افراد صاحب نفوذ در سازمان جنگل ها در تخریب و تصرف اراضی جنگلی سهیم هستند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نایب رئیس فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه پایدار مجلس ضمن انتقاد از افزایش تخریب جنگل ها، گفت: افراد صاحب نفوذ در سازمان جنگل‌ها در ایجاد شرایط تصرف اراضی جنگلی و جنگل خواری سهم بسزایی دارند.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ ملت گفت: تخریب جنگل‌ها به دلایل مختلف از جمله آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی در سال‌های گذشته رقم خورده، اما رسیدگی به این مشکلات با کندی پیش می‌رود.

افزایش سیلاب ها با وجود کاهش بارندگی ها نشان دهنده روند فزاینده تخریب جنگل هاست

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگل‌خواری و تصرف‌های غیرمجاز نیز از دیگر عوامل تخریب جنگل‌ها‌ست، تصریح کرد: طرح سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص احیای جنگل نیز صرفا موجب واگذاری بخشی از جنگل به تعاونی‌ها شد که این رویه موجبات تخریب را فراهم کرد.

وی ادامه داد: بروز سیلاب‌های آسیب‌زای اخیر نیز حاکی از تخریب درختان و جنگل‌هایی است که در سال‌های گذشته مانع جاری شدن سیلاب‌ها و بروز آسیب بسیار می شد؛ این در حالی است که میزان بارش‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باید با فرهنگ سازی، از وجود مردم به عنوان حافظان منابع طبیعی بهره برده و به ماموران اندک خود اکتفا نکند.

بودجه کافی برای حفظ جنگلها در نظر گرفته شده و سازمان جنگل ها مشکل منابع مالی ندارد

این نماینده مردم در مجلس نهم از وجود صاحبان نفوذ در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد و گفت: میزان تخریب‌ سالیانه جنگل‌های کشور بسیار بالاست در حالیکه برای این سازمان در بودجه سالانه کشور نیز مبلغ کافی و وافی در نظر گرفته شده. در حقیقت باید باور کرد که برای محافظت از جنگل نیاز به منابع مالی نیست.

وی ضمن تاکید بر فرهنگ‌سازی جهت حفاظت از جنگل‌ها، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور باید جنگل‌ها را از دست افراد صاحب نفوذ در امان نگاه‌دارد در غیر این صورت تخریب ‌ها ادامه خواهد داشت.

افراد صاجب نفوذ در سارمان جنگلها باعث تاخیر در اطفا حریق و افزایش تخریب و تصرف در جنگلها می شوند

نایب رئیس فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه پایدار در مجلس تصریح کرد: تاخیر در رسیدگی به جنگل‌های آتش گرفته به دلیل وجود همین افراد صاحب نفوذ در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

این افراد در تخریب و تصرف جنگل و حتی واگذاری‌های غیرقانونی اراضی جنگلی سهیم هستند، البته سازمان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در یک سال اخیر در حفاظت از جنگل کوشاتر شده است.

+9
0
  

7 دیدگاه

  1. رضا1394 می‌گوید:

    با سلام
    به علت از بین رفتن جنگلها و پوشش گیاهی الان با هر بارش اندکی که رخ می دهد رودخانه ها تا لب پر از آب می شوند و به پلها و راهها و خانه ها و دیگر محدثات خسارت می زنند. از سوی دیگر سفره های آب زیر زمینی که به علت برداشت بی رویه خالی شده و در شرایط مناسب حالا حالا ها طول می کشد تا پر شوند به علت عدم نفوذ آب بی بهره می مانند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. جواد می‌گوید:

    این خیانت کاران باید مثل زباله به سطل آشغال منتقل شوند تا سازمان مربوطه پاکسازی شود.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  3. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    قطعا همینطوره
    امیدوارم اینها که بیشترین خسارت هم از جانب همین افراد به محیط زیست و طبیعت کشور وارد میشه دستشون از اموال مردم کوتاه بشه و در جایگاه مناسب شان خودشون قرار بگیرند

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. حسن می‌گوید:

    قسمت اعظم فساد از داخل خود مجموعه ها هدایت وهمکاری میشه.وقتی متولی خودش در فساد دست داره دیگه چه جای تعجب

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. جمشید از خوی می‌گوید:

    نایب رئیس محترم فراکسیون محیط زیست خانه ملت ،شما بهتر از اغلب همکاران خود در مجلس ،از داستان جفای رفته بر جنگلها ،علی الخصوص در پهنه شمال کشور خبر دارید ولی طرح این سخنان در این هنگامه چه سودی داشته یا نکته مغفولی را آشکار یا رمز ناگشوده ای را میگشاید.؟!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. kooshan می‌گوید:

    البته توجه نایب رئیس فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه پایدار مجلس جناب آقای مهرداد بائوج لاهوتی به ملاحظات زیست محیطی بسبب جایگاه قانونی ایشان طبیعی بوده و از طرفی نشانه علائق شخصی این نماینده محترم بوده و قابل تحسین است و چنانچه این رویه مثبت با توجه به واقعیات و دیدگاههای صاحب نظران و علاقمندان دلسوز و مطلع پیگیری شود نتایج مؤثرتری بدنبال خواهد داشت.
    ایشان بدرستی بمواردی مثل «… تخریب جنگل‌ها به دلایل مختلف از جمله آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی در سال‌های گذشته …..» ، «… افزایش سیلابها با وجود کاهش بارندگی ها…» ، «… فرهنگ سازی….» و ضرورت مشارکت مردم در حفظ پوششهای جنگلی اشاره کرده اند و در ادامه با اظهار اینکه «…. مأموران اندک….» بوده در صورتی که «… برای این سازمان در بودجه سالانه کشور نیز مبلغ کافی و وافی در نظر گرفته شده…..» نکته مهمی را یادآور شده اند.
    و از آنجا که ایشان «….. از وجود صاحبان نفوذ در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور….» خبر داده اند بنابراین و در مجموع می توان گفت از نظر این نماینده محترم مجلس نهم مشکلات فعلی بر سر راه حفاظت از جنگلها عمدتأ «…. به دلیل وجود همین افراد صاحب نفوذ در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.» همان اشخاصی که «…. در تخریب و تصرف جنگل و حتی واگذاری‌های غیرقانونی اراضی جنگلی سهیم………» بوده و علت و عامل «…. تاخیر در رسیدگی به جنگل‌های آتش گرفته….» نیز هستند.
    پس مشکلات مشخص و علت آنها هم معلوم است و حالا انتظار از جناب آقای مهرداد بائوج لاهوتی این است که اگر بدلایل قانونی از اعلام مشخص اسامی این «…. افراد صاحب نفوذ…..» معذور هستند، حداقل پیگیری کنند تا مجلس محترم که اختیارات وسیعی در انتخاب کابینه و تحقیق و تفحص از وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی و تخصیص و تصویب بودجه سالیانه کشور و سؤال مکرر از وزرا و حتی استیضاح و برکناری آنها را دارند این مشکلات را که بزرگ تر و پیچیده تر هم نیستند مورد عنایت و توجه قرار داده و اقدامات قانونی مرتبط در چهارچوب اختیارات و مسئولیتهای خود جهت قطع نفوذ ناصواب این عده را انجام داده و نتیجه این اقدامات ارزشمند را بنحو مقتضی اطلاع رسانی کنند تا بتوان از دو قوه دیگر و نیز سایر نهادها و ارگانهای مسئول و ذیربط دیگر خواستار شد تا هریک بسهم و در حد مسئولیت و توان خود در تکمیل و به نتیجه رسانیدن این اقدام ارزشمند تلاش کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>