یک بره جبیر در سایت سلامی خواف متولد شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی روزهای گذشته یکی از جبیرهای سایت سلامی یک بره به دنیا آورد و باعث خوشحالی محیط بانان و طبیعت دوستان شهرستان خواف شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست خواف دراین باره گفت: بره جبیر تازه متولد شده به لحاظ جنسیت نر بوده و کاملا سالم و سرحال می باشد.

عباس طاهریان اظهار داشت: جبیر نوعی غزال ایرانی است که شباهت بسیار زیادی به آهو دارد. تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز نسل این گونه زیبا را در تمام نقاط کشور بشدت در معرض خطر انقراض قرار داده است.


جبیر در گذشته جزو گونه هایی با پراکندگی مناسب در عرصه های طبیعی شهرستان خواف بوده که متاسفانه بدلیل شکار غیرمجاز ، تغییر کاربری عرصه های طبیعی ، خشکسالی و…. در چند سال گذشته از طبیعت این منطقه حذف شده است

سایت تکثیر و احیاء سلامی با هدف پرورش جبیر در اسارت، رهاسازی و معرفی مجدد این گونه به عرصه های طبیعی شهرستان خواف در سال ۱۳۸۶ با انتقال سه جبیر (دو ماده و یک نر) از سبزوار راه اندازی شد و هم اکنون تعداد جبیرها در این سایت به ۱۳ عدد با ترکیب جنسیتی ۴ نر و ۹ ماده رسیده است.

شرایط جبیرها و شرایط زیستگاه در نظر گرفته برای آنها جهت رهاسازی و معرفی مجدد این گونه به طبیعت کاملا مهیا است که امیدواریم این ۱۳ جبیر هرچه سریعتر در زیستگاه طبیعی رهاسازی شوند.

تیرماه سال گذشته ۹ قوچ و میش وحشی که در سایت سلامی پرورش یافته بودند در منطقه شکار ممنوع سده خواف رهاسازی شدند که این رهاسازی موفقیت آمیز ارزیابی شده است (لینک مرتبط) اما تاکنون جبیری از این سایت در طبیعت رهاسازی نشده است.

+45
0
  

8 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    زنده باد محیط بانان بزرگوار

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  2. حق گو می‌گوید:

    آقایونی که در این راه وقت و هزینه صرف کرده اند دعای بسیاری از دوست داران طبیعت و حیات وحش را برسرشان دارند ولی با پیگیری و راهنمایی از واحدهای تکثیر کشورهای دیگر میتوان این اعداد را در چند سال چند برابر نمود زیرا این رقم ۱۰عدد جیبر برای ۹سال بسیار ناچیز میباشد !!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  3. طبیعت از دست رفته می‌گوید:

    انشالله باهمت مسءولین و طرفداران حیات وحش روزی فرا رسد که به تعداد زیاد این جانور زیبا را در طبیعت داشته باشیم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. طبیعت از دست رفته می‌گوید:

    از زحمات افرادی که در سایت بودند سپاسگزارم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  5. جمشید از خوی می‌گوید:

    مبارک خبری است.
    اگر نامی درخور برای این بره جبیر در نظر گرفته شود گزیده خواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  6. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    یا حق
    موفق باشید

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  7. DORNA می‌گوید:

    معجزه طبیعت… خوش به حال محیطبانان که شاهد این معجزه بوده اند…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. محسن 187 می‌گوید:

    چرا محیط زیست اجازه پرورش گونه های جانوری من جمله جبیر و به افراد یا سایتهای خصوصی نمیدهد چیزی که در خیلی از کشورهای دیگه اتفاق افتاده و نتایج بسیار موثری در حفظ و بقا جانوری اندمیک آن کشور دارد.

    بنده خودم مکانی مجهز برای پرورش گوزن زرد اروپایی آماده کرده ام و تقاضا برای خرید هم دادم ولی نتیجه ای نگرفتم.

    اگر اینجور اتفاق ها در کشور ما هم بیافتد جلوگیری میکنه از کشتاره گوزنهای کشور خودمون حداقل به خاطره فروش گوشت گوزنهای پرورشی. افسوس

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>