انتقاد سخنگوی هیات‌ رئیسه‌ مجلس از طرح «طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران»

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سخنگوی هیات‌ رئیسه‌ مجلس با انتقاد از هرج و مرج در تغییر کاربری اراضی، بر ضرورت بررسی کارشناسی طرح «طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران» تاکید کرد و گفت: نباید در قانون اجازه تاراج اراضی ملی داده شود.

عبدالرضا مصری در گفت‌ وگو با خانه‌ملت در واکنش به نامه ۱۴۲ استاد دانشگاه به رئیس مجلس در انتقاد به طرح «حفاظت از اراضی کشاورزی ایران»، گفت: طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران که بر اساس اصل ۸۵ در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفت طرحی گسترده بوده که نیازمند است در زمان بررسی، همه جوانب آن سنجیده و با کار کارشناسی از راه‌های افزایش زمین‌خواری جلوگیری شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری جزئیات طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران، گفت: در حال حاضر کشاورزانی که ده‌ها سال مشغول به فعالیت هستند اجازه ساخت یک کلبه کوچک در کنار زمین کشاورزی خود را ندارند اما از طرف دیگر بیم زمین‌خواری اراضی مرغوب وجود دارد، همان بلایی که بر سر نوار ساحلی مازندران و لواسانات آمد.

افزایش تخلف با قید تاریخ مشخص در طرح حفظ کاربری اراضی برای نادیده گرفتن زمین‌خواری

مصری از هرج و مرج در تغییر کاربری‌ها خبر داد و گفت: در طول سال‌های گذشته سود تغییر کاربری تنها در جیب عده‌ای اندک رفته بنابراین در طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران باید همه جوانب سنجیده شده و از تصمیمات عجولانه جلوگیری شود.

وی با یادآوری انتقادات ۱۴۲ استاد دانشگاه مبنی بر اینکه در طرح حفظ کاربری اراضی اجازه داده شده تا تمامی اراضی ملی که تا پیش از سال ۷۴ به صورت غیرقانونی تصرف شده همچنان در تصرف متخلفان باقی بماند، گفت: انتقاد این اساتید به طرح وارد است، در واقع تاکید بر درج تاریخ مشخص در این طرح باید با دلیل و منطق صورت گیرد، قانون اگر بخواهد زمین‌خواری در مقطع مشخصی را نادیده بگیرد خواسته یا ناخواسته امکان افزایش پدیده زمین خواری را افزایش می‌دهد.

لزوم تفکیک روستا و شهر، استان‌ها و اقلیم‌های متفاوت در طرح حفظ کاربری اراضی

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: برای طرح حفظ کاربری اراضی باید فرصت داده شود تا در مجلس دهم مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. در این طرح باید تغییر کاربری اراضی کشاورزی روستایی و شهری تفکیک شود. متاسفانه در حال حاضر حکم تخریب برای صدها پرونده در دادگاه‌ها علیه روستاییانی‌ است که در ۱۰۰ یا ۱۵۰ متر از زمین کشاورزی خود در حاشیه روستا برای فرزندانشان خانه ساختند.

مصری با بیان اینکه همیشه مردم پایین دست مشمول قانون می‌شوند، ادامه داد: این در حالی است که در شهرها صدها هزار هکتار از اراضی ملی تصرف شده و با تغییر کاربری میلیاردها تومان جابه‌جایی صورت گرفته اما هیچ کس به دنبال بررسی آنها نیست. لذا تفکیک وضعیت تغییر کاربری در روستا و شهر در طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی دقیق طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران، گفت: در این طرح علاوه بر روستاها، استان‌ها نیز باید تفکیک شوند. همچنین تاکید بر رسیدگی به صورت اقلیمی در طرح مذکور باید در دستور قرار گیرد.

اراضی ملی تحت هیچ عنوانی نباید به دلایل قانونی به تاراج رود

مصری تاکید کرد: منابع ملی تحت هیچ عنوان نباید به دلایل قانونی به تاراج رود. در حقیقت در قانون نباید اجازه تاراج اراضی ملی داده شود، بلکه اراضی ملی را باید در راستای منویات مقام معظم رهبری و بر پایه اقتصاد مقاومتی به کاربرد نه آنکه اراضی ملی را تبدیل به ویلاهای عریض و طویل خصوصی اشخاص کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم با یادآوری اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر اتمام بررسی طرح مذکور و قرار گرفتن آن در نوبت صحن علنی، برای تصویب تعیین مدت اجرای آزمایشی آن، گفت: هیات رئیسه بنابر آیین نامه داخلی مجلس در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد اما برای کار با این وسعت اجرای آزمایشی قانون درست نیست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مدت اجرای آزمایشی امکان بروز تخلف وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه تجربه موفقی برای اجرای آزمایشی طرح‌ها در کشور وجود نداشته، بنابراین بهتر است تصمیمات موثر و دقیق‌تری برای طرح حفاظت از اراضی کشاورزی ایران گرفته شود.

۱۴۲ استاد دانشکده های منابع طبیعی دانشگاه های کشور و اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در انتقاد به طرح «حفظ کاربری اراضی» در نامه‌ای به رئیس مجلس این طرح را مروج و مشوق زمین‌خواری دانسته‌اند.

طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی چیست؟

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۳ تقاضای اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را بررسی نموده و با اصلاح این قانون با ۱۰۹ رای موافق ، ۳۷ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت نمودند.

از آنجاییکه فرصت کوتاهی تا پایان این دوره از مجلس باقی مانده است این طرح با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بررسی شده و پس از تنظیم متن نهایی مستقیما از کمیسیون مربوطه جهت تایید به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد.

متاسفانه اصلاحات مد نظر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اشکالات متعدد و بزرگی دارد که در صورت تصویب، تخریب و تصرفات گسترده ای را در اراضی ملی را به همراه دارد و در واقع تیشه به ریشه منابع طبیعی کشور خواهد زد. (جزئیات بیشتر در مورد طرح)

+21
0
  

2 دیدگاه

  1. محیطبان الف می‌گوید:

    با سلام و احترام.

    دیدبان عزیز ایرادات وارده به قانون اصلاحی منطقی به نظر میرسد.

    به جای اینکه قوانین در جهت حفظ منابع طبیعی با اصلاحات سختگیرانه تر و حافظانه تر باشد با دستکاری عناوین به تخریب آن بیشتر دامن زده میشود.

    با تشکر از عزم راسخ شما در حفاظت از سرمایه های خدادادی و انفال عمومی

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  2. حمید می‌گوید:

    تیتر و محتوای سخنان جناب…. در جای خود قابل تامل است.
    اما بنظر من زمانی میتوان جلوگیری از تغییر کاربری اراضی را ادعا کرد که در آن درآمد در خور و شان هر هموطن کشاورز برای زندگی شرافتمندانه گنجانده شود و کشاورز در زمان برداشت نگران فروش محصول و یا تاراج آن توسط مافیای…. نباشند که در صورت حصول به سود واقعی دست رنج خود، نیاز به فروش و یا تغییر کاربری آن نداشته باشد و خود درصیانت از آن کوشا خواهد بود.
    اینکه در ایران، مردم پایین دست همیشه مشمول قانون و پرداخت جریمه و… هستند، مقوله جدید و محدود به گذشته و حال نبوده و در آینده نیز از این موهبت برخوردار خواهند شد!!
    جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، پدیده جدیدی نیست، اما نتایجی که در این سالها عاید اراضی و صاحبان آن کرده، همچنان در وضعیت تکراری و شاید اسفناک است و جالب اینکه در هر مجلس، توپ را به زمین مجلس بعدی انداخته و مردم را به تماشای ادامه سریال! در سالهای بعد ! سوق می دهند با این تصور که شاید در آینده نتیجه ای حاصل شود و چنانچه نتیجه تصمیم گیری اشتباه در سالهای بعد نمایان شد تقصیر را به مجلس قبلی نسبت دهند و……

    سوال من این است که آیا مجلس دهم، پدیده ای متفاوت از قبلی هاست؟!……. قوانین آن بر اساس واقعیات دیگری خواهد بود؟! و یا نظارت بر اجرای قوانین برای همه بر اساس شاخص واحدی خواهدبود؟!! بر چه اساسی امروز و فردا میشود ؟! نه دوره مجلس چهارساله! جوابی که کودک دوم دبستان میتواند بدهد یعنی سی و شش سال، یعنی کودک سی و شش سال پیش که نصف عمر معمولی اش را سپری کرده و همچنان باید چشم به آینده ای مبهم بدوزد!! ما نیز همچنان چشم انتظاریم!

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>