توله یوزپلنگ بدون مادر طی دو شبانه روز گذشته مشاهده نشده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس ذخیره گاه زیستکره توران در مورد آخرین وضعیت توله یوزپلنگی که مادر خود را در تصادف جاده ای از دست داده است گفت: حدود دو روز است ک علی رقم گشت زنی و جست و جوی محیط بانان در طول روز و نگهبانی و در طول شب، توله یوزپلنگ مشاهده نشده است.

علی اکبر قربانلو اظهار داشت: محیط بانان همچنان در منطقه حضور دارند تا از نزدیک شدن توله یوز به جاده جلوگیری کنند.

امید است گرسنگی و تشنگی باعث شده باشد تا توله یوزپلنگ مسیر طی شده را بازگشته و مجددا وارد پناهگاه حیان وحش میاندشت شده باشد.

+2
-14
  

25 دیدگاه

  1. یاشار می‌گوید:

    تو رو خدا تا اون رو پیدا نکردید عملیات رو متوقف نکنید. برای شما روز و شب دعا می کنم.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 5

  2. چغوک می‌گوید:

    اگر توله یوز به سمت میاندشت رفته باشد ، خطر اصلی برای این توله ی نابالغ از طرف سایر گوشتخواران خواهد بود وگرنه خواهد توانست از طریق مردار خواری یا شکار جوندگان کوچک سد جوع کند

    خوشبختانه شرایط میاندشت به گونه ای است که کمتر خطری از طرف انسان ها متوجه اش می شود ؛ جاده ی مرگباری در آن منطقه نیست ، محیط بانان به خوبی از میاندشت محافظت می کنند و البته مهمتر از موضوعی فرهنگ بسیار بالای مردمان خراسان شمالی در تقابل با حیات وحش است که در بسیاری از خبرهای مربوط به این استان می خوانیم .

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  3. پلنگ هفتاد هفتاد قله(مهراب) می‌گوید:

    ای بابا. خداکنه همینجوری که گفتید باشه. انشالله که ختم به خیر بشه

    آیا ممکن است حیواناتی همچون پلنگ یا گرگ به توله یوز آسیب برسانند؟؟ خدا کنه این اتفاق نیافته

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  4. DORNA می‌گوید:

    خدا خودش نگهدار این توله یتیم و تنها باشه
    الان خانمهایی به تنهایی دارند حیوانات ولگرد و آسیب دیده را تیمار می کنند بدون هیچ بودجه و اعتبار و حمایت مادی و معنوی و اجتماعی بعد یک سازمان بزرگ با کلی اعتبار و بودجه و ادعا در عرض پنج سال شش یوز ماده را با بی تدبیری به کشتن داد…
    نمی دونم واقعا همچنان سازمان برای اون محدوده پر خطر پنج کیلومتری عباس آباد هیچ تدبیری دارد یا نه؟… ظاهرا حداکثر سرعت مجاز در اون محدود ۱۱۰ کیلومتر است و این یعنی در این چند سال سازمان محیط زیست حتی انقدر زحمت به خودش نداده که پلیس راه را متقاعد کند در اون محدوده حداکثر سرعت تا پنجاه کیلومتر پایین بیاد و تابلوهای هشدار دهنده و سرعت گیر و دوربین ثبت تخلف در نظر گرفته بشه…

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  5. خورشید می‌گوید:

    ای وااای!!! یعنی یک بار دیگه زمان از دست رفت…؟؟
    آخه چرا این عزیزان از همون روز اول به فکر استفاده از لاشه ی مادر و زنده گیری به وسیله ی تیر بیهوشی یا تله های قفسی بزرگ نیفتادند؟ همه که دائم لزوم زنده گیری این توله رو تکرار می کردند به عنوان تنها راه برای زنده موندنش! و مطمئنا به فکر خود این بزرگواران هم رسیده بود!!!
    پس دلیل این تعلل چی بود آخه؟؟ منتظر چی بودن یعنی؟؟ اگر توله از منطقه خیلی دور شده باشه مگه دیگه دستشون بهش می رسه به این آسونیا……؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  6. ایمان می‌گوید:

    ای کاش سازمان راه سازی برای این توله پوزپلنگ مظلوم کمی دل بسوزاند و با ساخت زیرگذر و حصار کشی برای چنین جاده هایی؛ از وقوع فاجعه های دیگر جلوگیری کند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  7. شبگرد می‌گوید:

    آخه آدم تو کار بعضی ها می مونه حیوون واستا میگه بیاد منو بیهوش کنید بعد ما میترسونیمش در حد ناپدید شدن، بعد با چراغ نفتی افتادیم دنبالش ، خدایا به تو پناهم میاریم از ……

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  8. اهورا می‌گوید:

    ای کااااش ما خبر خوبی از توله یوز پلنگ بشنویم….
    اینقدر در این مدت خبرای بد شنیدیم و دیدیم دیگه خبرای خوبم مرهمی نمی شود بر روی زخم هایمان…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. کلارى می‌گوید:

    ممنون از محیط بانان و مدیران مربوطه که حافظ سرمایه هاى ملى براى نسل هاى آینده هستند.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 14

  10. گرگعلی می‌گوید:

    لطفا داستان درست نکنید
    شمال عباس آباد حداقل ۱۰۰ کیلومتر با میاندشت فاصله دارد و یک جاده پر تردد روستایی ما بین آن است و این توله یک ساله به احتمال زیاد در ناحیه آزاد تپه ماهوری خالی از شکار و آب الان تنهاست و لابد توقع دارید زنده هم بماند و راهش را به میاندشت پیدا کند!!!
    اون ماده که سه تا توله داشت تو میاندشت دو تا شو تا الان از دست داده اون وقت توقع دارید این زبون بسته تو منطقه آزاد بی آب و علف بدون مادر زنده بمونه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  11. میلاد می‌گوید:

    امکانش نیست الان که این همه برای حمایت یوزپلنگ در جاان تبلیغ شده از متخصصان و در واقع توانایی های کشورهای پیشرفته برای زنده گیریش کمک گرفت؟ شاید بتونند کمک کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  12. kooshan می‌گوید:

    اگر با اینگونه اخبار نقشه یا کروکی ساده ای همراه باشد سودمند بوده و بهتر است علاقمندان پیگیری کننده سرنوشت این توله «تنها مانده و سرگردان» جهت اطلاع و درک روشن تر نگاهی به نقشه منطقه بیاندازند بهرحال با جستجو می توان دید مابین محل کشته شدن یوز ماده که چند روز توله یوز در آنجا منتظر و سرگردان مانده بود و «پناهگاه حیات وحش میاندشت» فاصله کمی نیست و با فرض صحت اینکه یوز مادر و توله اش از ابتدا در «پناهگاه حیات وحش میاندشت» بوده و در حین خروج و عزیمت به « منطقه حفاظت شده خارتوران » یا همان «ذخیره گاه زیستکره توران» دچار حادثه شده و یوز مادر از بین رفته است باز هم تصور برگشت مجدد بدون خطر و ایمن وراحت توله به «پناهگاه حیات وحش میاندشت» با توجه به بعد فاصله و مشخصات اقلیمی و طبیعی منطقه آزاد حایل مابین دو ناحیه مذکور که در خبر مورد اشاره قرار گرفته تا حدودی خوش بینانه است البته گذشته از خطرات طبیعی اگر شناخت و آموزش کافی و مناسب از قبل در جوامع محلی وجود داشته و با رفتار مهربانانه روستائیان و ساکنان محلی مسیر حرکت «توله یوز» عبور و تردد یا زیست ایمن حیوان از این نقطه شاید بعید نباشد.
    نکته دیگر اینکه با توجه به وضعیت فعلی حالا طرح و برنامه و قدم بعدی «س. ح. م. ز.» و «پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» چه خواهد بود؟
    امید است ماجرا ختم بخیر شده و این توله عمر طولانی داشته باشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

    • یاشار می‌گوید:

      طرح و برنامه و قدم بعدی «س. ح. م. ز.» و «پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» همانا منتظر ماندن برای شنیدن خبر تلف شدن یوز بعدی است. برنامه؟؟؟!!!!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  13. بهزاد می‌گوید:

    به جای منتظرماندن شنیدن خبر کشته شدن یوز پلنگهای بعدی محوری که طی پنج سال گذشته پنج یوز ماده بالغ را به نابودی کشونده فنس کشی کنید و چند زیر گذر یا رو گذر (هرکدوم علمی تره) احداث کنید و از کشته شدن یوز های بعدی جلو گیری کنید .اگر هم نمیتونید دامها رو از مناطق یوز خارج کنید لا اقل اجازه ورود سگ های گله رو به زیستگاه یوز ندهید متاسفانه دوستان در انجمن حفاظت یوز و همینطور محیط زیست نه عمل شایان توجهی انجام می دهند ونه پاسخگو هستند فقط نصب دوربین های تله ای و احداث تعداد محدودی آبشخور( که آن هم با کمک محیط بانها انجام میشه)

    را اقدام در جهت حفاظت از یوز می دانند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  14. بهزاد می‌گوید:

    اصلاح میکنم منظور ،پروژه حفاظت از یوز بود که به اشتباه انجمن حفاظت از یوز نام برده شد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  15. arash می‌گوید:

    یعنی میتونه خودش غذا پیدا کنه؟ آخه هنوز خیلی کوچیکه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  16. داریوش2016 می‌گوید:

    این یوز هم از بین رفت خدا بیامرزش

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  17. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    گفتیم که بچه یوز رو بگیرید تا از گشنگی تلف نشه همه مخالفت کردن
    اینم عاقبتش
    فقط خدا کنه زنده باشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  18. امیر می‌گوید:

    نمیشه جاهایی که یوزها و حیوانات دیگه تردد میکنن شناسایی کرد و فنس کشید که وارد جاده نشن و به جاش براشون زیر گذر و رو گذر ایجاد کرد که این حادثه ها پیش نیاد؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  19. بهپور قربانی می‌گوید:

    برو یجای دیگه شاید قدرتروبدونن یوز کوچولوخودت ببخش ظلم ناحق مارو

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  20. Mona می‌گوید:

    حال اگر نمی شود برای این توله کاری کرد. تجربه به محض تلف شدن مادر هر توله حیوان در معرض انقراض ، توله ها را با گوشت آغشته به دارو بیهوشی زنده گیری شوند و تحویل مراکز حمایت و نگهداری ان داده شوند. چون ساعتها و چه رسد به روزها برای زنده ماندن توله ها سرنوشت ساز است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  21. مرتضی قاسمی می‌گوید:

    دیده با خواهشا یه خبری بدید ببینیم چی شده روزی ۱۰۰ بار سایت رو چک میکنم تا خبر رو ببینم نکنه شما هم فراموش کردید

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>