آیین نامه کشت فراسرزمینی از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معاون اول رئیس جمهور، ابتدای هفته گذشته آیین نامه کشت فراسرزمینی را که به تصویب هیئت وزیران رسیده است را برای اجرا به وزارتخانه های مربوطه ابلاغ کرد.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها در این باره اعلام کرد که برای تامین نیاز سالانه کشور به چوب، در کوتاه مدت واردات از کشورهای همسایه شمالی به ویژه روسیه در دستور کار قرار دارد اما در میان مدت و بلند مدت در صدد تامین این نیاز از طریق کشت فراسرزمینی چوب هستیم.

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: سالانه به حدود ۵٫۵ تا شش میلیون متر مکعب چوب برای تامین نیاز صنایع سلولوزی از جمله صنایع چوب و کاغذ نیاز داریم که بخشی از آن (بیش از ۳ میلیون متر مکعب) از منابع داخلی تامین می‌شود و ما بقی آن را در وهله نخست و در کوتاه مدت از طریق واردات تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه منابع داخلی تامین کننده چوب مورد نیاز کشور از طریق طرح‌های جنگل‌داری و کشت گونه‌های سریع‌ الرشد مانند صنوبر و گونه‌های باغی است، افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته نیاز کشور به چوب رو به افزایش بوده و در سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۲ میلیون متر مکعب می‌رسد.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: همسایه‌های شمالی ایران منابع سلولوزی بسیار مناسبی دارند که می‌توانیم آن را برای کشور تامین کرد که در بلند مدت می‌توانیم شرکت‌هایی که در داخل طرح‌های جنگل داری انجام می‌دهند باید با کشورهایی مانند بلاروس، اکراین، روسیه، گرجستان و… آشنا کنیم و همکاری های بین‌المللی را در این زمینه توسعه دهیم.

مقدسی گفت: در عرصه‌هایی که شرکت‌های بخش خصوصی به کشورهای دیگر می‌روند و بهره‌برداری می‌کنند باید کشت کنند که خود به خود به این سمت و سو حرکت می‌کنیم.

وی اعلام کرد: همه کشورها برای تامین چوب مورد نیاز خود دو راهکار دارند که یکی از آنها توسعه سطح کشت گونه های سریع‌الرشد است که سطح آن‌ها در ایران حدود ۲۰۰ هزار هکتار است و در صددیم آن را تا دو برابر افزایش دهیم. اگر سطح زیر کشت این گونه‌ها به ۴۰۰ هزار هکتار برسد بخش اعظمی از نیاز کشور را حتی در افق ۱۴۰۴ تامین خواهیم کرد.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: واردات هم یکی دیگر از راه‌های تامین چوب است که بسیاری از کشورها از این طریق نیازشان را تامین می‌کنند و در ایران نیز باید به سمتی حرکت کنیم که جنگل‌های حیاتی را برای کارکردهای حیاتی کنار بگذاریم. چرا که جنگل‌ها می‌توانند تامین کننده آب برای کشور، مقابله کننده با آلودگی‌ها، جلوگیری کننده از وقوع سیل‌هایی که طی نیم قرن اخیر تجربه نشده‌اند، باشند و در این راستا باید از تجربه‌های کشورهای موفق مانند کره‌جنوبی و ژاپن استفاده کنیم، چرا که کره جنوبی توانست از سال ۱۹۶۰ تا کنون سطح جنگل‌های خود را به دو برابر افزایش دهد. باید از تجربیات آن‌ها در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و استفاده از نهادهای مدنی بهره‌برد.

به گزارش دیده بان محیط زیست، معاون اول رئیس جمهور، ابتدای هفته گذشته آیین نامه کشت فراسرزمینی را که به تصویب هیئت وزیران رسیده است را برای اجرا به وزارتخانه های مربوطه ابلاغ کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی ابلاغ کرد.

متن مصوبه آیین نامه کشت فراسرزمینی به شرح زیر است:

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف- کشت فراسرزمینی: بهره برداری از منابع، عوامل، ظرفیت ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور.

ب- متقاضی: کلیه اشخاص حقیقی ساکن ایران و اشخاص حقوقی ایرانی که در چارچوب ضوابط این آیین نامه داوطلب کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف می باشند.

ماده ۲- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارتخانه های امورخارجه و امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه های ذی ربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تنظیم و ارایه مشوق ها و حمایت ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی، از جمله موارد زیر اقدام نماید:

الف- انجام پشتیبانی، ارایه اطلاعات و مشاوره های لازم به متقاضی.

ب- تعهد خرید محصولات و یا تولید قراردادی در شرایط رقابتی در مورد محصولات مورد نیازی که اولویت آنها توسط وزارت جهادکشاورزی اعلام و درچارچوب مقادیر مصوب انجام می شود.

تبصره – ضوابط تعیین صلاحیت حرفه ای متقاضیان کشت فراسرزمینی توسط وزارت جهادکشاورزی تعیین می شود.

ماده ۳- وزارت امور خارجه مکلف است با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:

الف- تنظیم و مبادله تفاهم نامه های دو جانبه به منظور اخذ مجوز فعالیت جهت تولید، صدور محصولات تولیدی و بهره گیری از ابزارهای سیاسی و حقوقی موجود برای برقراری امنیت سرمایه گذاری متقاضیان در کشورهای هدف.

ب- حمایت های حقوقی، قانونی و مدنی از متقاضیان در کشورهای هدف.

پ – ارایه تسهیلات لازم در خصوص امور کنسولی، اخذ روادید، اقامت و کار برای متقاضیان در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهادکشاورزی.

ت- جمع آوری و ارایه اطلاعات لازم از کشورهای هدف به ویژه در خصوص قوانین، مقررات، ضوابط و شرایط سرمایه گذاری، مالکیت، اجاره و بهره برداری از اراضی به وزارت جهادکشاورزی.

ماده ۴- وزارت امور اقتصادی و دارایی (شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری های خارجی ایران) مجاز است با متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی در اجرای پروژه های بزرگ کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشارکت نماید.

ماده ۵- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط نسبت به تأمین ارز مورد نیاز در قالب اعتبار خرید محصولات تولیدی اقدام نماید.

ماده ۶ - وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به حمایت از نیروی کار ایرانی متقاضی کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف اقدام نماید.

ماده ۷- صندوق توسعه ملی مجاز است در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط، نسبت به تأمین تسهیلات مورد نیاز متقاضیان کشت فراسرزمینی در کشورهای هدف با معرفی وزارت جهادکشاورزی اقدام نماید.

ماده ۸- این آیین نامه صرفا شامل متقاضیانی می شود که با وزارت جهاد کشاورزی جهت تأمین اهداف مذکور در این آیین نامه قرارداد منعقد نموده باشند.

+10
0
  

5 دیدگاه

  1. رضا1394 می‌گوید:

    ضمن تشکر یکی از عوامل دیگر نابودی و جلوگیری از زادآوری جنگل چرای دامها در جنگلها می باشد که با کشت علوفه یا دامداری فراسرزمینی و یا واردات مواد پروتوئینی می توان فشار را از روی جنگلها برداشت و گیاهان و جانداران ارزشمند آنها را که در محیط جنگلهای طبیعی و دست نخورده، هزاران و بعضا میلیونها سال قدمت دارند را حفظ کرد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. حمید می‌گوید:

    نمیدانم در این میان کدام قشر برای اظهار تاسف، مستحق ترند؟! مسئولانی که با تمام وجود سعی در رفع کاستی های مملکت، مردم، محیط زیست و… دارند!!! یا کسانی که از قبل چنین طرحهای مملو از فکر و اندیشه بهره مند خواهند شد؟؟
    عبارت ،،کشت فراسرزمینی،، را که دیدم، نگاهم روی آن خشک شد، برای لحظاتی تصور کردم کشت در کرات دیگر است ولی با مطالعه مطلب غم عمیقی سراسر وجودم را گرفت، هر چند با این غم آشنای دیرینه ام!!!
    آفرین بر شما!! با این همه نبوغتان، با این تعصبی که به هموطن،خاک وطن، و سرمایه های مملکت نشان میدهید!!!
    مسئولان ژاپن چرا اینقدر خود را به دردسر می اندازند؟! آنها با وجود مساحت کم کشور خود و غیر قابل کشت بودن اکثر خاکهای آن بدلیل آتشفشانی بودن و…، برنج مورد نیاز سرزمین خود را در آب اقیانوس(که هر از گاهی با سونامی های کوچک و بزرگ کامشان را تلخ میکنند) کشت میکنند(در حالیکه برنج ایرانی که بهترین، در دنیاست در انبارهای ریز و درشت با آفات دست و پنجه نرم میکنند و کشاورز دسترنج خود را برباد رفته می یابد، آنجا بدلیل عدم وجود تنوع درختی بفکر واردات چوب از سایر کشورها نیستند و با همان بامبوهای بومی، خانه، دیوار، ظروف، صنایع دستی و هنری و…. تولید میکنند تا ضمن اشتغالزایی برای مردم کشور خود، با فروش دست ساخته ها به توریست ها قدمی برای صادرات بردارند،(دوستی روایت میکرد که آنها حتی بعد از جنگ جهانی، برای تاسیس مجدد دانشگاهها از نیروی کار داخلی و با پرداخت تنها نصف دستمزد روزانه استفاده کرده و در قبال آن حق تحصیل برای نوادگان(بله) را به آنها داده اند و حال نوادگان به پاسداشت زحمات پدران، به جای استفاده از تولیدات بسته بندی دیگر کشورها، محصولات تولیدی خود را مصرف می کنند و اعتقاد دارند که باید ارز مملکت صرف خود کشور شود). ما که قرار نیست از کسی چیزی یاد بگیریم چون علامه دهریم ولی پیشنهاد میکنم ژاپنی ها از ما یاد بگیرن بد نباشه.
    ایران با شرایط آب و هوایی چهار فصل، خاکهای غنی، وفور نیروی کار، و هزاران نعمت دیگر، با عدم استفاده بجا از آنها، به خیال خود از ذخایر مملکت حفاظت خواهد کرد؟!
    بندهای موجو در طرح غم انگیزند،،
    - بهتر است به جای تشویق متقاضیان طرح در خارج از کشور، متقاضیان مشتاقی که قادر به کنار زدن سنگهای انداخته شده جلوی پایشان نیستند، مورد حمایت قرار گیرند تا با همان میزان هزینه، تعداد بیشتری بهره مند شوند.
    - با مقدار ارزی که قراره بابت اجاره بها، پرداخت حق الزحمه نیروی کار با شرایط آنجا، و کلی هزینه های جنبی…. از مملکت خارج بشه، چقدر از مشکلات همین دست در داخل کشور، میتونه حل بشه؟؟! که سود حاصل هم بیشتر خواهدبود.
    - بمنظور تامین تسهیلات لازم جهت کشت و کار در خارج، که ارزان هم نیستند چند کارخانه در کشور طرف قرارداد، خط تولید جدیدی راه اندازی خواهند کرد و دود آن به چشم چند کارخانه و چند هزار کارگر در ایران خواهد رفت؟؟؟؟!
    و….؟؟
    …..؟؟؟
    …؟؟
    طرح بسیار پسندیده و در خور تقدیریست. با تصویب این طرح ارزشمند، ضمانت نامه اشتغالزایی، افزایش صادرات، جذب ارز برای کشور طرف قرارداد و بیکاری و رخوت هرچه بیشتر جوانان این مرز و بوم، خروج ارز، و…. را برای کشور خوتان به اتفاق، امضا کردید!
    نمیدانم چه کسی شایستگی آویختن این مدال را خواهد داشت، ولی یقین دارم… یقین دارم که دود آن همانند طرحهای ریز و درشت مشابه دیگر به چشم تحصیل کرده های بیکاری چون من و امثال من خواهد رفت!
    به یقین میتوانم تصور کنم که محیط زیست نیز از این امر مستثنی نخواهد شد، کم نیستند چنین طرحهایی که تیشه به ریشه طبیعت میزنند و کارهای نظیر
    …رهاسازی دو سه راس… ، کشت چند هکتار نهال…. توسط دوستداران محیط زیست، قادر به جبران آن نخواهند بود.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  3. حمید می‌گوید:

    دیده بان محترم
    مطالب این صفحه بصورت خیلی ریز در طرف راسته و باز نمیشن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. شاهین می‌گوید:

    طرح تنفس ۱۰ ساله جنگلهای کشور اگر اجرایی نشود بایستی با جنگلهای بویژه شمال کشور خداحافظی کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  5. جمشید از خوی می‌گوید:

    این ایده اگر جنگلی یا مرتعی با مقیاس های استاندارد در این پهنه موجود باشد ،صد البته موجه بنظر میاید، ولی،…
    %۶۰ از پهنه سرزمینی ژاپن با مساحتی در حدود ۱/۱۲ مساحت ایران دارای پوشش جنگلی است.!!!
    جمهوری خلق چین در رقابتی نابرابر در جهت بالا بردن سرعت عددی رشد صنعتی خود در قیاس با کشورهای پیشرفته با اقدامات بدون ارزیابی زیست محیطی،موجب بروز فاجعه های قابل پیشگیری نظیر آلودگی های گسترده هوا در شهرهای بروز سیل های خانمان برانداز در سالهای اخیر،موجب افزایش آلودگی هوا از طریق انتقال گرد و غبار حاصل از افزایش بیابان زائی به سرزمینهای همسایه شرقی خود شده ،که باعث کاهش استاندارد پاکی هوا در این مناطق شده و سلامتی شهر وندان ساکن در این کشورها رابه خطر انداخته است.!
    مدیران و برنامه ریزان دست اندرکار این کشور ،چند سال قبل در اقدامی بخردانه اقدام به جنگل کاری مناطقی در جغرافیای جنوب غربی چین با هزینه خود کرده اند.!!
    حال شما بخوانید حدیث مفصل از این مجمل.!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>