در رخدادی کم نظیر از سه پلنگ در مناطق جنگلی سوادکوه تصویر برداری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکی از سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه گردشگری و محیط زیست سوادکوه در رخدادی کم نظیر موفق شدند با استفاده از دوربین های تله ای تصاویر زیبایی را از سه پلنگ بصورت همزمان در مناطق جنگلی این شهرستان به ثبت برسانند.

در این فیلم حدودا یک دقیقه ای که در طول شب به ثبت رسیده سه پلنگ از مقابل دوربین تعبیه شده عبور می کنند که به نظر می رسد این تصاویر متعلق به یک پلنگ ماده و دو توله یک ساله اش است که پشت سر مادرشان حرکت می کنند.

بهمن آقایی آرایی سرپرست گروه گردشگری – محیط زیستی اسپرز سواد کوه در این باره به خبرنگار دیده بان گفت: «طی یک سال اخیر به موجب کاهش جکعیت گرازهای وحشی در منطقه سوادکوه شاهد افزایش حمله پلنگ ها به دام های محلیان بودیم تا جاییکه خسارت های زیادی به دام های ایشان وارد آمد.

با این حال دامداران عزیز همچون گذشته، همکاری خوب و ارزشمندی جهت تکمیل پروژه سرشماری پلنگ مازندران با گروه اسپرز و محیط زیست شهرستان سوادکوه داشتند. ثمره این تلاش ها در اردیبهشت سال جاری به بار نشست و هفته گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵) شاهد ثبت فیلم عبور سه پلنگ توسط دوربین های بکار رفته گروه اسپرز بودیم.

لذا امیدواریم در این زمان حساس شاهد ورود بموقع سازمان های ذی ربط بویژه سازمان حفاظت محیط زیست جهت برقراری طرح حمایتی ویژه باشیم و حق السهمی برای این عزیزان محلی در نظر گرفته شود تا همچون سال های اخیر موجبات احیای این میراث سرزمینی فرهم آید.

امید است با توکل بر خدا و با تکیه بر تلاش فرزندان لایق این آب و خاک و حمایت مسئولین محترم، آینده ای روشن برای فردای ایران اسلامی رقم بزنیم. از خداوند منان توفیق روزافزون برای حافظین این آب و خاک خواستار می باشیم.

با تشکر از همکاری و تلاش های بی وقفه همه محلیان عزیز بویژه آقای حسین غلامعلی تبار در تکمیل پروژه سرشماری پلنگ سوادکوه توسط گروه اسپرز.»

فیلم این رخداد کم نظیر را می توانید در اینجا مشاهده کنید:
 

+550
-1
  

16 دیدگاه

  1. کلارى می‌گوید:

    خدایا شکرت

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 0

  2. رضا1394 می‌گوید:

    از دو روز پیش تا به حال فکر بچه یوزم. لطفا آن را فراموش نکنید. سازمان می تواند چند نفر کار بلد را تا پیدا کردن و تعین تکلیف آن فقط به این کار بگمارد.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  3. رضا1394 می‌گوید:

    جنگلهای هیرکانی حدود یک درصد مساحت کشور را شامل می شود و به علت بارندگی فراوان و شرایط آب و هوایی و قدمت چند میلیون ساله (گذشتن از عصر یخبندان) علاوه بر فواید بی شمار از نظر تعداد و گوناگونی زیستی گیاهی و جانوری در نواحی دستنخورده (حتی غیر حفاظت شده) از مناطق امن هم بالاتر است و ارزش خاص دارد که لزوم توجه و تحقیق و حفاظت از آن را نشان می دهد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  4. مجید می‌گوید:

    خداروشکر

    کاش یوز کوچولومون هم مادر داشت

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  5. اهورا می‌گوید:

    درووود بی کران به آقای آرایی
    بسیار خبر خوبی بود و جای امیدواری ولی شوربختانه خبر کشته شدن ماده یوزپلنگ توران و تنها ماندن توله یوز پلنگ ضربه بسیار بزرگ و جبران ناپذیری است بر حیات وحش ایران و اجازه شادی را به ما نمی دهد و دست کم جمعیت پلنگ بهتر از یوزپلنگ است و حتا همان چند تایی که یوزپلنگ هم مانده با دست خودمان داریم نابودش می کنیم!!!!
    بازم سپاس از گروه اسپرز

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  6. محمد می‌گوید:

    یه ماشالله هم بگین چشم نخورن، ماشاالله

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  7. قمشلو می‌گوید:

    دم شما گرم .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  8. kooshan می‌گوید:

    ۱ -  دیدن این تصاویر یا فیلمها ممکن است موجب خوشحالی شود که بهرحال طبیعی است و ایرادی هم ندارد و امید است که بیشتر هم بشود اما از طرف دیگر موجد نگرانی پیرامون فرجام نهایی حیات وحش نیز هست چرا که با افزایش جمعیت و بهره برداری بیشتر از طبیعت تقابل بیشتر و شدیدتر خواهد شد همانطور که در خبر هم به این مطلب اشاره شده و روشن است که همواره رفتار زیان دیده گان مشابه و یکسان نیست.
    ۲ – بدون قضاوت در مورد علل احتمالی که ممکن است موجه هم باشند در حال حاضر روند پرداخت خسارت با تفاوتهایی از نظر شاخص های پیشرفت و توسعه در نقاط مختلف کشور بطور کلی خوب نیست :
    « مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: این اداره کل در طبیعت هیچ گرگی رها نکرده…….. غلامحسین کاظمی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای جبران خسارت کشاورزان، باغداران و دامدارانی که از ناحیه گرگ، پلنگ، گراز و خرس آسیب دیده باشند؛ پس از بررسی کارشناس ما و تکمیل فرم مربوطه ، مستندات را به سازمان مرکزی ارسال می کنیم.
    وی با بیان اینکه در سال ۹۴ به دلیل محدودیت منابع اعتباری هیچ گونه پرداخت خسارتی نداشتیم؛ گفت: معمولا اگر در پایان سال مالی امکان داشته باشد از ردیف بودجه خاصی که به این منظور در نظر گرفته شده درصدی از خسارت پرداخت می شود.
    کاظمی تاکید کرد: در خصوص تلف شدن دام توسط گرگ معمولا خسارتی پرداخت نمی شود زیرا به باور سازمان شخص دامدار باید دام های خودش را بیمه بکند.» ( باختر ،شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۵)
    و طبعأ بدون پرداخت کامل و بموقع خسارتها انتظار آسیب ندیدن وحوش واقع بینانه نیست چرا که لااقل در شرایط فعلی بعید است اکثریت زیان دیده گان تمایلی به نادیده گرفتن زیانهای وارده داشته باشند ضمن اینکه آنها هم حرفها و دلایلی دارند نظیر اینکه : ُ ما هم مثل بقیه مردم بدنبال کسب درآمد و تأمین آسایش و رفاه شخصی و خانوادگی خود هستیم ُ
    حال در این شرایط تکلیف دوستداران و حامیان حیات وحش چیست؟ بنظر می رسد دیدگاه منطقی و معقول و قابل اجرا و عمل این می تواند باشد که علاقمندان بهتر است در مباحث مابین جوامع محلی از یک طرف و دستگاهها و نهادهای ذیربط دولتی و غیردولتی و بویژه «س. ح. م. ز» از سوی دیگر و در اختلاف نظرات موجود بین آنها که ناشی از تقابل میان جوامع محلی و حیات وحش است ، نقش یک واسطه بیطرف را بعهده گرفته و خود در نقش ضلع سوم که معترض دو طرف دیگر است ظاهر نشوند بلکه در موقعیت میانجی و واسطه ای ظاهر شوند که درچهارچوب معیارهای منطقی و قانونی و مدنی و با ملاحظه آموزه های دینی و اخلاقی و انسانی، طرفین را تشویق به تعامل و تفاهم و مصالحه می کند و بدین منظور و برای رسیدن به این هدف ضرورت است دو طرف را ترغیب و توجیه کنند تا به توافقی قابل قبول خود دست یابند که متضمن دست نزدن به اقدامات بیرحمانه و ظالمانه در قبال وحوش باشد و روشن است بایستی مقدمات و تمهیدات و شرایط لازمی را که جهت دستیابی به چنین توافق و مصالحه ای مورد نیاز است یادآوری کنند که مهمترین آن دستیابی به سطحی مطلوب از پیشرفت و توسعه و رفاه ملی و همگانی است.
    بدیهی است در قبال آنان که بدنبال حل منطقی و معقول مشکل و کسب رضایت نسبی طرفین نبوده و بتشخیص خود و صرفأ براساس نگاه منفعت طلبانه شخصی اقدام می کنند باید از ابزارهای بازدارنده قانونی بهره گرفت.
    البته مشکلات مهم دیگری هم مانند کشتار غیر مجاز، حفاظت از زیستگاهها، ارتباط امن زیستگاهها و تردد ایمن وحوش، بیمه فراگیر حیات وحش و برخی مسائل مرتبط دیگر هم وجود دارند که می توان به همین روال در جهت راه حلهای نسبتأ قابل قبول برای آنها بتدریج اندیشه و تلاش کرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  9. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدا نگهدارشون باشه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. کراسوس می‌گوید:

    این۳تاکجا میرفتن این وقت شب؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  11. کوهنورد می‌گوید:

    خدا رو شکر

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. داریوش2016 می‌گوید:

    خوب گرازها چرا کم شدن؟ چون مجوز شکارشون رو دادن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  13. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    تنها غذای اصلی پلنگ در ایران گراز است که اونهم بخاطر دادن مجوز شکار و نرخ جریمه پایین داره از بین میره و خدا میدونه چه بلایی سر پلنگ و دامداران منطقه میاد

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  14. سوادکوهی می‌گوید:

    چرا تو فیلم تارخ ۲۰۱۱ زده؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>