ثبت تصاویر زیبا از نبرد دو شوکا در منطقه حفاظت شده پرور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اردلان مرتضوی یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده پرور در استان سمنان صحنه های زیبایی را از نبرد دو شوکای نر که اصطلاحا به آن شاخ جنگی می گویند به ثبت رسانده است.

به دلیل جمعیت کم، جثه کوچک و پوشش جنگلی انبوه در زیستگاه شوکا، مشاهده این گونه ارزشمند و در معرض انقراض در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد و فیلم برداری از آن بسیار سخت و مستلزم صرف وقت و حوصله زیادی است.

اردلان مرتضوی که بومی منطقه بوده و اصالتا اهل روستای رودبارک است، محیط بانی دلسوز، زحمتکش و در حین حال بسیار جسور و شجاع است که زحمات وی در کنار تلاش های سایر محیط بانان منطقه حفاظت شده پرور، منجر به ایجاد امنیت بالا و در نتیجه حضور جمعیت  و تنوع مناسبی از گونه های جانوری ارزشمند در این زیستگاه شده است.

محیط بان مرتضوی تاکنون تصاویر و فیلم های بسیار زیبایی از حیات وحش این منطقه به ثبت رسانده است.

فیلم ثبت شده مربوط به نبرد دو شوکای نر  را می توانید در اینجا مشاهده کنید:

+252
-10
  

17 دیدگاه

  1. پلنگ هفتاد قله (مهراب) می‌گوید:

    بسیار زیبا بود

    اگر چه زمان کمی بود ولی بسیار با ارزش بود

    دمشون گرم

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

  2. همیار می‌گوید:

    امنیت بالای این منطقه بعد از حفاظت دلسوزانه محیط بانان به دلیل نبودن روستا و ساخت و ساز در نزدیکی منطقه است.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

  3. رشید می‌گوید:

    باتشکر فراوان از دیده بان عزیزبابت انتشار این گونه کلیپ ها
    واقعا ما را خوشنود مینمایید خدا قوت
    با این تنوع زیستی که ما در کشور داریم حیف است که شبکه ای مخصوص حیات وحش نداریم
    محیطبانان زحمت کش ما میتوانند بسیاری از این فیلمها را حین انجام وظیفه شان برای دوستداران حیات وحش ضبط کنند
    ای کاش میشد در صدا و سیما شبکه ای هم برای دوستداران حیات وحش اختصاص بدهد و لذت دیدن انواع جانوران حیات وحش کشورمان را برای ما خلق نماید
    از محیط بانانی که اینگونه فیلمهارا برای تماشا کردن ما میفرستند متشکرم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  4. حبیب سینائی می‌گوید:

    وضعیت امروزه محیط زیست کشور حضور افرادی با عشق و علاقه یه طبیعت و جلوه های آن را در کلیه سطوح سازمان محیط زیست می طلبد

    اتفاقی که در مجموعه سازمان محیط زیست و توابع آن به ندرت اتقاق افتاد است و افراد اغلب با روبکرد اقتصادی و صرف داشتن شغل به این نهاد پیوسته اند

    به امید روزی که تمامی کارکنان در سازمان در هر رتبه و گروهی اولویت اولشان عشق و احترام و داشتن مسئولیت در برابر آفریده های خالق باشد

    آرزوی بهترین ها را برای جناب آقای مرتضوی دارم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  5. علی نوایی می‌گوید:

    سلام .
    قابل توجه شما نویسنده محترم که بخش شمالی منطقه حفاظت شده پرور جزو مازندران میباشد ( حالا بگزریم که کل منطقه پرور تا چندین سال پیش جزو مازندران بوده و مردم محلی آن مازندرانی هستند) خواهشن شما که اصرار داری بنویسی این اخبار و فیلم ها مال کجاست پس درست بنویس. سمنان بیابانی کجا و جنگل هیرکانی و شوکا کجا ؟
    بارها و بارها هم خبرهای مربوط به پارک ملی لار رو با اصرار استان تهران درج کردی در حالی که پارک ملی لار بین تهران و مازندران مشترکه و از قضا اون قسمت معروفش که سرچشمه رودهای منتهی به سده و همچنین قله دماوند و .. جزو مازندرانه و ورودی اون از روستای پلور لاریجان آمل هست. و در صورت تخلف قضاوتش مربوط میشه به دادگاه گزنک لاریجان .
    پس بازم خواهشن درست بنویس . برای ما مازندرانی ها مهمه .

    داغ Thumb up 19 Thumb down 27

    • کاوه می‌گوید:

      برادر من امارات هم یه زمانی جزو ایران بوده الان کجاست؟؟؟؟ دوم اینکه شما که اینقدر نگران آب خاکتی یکم از پارک ملی کیاسر محافظت کن ۴تا گوزن زیاد بشه بعدش سند پرور هم به اسم شما میزنیم . غصه نخور اینقد

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

    • اهورا می‌گوید:

      آقای نوایی این جا جای جدایی خواهی نیست فکر کنم اشتباه گرفتی؟!!!!

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

      • اهورا می‌گوید:

        اگر پرور و دماوند و لاریجان و… جز مازندران هست در درجه اول جزیی از کشور ایران هست و مهم تر از همه کشور ایران بر پایه آب و هوا و گونه های جانوری و…. بخش بندی نشده و راه را اشتباه آمدی!!!!!!!!!!!
        و این گفته های شما کاملا روشن هست شما به دنبال چی هستید و نیازی به بازگویی نیست!!!

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

      • علی نوایی می‌گوید:

        سلام.
        چرا نوشته ی مارو تفسیر میکنید؟؟؟
        من کجا حرف جدایی خواهی زدم؟؟؟ اون جدایی خواهان ماله ی استانه دیگه ان مردم شریف مازندران هیچوقت تو تاریخ حرف جدایی نزدن چون از همه ایرانی ترن. منم به ایرانی بودنم میبالم.
        حرف من اینه که اگه یه پارک ملی یا منطقه حفاظت شده یا هر چیز دیگری بین دو شهر یا استان مشترکه پس چرا فقط از یکی از استان ها یا شهرها نامبرده میشه ؟ همین و بس.
        آقا ما کجا حرفمون رو بزنیم که آقا به پیر به پیغمبر پارک لار بجز قسمتی که سمت افجه است بقیه اش جزو مازندرانه پس شما لطف کن خبری رو که تو قسمت مازندران اتفاق میفته بنام مازندران درج کن. مثه این میمونه که همسایه شما بیاد خونه شما بگه اینجا خونه ماست بعدش شما اعتراض کنی بگی این حرفا چیه اونم بگه ای بابا دست وردار ما هممون ایرانی هستیم این چه حرفیه؟؟؟ یکم تاریخ بخونید بعد بفهمید به چه دلایلی مناطق فیروزکوه و شهمیرزاد گرگان و رودهن و قصران لواسان رو از مازندران جدا کردن… همش به خاطر آب رسانی به مناطق کویری یا کلان شهرها بوده چون همه ی این جاهایی که گفتم دارای رودخانه های بزرگی هستند.
        ببخشید طولانی شد.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

    • پلنگ هفتاد هفتاد قله(مهراب) می‌گوید:

      علی آقا قم هم یک زمانی برای استان مرکزی بود. اون زمانارو ولش کن. اصل اینه که ایران سرای هممون هست و کاری به تقسیمات کشوری نداشته باشیم بهتره.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

    • فاتح می‌گوید:

      اتفاقا کاملا درست نوشته شده و هیچ اشتباهی نداره..از نظر تقسیمات جغرافیایی کاملا درست نوشته شده و توی متن خبر هیچ اشتباهی صورت نگرفته.. قله دماوند هم توی شهر دماوند هست و شهر دماوند مال بخشی از استان تهران هست.. اتفاقا این سایت همیشه از نظر جغرافیایی به درستی و بدون اشتباه اطلاعات میده و مختصات مناطق مختلف رو درست بیان میکنه.. آقای نوایی اگر هم برای شما این چیزها مهم است بهتره اول جلوی نسل کشی پرندگان مهاجر در مازندران رو بگیرید و برای این مشکل بزرگ فکری بکنید چون واقعا کار خیلی بد و زشتی هست.. پرور و دماوند و هرجای دیگه اول بخشی از ایران هست.. بازهم میگم که این سایت از نظر مختصات جغرافیایی همیشه درست اطلاعات میده و پارک لارهم بین تهران ما و مازندران مشترک هست..

      داغ Thumb up 2 Thumb down 9

  6. اهورا می‌گوید:

    بسیار جالب بود
    درووود به آقای اردلان مرتضوی

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. سوادکوهی می‌گوید:

    بسیار زیبا بود و چشمگیر سپاسگذار از محیط بانان خستگی ناپذیر

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. خورشید می‌گوید:

    عالی! درود!!!
    زنده باد آقای مرتضوی عزیز
    زنده باد شوکاهای نازنین
    زنده باد حیات وحش بی نظیر ایران

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  9. شاهین می‌گوید:

    بسیار زیبا

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  10. مهدوی کلیمی می‌گوید:

    سلام
    من خودم تو روستای کولیم منطقه پرور به دنیا اومدم.و اصراری بر اینکه متطقه پرور جزؤ کدوم استان هست یا نیست ندارم.ولی اطلاعات مستند ومحکم موجوده که این منطقه قبل دهه شصت و روستاهای اطراف همگی جزو چهاردانگه ساری بوده ولی بعد ان در تقسیمات جدید جزو شهرستان مهدیشهر سمنان میباشد.ضمنا اون قسمتی که چسبیده به منطقه پرور و توی استان مازندران هست منطقه حفاظت شده بولا میباشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>