روز جهانی زمین گرامی باد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار میشود و به همه مردم یادآوری میکند که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند.

تاریخچه این مناسبت به سال ۱۹۶۹ و زمانی باز می گردد که «جان مک مونل» ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح نمود.

یوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.

شعار امسال روز جهانی زمین پاک TREES FOR THE EARTH انتخاب شده است. یعنی : درختان برای زمین


در سیاره زمین در حال حاضر در هر سال ۱۵ میلیارد درخت از بین می رود. این میزان برابر است با از دست رفتن پوشش جنگلی در مساحتی معادل ۴۸ زمین فوتبال در هر دقیقه !

چرا درختان اهمیت دارند:

جلوگیری از تغییرات آب و هوایی:

درختان با جذب CO2 اضافی و مضر از جو زمین به کاهش آلودگی هوا و کند شدن روند تغییرات آب و هوایی کمک بسیاری می کنند.

کاهش آلودگی:

درختان در برابر گازهای آلاینده ای چون دی اکسید نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و ازن همانند فیلترهای عمل کرده و بوسیله برگ و پوست خود آنها را جذب می کنند و اکسیژن که یکی از نیازهای اساسی جانداران است را تولید می کنند.

حفظ تنوع زیستی:

درختان مامن و پناهگاه بسیاری از جانداران هستند و می توانند به جلوگیری از نابودی تنوع زیستی کمک کنند. کاشت درخت و ایجاد لکه های جنگلی در بین زیستگاه ها می تواند به اتصال زیستگاه های تکه تکه و جزیره شده کمک نماید.

حمایت از جوامع انسانی و تامین معیشت مردم:

درختان در دستیابی به اقتصاد پایدار نقش مهمی ایفا می کنند. درختان با ارائه خدماتی چون حفظ محیط زیست، تامین مواد غذایی، تامین انرژی  و ایجاد درآمد به زندگی و معیشت انسان ها کمک می کنند.

سلامت و خدمات اجتماعی:

تحقیقات نشان داده است که در محیط های دارای پوشش درختی میزان ابتلا به بیماری های ریوی از جمله آسم و آلرژی کاهش می یابد.

بررسی ها ثابت نموده است که پوشش مناسب درخت در یک منطقه رابطه معکوسی با جرم و جنایت و  اختلالات روانی در آن منطقه دارد.

تامین آب شیرین:

درختان در حفظ رطوبت محیط و ماندگاری آب در زمین نقش بسزایی ایفا می کنند و از فرسایش خاک نیز جلوگیری می کنند.

سایر:

درختان فواید زیادی دیگری برای زمین و ساکنان دارند که ازجمله آنها می توان به جلوگیری از انتشار گرد و غبار، تامین مواد دارویی، و صنعتی قسمت های مختلف درخت، افزایش نفوذ پذیری آب در زمین، جلوگیری از وقوع سیل و بهمن، جلوگیری از رانش زمین، جذب بسیاری از پرتوهای مضر، اثرات زیبایی شناختی، کاهش آلودگی صوتی، نقض بادشکنی اشاره نمود.

اما ایرانیان باستان نیز به نوعی پیشگام در برگزاری و گرامیداشت این روز بوده اند. مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری شمسی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن میباشد.

نیالودن چهار گوهر «آب ، باد ، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگیهای این جشن میباشد.

این جشن را میتوان جشن محیط زیست دانست که به نوعی با روز زمین پاک مرتبط میشود.

در ایران هم زمان با دیگر کشورهایی جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا میشود و نخستین روز این هفته (دوم اردیبهشت ماه) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده‌ است.

+227
0
  

6 دیدگاه

  1. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    با سلام
    از بین رفتن جنگل ۴۸ برابر زمین فوتبال ظرف یک دقیقه نشان می دهد وضع جنگلها در جهان افتضاح افتضاح است.
    البته با توجه به رتبه اول فرسایش خاک ایران، شرایط ایران از جهان هم حادتر می باشد و بازگو کردن این مطالب کفایت نکرده و نیاز به اقدام عملی می باشد.
    می توان با تعیین یک برنامه زمانبندی هر سال بخشی از بهتربن جنگلها (مثل سال ۷۸ که دولت ده درصد جنگلها را حفاظت شده اعلام کرد) را آزاد و تحت حفاظت کامل قرار داد و بخشی را هم با درختکاری احیا کرد.
    الان مساحت جنگلهای انبوه کشور ۱۷۸۰۰۰۰ هکتار (۱۲درصد جنگلها) و نیمه انبوه ۳۴۶۰۰۰۰ هکتار (۲۴ درصد جنگلها) می باشد.
    این کار زیانی برای کشور ندارد. چون اولا سرانه جنگل در کشور ۰.۱۷ هکتار و در جهان ۰.۶۳ هکتار بوده و نباید از این کمتر شود.
    ثانیا در کشوری مثل ژاپن با بیش از صدو بیست میلیون جمعیت و مساحت کمتر ازیک چهارم ایران ۶۵ درصد کشور راجنگل تشکیل می دهد و با اینکه از نظر منابع طبیعی فقیر می باشد به جنگلها دست نزده و با تلاش کشوری ساخته اند که تنها چند شرکت با درامد سالانه مجزا، بیش ازکل تولید ایران دارد.
    ثالثا این بهره برداری ها درآمد چندانی نداشته و زیانهای بسیاری هم دارد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  2. میش مرغ می‌گوید:

    کمترین اهمیت درختان برای کشور ما جلوگیری از افزایش کویرها و حرکت بیشتر شنهای روان و همچنین ممانعت از هجوم ریزگردها به شهرها می باشد
    موارد بیشمار دیگر بماند….
    بیاییم پاسدار محیط زیست باشیم ، دیگه کار از شعار حفظ محیط زیست برای نسلهای آینده گذشته ، خود ما در شرایط بحرانی هستیم !

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. پرنده مهاجر می‌گوید:

    رو زمین انگار غیر از انسان جایی برای هیچ موجودی نیست انسان خودخواه جماد و نباتو داره از بین میبره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. خورشید می‌گوید:

    به خدا سبز کردن ایران و چند برابر کردن پوشش گیاهی طی مثلا ده سال کار خیلی سختی نیست اگر اراده ای قاطع برای این کار وجود داشته باشه!!
    مثلا کافیه تخفیف دوران محکومیت عده ای از زندانیان خوش رفتار که برای اجتماع خطرناک نیستن منوط بشه به کاشت نهال و خدمات زیست محیطی!
    یا اینکه از سربازان وظیفه ای که غالبا هیچ کار مفیدی طی دوران خدمت انجام نمیدن برای کاشت درخت استفاده بشه!!
    یا از جوانان بیکار محلی در ازای حقوق روزانه برای کاشت نهال در همون مناطق سکونتشون استفاده ی بهینه بشه!
    یا مثلا مناطقی رو در اختیار بخش خصوصی قرار بدن تا درخت بکارن و سرسبزشون کنن و در ازاش بعدا برای مدت مشخصی امتیاز بهره برداری از اون مناطق به عنوان مناطق تفریحی و طبیعت گردی رو داشته باشن!
    چنین طرح های فواید متعددی دارن!
    مثل کارآفرینی و کاهش معضل بیکاری و ایجاد حس همبستگی و تقویت روحیه، صرفه جویی در مسئولیت ها و هزینه های دولتی، فراهم شدن زیست بوم های مناسب برای طرح های تکثیر گونه های جانوری در معرض انقراض، ترویج علاقمندی به طبیعت و افزایش آگاهی و حساسیت عمومی نسبت به مسائل زیست محیطی، تقویت جاذبه های توریستی، تاثیرگذاری مستقیم در شرایط آب و هوایی مناطق سکونت همون مردمی که در این طرح ها فعالیت می کنند…و…و…و….
    ای کاش زنده باشیم و چنین روزهایی رو ببینیم…..

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      البته اگر « حفظ محیط زیست» جایگاه مناسبی در کشور داشته باشد گرچه کمبودهای اساسی بودجه ای وجود دارد ولی بر اساس سطح موجود پیشرفت و توسعه می توان حتی از امکانات فعلی هم بنحو بهتری استفاده کرد، اما باید توجه کرد که همه چیز به «اراده» ما بستگی ندارد و ممکن است زمانی قصد انجام کاری را داشته باشیم که در توان علمی، فنی یا تجیزاتی ما نبوده یا مقدمات ضروری آن مهیا نباشد و یا دیگر عوامل خارج از «اراده» ما در این زمینه ایجاد مانع کند ضمن آنکه کاشتن درخت هم اگر منظور کسب نتایج مثبت و مؤثر باشد بالاخره طرح و برنامه و ابزار و حتی بمیزانی بودجه هم لازم دارد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  5. kooshan می‌گوید:

    نامگذاری و اعلام چنین مناسبتهایی مفید و مثبت هستند اما باید این را هم درنظر داشت که از جنبه بین المللی موانع متعددی بر سر راه بعمل درآوردن و اجرای شایسته موارد تعیین و نام گذاری و اعلام شده جهت حفظ وضعیت فعلی طبیعت در جهان و ممانعت از وخامت اوضاع و کاهش تخریبها وجود دارد که می توان منازعات خصمانه و نظامی متعدد در داخل و مابین کشورها را در این زمره قرار داد که بیش از هر چیز لزوم تلاش جهت حفظ و پایبندی به صلح و پرهیز از جنگ را در سطح جهانی یادآور می شود تا بتدریج بتوان در سطح جهانی و بطور هماهنگ به مشکلات دیگر پرداخت.
    از سوی دیگر اقدامات انجام شده توسط کشورهای مختلف در این زمینه یکسان و در یک سطح نیست که عوامل مختلفی در این رابطه تأثیر گذارند که مهم ترین آنها سطوح متفاوت پیشرفت و توسعه در نقاط مختلف جهان است و در مورد خاص کشور ما باید گفت بعلت وجود مشکلات متعدد پیشرفت و توسعه ای و نیز فقدان وجود ارتباطات بین المللی مناسب بطور رسمی و نیز از سوی سازمانهای مردم نهاد فعالیتهای چندانی در این مورد در واقع امر انجام نمی شود و بیشتر به امور تبلیغاتی و رسانه ای اکتفا می شود که فعالیت مطلوب تر در این جهت بستگی به روند پیشرفت و توسعه کشور در آینده دارد.
    اما همانطور که در متن گزارش دیده بان بدرستی بر اهمیت درختان و پوشش های گیاهی و جنگلی تأکید شده و در شعار انتخابی امسال یعنی :   «درختان برای زمین» نیز دیده می شود این عامل مؤثر هم در سطح جهانی بسیار مهم بوده و هم شایسته است بدلایل تصریح شده در گزارش بعنوان اولویت اول جهت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در سطح رسمی و مردمی در کشور مورد توجه و تأمل قرار گیرد، بدون وجود پوششهای زیست گاهی مناسب  گیاهی، درختی و جنگلی نه تنها سخن گفتن از حفاظت و بقای حیات وحش بیهوده است بلکه حتی زندگی خود انسانها هم لااقل  با سطح دانش امروزی امکان پذیر نبوده و بتجربه ثابت شده هرجا که حفاظت از پوششهای سبز اهمیت نداشته باشد قطعأ حفاظت از حیات وحش هم مورد توجه نخواهد بود.
    بنابراین نادیده گرفتن این نکته مهم و مشغول کردن اذهان با مسائل کم اهمیت و حاشیه ای  مثل  «صدور یا عدم صدور مجوز شکار تفریحی و تروفه » یا «نبود شکارگاه خصوصی» و یا «شکار پایدار» و از این دست عوامل غیر مهم بنوعی در سایه قرار دادن مسائل اصلی و برجسته کردن نکات جزئی فاقد تأثیر اساسی است. بنابراین در شرایط فعلی بهتر است توجه علاقمندان و فعالین محیط زیست بطور هماهنگ بر این موضوع مهم متمرکز شده و با وحدت نظر وعمل در این مورد بتدریج زمینه لازم جهت فعالیت در موضوعات مرتبط دیگر از جمله «حیات وحش» فراهم شود و باید در اینجا یک نکته مهم را یادآور شد که تجربه چند سال تبادل نظر و بحث و گفتگو و توجه و دقت به نقطه نظرات حامیان شکار و شکارچیان نشان دهنده این واقعیت بوده که بعللی چند که بیشتر آنها در ارتباط با سطح پیشرفت و توسعه کشور و مختصات فرهنگی مرتبط با آن بوده و برخی در ارتباط با روحیات خاص حامیان شکار و شکارچیان است، این هموطنان زمانی می توانند همراهان مناسبی در این مسیر باشند که بمانند برخی از آنان که چنین می اندیشند در وهله نخست علائق و سلائق شخصی خود را مقدم بر حفاظت از محیط زیست و حیات وحش و نیز منافع و مصالح ملی و عمومی ندانند که در اینصورت حضور آنها در جمع علاقمندان حفاظت از طبیعت کشور شایسته سپاس و قدردانی است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>