخن من پند گیر خواه ملال

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

      • ahmad می‌گوید:

        چنان گوشت مفت به دهان اهل منقل مزه کرده که توان درست فکر کردن و حرف زدن را گرفته.

        اگر کسی فکر میکند مثل این افراد به دام قانون نمی افتد یقینا در اشتباه است.

        امیدوارم مجازات زندان هم از چند ماه به چند سال افزایش یابد تا دیگر هیچ فرد مفتخوری فکر دریدن شکم حیات وحش ایران را نکند.

        داغ Thumb up 13 Thumb down 11

        • محمد کریمی می‌گوید:

          سلام
          بنده خدای عزیز قصد من دلگیر کردن شما یا سبک شمردن حرفتان نبود،همان طور که گفتم اینجا من و شما را کسی نمی شناسد پس اگر بی غرض عیب کلام هم را بگوییم هم من چیزی یاد می گیرم هم شما.
          بنده گفتم (همه)شکارچی ها و (همه)عکاسها و به حرفی که زدم اعتقاد دارم.
          حرفی که زدم را به گران ترین قیمت بدست آوردم،به قیمت کوچ دایمی!
          من سازمان محیط زیست نیستم که مجوز شکار بدهم چه بالا چه پایین ٨ سال.
          در ضمن همچنان که شما مشغول عکاسی از رکودها و تیر اندازی به سیبل هستید،اجازه دهید تازه به دوران رسیده ها هم با همان شکار های ٧ -٨ساله خوش باشند.
          در جواب احمد آقا هم باید بگویم شکارچی گوشت ارزان نمی خورد.

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 9

          • بنده خدا می‌گوید:

            علیک سلام
            من فقط پیشنهادی به جوانان مملکتم دادم.
            پیشنهادی که هرکس در پذیرفتن و اجرای آن مختار است.
            پیشنهادی که هم به نفع حیاط وحش مظلوم و در خطر و هم شکارچی عاشق و طبیعت دوست است.
            هرکس منکر حرف بنده است اول امتحان کند اگر لذتش بیشتر از شکار نبود من تسلیم میشوم.
            لذت شکار به چیست؟ به آغوش طبیعت رفتن. نوشیدن چای ذغالی. مناظره طبیعت و حیاط وحش زیبا. تنفس در هوای بهشتی و…..
            خوب تمام این لذت ها هم در عکاسی از حیاط وحش و طبیعت وجود داره و فقط اسلحه و کشتار حذف شده.
            در ضمن تیر اندازی به اهداف متحرک یا سیبل در جای امن و بدون استرس و جریمه و حبس به مراتب لذت بخش تر از شکار غیر مجاز است
            من فقط و فقط با شکار غیرمجاز مخالف هستم و گرنه بنده هنوز هم یک شکارچی مجاز هستم. فقط اوقات فراغت و زمان هایی که نمیتوانم به شکار بروم وقت خود را اینگونه پر میکنم که هم از طبیعت دور نباشم هم از اسلحه هایم

            پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

    • شکار می‌گوید:

      باید بگم این روزا خیلی هادوربین بدست شدن از انور خر افتادن پاینو دوست طبیعت وحیوانات محیط زیست وغیره البته از راه دور طاقت دو ساعت تو کوه راه رفتن هم ندارند اصتلا عات زیبای هم بکار می برند دوست عزیز شکار یک هنر میباشد در تمام کشور های پیش رفته جهان بر اول عقوق خودتو بگیر حیوانات پیشکشت هیچ کس مثل شکارچی واقعی محیط زیست را حفظ و حراست نمی کنه

      داغ Thumb up 5 Thumb down 8

      • بنده خدا می‌گوید:

        اگر واقعا اینطور باشد که فرمودید جای بسیار امیدواری است برای خودمان و محیط زیستمان.
        کسی که عاشق طبیعت است کوه نوردی و پیمودن فراز و نشیب های آن برایش خیلی لذت بخش تر از کشتن یک جانداری است که انسان تصمیم به کشتن آن میگیرد. سختی راه رفتن در برابر دیگر سختی های کوه که چیزی نیست.
        اصتلاعات اشتباه است مانند خییلی از کارهای ما.
        اصطلاح درست است و اصطلاحات زیبا بکار بردن نیز درست تر.
        کجای شکار هنر است؟ واقعا کجای شکار هنر است؟
        همچین میگویید که شکار هنر است گمان کردم شما داوینچی هستی.
        کشورهای پیشرفته جهان همه چیزشان سر جای خود است. اخلاقشان. رفتارشان. قانونشان و از همه مهمتر شعورشان.
        شکار غیرمجاز در کشورهای پیشرفته که شما فرمودید سخت ترین مجازات و گران ترین جریمه ها را در پی دارد.
        اگر میخواهی مانند آنها باشی همه چیزت باید مانند آنها باشد.

        داغ Thumb up 4 Thumb down 5

      • بنده خدا می‌گوید:

        شکارچی واقعی غیرمجاز شکار نمیکنه
        شکارچی واقعی همیشه به دنبال مسن ترین شکارش میگرده
        شکارچی واقعی همیشه یک تیر داخل اسلحه خود قرار میده
        شکارچی واقعی در ایام و روزهایی که شکار ممنوع است میشود یک محیط بان و یک همیار محیط زیست
        شکارچی واقعی بخشی از درآمد خودش رو برای بقای محیط زیست و جانوران سرمایه گذاری میکنه
        شکارچی واقعی نه فقط شکارگاه بلکه جای جای کشور عزیزش رو جز طبیعت میدونه. در حفظ و نگهداری آن تلاش میکنه و طبیعتش رو از آلودگی و کثافت دور میکنه
        شکارچی واقعی فرهنگ و اصول درست شکار رو به فرزندان و اطرافیان و هموطنانش گوشزد میکنه و در همه شرایط از این اصول دفاع و نگهبانی میکنه.

        داغ Thumb up 4 Thumb down 6

        • محمد می‌گوید:

          سلام
          بنده خدای عزیز با احترام،حرفهایتان بیش از اندازه ایدال گرایانه است .
          کار از بنیان خراب است،امروز سازمان محیط زیست،سازمانی است که به جای متخصصین از دوستان و آشنایان و فامیل جهت ساماندهی امور استفاده می کند.
          پروانه شکار هم که اعلام می شود برای از ما بهتران است،می گویند قرعه کشی ولی نمی دانم چرا شانس مدیران و آشنایان اینقدر خوب است،بگذریم…خوب شما با این اوصاف و هزار حرف نگفته دیگر ،اگر میخواهید بخشی از درآمدتان راخرج سازمان کنید،البته شما اختیار مالتان را دارید!
          فرمودید در کشورهای پیشرفته جرایم زیاد است،بله این حرف درست است. ولی از آنجا که چشم و دل مردم سیر است کسی خلاف نمی کند،مثلا در ایالت استرالیای جنوبی با ۱۶۹ دلار استرالیا پروانه شکار ۳ ساله می گیرید و با آن میشود انواع گوزن(پنج نوع) ،گراز ، بز وحشی و خرگوش و حتی شتر را در تمام طول سال و بدون محدودیت تعدادی شکار کرد و پرندگان مهاجر را هم به فصلش میشود شکار کرد.( البته اگر در زمین شخصی کسی بخواهید شکار کنید اجازه نامه کتبی او را هم علاوه به پروانه شکار نیاز دارید.)
          به هر حال کل عرض بنده این است که شکار و شکارچی یک چیز است و عکس و عکاسی یک چیز دیگر،در ضمن شما با ۵۰ تیر فشنگ ساچمه زنی و ۲۰ تیر گلوله زنی، تیراندازیه دلچسبی هم نمی توانید بکنید مگر آنکه به خلافهای دیگری برای تهیه مهمات روی آورید پس اگر اهل تیر اندازی دایمی هستید با خودتان رو راست باشید و نگویید من اهل کارهای مجازم.
          احترام به طبیعت،قانون و موجودات زنده وظیفه همه ی افراد جامعه است، (خواه شکارچی خواه عکاس خواه مدیران و آشنایان و…)،اما شکار و شکارچی یک منش و دید است و صرفا به چای ذغالی و پیکنیک ختم نمی شود .

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

          • محمد می‌گوید:

            در ضمن اینکه اکثر سلاح ها را با ظرفیتی بیشتر از یک تیر می سازند بی دلیل نیست.(حیوان مانند سیبل سرجایش ثابت نمی ایستد، این حرف ناشی از کم تجربگی است.)

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

          • منصور دهقانی می‌گوید:

            افرین به نظرات شما عزیزان

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  10. مهدی می‌گوید:

    خدا قوت محیط بان.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  11. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    مطمعن باشید این ادمها باز هم شکار خواهند کرد چون اگر قانون برخورد درست وحسابی با این ارازل میکرد جرات نمیکردنند باز شکار کنند چون کسی که چند بار دستگیر شده دیگه از بازداشت و زندان نمیترسه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  12. مسعود می‌گوید:

    به نظر بنده جریمه کردن متخلفین محیط زیست یا زندانی کردن آنها راه بازدارنده ای نیست. متخلفینی که از لحاظ مالی در شرایط خوبی هستند به راحتی جریمه را پرداخت میکنند و باز هم به شکار کشی ادامه میدهند… حتی بعضی از این افراد به زندانی شدن خود به جرم شکار غیر قانونی افتخار میکنند!
    بهترین راه برای مجازات این افراد وادار کردن آنها به کار اجباری به نفع محیط زیست است. مثلاً محکوم کردن متخلف به کاشتن چند صد اصله درخت و جمع آوری چند تن زباله (پلاستیک) از مناطق آلوده. با این روش حداقل بخشی از آسیبی که به طبیعت زده اند جبران میگردد. معدوم نمودن سلاح و لوازم شکار این افراد هم ضروریست.
    این افراد همگی جزء کسانی هستند که از بودن در دامان طبیعت لذت میبرند و با این روش مجازات آسیبی را که به طبیعت زده اند را بهتر درک میکنند و احساس رنج ناشی از مجازات را بهتر به جرم خود ربط میدهند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  13. محیط بان شمال می‌گوید:

    تجربه نشان داده فقط **زندان یا تبعید ** برای این جماعت بیشترین بازدارندگی را خواهد داشت. والسلام.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 11

  14. شاهین بحری می‌گوید:

    توی بازداشت بمونن تا از خماری جون بدند بلکه تقاص خون ریخته شده حیوون یکمی بدن
    گوشت مفت خیلی مزه داره آره…… کارد به شکمتون بخوره چقدر مفت خوری بسه مفت باز مفت بر مفت خور

    داغ Thumb up 2 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>