ابراز نگرانی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سونامی مرگ یوزهای ایرانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصادفات را مهم ترین عامل مرگ یوز ایرانی خواند و گفت: بهتر است تلاش موثری در راستای حفظ امنیت زیستگاه‌ یوز ایرانی به عنوان گونه در معرض انقراض انجام گیرد.

فرج الله عارفی در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به مرگ یک یوزپلنگ ماده ایرانی در اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور سبزوار به شاهرود، تصریح کرد: در حالی که بر اساس نظر کارشناسان تصادفات جاده‌ای عامل موثر در کاهش جمعیت یوزهای ایرانی است ولی همچنان اقدامات موثری در این باره انجام نشده و نمی‌شود.

عارفی با ابراز نگرانی از سونامی مرگ یوزهای ایرانی، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست  باید با ارائه راهکارهای موثر از ادامه روند مرگ یوزهای ایرانی جلوگیری کند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت شناسایی و رفع عوامل مرگ و میر یوزهای ایرانی تاکید کرد و افزود: از آنجایی که اکثر زیستگاه‌های این گونه جانوری در حاشیه روستاها قرار دارند بنابراین برای تامین غذا و رفع نیازهای اولیه به سمت روستاها حرکت می‌کنند که در این مسیر ممکن است بر اثر تصادفات جاده ای یا عوامل دیگر جان خود را از دست بدهند؛ در همین راستا بهتر است عوامل مرگ این گونه نادر ایرانی توسط کارشناسان این حوزه با جدیت بررسی و شناسایی شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از مرگ گونه‌های در حال انقراض بر اثر تصافادت جاد‌ه‌ای بهتر است نقاط حادثه‌خیز شناسایی و تمهیدات لازم صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تامین منابع غذایی یوز ایرانی را برای جلوگیری از مرگ آنها در اثر تصادفات جاده‌ای را حائز اهمیت خواند وگفت: با توجه به اینکه تخریب و کاهش زیستگاه‌های جانوری منجر به کاهش منابع غذایی حیات وحش کشور شده و به نوعی تهدیدی در راستای انقراض نسل آنها محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است تلاش موثری در راستای حفظ امنیت زیستگاه‌های یوز ایرانی به عنوان گونه در معرض انقراض انجام گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، ادامه داد: اگر دولت احساس می‌کند در رابطه با حفاظت و صیانت از حیات وحش کشور با خلاء قانونی روبرو است ضرورت دارد در این باره لایحه به مجلس ارائه دهد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید با استفاده از منابع پیش بینی شده در بودجه ۹۵ مشکلات محیط زیست کشور را رفع نماید، تصریح کرد: اگر این دستگاه احساس می کند منابع پیش بینی شده جوابگوی رفع نیازهای محیط زیست کشور را نمی‌دهد بهتر است پیشنهادات خود را در این باره به مجلس ارائه دهد؛  البته به نظر می‌رسد پول مشکلات محیط زیست کشور را حل نمی‌کند بلکه بابد این مشکلات با بکار بردن تدابیر اساسی رفع شود.

+4
0
  

11 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    هنوز نقاط سانحه خیز شناسایی نشدن تا راهکار موثر اعمال شه؟؟؟؟
    متاسفم که فقط حرفای قلمبه میزنیم و در عمل هیچ!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      اینکه پیرامون این موضوع چه مطالعات و بررسهایی و به چه میزان و در چه مناطقی صورت گرفته مشخص نیست گرچه احتمال زیادی دارد که لااقل در مورد زیستگاههای گونه هایی نظیر یوزپلنگ و پلنگ در «س. ح. م. ز.» کارهایی انجام گرفته باشد و در حال حاضر و با توجه به شرایط و امکانات موجود بهتر است علاقمندان اولویت و تمرکز خود را بر جاده های عبور کننده از درون و مجاور چنین زیستگاههایی مثل همین جاده سمنان _ مشهد و جاده میانی پارک ملی گلستان قرار دهند چرا که بدلیل مدنظر نبودن ملاحظات زیست محیطی در رابطه با محیط طبیعی و حفاظت از پوششهای مهم جنگلی و گیاهی و زیستگاههای مهم در زمان احداث راهها و جاده های مواصلاتی تعداد نقاط حادثه ساز در کل کشور که نیاز به تدابیر و اقدامات حفاظتی دارند به احتمال قوی بسیار زیاد است که مطالعه و بررسی و مناسب سازی همه آنها در کوتاه مدت مقدور و ممکن نیست و اینکار باید بتدریج و ضمن مهیا کردن امکانات لازم انجام گیرد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  2. فاتح می‌گوید:

    باید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس خواسته بشه و مورد سوال قرار بگیره

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  3. اهورا می‌گوید:

    کسی گوشش به این حرفا نیست!!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. رشید می‌گوید:

    حفاظت. باحرف و وعده و قول دادن انجام نمیشود فقط وفقط عمل وانجام وظایف که متاسفانه……!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  5. kooshan می‌گوید:

    نگرانی و حساسیت این نماینده محترم و دیگرنمایندگان مجلس محترم نسبت به مشکلات محیط زیست و حوزه های مختلف آن و از جمله مسائل و موانع پیش رو در مسیر بقای حیات وحش موجود کشور که حفظ و بقای نسل یوزپلنگ آسیایی از مهمترین آنهاست، قابل تقدیر بوده و جای تحسین دارد و جهت طرح و بررسی این دغدغه ها در مسیر و کانال مناسب خود جا دارد نمایندگان محترم بطور مثال در ارتباط با طرحها و پروژه های در دست اجرا برای حفاظت از یوزها که «پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» را نیز شامل می شود ضمن تعامل با «س. ح. م. ز.» و در طی نشست ها و جلساتی با متخصصین و کارشناسان «س. ح. م. ز» پیرامون برنامه ها و راهکارهای این نهاد در این باره به گفتگو بنشینند تا ضمن آشنایی به مشکلات و مسائل و کمبودها و موانع موجود، عملکرد دولت و «س. ح. م. ز.» را در این رابطه مشاهده کنند و در جریان پیشرفت امور قرار گیرند و از دیدگاههای مدیران و کارشناسان ذیربط «س. ح. م. ز.» و امکانات مورد نیاز جهت پیشبرد بهتر امور نیز مطلع شده و یا احیانأ از عدم پیشرفت جریان مناسب امور آگاهی یابند و آنگاه بر مبنای این مستندات ضروری می توانند انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کرده و در صورت وجود مشاهده اشکالات اساسی در روند کارها و عدم رفع بدون توجیه منطقی آنها در صورت لزوم از ابزارهای نظارتی مجلس که در قوانین مربوط پیش بینی شده استفاده کنند و نیز در صورت وجود خلأ ها ی قانونی به تهیه و تدوین قوانین ضروری پرداخته و همچنین در باره لوایح تقدیمی دولت و «س. ح. م. ز.» در این ارتباط اظهار نظر و تصمیم گیری کنند.
    طبیعی است در این روند اصولی نمایندگان محترم لازم است تا آنجا که مقدور بوده و فرصت دارند از اخبار و کلیات ضروری واقعیتها و رویدادهای عرصه محیط زیست و طبیعت کشور مطلع بوده و جهت آگاهی از ریز مسائل یا ورود به موارد تخصصی از دیدگاههای اعضای محترم کمیسیون یا فراکسیون محیط زیست مجلس و همچنین نظرات مشورتی متخصصین و صاحب نظران و مطلعین دلسوز و بیطرف بهره گیرند.
    بدین ترتیب می توان اطمینان یافت که واقعیات موجود بخوبی منعکس و دریافت شده و همچنین جریان امور بطور شفاف و معتبر در دسترس و مشاهده نمایندگان منتخب مردم قرار گرفته و عملکرد دستگاهها و نهادهای ذیصلاح و مسئول بخوبی قابل سنجش و ارزیابی است و طبعأ کسب نتایج سودمند از این روند و شیوه مطلوب قابل انتظار و پیش بینی است.
    به همین ترتیب و در رابطه با مورد خاص از بین رفتن و تلفات خسارت بار یوزها در سوانح جاده ای بهتر است نمایندگان محترم طی جلسات و نشستهای این چنینی به بررسی دقیق موضوع پرداخته و پس از جمع بندی، نتایج بدست آمده را به دولت و «س. ح. م. ز.» جهت انجام اقدامات ضروری منعکس کرده و ماحصل را جهت اطلاع افکار عمومی و بویژه علاقمندان این حوزه اعلام کنند و روشن است دولت و «س. ح. م. ز.» نیز در این صورت به طور منطقی بایستی پاسخهای قانع کننده لازم را ارا ئه کنند و نهایتأ علاقمندان و فعالین و سازمانهای مردم نهاد ضرورت دارد همزمان با پیگیری و دنبال کردن این گفتگوها و جلسات و نشستها و با توجه به نتایج بدست آمده و مجموع مستندات و اطلاعات موجود به بیان نقطه نظرات و انتقادات و مطالبات خود از دولت و «س. ح. م. ز.» و نیز مجلس محترم و سایر مدیریتهای مسئول و ذیصلاح و قانونی کشور بپردازند امید است ضمن بهره گیری از این شیوه مفید و طی این تعاملات و گفتگوها و تبادل نظرات و همکاریهای سازنده شاهد کسب نتایج مثبت و امیدوار کننده باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  6. مهران می‌گوید:

    متاسفانه وقتی حرمت امام زاده را متولی نگه ندارد همین میشود سازمان حفاظت محیط زیست می تواند از طریق مدیریت صحیح و با همکاری سایر وزارت خانه ها منجمله وزارت راه و همینطور پلیس راه با صرف هزینه نه چندان هنگفت تا حدی جلوی این معضل را بگیرد اما متاسفانه مسولان سازمان صرفا به نامه نگاری و برگذاری چند جلسه اکتفا نموده و شاهد هیچ اقدام عملی در این خصوص نیستیم و متاسفانه با شرایط فعلی حداکثر تا یک دهه بعد نسل یوز ایرانی این گنجینه تمام عیار حیات وحش و طبیعت ایران زمین منقرض خواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. داهول می‌گوید:

    برای محیط زیست کشورم متاسفم که تا این اندازه نابود شده و هنوز هم فقط نظرمیدهند و حرف میرنند!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  8. شوکا می‌گوید:

    شما چیکار کردید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. فرزند طبیعت می‌گوید:

    این نماینده محترم بایستی سال گذشته برای نابودی شکارهای ایران به دلیل طاعون تاسف میخورد- بالاخره در پایان دوره مجلس یکی پیدا شد در خصوص وضعیت تاسف بار محیط زیست ایران اظهار نظر کند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. جمشید از خوی می‌گوید:

    تا زمانیکه محیط زیست به دغدغه ذهنی قریب به اتفاق ساکنان خردو کلان این فلات تبدیل نشود، اتفاقی نخواهد افتاد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.!

    اعلام مواضع ایشان و نظایر ایشان در حالیکه سیر قهقرائی سقوط و افول شاخص های سلامت محیط زیست اعم از انسانی و جانوری در جای جای این پهنه ،با شتاب ادامه دارد ، خود موید این گفته پیشینیان فرزانه این فلات است که :
    دو صد گفته چو نیم کردار نیست.!!!
    آمدی جانم به… ولی،….

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>