قاچاقچیان هوبره در خواف به حبس و ۲۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): حدود یک سال قبل نیروهای یگان محیط زیست شهرستان خواف متوجه فعالیت یک باند حرفه ای قاچاق هوبره شده و پس از شناسایی یک مخفیگاه در این رابطه حکم بازرسی از این مکان را از مقامات قضایی دریافت نمودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: متخلفان که گویا متوجه شده بودند نیروهای محیط زیست به دنبال آنان هستند کمی قبل از حضور محیط بانان مکان را تخلیه نموده و به قصد خروج از شهرستان خواف متواری می شوند.

عباس طاهریان اظهار داشت: محیط بانان هنگام ورود به مخفیگاه متخلفین موفق به کشف هوبره ها و آثار جرم نمی شوند اما مدتی بعد مامورین پلیس مبارزه با مواد مخدر خواف در تماس با یگان محیط زیست این شهرستان از واژگونی یک خودروی پژو ۴۰۵ ، مجروحیت سرنشینان آن و بیرون افتادن تعدادی هوبره از داخل این خودرو خبر می دهند.

نیورهای یگان محیط زیست خواف بلافاصله خود را به محل حادثه رسانده و ۱۴ عدد هوبره زنده و مرده را از اطراف خودرو جمع آوری می کنند.

سرنشینان پژو که شدیدا مجروح شده بودند نیز به بیمارستان منتقل شده و تحت مداوا قرار می گیرند.

پس این حاثه با شکایت اداره محیط زیست خواف پرونده ای در این رابطه در مراجع قضایی تشکیل و متخلفین به جرم زنده گیری و قاچاق هوبره به دادسرا معرفی شدند.

متهمین پس از بهبود و حضور در دادسرا منکر هرگونه تخلفی شده و ادعا نمودند که برای خرید اتومبیل به خواف رفته بوده و در حال بازگشت بوده اند و از هوبره های کشف شده نیز هیچ اطلاعی ندارند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه جزایی خواف دادگاه با عنایت به صورتجلسه مامورین پلیس مبارزه با مواد مخدر و نیروهای یگان محیط زیست، اعترافات بلاوجه متخلفین و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه هر یک از متهمین را به تحمل دو سال حبس و مجموعا به پرداخت ۲۸۰ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از زنده گیری و اتلاف ۱۴ عدد هوبره محکوم نمود.

در زمان رسیدگی به این پرونده نرخ ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز هر یک عدد هوبره معادل بیست میلیون ریال بود که این رقم در  نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست به دویست میلیون ریال بابت هر یک هوبره افزایش یافته است.

با اعتراض وکیل مدافع متهمین به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۲۰ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی دلایل متهمین برای اعتراض به رای صادره و دفاعیات وکیل مدافع آنها را غیرموجه و رای دادگاه بدوی را منطبق بر قانون تشخیص دادند.

اما قضات تجدید نظر متهمان را مشمول تخفیف دانسته و دو سال حبس آنان را به شش ماه کاهش داده و رای صادره را قطعی و لازم الاجرا دانستند.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهمین جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان شده و مبلغ ۲۸۰ میلیون ریال را نیز به حساب دولت واریز خواهند نمود.

+18
0
  

7 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    حیف از این هوبره های ارزشمند که اینطوری تلف شدن

    واقعا جریمه شش ماه حبس برای این …ها خیلی کمه ، کسانی که یکی از ارزشمندترین گونه های کشور رو اینطوری نابود میکنند و پولهای کلانی به جیب میزنن باید به سختی مجازات بشن

    خدا رو شکر که این ها تو یه حادثه رانندگی متوقف شده وگرنه معلوم نبود اصلا دستگیر بشن یا نه

    ممنون از محیط بانان منطقه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  2. خورشید می‌گوید:

    تخفیف برای چی واقعا؟؟

    یعنی نمی دونستن دارن خلاف می کنن؟ نمی دونستن دارن قاچاق می کنن؟؟ از کشورشون دارن می دزدن و اسم کارشون خیانته؟؟؟

    اگر این مجرمین مثلا به یک طلافروشی دستبرد زده بودن باز هم قاضی محترم اونها رو مستحق تخفیف می دونستن؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  3. پرنده مهاجر می‌گوید:

    برای چنین خلافکاران حرفه ای که پرندگان نادری چون هوبره را قاچاق میکنن اصلا تخفیف معنا نداره.
    اشد مجازات را خواستاریم

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  4. رشید می‌گوید:

    متخلفین محیط زیست وحیات وحش باید به اشد مجازات محکوم شوند ازهمه بدتر که با قاچاق و غارتگری از حیات وحش .سرمایه هایمان را به کشورهای دیگر هدیه میدهند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  5. حسین می‌گوید:

    خدالعنتشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  6. کاسپین می‌گوید:

    جریمه ها باید به نرخ روز حساب شود نه به قانون زمان وقوع جرم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  7. kooshan می‌گوید:

    بهرحال عملیات انجام شده بوسیله « نیروهای یگان محیط زیست شهرستان خواف» و «اداره حفاظت محیط زیست خواف» و نیز اقدامات قانونی متعاقب توسط دادگاه و قضات محترم مثبت و مؤثر بوده است ضمن آنکه بنظر میرسد رأی دادگاه اولیه باستناد « ماده ۱۳ قانون شکار و صید» صادر شده ولی دادگاه تجدید نظر در بررسی خود « ماده ۱۰ قانون شکار و صید» را جایگزین کرده که همین موضوع منشأ تخفیف برای متخلفین قرار گرفته است بنابراین جهت فهم بهتر و اظهار نظر دقیق علاقمندان در این مورد بررسی کارشناسی رأی تجدید نظر از جنبه حقوقی و قضایی ضرورت دارد و اگر علاقمندانی خود متخصص بوده یا دسترسی به حقوقدان دارند اطلاع رسانی در این زمینه سودمند خواهد بود.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>