کشته شدن توسط انسان، محتمل ترین علت مرگ ماده پلنگ یاسوج و چهار توله اش

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز ۳۰ فروردین سال جاری لاشه یک پلنگ آبستن که چهار توله داشته و آماده زایمان بود، در منطقه شکار ممنوع خرمناز یاسوج مشاهده شده و گزارش مربوط به این حادثه از این پایگاه خبری منتشر گردید. (لینک مرتبط)

مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با استناد به گزارش کالبد گشایی صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی این استان، معتقد هستند مرگ ماده پلنگ بر اثر عوامل طبیعی و مشخصا به دلیل سخت زایی رخ داده است.

اما شواهد و قرائنی وجود دارد که نشان می دهد مرگ این پلنگ و توله هایش، یک حادثه طبیعی نبوده و عوامل انسانی در آن دخیل بوده است.

تصاویر جدیدی که پس از مشاهده لاشه در منطقه توسط افراد محلی تهیه شده و در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته، گواه آن است که دم پلنگ بوسیله جسم تیز (چاقو یا تبر) قطع شده است.

همچنین شخص یا اشخاصی اقدام به آتش زدن لاشه پلنگ نموده اند که بر اثر آن سر، صورت، گردن و قسمت هایی از دست پلنگ در آتش سوخته است.

البته این احتمال را نیز می توان در نظر گرفت که افرادی حین عبور از منطقه با لاشه پلنگ مواجه شده و دم آن را قطع کرده اند. همچنین بر اساس باوری خرافی در منطقه، سبیل های پلنگ می تواند موجب مرگ انسان شود، بنابراین باید سوزانده شود.

دکتر شاهرخ پاکباز مسئول کالبد گشایی ماده پلنگ، در گفت و گو با خبرنگار دیده بان گفت: در جریان کالبد گشایی هیچگونه آثاری از برخود گلوله و علائم مسمومیت در بدن پلنگ مشاهده نگردید.

دکتر پاکباز اظهار داشت: مرگ این پلنگ به دلیل سخت زایی، گیر کردن جنین در مجرای زایمان و در نتیجه عفونت سپتیسمی (ورود عفونت به خون) رخ داده است.

البته عدم تمایل دکتر پاکباز به مصاحبه و تاکید وی به دریافت جزئیات و نتایج کالبد گشایی از طریق اداره محیط زیست، بیانگر این بود که شاید ایشان برای عدم ارائه جزئیات کامل در خصوص علت مرگ پلنگ به رسانه ها تحت فشار هستند.

به آتش کشیدن لاشه ماده پلنگ و سوختگی در ناحیه سر، صورت، گردن و دست راست در تصویر فوق کاملا مشخص است

دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در این خصوص گفت: جانوران وحشی در اسارت ممکن است در صورت وجود شرایط نا مناسب نگهداری و تغذیه دچار سخت زایی شوند اما مرگ یک پلنگ در طبیعت بر اثر سخت زایی اتفاق بسیار نادری است که ممکن است در مواردی خاص ازجمله جوان بودن ماده در اولین زایمان و یا شکستگی و تغییر شکل در لگن حیوان رخ بدهد.

امکان تشخیص قطعی علت مرگ این پلنگ از روی تصاویر وجود ندارد اما بر اساس تصاویر موجود، سن این پلنگ حدوده شش سال است و قطعا اولین زایمان آن نبوده است.

دکتر ایمان معماریان گفت: با وجود اینکه توله از پا در حال خارج شدن از کانال زایمانی بوده ولی مشخص است توله به تازگی از بدن مادر خارج شده و فرم بهم چسبیده موها این مهم را نشان می دهد، بنابراین این امکان که توله، مدت طولانی در کانال زایمانی گیر کرده باشد و موجب عفونت سپتیسمی و مرگ حیوان شده باشد وجود ندارد.

……قطع کردن دم پلنگ بوسیله جسم تیز و توله نیمه خارج شده پلنگ در تصویر فوق به وضوح مشخص است

به گزارش دیده بان محیط زیست، بر اساس شواهد و قرائن موجود، احتمال آنکه این ماده پلنگ ابتدا بوسیله طعمه آغشته به سم مسموم شده و سپس به دلیل اثرات سم و یا ضربات جسم سخت از پای درآمده و جنین خود را سقط کرده باشد وجود دارد. قطع کردن دم و آتش زدن پلنگ نیز می تواند دلایل قاطعی بر دخالت انسان در مرگ ماده پلنگ و توله هایش باشد.

بطور حتم مرگ این پلنگ ماده و چهار توله اش ضایعه ای بسیار بزرگ و کم سابقه در محیط زیست کشور به شمار می رود. با توجه به موارد فوق، بستن این پرونده با عنوان مرگ طبیعی، اقدام صحیحی نبوده و به غیر از رفع تکلیف و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت معنای دیگری ندارد.

مسئولان محلی و ستادی سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان تنها متولی حفاظت از حیات وحش در کشور می بایست این موضوع را به دقت مورد بررسی و موشکافی قرار دهند تا عامل یا عوامل احتمالی این جنایت شناسایی شده و به سزای اعمال خود برسند و از تکرار حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

+33
-3018
  

70 دیدگاه

  1. شفایی می‌گوید:

    یه بررسی های محلی انجام دادم
    چادر عشایر دقیقا کنار صخره محل زیست پلنگه، پلنگ پایینتر از صخره ها پیدا شده
    چنتا گوسفند و بز نیز مدتی پیش غیب شده و یه مقدار اطلاعات دیگه که باید به نتیجه برسه
    محیط زیست هم تاکید ١٠٠٪‏ به سخت زایی پلنگ داره
    اون پلنگ ماده (که معتقدم که مسمومش کرده اند) یک جفت نر هم داره که دیده شده
    یه جلسه ای باید توی دهداری اون روستا بگذارن و مردم رو توجیه کنند
    شنیدم یه عده ای دیروز رفته اند اونجا و دنبال شکار پلنگ نر هستند و گفته اند یه بزغاله شب ببندیم به درخت، پلنگ نر میاد سراغش بعد شکارش کنیم!!

    پر طرفدار Thumb up 127 Thumb down 16

  2. اهورا می‌گوید:

    ۱۰۰ درصد انسانی است
    این کشتن پلنگ ها و سوزاندن آن چیز تازه ای نیست
    سال ۹۲ هم ماده پلنگی را کشته بوند و آن را سوزانده بودند هم چین در ممسنی فارس
    این شیوه سوزاندن پلنگ ها و هم چین خرس ها در مناطق زاگرسی دیده می شود البته قصد بنده توهین نیست
    شوربختانه فرهنگ طبیعت دوستی در ایران در سراشیبی کامل هست و بنده شرم می کنم بگم هم چنین جانیانی هم میهن من هستند.
    شرم شرم شرم شرم …

    پر طرفدار Thumb up 127 Thumb down 21

  3. احسان می‌گوید:

    از این بدتر هم امکان داره مگه؟!

    مادر با ۴ توله از بین رفتند، یعنی ۵ قلاده پلنگ، اونوقت مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد برای اینکه موقعیت خودش متزلزل نشه، حاضر نیست واقعیت مرگ این حیوانات بسیار بسیار باارزش رو بگه

    واقعآ دارم از غصه این فاجعه سکته می کنم…

    پر طرفدار Thumb up 105 Thumb down 14

    • سید می‌گوید:

      و درد اور اینکه بفرض مرگ طبیعی ان پلنگ اون افرادی که اقدام به قطع دم و سوزاندن حیوان کردن چقدر موضوع برایشان عادی و قابل تحمل بوده و چقدر این صحنه ها رو شاید قبلن دیدن.من اگر یک گربه ولگرد رو با این حال ببینم حالم منقلب میشه تا چه برسه به پلنگ.

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 13

  4. اهورا می‌گوید:

    و هم چنان مرگ سریالی پلنگ ایرانی دنباله دارد و هر سال فاجعه بارتر می شود و مسوولان همچنان در رویاهایشان سیر می کنند…

    امسال هم کشتار ماده های آبستن به اوج خود دارد می رسد….

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 13

  5. امیر اهوازی می‌گوید:

    عشایر و بومی های استان کهگیلویه همگی مسلح و تعارض شدیدی با حیات وحش دارند

    نمونه آن از گزارشات و درگیری با محیط بانان منطقه خاییز در نزدیکی دهدشت گرفته تا دنا در نزدیکی یاسوج

    باید به طور جد فرهنگ سازی شود. مخصوصا از طریق شیکه استانی صدا وسیما (شبکه دنا)

    پر طرفدار Thumb up 77 Thumb down 14

  6. همیار می‌گوید:

    ۵ پلنگ در یک روز !!!

    باید عزای عمومی اعلام کرد.

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 16

  7. مهدی جعفری می‌گوید:

    چرا لاشه رو به تهران و پارک پردیسان منتقل نمی کنید تا دکتر معماریان شخصا معاینه کنند و مثل همیشه با صراحت کلامشون مردم رو از اصل ماجرا آگاه کنند؟؟؟

    بهر حال اتفاق ناگواری افتاده و کاری هم از دست کسی بر نمیاد اما آگاهی از اصل موضوع حق دوستداران محیط زیست هستش.

    چرا با پاسخهای دو پهلو سوی پیکان اتهام به کم کاری رو ناخودآگاه بسوی سازمان محیط زیست میکشانید؟

    هیچ طرفدار محیط زیستی انتظار نداره برای هر پلنگ و یوزپلنگ ایرانی یک محیط بان نگهبان بذارید، همه ما شرایط رو درک میکنیم ولی صراحت کلام و روشن شدن دلیل مرگ ماده پلنگ با چهار توله حداقل حق طرفداران محیط زیست هستش

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 15

  8. جمشید از خوی می‌گوید:

    اگر در واقعه قتلعام ماده خرس و توله هایش در سمیرم اصفهان کیفر و مجازات بازدارنده و محکمه پسندی برای متخلفین صادر شده و داستان با پوشش عدم تعادل روانی متهمین سرهم نمی آمد یا با ضارب خرس پناه آورده به محوطه دانشگاه آزاد تبریز ، آذربایجانشرقی مماشات نشده و با قاتلین گوزن زرد در آنسوی بزگراه همت در قلب تهران بزرگ! یا در قلب باغ وحش خرم آباد در لرستان ، متناسب با جرم ارتکابی و بعد از تحقیقات کارشناسی ، حکم صادر میشد، شاید شاهد این نوع برهنگی اخلاقی از سوی برخی انسان نماها در قلب ایران متمدن نبودیم.

    چنین بی اخلاقی در ابتدائی ترین جوامع انسانی هم دیده نمیشود.!

    متاسفم.!

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 13

  9. اهورا می‌گوید:

    دیده بان ارجمند طی این سالهایی که پلنگ بارها به بدترین شیوه و وحشیانه کشتار شده و به اوج خود رسیده مسوولان چه کاری انجام دادند جز سرکار گذاشتن مردم و پنهان کاری از حقایق که حالا این بار دوم باشد؟؟!!!

    و می گویید باید ستادی تشکیل شود تا دیگر تکرار نشود کدام ستادی ؟؟!!!! مگر همین جانیان مرگ ماده خرس سمیرم و توله هایش نبود فرداش آزاد شدند و باز در جای دیگه شکار کردند.

    یا در استان مازندران کشتن ماده پلنگ و ۲ توله چند ماهش یا بسیار پلنگ ها و دیگر حیواناتی که سنگدلانه و وحشیانه کشنه شدند چه اتفاق مهمی افتاد و چی عوض شد جز تکرار همان ها

    تو این چند سال چه رخداد مهمی در زمینه حیات وحش بدبخت ایران افتاده که این بار دوم باشد این مورد هم چند روز دیگر فراموش می شود و بازم روز از نو و روزی از نو…

    بیمه پلنگ ایرانی!!!! کداااااااااااااااام بیمه مسوولان؟!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 10

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      وقتی این بیمه را تو بوق کردند و به به و چه چه را انداختند گفتم این شوخیه اما منتشر نکردند عشایری که مسلح به سلاح جنگی و ملقب به غیور هستند برای بیمه پلنگ و اینجور کارهای سانتی مانتال تره هم خورد نمیکنند اینها خیلی جسور تر و نترس تر از این حرفها هستند. طبیعت ایران باید ابتدا از وجود مزاحمین پاکسازی بشه. حداقل ٢٠٠هزار محیطبان با شرط و شروط و داشتن شرایط لازم گزینش و استخدام شوند.سپس برای اینکه همه علاقمندان و عاشقان از این طبیعت استفاده کنند کارت ورود به عرصه های حفاظت شده صادر شده و در هر بازدید مبلغی را پرداخت تا هزینه به کار گیری این نیروی محافظ و محیطبان تامین گردد.تا عشایر و چادر نشین و تیر و تفنگ و در راس همه توسعه و صنعت لگام گسیخته هست امیدی به حفظ حیات وحش نیست.

      پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 13

      • kooshan می‌گوید:

        خدمت شما عرض کنم که بیمه حیات وحش اقدام مثبت و پذیرفته شده ای است و لااقل اصل آن را نمی توان شوخی تلقی کرد و اینکه برای آن هورا کشیده و «به به» و «چه چه» کنیم یا مورد لعن و نفرین قرار دهیم امر دیگری بوده و به اصل موضوع ارتباطی ندارد و بهتر است مسائل را هر چند دارای جنبه های تلخ باشند معقولانه بررسی کرد، صرف وجود بیمه نمی تواند رفتارها و فرهنگ شکل گرفته در برخی ساکنان محلی را تغییر دهد چرا که آن رفتارها و فرهنگ ها همه ناشی از فقدان بیمه نبوده و فقط بخش از آن به بیمه مرتبط است که قطعأ بیمه در آن بخش مؤثر است ضمن اینکه وجود بیمه باعث جبران بخشی از خسارات اقشار فهیم و آگاه جوامع محلی هم می شود که وارد شدن خسارت را به بهانه ای برای کشتار حیات وحش تبدیل نکرده و حتی بعضأ از دریافت زیان وارده نیز خودداری می کنند. اما برای بقیه ابتدا باید مشکل را پیدا کرد تا راه حلی بتوان اندیشید، معلوم است آن کسی که ذهنیت و کردار او متناسب با ضروریات تمدنی مورد نیاز حال حاضر و امر مهم حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور نیست طبعأ بود و نبود بیمه برایش اهمیتی ندارد و شاید اگر دستش برسد خسارت را هم می گیرد اما ضرر جاهلانه خود را هم وارد می کند و این فرهنگ نامطلوب تنها با حرکت تدریجی در مسیر پیشرفت و توسعه اصلاح و تغییر می یابد و بطور طبیعی در مورد برخی نیز راهی جز اقدامات قانونی بازدارنده باقی نمی ماند و ایکاش در گذشته «س. ح. م. ز» و در زمان حال «شرکت بیمه» مربوطه می توانستند در اسرع وقت خسارات وارده را بتمامی و حتی در حد اعلام خود زیان دیده پرداخت می کردند کاری بسیار عالی بود حتی اگر برخی افراد هم برای این اقدامات سودمند بقول شما «تره هم خورد» نکنند که البته این یک حالت ایده آل است که با واقعیات بسیار فاصله دارد، بعلاوه اگر اجرای «بیمه نامه پلنگ» یا سایر وحوش در آینده در حد رضایت بخشی نباشد اما احتمال عمل به آن در کوتاه مدت از امکان بواقعیت پیوستن بکارگیری این تعداد از محیط بانان که مورد نظر شما بوده و ممکن است بواقع مورد نیاز هم باشند، بسیار محتمل تر است ضمن آنکه چنین راهکارهای ایده آلی نیز می توانند بعنوان چشم اندازهای بلند مدت مدنظر قرار گیرند.

        داغ Thumb up 17 Thumb down 20

      • رضا می‌گوید:

        احمدی: خیلی خوبه که شما فقط یک علاقمند هستی! اگر ۱% بیشتر از یک علاقمند امکان اثرگذاری داشتی حتما موفق می شدی هم عرصه های طبیعی رو نابود کنی، هم حیات وحش رو، هم مردم بومی رو! البته ضرب المثلی هم در این مورد وجود داره که چون دیده بان منتشر نمی کنه معذورم!

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  10. مجید می‌گوید:

    به قران خیر از زندگیشون نمیبرن این آدما

    منتظر عاقبت کارتون باشید

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 10

  11. سلمان می‌گوید:

    بدشانسی بود !!!
    بابا ول کنید این حرف ها رو ، پلنگ شوخی بردار که نیست ، بزارید ما انسان های متمدن حالشو ببریم روی این زمین آلوده ، بدون آب و هیچ موجود زنده ی
    نابود کنید فقط نابود کنید اشرف مخلوقات

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 11

  12. محسن 187 می‌گوید:

    چقدر بد بختیم
    پلنگ تو منطقه حفاظت شده بود
    عشایر و دامدار تو منطقه حفاظت شده چه کار میکنن ؟
    شوره همه چیزو دراوردین

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 10

  13. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خواهش میکنم این آدم کثیف رو بگیرید و به سزای عملش برسونید

    نمیدونید چقدر اعصابم خراب شد

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 13

  14. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    از دولت محیط زیست (به قول فرمایش اخیر ریاست جمهور) تقاضا میشود عشایر کوچ نشین برای همیشه ساماندهی و اسکان داده شوند.

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 14

  15. شفایی می‌گوید:

    من الان شنیدم توی همون روستا که پلنگ کشته شده (روستای قلات)، هفته گذشته یگ گرگ را که تعدادی گوسفند رو خورده، تونستن شبانه با لاشه بکشن و فردا صبح هرکس تکه ای از بدن گرگ رو بعنوان غنیمت برده. و اداره محیط زیست هم فکر کنم هنوز خبر نداره و اگه داره هم ….

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 10

  16. خورشید می‌گوید:

    ۱- وجود دلایل انسانی و قتل عمد این چهار پلنگ توسط عده ای وحشی زنجیری کاملا روشنه!
    ۲- بارها گفتم که فرهنگ سازی به جز برای کودکان و نوجوانان و مثلا برای این هیولاهای احمق بدوی هیچ کاربردی نداره!!
    ۳- مسئولان محیط زیست اون مناطق در هماهنگی کامل با بقیه به طور مرتب در حال توجیه این فجایع و انداختن تقصیرها به گردن خود طبیعت و مسخره تر از اون خود جانوران هستن!!! مثل گوزن زرد نر خرم آباد که گفتن با ضربه ی شاخ همنوع قاتلش کشته شد!! یا گوزن زرد ماده که گویا بیماری روانی داشت و اونقدر خودش رو به فنس ها کوبید تا گردنش شکست و همراه بره ی توی شکمش کشته شد!!!! یا همین ماده پلنگ فعلی که بخاطر کم تجربگی یا نبودن قابله در نزدیکیش دچار سخت زایی و مرگ شده و ضمنا پیش از مرگ هم دم خودش رو خورده و صورت خودش رو آتیش زده!!!
    ختم کلام!!
    شما رو به خدا یک بار برای همیشه ریشه ی این سبک زندگی بدوی، بی خاصیت، غیرضروری و پر از صدمه و آسیب رو بکنین! و شر بسیار بزرگی رو از سر حیات وحش رنجور و بی پناه این مملکت مصیبت زده کم کنید!!!
    یعنی حتما باید عکس و فیلم آدم خواری در کنار آتش و زیر نور ماه منتشر بشه تا فکری به حال این معضل جدی کرد؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 12

  17. شوکا می‌گوید:

    ننگ بر شما باد
    ما اشد مجازات را برای این قاتل دیوانه خواستاریم

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 12

  18. شبگرد می‌گوید:

    آخه چطور ممکنه یعنی روز اول نفهمیدن این حیون رو سوزوندن؟!؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 10

  19. رشید می‌گوید:

    همه میدانیم کار چه کسانی بوده
    تا این عشایر در مناطق حفاظت شده رفت و آمد داشته باشند و سازمان ح م ز هیچ برنامه ای برای تغییر در این دست درازیها نداشته باشد حیات وحش ما سریعتر روبه انقراض خواهند رفت

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 11

  20. محمد می‌گوید:

    خدا لعنت کنه کسایی که این حیوانات با ارزش و از بین میبرن
    واقا متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

  21. آ.ک می‌گوید:

    شلاق در ملا عام برای متخلف باید صورت گیرد هرچند ناجوانمردانه ترین روش نهادن طعمه مسموم است که بزرگترین جریمه را باید داشته باشد

    تا فرهنگ سازی در این مناطق صورت گیرد باید حیات وحش ایران را در عکس ها نشان نسل های آینده بدهیم ……………………

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

  22. حق گو می‌گوید:

    لحظه ای به این فکر کردم که در حال زایمان این بلاها را به سرش آورده اند و از کلمه انسان و آدم حالم به هم خورد .. نهایت بدبختی و عقب ماندگی عقلی است این جنایت

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 11

  23. عبدالرضا نادری می‌گوید:

    چه کسی مسعول است ؟
    چه کسی جوابگو است ؟
    آنکسانی که جوابگو هستند می خواهند مسعله را طبیعی جلوه دهند !
    واقعن چطور می شود این ضایعه جبران کرد ؟؟
    باور کنید هنوز مسعولان مستقیم محیط زیست اهمیت موضوع را درک نکرده اند …

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 14

  24. گوزن زرد می‌گوید:

    دروغ دروغ دروغ ، جهل جهل جهل، فرهنگ، فرهنگ، فرهنگ، تکرار تکرار تکرار، به هیچ عنوان فرهنگسازی پاسخگو نیست خواهش میکنم کلیشه ای حرف نزنیم ، مخصوصا در کوتاه مدت ، ما نیاز به استبداد برای مقابله با متخلفین حیات وحش داریم حتی الامکان از نوع استبداد ضعیف

    با قربون صدقه رفتن و اعتماد نمیتوان برای حیات وحش رو به زوال پاسخگو بود

    باید در کنار افزایش نیروی حفاظت و امکانات کافی در مقابل متخلفین شدت عمل داشت و با تحکم عمل کرد

    تا کی میتوان این صحنه ها را دید و بغض فرو خورد ؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

  25. محب می‌گوید:

    با عرض سلام خدمت دوستان و ابراز تاسف
    یه چیزی ذهن منو به خودش مشغول کرده و اینه که به نظر من حتی کسی که دچار شدیدترین بیماری های روحی روانی باشه یا مشکلات اخلاقی و رفتاری از نوع حاد داشته باشه نمیتونه خودشو راضی کنه با حیوانی با این شرایط فیزیکی آماده زایمان همچین خشونتی بکنه مطمنا انسان نیست برای همین فرضیه تعقیب توسط سگهای گله یا مسمویت قویتر است

    تنها راه حل این جنایات خروج دامداران و کسانی که با مجوز وارد این مناطق می شوند هست.
    چرا به دولت درخواست مصوبه خروج عشایر و دامداران را از مناطق حفاظت شده توسط روسای بالا دستی خود نمیدهید ؟
    چرا نسبت به آموزش و فرهنگ سازی اقدام نمی کنید ؟
    من این جنایت یا اتفاق را بهر شکلی که روی داده از دید مسولان منطقه می بینم
    باور بفرمایید کم کاری می کنید
    همه این افکار افکاری هست که با دیدن این خبرها و عکسها از ذهنم میگذرد
    با آرزوی سلامتی برای دوستان و هدایت برای ……

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 11

  26. قمشلو می‌گوید:

    سلام
    راستش راحتتر این اسن که بگویند مرگ طبیعی بوده وگرنه باید دنبال متخلفان بگردند ! در نتیجه پلنگ به مرگ طبیعی مرده است.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 11

  27. DORNA می‌گوید:

    همه اقدامات سازمان محیط زیست جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد
    هزینه های کلانی که به احیای نسل پلنگ و یوزپلنگ اختصاص یافته بود باید صرف استخدام محیطبان می شد، هیچ کار آموزشی جدی صورت نگرفته و تمام همایش ها، نمایشی تبلیغاتی بوده اند…
    قلبم مچاله شد تمام دردی که حیوان مادر به جان کشیده به ذرات وجودم ریخت
    از صمیم قلب امیدوارم تاوان رنج و درد این حیوان را باز پس بدهند
    این وحشی ها خیر از زندگیشون نمی بینند
    خدا برکت رو از زندگیشون ببرد و نسلشان را از زمین بردارد…

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 14

  28. مسعود شهرابی می‌گوید:

    تا اونجا که من میدوم در چنین مواقعی انتقال لاشه در اسرع وقت به سازمان مرکزی محیط زیست جهت کالبدگشایی و تشخیص علت مرگ اولین وظیفه برای مسولان محلی هست که اینکار قطعا به دلایلی انجام نشده و خودشون کالبدگشایی کردن!

    تا اینجا که مشخصه پلنگ مظلوم در حین زایمان مورد تهاجم یه عده وحشی قرار گرفته و هر موجودی در زمان زایمان در حالتی قرار داره که توانایی کمی برای دفاع یا فرار داره به خصوص که وجود چهار توله در رحم پلنگ و درد و زحمت ناشی از لحظات زایمان, قدرت و توان پلنگ رو کم میکنه و البته در چنین حالتی چند ضربه کافیه که پلنگ به یکباره حتی جان بده!

    واقعا اگه شرایط سخت زایمان رو در نظر بگیریم خواهیم فهمید که پلنگ در حساسترین شرایط مورد تهاجم قرار گرفته و جون داده؛ لااقل اونچیزی که از تصاویر مشخص هست اینه که حیوان در حین زایمان جان داده و با توجه به اطلاعاتی که دکتر معماریان دادن توله مدت زیادی در مجرای زایمان نبوده و در حال خارج شدن طبیعی از بدن بوده به نظرم به احتمال قوی پلنگ در حین زایمان کشته شده

    آتش زدن سبیل پلنگ و ارتباط سبیل پلنگ با مرگ انسان از اون باورهای خرافی و واقعا احمقانه هست که واقعا تاسفباره

    امیدوارم مسولان استانی با توجه به اطلاعاتی که آقای شفایی دادن یه خورده به خودشون فشار بیارن….

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

  29. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    مردم رو گذاشتند سر کار

    بجای آنکه بروند ببینند چه کسی دم پلنگ را بریده و حیوان را باین روز انداخته بحث کارشناسی !! سر دادند

    توله گیر کرده و مواردی اینچنین موقع زایمان فقط رد گم کنی است

    چرا باج به متخلفان آن منطقه میدهید ؟

    عرضه ندارید مجرم را دستگیر کنید دروغ نگویید حداقل

    میگویند دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت عباس را . اینجا بر عکس شده در گزارش قبل خواستید ماست مالی کنید حواستون نبود که پلنگ مرده هم باید دم داشته باشد

    برخی حیوانات ارزششان از برخی آدمها بیشتر است. آنکه در نزدیکی طبیعت زندگی میکند باید بداند که این فصل زمان زاد و ولد آنهاست و نباید دست باین جنایات بزنند . حال که زده اند جرات داشته باشید و برخورد جدی کنید

    حیف از این پلنگها که در مملکت ما زندگی میکنند و چنین عاقبتی دارند

    تاکنون چند قلاده پلنگ را دیده اید که بمرز پیری برسد و بمرگ طبیعی بمیرد ؟

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

  30. عباس محمدی می‌گوید:

    در کنار کارهای ترویجی و آموزشی، اعمال شدید و بی تبعیض قانون لازم است تا وضع محیط زیست کشور بهتر شود.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

  31. علی می‌گوید:

    متاسفانه هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و این رویه همچنان ادامه دارد

    نسلی که امروز در مدرسه این آموزش ها را میبینند فردا قاتلان و ویرانگران طبیعت وحش خوهند بود

    داغ Thumb up 12 Thumb down 11

  32. مهسا می‌گوید:

    چقدر قساوت قلب !!!

    یک مادر تنها با توله هایی که مدتی با عشق به شکم کشیده بود .. در حین زایمان کشتند؟!!

    آه و نفرین ماده پلنگ زجر کشیده و البته ما ، روزگار آن شیطان یا شیاطین دوپارا به آتش خواهد کشید..

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

  33. شاهین می‌گوید:

    باور کنید هیچ ملتی در دنیا نمی توان یافت که تا این اندازه با میراث طبیعی و میراث فرهنگی و داشته های کشورش دشمن باشد!

    مردم ما دچار فقر فرهنگی شدید و عذاب آوری نسبت به طبیعت هستند که قابل تحمل نیست.

    من فکر می کردم با فرهنگسازی شاید بتوان در دراز مدت کاری انجام داد اما متاسفانه بخش قابل توجهی از این ملت به هیچ عنوان مسبت به طبیعت اصلاح پذیر نیستند و در هر زمینه و عرصه ای هم هر چه می کشیم از این جماعت نادان و بی خرد است…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 10

  34. مائده می‌گوید:

    چرا هیچ واقعه ای هر چند دردناک مسئولان رو تکان نمیدهد؟؟؟؟
    چرا هیچ واکنشی نشان نمی دهند؟؟؟
    چرا هیچ چیز اهمیت نداره؟؟؟
    کشته شدن ۵ پلنگ بزرگترین فاجعه ای بود که میشد اتفاق بیفتد.
    خیلی دردناکه.یک پلنگ با ۵ توله
    مثل اینه که خانمی با ۵ نوزاد درون شکمش به بدترین شکل به قتل برسونن
    هر کس ذره ای انسانیت داشته باشه این فاجعه تکونش میده !
    افسوس

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 10

  35. ایرانى امارات می‌گوید:

    وقتى مسئولان محیط زیست اصلا یه اطلاعیه محکومیت هم نمیدهند باید این دیوانه هاى زنجیرى هم به خود جرئت دهند و اینطور ظالمانه به سلاخى این بیگناهان بخت برگشته روند.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 10

  36. شبگرد می‌گوید:

    ازاین گوزن زردامون که توی سیل گم شدن ، خبری نشد؟؟!؟؟؟؟

    داغ Thumb up 12 Thumb down 10

  37. داریوش2016 می‌گوید:

    لطفا نگید فرهنگ سازی که بالا میارم
    اینها فرهنگ دارن که فرهنگ سازی روشون جواب بده؟
    خوب معلومه پلنگ داشته زایمان میکرده نمیتونسته فرار کنه زدن کشتنش اینها خیلی خطرناکن انسان جرات نمیکنه نزدیکشون بشه پلنگ که جای خود داره
    فعلا باید فورا همه سلاحهه رو از دست اینها گرفت تا بعد

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 11

  38. نیما می‌گوید:

    واقعا خیلی عجیبه که دلیل مرگ این ۵تا پلنگ بررسی میشه ! یه بچه ۴ساله هم میدونه که این حیوون زیبا توسط لاشه مسموم شده و از بین رفته.

    عشایر و دامدارها مثل همیشه محیط زیست رو نابود کردن

    تعداد گوسفندها و گاوهاشون هر سال ۳ برابر بیشتر میشه اما تعداد پلنگها توی ایران هر سال کمتر میشه و به زودی منقرض میشه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

  39. داریوش می‌گوید:

    این پلنگ کشته شده
    اگه قاتلینو میخاید به نزدیکترین عشایر یا دامدار یا روستا برید قطعن همونجاست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

  40. امید می‌گوید:

    دلیل مرگ این پلنگها مشخصه…مسموم شدن توسط عشایر و دامدارها

    سرنوشت پلنگ توی ایران مثل سرنوشت شیر و ببر میشه تعداد زاد و ولد پلنگ ها در هرسال نصف میزان کشتار و تلفاتشون هم نیست و هرسال از تعدادشون کاسته میشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 9

  41. علی می‌گوید:

    شک نکنید عامل انسانی دخیل بوده تو این ماجرا
    یه جورایی دارن ماجرا رو میپیچونن
    تو خبر قبلی عکسهایی که گرفته بودند اصلا مشخص نبود پلنگ سوخته. یعنی طوری عکس گرفته بودند که قسمت سوخته مشخص نباشه
    و هیچ اشاره ای به سوخته بودن پلنگ نشده بود
    پس مطمئن باشید دارن چیزی رو مخفی میکنن و میگن طبیعی بوده

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 10

  42. سولماز می‌گوید:

    شک نداشتم دست یه مشت آدم بی وجدان وسطه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

  43. پرنده مهاجر می‌گوید:

    چیزی قاطعانه مشخص نشه همه چی در حد حدس و گمانه حقیقت را فقط خدا داند

    داغ Thumb up 6 Thumb down 20

  44. رشید می‌گوید:

    این عکسها از پلنگ وتوله های بخت برگشته اش باید نشان تمامی نمایندگان مجلس داد شاید برایشان تفاوتی نداشته باشدولی اگر خواستند کاری انحام دهند قانونی تصویب کنند تا هیچ عشایر و دامداراری حق ورود به مناطق ۴گانه را نداشته باشد

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 11

  45. امیر می‌گوید:

    دوستان طرفدار محیط زیست فراموش نکنید که انسان در حال انجام کارکرد اصلی خودش که همون نابودی کامل کره زمینه می باشد.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 12

  46. شاهین بحری می‌گوید:

    لعنت خدا بر کسانی که اینچنین جنایتی کردند خدا به لعن و نفرین دچارتون کنه انشاالله….. فکر میکند فرق اینه با دوائش چیست؟؟؟!!!!!! هیچی فقط اونا به عربی حرف میزنن اینا فارسی.
    قتل ۵ پلنگ یکجا اونهم زمانی که حیوان زبون بسته درحال زایمان بوده و درد میکشیده….. خدا ازتون نگذره
    منتظر عقوبت و کیفر سخت کار کثیفتون باشید.
    از دیدبان ممنونم که خبر بیطرفانه و خوبی منتشر کرد.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

    • پنجه طـرلان می‌گوید:

      خیلی دلم میخواد ببینم اینایی که میان منفی میدن به نظرات تو فکرشون دقیقا چی میگذره….!!!! نکنه با قاتل پلنگها فامیلن یا چون به پسرخالشون نفرین شده بهشون بر خورده….. خوبه اگه دلیلتونم بگید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  47. داهول می‌گوید:

    سازمان ح م ز کجایی ؟؟؟؟؟؟؟به نظربنده وقتی سازمان نتواند مقابل ایرادها و غارتگری و زمین خواری و کشتارهای اینچنینی وصدها کوتاهی دیگر در برابر وظایف خود دارد خود مسبب اصلی نابودی میباشد .والسلام.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  48. علی می‌گوید:

    دیگه دارن شورشو در میارن.
    مدیریت کنونی سازمان حفاظت محیط زیست واقعا اهمیتی به حیات وحش نمیده
    بابا بخدا محیط زیست فقط دریاچه ارومیه و زاینده رود و آلودگی هوا نیست
    جواب این نسل کشی حیات وحش رو کی باید بده؟
    فقط حرف… دیگه خسته شدیم…
    بس کنید تورو خدا…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 9

  49. چشفر می‌گوید:

    خدایا یعنی اینقدر قساوت !

    لعنت خدا به حیوان در حال زایش حمله کردن !

    خدا چی میشه گفت به اینا یا حسین مظلوم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 9

  50. kooshan می‌گوید:

    آنچه در بدو امر در مورد این رویداد و دیگر رویدادهای عرصه حیات وحش بچشم می خورد نحوه اطلاع رسانی و نیز شفافیت موجود در آن بوده که به ابهامات دامن زده و زمینه بی اعتمادی به اخبار منتشرشده توسط مراجع ذیربط را فراهم می کند و این خود بهرحال بستگی مستقیم به سطح پیشرفت و توسعه در کشور و جایگاه و اهمیت مقوله حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در اذهان رسمی و عمومی دارد اما حتی اگر مرگ پلنگ به همان دلیل اعلام شده قبلی توسط مسئولین اداره حفاظت محیط زیست و اداره کل دامپزشکی استان کهکیلویه و بویراحمد باشد آتش زدن جسم بیجان حیوان و بریدن دم آن بتنهایی نشان دهنده رسوب ذهنیت و رفتار غیرمتمدنانه و ناصواب در نزد برخی ساکنان محلی است، همچنین یکی از جنبه های غیرمدنی و ناصحیح فرهنگ قومی و قبیله ای و طایفه ای که باید اصلاح شود سعی در پوشیده نگهداشتن خطاها و اشتباهات بقول معروف «هم ولایتی ها» ست که شیوع و رسوخ آن منحصر به اقشار عادی مردم نبوده و حتی می تواند رؤسا و کارمندان دستگاهها و نهادهایی که با مدرن ترین فن آوریهای روز هم در ارتباط هستند را شامل شود و این یکی از نمودهای بارز فقدان سطح مناسب پیشرفت و توسعه و عدم شکل گیری فرهنگ متناسب با آن بویژه در اینگونه مناطق است البته پایبندی به علقه های محلی مادام که به محملی جهت نادیده گرفتن اعمال خلاف قانون و پا گذاشتن بر حق و حقیقت مبدل نشود بدون ایراد است.
    در ارتباط با وظایف و مسئولیتهای «س. ح. م. ز.» در قبال این رخدادها طبعأ انتظار این است که طبق رویه معمول و ضمن بررسی دقیق موضوع، اجرای قوانین و مقررات مدنظر قرار گیرد و برخورد قانونی با متخلفان احتمالی اعم از مرتکبین و مسئولین سهل انگار یا اهمال کننده ادارات محیط زیست صورت پذیرد و در مورد دیگر ادارات ذیربط گزارش تخلفات به مراجع بالاتر ارسال شود تا از این طریق مورد رسیدگی قرار گیرد.
    در ارتباط با امر مقوله «حفاظت از حیات وحش» در کشور نیز باید توجه داشت که این موضوعی همگانی و ملی است و در صورتی که در افکار رسمی و عمومی و بویژه در میان دستگاهها و نهادهای دولتی و خارج از دولت تفاهم و توافق مناسب پیرامون این موضوع وجود داشته باشد امکان اقدامات نسبتأ رضایتبخش مقدور است اما متأسفانه اخیرأ منازعات سیاسی پررنگ تر از چندی قبل شده و اگر این تفاوت دیدگاهها در جهت اداره بهتر امور کشور نبوده و در راستای کسب منافع و امتیازات مادی شخصی و گروهی صورت گیرد آسیبهای فراوان به محیط زیست و حیات وحش وارد کرده و اقدامات حفاظتی انجام گرفته را بی اثر کرده و به جسارت متخلفین منجر خواهد شد بخصوص باید توجه داشت که برخی اقشار متعلق به آن دسته از جوامع محلی که در مجاورت زیستگاهها سکونت داشته و یا بنابر شیوه زندگی فعلی خود با حیات وحش برخورد نزدیک دارند بعلت نقائص و کاستیهای نحوه اداره کشور در گذشته و رواج ذهنیتهای منسوخ نسبت به طبیعت در تصورات آنها و فقدان فرهنگ برخورد منطقی و مدنی با وحوش در بین آنها بطور کلی تمایل چندانی به رعایت مقررات زیست محیطی ندارند و بالا گرفتن مناقشات و مجادلات سیاسی منفعت طلبانه میدان را برای آنان گسترده تر خواهد کرد و بدین ترتیب بر دامنه تخریبها و کشتارها در عرصه محیط زیست و حیات وحش افزوده می شود و در این میان مسئو لیت و سهم آنان که بیشتر بر پیشبرد منافع شخصی و گروهی خود اصرار کنند به همان میزان زیادتر خواهد بود.
    و در پایان آنچه در ارتباط با نگرانیهای صاحب نظران دلسوز و علاقمندان حفظ طبیعت کشور شایسته یادآوری است تأکید بر مسیر اصولی پیشرفت و توسعه کشور همراه با رعایت ملاحظات زیست محیطی و اجتناب از رجحان منافع گروهی بر منافع ملی و مطالبه آن از همه جناحها و گروههای سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار در صحنه بوده که خواسته ای منطقی و مبتنی بر منافع و مصالح ملی و عمومی کشور نیز هست .

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  51. بهزاد می‌گوید:

    واقعا باعث تاسفه . یک فاجعه واقعی . به محیط زیست ایران تسلیت میگم .

    داغ Thumb up 9 Thumb down 9

  52. رشید می‌گوید:

    دیده بان عزیز باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما.جای تاسف فراوان جهت دیدن این واقعیت دلخراش .به این باور رسیده ام که اگر شما واین سایت نبودید هزاران هزار تخلف محیط زیستی از تمامی دوستداران حیات وحش ومحیط زیست پنهان می ماند .حتی این کشتار بیرحمانه پلنگ ماده که حتی کسانی که شکم این پلنگ را شکافتند حاضر به بازگویی حقیقت نبودند و دست افراد دیگری برای بیان دروغ در کاربود //برای شما آرزوی موفقیت دارم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      بدون شک و بویژه در عصر حاضر رسانه ها و پایگاههای خبری نقش مهمی در انعکاس وقایع و روشنگری و روشن نمودن اذهان عمومی دارند که البته عمل به این نقش و مسئولیت حرفه ای و اجتماعی خود بستگی به عملکرد مسئولانه و حرفه ای آنها داشته و ضمنأ مستلزم موضع بیطرفانه و دوری گزینی از اقدامات سلیقه ای است اما درکنار این بهتر است علاقه مندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ضمن استقبال و حمایت از اطلاع رسانیهای ارزشمند و روشنگرانه این رسانه ها از هرگونه اغراق و مبالغه پرهیز کنند.

      داغ Thumb up 6 Thumb down 14

  53. مرتضی باقری می‌گوید:

    انشاله به سزای این اعمال زشتان برسید. بی وجدانهای آشغال

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  54. جواد می‌گوید:

    اون احمقی که این حیون نابود کرده الان فکر میکنه یک موجود خطرناک نابود کرده و به جامعه خدمت کرده

    باید توجیهش کرد باید فرهنگ سازی بشه

    ای جماعت عهد قجر خیلی وقته گذشته کجای تاریخ جا موندید ؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  55. ساسان می‌گوید:

    واقعا بعضی ها وحش و بی تمدن هستن…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  56. علی می‌گوید:

    با سلام
    من تجربه زیادی در طبیعت دارم
    در این مورد به احتمال زیاد این پلنگ به علت بارداری سنگین توان فرار از دید مهاجمان
    بیرحم را نداشته و به راحتی توسط روستاییان کشته شده است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  57. کاوه می‌گوید:

    حتی اگه این دروغ رو هم باور کنیم که پلنگ به دلایل طبیعی مرده، این نکته هیچ مسئولیتی رو از سازمان ساقط نمیکنه که دنبال افرادی نرن که بدن حیوان رو مثله کردند و به آتش کشیدند. نفس این اعمال کثیف برای حیات وحش خطرناکه. کسی که با حیوان جان داده در حال زایمان این کار رو بکنه چه ها که با حیوانات دیگر نمیکنه

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  58. احسان می‌گوید:

    یه وحشی که تا حالا هیچ اموزشی ندیده قطعا بهتر از این هم نمیتونه واکنش نشون بده
    نشستیم یه جا بدون کار فرهنگی توقع داریم بهتر از این باشه؟
    این کار واقعا وحشیانه و دور از انسانیته
    بی جان کردن یه جاندار چه لذتی داره؟ واقعا برای خودمون متاسفم
    ممنون از زحمات شما
    شمایی که با حقوق کم انقد زحمت میکشید
    امیدوارم دیگه از این چیزا نبینیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>