احداث جاده جهت دسترسی دامغان به نکا اکوسیستم پارک ملی پابند را نابود می کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در اسفند ماه ۱۳۹۳ از دست اندازی به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و اظهار داشتند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.

ایشان فرمودند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

این در حالی است که دستگاه های اجرایی در مازندران تلاش می کنند در ارتفاع ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ متری در اکوسیستمی حساس و شکننده از جنگل های خزری و از همه مهمتر درون محدوده پارک ملی پابند، جاده ای ویرانگر و بدون توجیه را احداث نموده و نظر مثبت مجموعه محیط زیست این استان را در این زمینه جلب نمایند.

عملیاتی عمرانی که فعلا هیچگونه پیوست و مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست ندارد.

در این راستا فرماندار شهرستان نکا در نامه ای مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۸ به مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران ۴۸ ساعت فرصت داده است تا با احداث این جاده موافقت کند.

همانطور که در متن نامه نیز مشخص است هدف از احداث این جاده ارتباط مابین دو شهرستان نکا در استان مازندران و دامغان در استان سمنان می باشد.

در این نامه به تعریض و بهسازی محور ارتباطی قدیمی اشاره است اما، هیچگونه محور ارتباطی در این مسیر وجود ندارد. تنها راه دسترسی موجود یک راه مالرو قدیمی است که در حال حاضر حتی خودروهای کمکدار نیز قادر به تردد در آن نیستند.

عملیات عمرانی جهت ساخت محور مذکور آغاز شده و با تخریب بخشی از اکوسیستم منطقه همراه بوده است که با دخالت محیط بانان پارک ملی پابند در تاریخ ۱۳۹۵/۲/۲۶ و در مرز پارک ملی متوقف شده است.

…………….تصویر: یکی از لودرهای حاضر در منطقه که مشغول عملیات احداث جاده مذکور می باشد

در حال حاضر دو محور ۱- دامغان – دیباج – گلوگاه و ۲- دامغان – کیاسر – ساری ، شهرستان دامغان در استان سمنان را به شهرستان های گلوگاه و ساری در استان مازندران متصل می کنند که یکی از شرق و دیگری از غرب با فاصله کمی از محل مورد نظر برای احداث جاده جدید عبور می کنند.

با وجود چندین محور ارتباطی مابین دو استان سمنان و مازندران ازجمله دو محور فوق الذکر، مشخص نیست پافشاری بر احداث این جاده با حجم تخریب گسترده در طبیعت به چه دلیلی صورت می گیرد و احداث این محور به غیر از تخریب و نابودی طبیعت بکر منطقه و گسترش زمین خواری و سایر تخلفات مرتبط، چه کمکی به توسعه و پیشرفت دو استان خواهد نمود ؟!

محدوده مورد نظر جهت احداث محور ارتباطی، اکوتونی دست نخورده در ارتفاع ۱۸۰۰ الی ۲۲۰۰ متری با تنوع زیستی کم نظیر و در عین حال اکوسیستمی بسیار حساس و شکننده می باشد. این منطقه از پارک ملی پابند با پوشش جنگل های خزری زیستگاه گونه های جانوری ارزشمندی همچون مرال، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی است.

تخریب صورت گرفته در مسیر احداث جاده و پوشش گیاهی جنگل های هیرکانی در سمت چپ تصویر مشخص است

در صورت احداث جاده مذکور این مسیر به محورى پر رفت آمد جهت دسترسى به شمال کشور بدل شده و پارک ملى پابند بطور کامل از بین خواهد رفت.

پارک ملی پابند به مساحت ۱۸,۲۵۳ هکتار در تاریخ ۱۳۸۲/۱۲/۲۷ طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست بعنوان پارک ملی معرفی شده است.

پارک ملی دارای بیشترین اهمیت و بالاترین درجه حفاظتی در میان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه فعالیت عمرانی به غیر از اقدامات حفاظتی در پارک های ملی ممنوع بوده و صرفا در موارد خاص با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.
+1
-609
  

38 دیدگاه

  1. دوست طبیعت می‌گوید:

    آیا بسیج سازندگی با ویرانی محیط زیست موافق است وقتی شخص مقام معظم رهبری بر حفظ محیط زیست و جنگل ها تاکید دارند ؟

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 2

  2. علی می‌گوید:

    باید سازمان محیط زیست کشور وارد عمل شده و سریعا با وزرات راه وارد مذاکره شود و شخص خانم ابتکار پیگیر بشوند

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 1

    • مهدی می‌گوید:

      دقت بفرمایید که مجری مدیریت جهاد سازندگی استان هست نه وزارت راه و شهرسازی
      حالا یه دوتا سوال هم بفرمایید که مدیریت جهاد سازندگی استان ها وابسته به کدام ارگان می باشد!

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

  3. رضا1394 می‌گوید:

    دیگر بچه های دبستانی هم معنی پارک ملی را می دانند که قانونا حتی ورود به آن منوط به کسب مجوز و با ضوابط و زمانهای خاص و تنها در برخی از قسمتهای آن مجاز بوده و هرگونه از بین بردن رستنی ها و جانداران و تغییر آن ممنوع می باشد. آن وقت مخرب ترین کار ممکن یعنی جاده سازی که هم تخریب اولیه و هم در دسترس قرار گیری آن برای همیشه در منطقه بکر جنگلی پارک ملی چه طور امکان پذیر می باشد؟!

    اگر خیلی اصرار به ساخت این جاده وجود دارد چند کیلومتر آن طرف تر و خارج از پارک ملی می توان این جاده را احداث کرد (هرچند احداث جاده در مناطق دیگر جنگلی هم بایستی با مطالعات کارشناسی و زیست محیطی باشد).

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 0

  4. رضا1394 می‌گوید:

    از دولت محترم خواهشمندیم نگذارد پارک ملی نابود شود

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 2

  5. مهدی جعفری می‌گوید:

    این گوی و این میدان، سازمان محیط زیست بیاد از حق کاملاً قانونی خودش دفاع کنه و اجازه نده که به حریم پارک ملی تجاوز بشه!

    این موضوع که دیگه کشتار و تلفات گونه های مختلف جانوری نیست که در اثر بیماری یا شکار بی رویه از بین برند یک موضوع مشخص و حق مسلم محیط زیست هستش

    ببینیم توانایی اجرایی دفاع از حقوق خودشون رو دارند ؟!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      اگر این حق و دفاع از آن فقط به «س. ح. م. ز.» اختصاص دارد پس اعتراض و مداخله دیگری در این دعوی موجه و پذیرفتنی نیست و چنانچه این حق و مسئولیتی عمومی و همگانی است بنابراین باید به لوازم آن هم پایبند بود.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 6

      • مهدی جعفری می‌گوید:

        از لحاظ قانونی حق محیط زیسته اما بعضی مواقع دیگران به حق شما قصد تجاوز دارن و این مساله تازه یا حادی نیست شما باید اونقدر قوی باشی که بتونی از حقوق خودت دفاع کنی نه اینکه بذاری تصرف بشه و بعد گلایه کنی

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  6. رضا1394 می‌گوید:

    به علت بالا بودن آمار کشته شدن جانوران در پارک ملی گلستان (در سال ۱۳۸۴ بیش از ۱۳۰ گونه حیوان و حدود ۶۰ جغد) می خواهند این جاده را از پارک ملی خارج کنند. آن وقت دوباره می خواهند یک جاده دیگر در پارک ملی احداث کنند که چند سال بعد و با خسارت فراوان زیست محیطی به این نتیجه برسند که جاده را از پارک ملی خارج کنند !

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    دلیلش معلومه
    زمین خواری های بعد از احداث جاده!

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

  8. پرهام می‌گوید:

    خانم ابتکار تا کی میخواین جلوی این کارها و دست اندازیها کوتاه بیاین ؟

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

    • طبیعت از دست رفته می‌گوید:

      الان یک مسافرت خارجی برای کارغیراز محیط زیستی میروند فردا میگویند من در اون تاریخ ایران نبودم!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 1

  9. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    جناب آقای فرماندار، اگر قصد شما پیشرفت شهر و منطقه است راههای بسیار موثرتر و در دسترس تری وجود داره، یا بهتره بگیم هزار راه نرفته هست

    اگر هم قصد شما چیزهای دیگری هست (که امیدوارم چنین نباشه) باید بدونید که تخریب یک زیستگاه بکر بهای بسیار سنگینی برای رسیدن به هر هدفی است، بهایی که از دارایی های تمام مردم کشور داده میشه، ثروتی که بی بازگشته و در نهایت دود این آتش به چشم مردم همون منطقه میره

    امیدوارم محیط زیست مازندران تمام قد در مقابل این درخواست بایسته و اجازه هیچ نوع دست اندازی به منطقه رو نده

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  10. DORNA می‌گوید:

    واقعا همه ذرات وجود آدم پر از درد و غصه می شود… لطفا یک نفر یک راهی پیش پای ما بگذارد و بگوید چه کاری از ما برمیاد…

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  11. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان لطفا از طریق روزنامه های پر تیراژ به گوش همه ملت برسونید.

    اگر هم نیاز شد یک زنجیره انسانی تشکیل بدید برای جلوگیری از ورود لودرها

    یک روز رو معین کنید من به شخصه آماده سفر به آن ناحیه برای تشکیل زنجیره انسانی به اتفاق دوستان هستم.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  12. مهدی می‌گوید:

    خب مشخصه پافشاری به چه دلیله، در نامه هم بصورت واضح اشاره شده. هر چند یکسری خط قرمزهایی هم وجود داره که حتا با زور و قلدوری هم نمیشه ازشون عبور کرد. الان دیگه ۳۰ سال پیش نیست که بتونن از وسط پارک ملی تندوره یا پارک ملی گلستان جاده بکشن و جامعه محیط زیست سکوت کنه. الان خدا رو شکر مردم نسبت به مسائل محیط زیستی حساس تر شدن و تا حدودی به قوانین اگاهی دارن. اونها می دونن که قانونا هر گونه دخل و تصرف در پارک های ملی ممنوع و غیر قانونی است. مگر اینکه اون منطقه از رده پارک ملی خارج شه که این هم براحتی امکان پذیر نیست، چون در این صورت سازمان محیط زیست خودش رو زیر سوال خواهد برد. مگر اینکه به تعامل برسن و بصورت پنهانی این پروژه جاده سازی رو ادامه بدن.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  13. یاشار می‌گوید:

    آقای فرماندار، شما باید مظهر قانون باشید

    طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه فعالیت عمرانی به غیر از اقدامات حفاظتی در پارک های ملی ممنوع بوده و صرفا در موارد خاص با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  14. جواد می‌گوید:

    تدبیر نابخردانه ساخت جاده وسط جنگل و امید از دست رفته به پیشرفت و ابادانی کشور با تخریب محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  15. بهپور قربانی می‌گوید:

    هرچند براى من راه دوریه ولی ایران همه جاش سرای من است حاضرم بیام براى تشکیل زنجیره انسانی

    باید یک روز که دیده بان مشخص کنه انجام بشه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  16. احسان می‌گوید:

    تنها چیزی که از توسعه یاد گرفتیم جاده کشیدنه، یعنی هیچ راه دیگه ای برای ایجاد توسعه و پیشرفت این دو شهرستان وجود نداره؟ این کار فقط به توسعه و پیشرفت زمین خواری و دلالی کمک می کنه…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  17. رشید می‌گوید:

    شرم آوره
    نابودی ارث گذشتگان ما زیر پای خودخواهی های بعضیها
    تخریب هر یکمتر یعنی فاجعه
    مبارک دولت محیط زیستی ما باشد انشالله

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  18. حق گو می‌گوید:

    یاد سخنی از مرحوم اینانلو در یکی از قسمتهای خندوانه افتادم .که میگفت متاسفانه هیچ جای دنیا مثل ما ایرانیهامحیط زیست خود را ازبین نمیبرند!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  19. اهورا می‌گوید:

    واقعا باید پرونده زیست بوم ایران را بست و فراموش کرد چون آدمی هر چقدر غم و غصه بخورد هییییییییچ سودی ندارد و ره به جایی نخواهد برد جز خون و دل الکی خوردن!!!!
    از آن چند درصد کوچک و شکننده ای که از طبیعت و زیست بوم ایران مانده همان یک ذره را هم داریم با دست خودمان در روز روشن نابودش می کنیم و این یعنی پیشرفت و آبادانی کشور و هم تراز شدن با کشور های پیشرفته جهان!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  20. kooshan می‌گوید:

    واقعأ از دیده بان باید تشکر کرد که واقعیت را روشن در برابر دیدگان قرار داده بنحوی که دیگر امکان تفسیر و تعبیرهای غیرمنصفانه و گاهأ مغرضانه که بسیار با حقایق فاصله دارند را ناممکن کرده ضمن آنکه بسیار محتمل است مشابه این رویه ناصواب طی چند دهه گذشته و در مواردی مختلف که عمدتأ با تخریب و وارد آمدن زیانها و خسارتهای چه بسا جبران ناپذیر به طبیعت کشور همراه بوده بطور مکرر پیش آمده باشد و نکته قابل توجه آنکه بظاهر قید شده «……… نسبت به اعلام نظر کارشناسی جهت شروع بکار پروژه اقدام و اعلام نتیجه گردد.» ولی با دقت در سطور قبلی مشخص است که تصمیم نهایی مبنی بر شروع عملیات و تحمیل آن به اداره محیط زیست مربوطه و «س. ح. م. ز.» قبلأ گرفته شده چرا که عوامل اجرایی کار و نیز بودجه مورد نیاز پروژه از قبل مشخص و معلوم شده اند و حالا این مکاتبه صرفأ بمنظور شکل قانونی یافتن قضیه صورت گرفته است.
    در باره این رویداد مثل موارد مشابه دیگر علت اصلی را باید در نبود سطح رضایت بخشی از پیشرفت و توسعه و شکل گیری فرهنگ متناسب جستجو کرد که یکی از نمودهای آن فقدان درک عمیق از طبیعت کشور و تبعات ناشی از آن است چرا که ممکن است دستگاهها و نهادهای اقدام کننده بنابر حسن نیت تصور می کنند کشیدن جاده در منطقه ای که جز کمیتی از پوششهای جنگلی و گیاهی و تعدادی جاندار بلا استفاده از نظر اقتصادی نفعی در آن برای مردم منطقه متصور نیست قاعدتأ نمی باید ایراد زیادی داشته باشد و میزان خسارت احتمالی در برابر نتیجه نهایی کار که دسترسی سریعتر اقشاری از مردم به امکانات ضروری و رفاه بیشتر را مقدور می کند قابل چشم پوشی است در حالیکه در شرایط مناسب از نظر پیشرفت و توسعه که با بهره برداری غیرمخرب و درآمدزا از طبیعت مثل گردشگری طبیعی ملازم است حتی اگر تبعات سوئی مانند تخریب خاک و فرسایش بیشتر آن، آلودگی بیشتر هوا و منابع آبی و زمینه سازی برای تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای بیرویه و … که از نتایج اجرای اینگونه طرحها و پروژ ه هاست درنظر گرفته نشوند باز هم مضرات ساخت چنین جاده هایی از منافع آن بسیار بیشتر برآورد خواهد شد چون بخشی از سرمایه های ماندگار کشور که می تواند طی دوره های طولانی نسلهای آینده را از فواید اقتصادی بلندمدت خود منتفع کند در قبال سودی نه چندان قابل توجه و زودگذر و با تبعات بعضأ غیرقابل جبران، معاوضه خواهد شد.
    بهرحال امید می رود با اطلاع رسانی های بیشتر و وسیعتر و ورود کارشناسان و صاحب نظران و مطلعین آگاه و دلسوز به مباحثات پیرامون این موضوع و از طریق تعامل و توافق و همکاری بین مقامات عالی استانی و کشوری و نیز تلاش مؤثر آنها از ادامه عملیات جاده سازی و عبور آن از «پارک ملی پابند » ممانعت شود و طبعأ این کوششها و همچنین مخالفت اصولی اداره محیط زیست منطقه و «س. ح. م. ز.» با احداث این جاده ویرانگر بایستی مورد حمایت جدی و گسترده علاقمندان و دوستداران طبیعت کشور قرار بگیرد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  21. آ.ک می‌گوید:

    همه جلو ماشینا بخوابند جرات نمی کنند کار رو ادامه بدن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  22. reza می‌گوید:

    سود داره توش چون بعد از ۴ یا ۵ سال دیگه بقیه جنگلو و پارک برای ویلا سازی فروخته میشه.
    ا

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  23. reza می‌گوید:

    حالا اگه داری جاده میزنی و کسی هم نمتونه جلوتو بگیره حداقل تو سایر مناطق درخت درست حسابی بکار ، جاده رو فنس کشی کن سرتاسر ، تونل و پل برای وحوش بزن تا وحوش نابود نشن

    داغ Thumb up 4 Thumb down 10

    • kooshan می‌گوید:

      البته در این مورد مهم و حساس بایستی امکان توافق و مصالحه و منافع و مضار آن بدقت و کارشناسانه بررسی شود ولی بطور کلی پیشنهاد شما منطقی و معقول بوده و همانطور که بدرستی اشاره کرده اید در بسیاری موارد با اجتناب از اقدامات تحمیلی و یکجانبه و از طریق تبادل نظر و تفاهم و تعامل و بده و بستان مثبت و سازنده می توان به توافقات نسبتأ رضایتبخش دو و چندجانبه دست یافت.

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  24. مریم می‌گوید:

    امیدوارم محیط زیست به وظیفه ی خودش عمل کند و در هیچ شرایطی اجازه احداث همچنین جاده ای را ندهد.

    ما دوست دار محیط زیستیم و حامی نگهبانان اون. هر چند عده ای مسئول متوجه ارزش های واقعی نباشند.

    امیدوارم خانم ابتکار هم هرچه زودتر وارد عمل شوند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  25. کاسپین می‌گوید:

    روز بروز برایمان بیشتر ثابت میشود که در سه سال اخیر بیشترین ضربه به محیط زیست کشور وارد آمده است
    خارج نکردن جاده جنگل گلستان به بهانه نداشتن بودجه ، انتقال آب دریاچه زیبای خزر به سمنان استانی که فقط
    حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ، تبدیل جزیره بکر آشوراده به منطقه مسکونی ، الحاق پناهگاههای وحش هندورابی و
    فارور به منطقه آزاد کیش ، انتقال آب خلیج همیشه فارس به استانهای دور با صرف هزینه های بسیار بالا ، استخدام نکردن
    محیطبانهای جدید و حالا احداث جاده از داخل پارک ملی
    آقای رئیس جمهور لطفا به قولهایی که در زمینه محیط زیست به این مردم شریف داده بودید عمل کنید

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  26. محمدی می‌گوید:

    سلام
    بعید میدونم پیام من رو منتشر کنی
    دوست گرامی شما یا متن رو نخوندید یا از قصد میخواهید برعکس منتشرش کنید، تو متن میگه نظر کارشناسی خود را اعلام کنید، در ضمن تو نامه وقتی میگه حضور دادستان حتما یه مسیله حقوقی هم وسطه، ای کاش ابزار یک سری شهرت طلب نشیم، مطمینا مجاری ذی ربط جواب شما رو از نظر قانونی و حقوقی میدن ولی مطمین باش نه فرماندار اونجا و نه دادستان و حتی بسیج سازندگی ازشما کمتر ولایی و قانون مدار نیستند اگه یک صدم درصد ذات مسیله غیرقانونی و تخلف باشه دیوانه نیستندتو گرداب رسانه ای اون فرو برند که
    امیدوارم پیرو قانون باشی و دنبال یارگیری غیرقانونی نری. چون این راه ها خیلی وقته دوره اش ور افتاده بزرگوار

    داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  27. داریوش2016 می‌گوید:

    مردم باید دخالت کنن باید برن جلوی لودرها بخوابن باید جلوی این کار رو هم بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  28. علی می‌گوید:

    خانم دکتر ابتکار ببین یک فرماندار با مدیر استانی چطور مکاتبه میکنه !

    خواهش میکنیم پاسخ مناسب به این جور مسئولین بدید تا دیگه تکرار نشه، ضمناً انتظار نمیرفت منابع طبیعی اینطور رفتار کنه

    البته باید پرسید اگه اینجا پارک ملی نیست آیا منابع طبیعی مجوزی برای ساخت جاده توی چنین منطقه ای داده یا نه؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  29. محمدی می‌گوید:

    در ضمن برید تحقیق کنید ببینید چرا کسی جلوی پروژه ایجاد راه جدید (نه بهسازی و تعریض) از شهرستان همجوار به سمنان رو نگرفته اما دارن این مسیر رو بولد میکنند، چون با بهسازی این مسیر اون جاده از رونق میفته و بهترین وسیله جهت فشار به کارشناسان محیط زیست هم ، ابزار رسانه ای بی خبر از ترفند سیاسی پس ماجراست، برید راه های قدیم مازندران به سمنان و مسیرهای جدیدالاحداث را مطالعه کنید یه وقت ابزار سودجویان نشوید.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

    • علی می‌گوید:

      یعنی شما خوب میدونی کیا جلوی پروژه ایستادن من که شنیدم چند تا محیط بان

      ضمناً چرا باید جاده ای که با کلی هزینه ساخته شده از رونق بیافته ؟ هزینه جدید و تخریب طبیعت برای رو کم کنی به نظر شما یعنی تمدن و …

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  30. سعید می‌گوید:

    با سلام
    دوستان ارجمند دقت بفرمایید!
    این پروژه را بسیج سازندگی اجرا می کند، هیچ ارتباطی به جهاد و …ندارد.
    این جاده کاملا تفریحی بوده و هیچ تاثیری جز تخریب دو استان مبدا و مقصد نخواهد داشت…

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  31. محمد احمدی می‌گوید:

    به یزدان اگر ما خرد داشتیم
    کجا خود سرانجام بد داشتیم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  32. شاهین می‌گوید:

    پارک ملی پابند یکی از بهترین زیستگاههای حیات وحش کشور و نمونه بازمانده از اکوسیستم جنگلهای هیرکانی کشور است.

    احداث جاده در این منطقه ارزشمند ضربه بزرگی بر تمام زیستمندان هیرکانی است!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>