اقدام ارزشمند اما غیر حرفه ای محیط زیست گیلان در رهاسازی یک خرس قهوه ای

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز شنبه ۹۵/۲/۱۲ به دنبال دریافت گزارشی مردمی مبنی بر مشاهده یک خرس قهوه ای زمینگیر و ضعیف در پایین دست مناطق جنگلی سیاهکل، اکیپی از محیط بانان این شهرستان و کارشناسان محیط زیست گیلان عازم محل مذکور شدند.

نیروهای محیط زیست پس از مدتی جست و جو خرس را درون دره ای مشاهده و بوسیله پرتاب دارت حاوی مواد بیهوشی، بیهوش نمودند. (لینک خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان)

این خرس ماده پس از انتقال به مکان مناسب، توسط دکتر دامپزشک مورد معاینه قرار گرفت که در جریان آن علائمی دال بر جراحت، برخورد گلوله و یا آسیب دیدگی مشاهده نگردید اما حیوان ضعیف و لاغر شده بود. بنابراین مقداری داروهای تقویتی با تشخیص دامپزشک به خرس تزریق گردید.

سپس نیروهای محیط زیست بوسیله یک برانکارد خرس بیهوش را به ارتفاعات جنگلی منتقل نموده و منتظر شدند تا خرس مجددا به هوش بیاید.

خرس مذکور پس از مدتی به هوش آمده و محیط بانان و کارشناسان نیز پس از اطمینان از وضعیت مناسب خرس منطقه را ترک نمودند.

ضمن تشکر از تلاش ها و زحمات اکیپ محیط زیست استان گیلان اما  رهاسازی خرسی با شرایط مذکور اقدامی حرفه ای و اصولی نبوده است. یقینا گزینه مناسب تر این بود که خرس مذکور پس از بیهوش سازی به مرکز درمانی مجهزی منتقل می گردید تا علت ضعف، بی حالی و لاغری مفرط خرس در آزمایشات و بررسی های دقیق تر از جمله تهیه عکس رادیوگراف و غیر مشخص گردد.

ضعف، بی حالی، لاغری، حضور در مناطق پایین دست و نزدیک شدن به سکونتگاه های انسانی می تواند نشانه های روشنی مبنی بر آسیب جسمانی جانوری همانند خرس باشد.

بسیاری از ضایعات وارده به جانوران وحشی با معاینات سطحی مشخص نمی شود. کمااینکه احتمال مسمومیت، برخورد گلوله اسلحه شکاری ساچمه زنی (ساچمه ریز) و بیماری های مختلف در مورد این خرس وجود داشته است که صرفا از طریق آزمایشات و روش های تشخیصی کلینیکی مشخص می گردد.

مثال روشن در این خصوص ماده خرس قهوه ای اسلام آباد غرب است که اردیبهش ۱۳۹۳ در حالت ضعف و بی حالی توسط محیط بانان زنده گیری شد و دامپزشکان کرمانشاه نیز با معاینات سطحی نتوانستند علت ضعف مفرط جانور را تشخیص دهند. پس از انتقال این خرس به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تهیه عکس رادیوگراف و سی تی اسکن مشخص گردید که خرس مذکور هدف گلوله اسلحه شکاری قرار گرفته و تعداد بی شماری ساچمه ریز وارد بدن حیوان شده است. (لینک مرتبط)

+283
-309
  

31 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    حتما دیده اند باید برای معالجه هزینه کنند گفتند رهایش میکنیم خودش خود جوش خوب میشود!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 35

    • کارشناس می‌گوید:

      دقیقا همینطوره که شما می فرمایید و در واقع این خرس را در کمال بی مسئولیتی با دست خودشان از بین بردند

      در واقع فردی که تصمیم گیرنده تیم نجات خرس بوده است در مقابل جان این خرس مسئولیت پذیری لازم را نداشته و ترجیح داده خرس آسیب دیده را با علم به اینکه خرس زنده نخواهد ماند، داخل جنگل رها کند !

      خرسی که یک روز کامل زمین گیر بوده و توان حرکت نداشته مسلما آسیب جدی دیده است.

      همانطور که از تصاویر هم مشخص است خرس مذکور کالا زمین گیر بوده و احتمالا فلج شده است.

      تصمیم گیرنده در تیم نجات خرس به دلیل ترس نسبت به عواقب احتمالی ناشی از انتقال خرس به مراکز درمانی ترجیح داد خرس بیچاره را چند صد متر آن طرف تر به حال خود رها کند تا خرس هرچه زودتر از بین برود.

      افراد تصمیم گیرنده در ادارت محیط زیست می بایست افراد شجاعی اشند و در تصمیم گیری های خود منافع طبیعت و جانوران وحشی را در نظر بگیرند نه اینکه به دلیل سخت بودن یک عملیات و احتمال خطرات بدی گونه جانوری ارزشمندی همچون خرس قهوه ای را با دستان خودشان به سمت مرگ بکشانند.

      به طور حتم رها کردن خرس در جنگل بسیار راحت تر از انتقال آن به مراکز درمانی است و در مقابل جان خرس به کسی هم پاسخگو نخواهند بود ! حال آنکه یک بچه دو ساله هم می تواند تشخیص دهد که این خرس زنده نخواهد ماند.

      واقعا متاسفم

      پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 31

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    اونچه که مشخص هست خرس از مشگلی به شدت رنج میبرده که تا این حد لاغر و ضعیف شده و رهاسازی خرسی که تا این حد ضعیف و بیمار هست اصلا کار درستی نیست!

    میشد خرس رو حتی چند روز بعد از اطمینان از سلامتی و تغذیه مناسب رهاسازی کرد؛ ممکنه این خرس به خاطر ضعف شدید مورد تهاجم قرار گرفته یا کشته بشه به خصوص اگر علت ضعف خرس در اثر عوامل انسانی باشه رهاسازی خرس اصلا کار درستی نیست

    مشخص نشده این خرس ماده دارای توله بوده یا نه؟

    مشخص هست که خرس به راحتی بیهوش شده و این خود بیانگر ضعف بسیار زیاد خرس هست که قطعا رهاسازی چنین خرس ضعیفی یه اشتباه بزرگ هست

    البته هیچ تصویری از به هوش آمدن خرس که اطمینان از سلامت خرس رو بده متشر نشده چون تصاویر یک تا چهار و تصویر آخر دقیقا در یک نقطه و تنها از چند زاویه مختلف گرفته شده!

    امیدوارم این خاله خرسه سلامتی کامل خودشو به دست بیاره

    داغ Thumb up 22 Thumb down 20

  3. DORNA می‌گوید:

    با وضعیتی که همه از آن باخبریم به شخصه خوشحالم که در زیستگاه طبیعی اش رها شد

    سپاسگزارم از محیطبانان خداوند پشت و پناهشان… کار درستی کردند

    سرنوشت حیوانات قبلی که به پردیسان رسیده اند بسیار دردناک تر از آنهایی ست که به مرگ طبیعی می میرند…

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 14

  4. اهورا می‌گوید:

    درود به محیط بانان بزرگوار گیلان
    زنده باشید

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 3

  5. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    بهترین کار را کردند. تو مراکز درمانی مجهز شما هم فوقش با رنج و افسردگی میمرد. حالا اگر در طبیعت هم بمیره بهتره که در خانه و خلوت خودش جان بده.اما امیدوارم تسلیم نشه و به زندگی خودش ادامه بده

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 9

  6. amin می‌گوید:

    همون بهتر که آزادش کردن

    چه فرقی داره که توطبیعت بمیره یا در پردیسان

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 12

  7. شاهین می‌گوید:

    به هر حال امیدواریم این خرس بیچاره موردی نداشته باشه و هر جا هست به سلامت باشد

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

  8. مهسا می‌گوید:

    مثلا چه داروی تقویتی زدند ؟؟!
    ی ب کمپلکس زدن و خرس بیچاره را رها کردند؟!
    اینها مساله پیچیده ای نیست که یک دامپزشک ندارند و به نظر من ضمن تشکر از اقدام خیرخواهانه باید از عملکرد ضعیفشان انتقاد شود تا از تکرار آن جلوگیری شود
    امیدوارم حال خانوم خرسه خوب شده باشد

    داغ Thumb up 17 Thumb down 24

  9. خورشید می‌گوید:

    طی چند سال اخیر اخبار خوب متعددی از توجه و فرهنگ طبیعت دوستی و حفاظت از حیات وحش مردم گیلان و زحمت کشان محیط زیست این استان به گوشمون رسیده که جای تشکر، خوشحالی و امیدواری بسیاری داره!

    اما ای کاش این عزیزان مطالعه، دقت بیشتر و توجه به ظرائف حفاظت علمی و روش های تخصصی نسبت به جانوران اون مناطق رو هم چاشنی تلاش ها و دلسوزی هاشون بکنن تا خدای نکرده این زحمات به هدر نره!

    جاوید باد نام ایران زمین و طبیعت و حیات وحش بی نظیرش

    داغ Thumb up 9 Thumb down 15

  10. کیان می‌گوید:

    این بیچاره که از یه سگم لاغر تره!
    حتما دیدن براشون خرج داره اگه بخوان نگهش دارن و درمانش کنن دیگه با یکی دو آمپول سر و ته قضیه رو هم آوردن و ولش کردن اومدن…

    داغ Thumb up 18 Thumb down 24

  11. پرنده مهاجر می‌گوید:

    خرس ضعیف را در ارتفاعات رها کردن !؟

    خوب یه چند روز نگهش میداشتین تقویت تغذیه میدیدن اوضاعش چی میشه بعد تصمیم میگرفتین

    داغ Thumb up 16 Thumb down 18

  12. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    احتمالا فکر کردن آلوچه خورده فشارش افتاده یه لحظه !

    داغ Thumb up 19 Thumb down 19

  13. کاسپین می‌گوید:

    خداوند خودش حیوانات ایران زمین را از شر موجود دوپایی که نام انسان را یدک میکشد حفظ کند

    داغ Thumb up 13 Thumb down 13

  14. عسل بانو می‌گوید:

    چرا دیده بان پاسخ نظرات وسوالات افراد را نمیدید؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

    • kooshan می‌گوید:

      بطور کلی روحیه پاسخگویی و انتقاد پذیری و نیز داشتن نگاه بیطرفانه و منصفانه امری است که معمولأ همه ما ایرانیان همیشه خواستار آن هستیم البته بشرط آنکه شامل حال خودمان نباشد!

      داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  15. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    از زحمات این محیطبانان عزیز با طعنه و کنایه قدردانی نکنید!! تصاویر را به دقت نگاه کنید خودش گویاست. این عزیزان هم کارشون را بلد بودند و هم به بهترین نحو ممکن تلاش کردند به خرس کمک کنند من از همشون تشکر میکنم.بقیه اش دیگر به عهده خود خرس و طبیعت پیرامون اوست. خرس باید بتونه رو پای خودش بایسته.یک ضرب المثل آمریکایی میگه.you are on your own

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 15

    • رضا می‌گوید:

      عجب حرف بی محتوایی زدید ! خرس باید روی پای خودش وایسه ؟!

      تا حالا جمله ای ابتدایی تر از این نشنیده بودم

      داغ Thumb up 27 Thumb down 32

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        به احتمال زیاد شما یک روباه هم از نزدیک ندیدی و ارتباط با طبیعت را ادراک نکردی.جوابی که دادی از روی بغض است .اون کارشناس محترم هم اون بالا نظر داده کارشناس پشت میزی است زیرا بچه دو ساله را گواه گرفته!!!!!!.وبا شهادت بچه دوساله میخواهد این افراد را محاکمه شون هم بکنه. آنها که از نزدیک حیوان را دیدند میگن اثری از گلوله و آسیب دیدگی نداشته اونوقت شما از پشت مانیتورت فهمیدی که فلج شده؟فقط این را بدون هر حیوانی که از چرخه طبیعت حذف بشه و به اسارت گرفته بشه برای همیشه نابود شده. بنابراین باید به او فرصت دوباره داده شود فوقش یک تاکسیدرمی ضرر میکنین .شما هم اگر مقامی مسولیتی داری از محیطبانی منطقه آدرس خرس را بگیر بفرمایید سرکشی و بررسی بفرمایید که محل را ترک کرده یا خیر.اگر هم کاری از دستتان برنمیاد عنوان کارشناسی خود را به رخ چند محیطبان زحمتکش نکشید

        پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 10

  16. جواد می‌گوید:

    بیچاره ها گفتن ولش کنیم برامون حاشیه درست نشه شاید تلف شد

    داغ Thumb up 12 Thumb down 19

  17. رضا می‌گوید:

    نیروهای محیط زیست گیلان در سال ۱۳۹۳ به دلیل ناتوانی در بیهوش سازی یک خرس قهوه ای گرفتار در تله سیمی کشاورزان، خرس را با شلیک گلوله کلاشینکف از پای درآوردند.

    بطور حتم این بار به دلیل ترس از تکرار حادثه سال ۹۳ ترجیح دادند خرس را در جنگل رها کنند تا خرس از بین برود

    داغ Thumb up 10 Thumb down 19

  18. شاهین بحری می‌گوید:

    کار خوبی نکردند دوستان گیلانی

    روش بهتری هم در دسترس بود که به فکر همگان میرسد…. کما اینکه الان همه دارن میگن راهش چی بوده.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 17

  19. حامد می‌گوید:

    محیط زیست گیلان بسیار نابسامان تر از قبل شده
    بی اهمیت بودن به تالاب عینک و اعلام رسمی در رسانه ها شکار بی رویه و مشاهده افراد دست به اسلحه در جنگل ها، آبکش کردن رودخانه با انواع و اقسام تورها به طور علنی وگسترده، رها سازی فاضلاب انسانی صنعتی و بیمارستانی در رودخانه ها و دریا ، دفن زباله در دل جنگهای هیرکانی سراوان و تغذیه خرس ها از این زباله، ورود شیرابه زباله ها به رودخانه و سپس دریا، تخلیه پسماند بوکرهای بتن آماده در طبیت روستایی و حتی شهری در روز روشن حتی در حاشیه رودخانه های مرکز استان، گوشه ای از فجایع زیست محیطی این استان استراتژیک به لحاظ زیست بوم هست

    داغ Thumb up 12 Thumb down 18

  20. سعید می‌گوید:

    سلام به دوستان گرامی
    لطفا در مورد مطلبی که تخصص ندارین نظر ندین !!!
    به اسامی اکیپ اعزامی به این ماموریت نگاه کنین : رییس اداره حیات وحش محیط زیست گیلان ، دکتر دامپزشک ، محیط بانان بومی .
    شماهایی که نظر میدین ازینا بهترین ؟
    بنده به عنوان یک شهروند گیلانی از محیط زیست گیلان که در شرایط سخت ، روز بارانی جان خود را به خطر انداخته و برای حفاظت از حیات وحش اینگونه وارد عمل میشوند صمیمانه تشکر میکنم . چون خودم در آن محل نبودم پس نظری نمیدم .
    شماهایی که جبهه گرفتین تخصصی در این زمینه دارین ؟ اونجا بودین که میگین به راحتی بیهوش شده ؟ اونجا بودین که میگین ب کمپلکس زدن ولش کردن ؟
    لطفا به همدیگه احترام بذاریم . مقایسه این خرس با خرس اسلام آباد غرب کاملا بی ربط است چون عکس خرس پس از بیهوشی همه چیزو نشون میده . من که دکتر نیستم میبینم حالش خوبه ، شاید شما دکترین !!!
    به عنوان یک شهروندی که به همه احترام میذارم خواهش میکنم اول مطالعه کنین بعد مطلب بذارین . از این که حیوانات رو دوس دارین و احساس مسئولیت می کنین خیلی خوشحالم .
    آرزوی موفقیت برای همه دوستان .

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 9

    • احسان می‌گوید:

      جناب شهروند گیلانی

      شما احیانا از پرسنل و یا مدیران محیط زیست گیلان نیستین ؟؟؟؟؟؟؟؟

      احیانا قصد ندارین روی اشتباه و مسئولیت ناپذیری خودتون و همکارانتون سرپوش بذارین ؟؟؟؟؟؟

      کجای متن خبر نوشته رییس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان ؟؟؟؟؟؟

      حداقل میخواهید از عملکرد ضعیف خودتون با نقاب یک شهروندان عادی دفاع کنید و اشتباه صورت گرفته رو ماله بکشید حداقل دقت کنید سوتی ندین و به شکل تابلویی این کار رو نکنید !!!

      داغ Thumb up 20 Thumb down 26

      • شیما می‌گوید:

        جناب احسان
        شما احتمالا از مسولین ان جى او ها نیستید؟؟؟؟؟؟؟
        احتمالا هم سعى ندارید وجدان کارى و مسولیت پذیرى محیط بانان زحمت کش را زیر سوال ببرید؟؟؟؟؟
        پدر من یک محیط بان است. کسى است که زمانى خبر شکار بىرویه شد ,همه از بى مسولیتى او گفتند و کسى زخم هاى او بر اثر درگیرى با مردم عادى بخاطر حفظ محیط زیست را نزدند. پدرم تسلیم نشد. با جان و دل کار کرد و مىکند چون گیلان و ایران را دوست دارد. در اکیپ نجات خرس پدرم بود.
        آیا پدرم و همکارانش که دو شبانه روز درپى و تیمار حیوان بودند گناهکارند.یا مسولینى که شبانه روز پىگیر حیوان بودند ,مقصرند.
        خرس قهوه اى نام برده دچار ضعف شده بود و در همان طبیعت از وى مراقبت شد.جدا از هزینه ,با وجدان و قسمى که در این راه دادند و تشخیص پزشک مجرب که زمینه کارى خوبى دارند در حیات وحش رها شد .اگر اندکى مطالعه کنید متوجه مىشوید که درمان حیوانات وحشى در محیط طبیعى بهتر از کلینیک است مگر در شرایط بحرانى که تشخیص داده نشد. لطفا عینک بدبینى را بردارید. لطفا به حس مسولیت پدرم و همکارانش احترام قائل شوید.
        پدرم شاید خیلى وقتها کنارمان نیستى اما بدان به تو و همکارانت افتخار مىکنیم.

        زنده باد گیلان. زنده باد ایران.

        پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

        • DORNA می‌گوید:

          زنده باد، از این نظرها دلگیر نشوید شناخت واقعی از طبیعت ندارند کار تیم کمک به این خرس در حد حرفه ای ترین تیم های امداد رسانی در مناطق حیات وحش افریقاست تیمهای حرفه ای که با لیدرهای با تجربه اروپایی در صحراهای افریقا به کمک شیرها و فیل ها می روند مواردی از این دست یا نجات خرس کبیرکوه درست ترین روش امداد و نجات حیوانات در طبیعت است…

          پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  21. ارش می‌گوید:

    مند به این محیط بانان افتخار میکنم هر چند ی کم غیر حرفه ای برخورد کرده اند ولی نشانه ی خوبی است، ایشالا که همیشه تنشون سالم باشه و بیشتر بهشون بها بدن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  22. امیر می‌گوید:

    درود بر دوستداران حیات وحش
    خسته نباشید به تمامی عزیزانی که در جهت حفظ و حراست از حیات وحش گام برمیدارند.
    خدا قوت.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  23. دردکشیده می‌گوید:

    دوستان سلام هرچند کارشون دارای اشکلاتی هست اما فکر کنید چقدر امکانات بهشون اجازه کار و مانور میداد من با دوستان اون تیم اشنایی مختصر دارم و از دلسوزی شون آگاهم در اون شرایط شاید بهترین گزینه که نه بهینه ترین گزینه برگزیدند کمی دقت کنیم در حرف هامون اگر همین چند نفر هم دلسرد بشن انوقت باید کجا دنبال شون بگردیم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>