پاسخ فرماندار نکا به گزارش درج شده درخصوص احداث جاده در پارک ملی پابند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به گزارش روابط عمومی فرمانداری نکا ، در پی درج مطلبی تحت عنوان تلاش برای احداث جاده ای ویرانگر در قلب پارک ملی پابند مازندران در سایت دیده بان محیط زیست و برخی از خبرگزاری ها ، مهندس احمدی فرماندار محترم این شهرستان به ابهامات بوجود آمده پاسخ دادند.

متن پاسخ بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مدیر مسئول محترم سایت دیده بان محیط زیست

با سلام

احتراما در خصوص درج مطلبی تحت عنوان ” تلاش برای احداث جاده ای ویرانگر در قلب پارک ملی پابند مازندران ” در مورخ ۱۳۹۵/۳/۵ ، ضمن ابراز تشکر و قدردانی از احساس مسئولیت و حساسیتِ سایت محترم دیده بان محیط زیست ، از باب احترام قلبی به مخاطبان محترم و دلسوز آن رسانه که به واقع سرمایه های اصلی کشور ، در پاسداری و حفاظت از محیط زیست می باشند ، به اطلاع می رساند ، باتوجه به مواضع و رویکرد های روشـن دولت تدبیـر و امیـد در حوزه ی حراسـت از محیط زیست کشور و همچنیـن در راستـای تحقق سیاست های ابلاغـی مقـام معظم رهبـری در این حوزه ، فرمانداری شهرستان نکـا با در نظر گرفتن تاکیدات فوق ، به رغم تامین اعتبارات عمرانی لازم و نیز آمادگی پیمانکار مربوطه ، طی نامه ی شماره ی ۸۶۴۷/۱/۱۴۲۲ مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۸ که در گزارش سایت دیده بان محیط زیست نیز به آن استناد گردیده ، آغاز هرگونه عملیات اجرایی را منوط به کسب نظر کارشناسی اداره محیط زیست شهرستان دانسته است.

لازم به ذکر است، کلیه عملیات اجرایی پروژه همچنان متوقف و در انتظار نظر کارشناسی دستگاه مربوطه می باشد و زمان ۴۸ ساعته مشخص شده در نامه، با توجه به تصمیم گرفته شده در جلسه مشترک فی مابین کارشناسان اداره محیط زیست و فرمانداری، تعیین شده است.

جعفر احمدی – فرماندار شهرستان نکا

+264
-316
  

24 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    وقتی خبر رو خوندم خیلی شگفت زده و خوشحال شدم
    این نشانه قدرت رسانه‌ها در تغییر رویکرد اشتباه مسئولان هست که امیدوارم همه مسئولان نه برای توجیه افکار عمومی بلکه برای رسیدن به توسعه ای پایدار دست از اشتباهاتشون بردارن
    خطاب به فرماندار محترم نکا که قطعا خواهند خواند
    هر کس عاشق وطنش باشه و بخواد فرزندانش در آرامش و رفاه زندگی کنند حفظ محیط زیست یعنی همان محل زندگی یعنی حفظ زمین رو در اولویت زندگی و کارش قرار میده و جاده کشی از میان پارک ملی که از مهمترین ذخیره های زیستی بر روی زمین هستند یعنی به خطر انداختن حیات و زندگی بر روی کره زمین و البته آدمی به هر آنچه که خالق آفریده مستقیم یا غیر مستقیم وابسته هست؛ دقیقا نابودی طبیعت یعنی بریدن شاخه ای که خود بر روی آن نشسته ایم!
    تشکر ویژه از دیده بان عزیز و مسئولان و محیط بانان سختکوش منطقه

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

  2. فعال محیط زیست مازندران می‌گوید:

    فرماندار نکا با انتشار این توضیحات نشان دادند که مدیری روشن ، واقع بین و در عین حال توانمند هستند

    این از خصوصیات که یک مدیر پخته و با تجربه است که اگر روند اشتباهی در مجموعه تحت مدیریت خود ببیند بجای لجبازی جلوی اشتباه را گرفته و به خواست مردم و از همه مهمتر به خواست کارشناسان احترام بگذارد

    به شخصه از فرماندار محترم بابت تغییر رویکرد ، توقف پروژه و منوط کردن ادامه عملیات اجرایی به موافقت محیط زیسن ممنونم

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 20

  3. رضا1394 می‌گوید:

    کشیدن جاده در پارک ملی یعنی تخریب درختان و جنگل بکر بارانی و تصادف و دادن دسترسی کامل به همه جای پارک و نابودی آن.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 2

  4. یاسر می‌گوید:

    جناب فرماندار نظر چی رو می خواهی بدونی، به نظر خود شما احداث جاده در وسط پارک ملی یعنی چی؟
    بگذارید یه تشبیه برای شما بیارم.
    اگه وسط خانه شما یک جاده می کشیدن شما می توانستید در آن خانه زندگی کنید، البته که نه. در نتیجه شما از آن خانه کوچ می کردید و می رفتید.
    پس کشیدن جاده نیز به معنی کوچ کردن وحوش آن منطقه است. البته دیگر جای نیز برای رفتن این وحوش وجود ندارد پس موجودات این منطقه آهسته جلوی چشمان ما پرپر می شوند.
    نظر کارشناسی را می خواهید بدانید: پس بدانید این جنگلهای هیرکانی جزوء جنگلهای باستانی می باشند که روزگاری از اروپا شروع شده و به منطقه ما میرسیدند. که دیگر نسلی از این جنگل زیبا در اروپا باقی نمانده است.
    اگر نظر کارشناسان دلسوز را میخواهید بدانید که به هیچ وجه موافق این جاده نبوده و نخواهند بود

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 2

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      واقعا نامه ی جالبیه!
      جناب فرماندار محترم، خوب این که فرمودید که از بدیهیاته و اگر غیر این بود باید تعجب میکردیم و قانون شکنی هم بود!!!
      تلاش همه ما دوستداران محیط زیست و حیات وحش ایران اینه که چنین مجوزی صادر نشه…

      داغ Thumb up 5 Thumb down 3

    • سید احمد میرمجیدی می‌گوید:

      نباید فقط نظر محیط زیست یک شهرستان در چنین تصمیم بزرگی تعیین کننده باشه و نظر سازمان باید شرط باشه .جناب فرماندار محترم کار را مشروط به نظر محیط زیست شهرستان کرده که خوب اگر خدای نکرده موافقت کرد چی؟؟ هر چی نباشه ادرات بنحوی زیر مجموعه فرماندارین

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  5. reza می‌گوید:

    اینکار جاده سازی در دل جنگل باعث زمین خواری ، جنگل خواری ، ویلا ساری و ساخت تعمیرگاه و غیره بدون حد و مرز و بدون اصول شده و نابودی حیات وحش و انسان را بدنبال داره

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  6. reza می‌گوید:

    وقتی رهبر میگن حفظ محیط زیست یعنی توقف عملیات و خروج از منطقه

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  7. kooshan می‌گوید:

    با روشن شدن جزئیات بیشتری از پروژه بحث انگیز احداث جاده دامغان – نکا که از درون «پارک ملی پابند» گذر خواهد کرد حالا دقیق تر می توان در مورد آن اظهار نظر کرد و در این زمینه «جوابیه فرماندار محترم نکا» و «گزارش روزنامه اعتماد» برخی ابهامات را رفع کرده است :

    متأسفانه و برمبنای اطلاعات و مستندات تابحال انتشار یافته مشخص شده که این پروژه با تصمیم برخی مقامات دولتی و برخی مسئولین دیگر در استان مازندران و بدون در دست داشتن تأئیدیه و مجوز زیست محیطی و در تقابل و تضاد با سیاستهای اعلام شده دولت و «س. ح. م. ز.» ابتدا شروع شده و بعدأ و با رسیدن به محدوده «پارک ملی پابند» حال بدنبال اخذ مجوز ادامه کار هستند که کاری خلاف قانون است و ظاهرأ مقصود اصلی عوامل دست اندرکار پروژه این بوده که عملیات جاده سازی را شروع کرده و با رسانیدن جاده به محدوده پارک آنگاه همه را در مقابل کار انجام شده قرار دهند و گرنه طبق قانون در وهله نخست می بایست موضوع احداث جاده جدید یا بازسازی جاده قدیمی و یا هر عملیات عمرانی دیگر در داخل «پارک ملی پابند» جهت مطالعات و بررسی های زیست محیطی لازم به اداره کل محیط زیست مازندران و از آن طریق به «سازمان حفاظت محیط زیست» منتقل و نهایتأ در «شورایعالی حفاظت از محیط زیست» مطرح شده و در صورت تصویب در «شورایعالی حفاظت از محیط زیست» و اخذ مجوزهای زیست محیطی لازم، آنگاه عملیات اجرایی احداث جاده آغاز شود در حالیکه مطابق مستندات موجود این روال قانونی طی نشده و فقط پس از مخالفت اداره محیط زیست مربوط با ادامه عملیات در محدوده «پارک ملی پابند» عملیات ساخت جاده پشت مرزهای پارک متوقف شده ضمن اینکه بمنظور بررسی چنین امر مهمی تنها ۴۸ ساعت زمان در نظر گرفته شده که بهرجهت شائبه اعلام ضرب الاجل و التیماتوم را نیز ایجاد کرده است.

    نکته دیگر ابهام موجود در مورد تعداد جاده های در دست ساخت و نیز چگونگی تخصیص بودجه ساخت این جاده ها و نحوه تأمین منابع مالی آنها بوده که مطابق آنچه در خبر قبلی «دیده بان» و بر مبنای گزارش «روزنامه اعتماد» و بنقل از « مسئولین شورای روستای پابند » منتشر شده سؤالاتی ایجاد کرده که بایستی از مجاری قانونی مربوط پیگیری شده و طبعأ دست اندرکاران ساخت و احداث یا بازسازی این دو جاده مؤظف به ارائه پاسخهای لازم به مراجع ذیصلاح هستند.

    بهرحال نکته مشخص این است که در ساخت جاده عبوری از «پارک ملی پابند» روند اصولی و قانونی کار رعایت نشده و بنظر میرسد با در نظر گرفتن همه جهات و جوانب موضوع ضروری است موضوع در «هیئت دولت» مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات بعضی مقامات اجرایی استان که نمایندگان دولت در منطقه هستند مورد رسیدگی قرار گیرد.

    نکته دیگر آن است که آنچه تابحال انتشار یافته، مبنای اظهار نظرات علاقمندان و دوستداران طبیعت کشور است و طبعأ اگر مطالب بدرستی و بتمامی یا دقیق منعکس و منتشر نشده اند این بر عهده تصمیم گیران و دست اندرکاران پروژه بوده که برای روشن شدن موضوع و اقناع افکار عمومی مستندات و واقعیات لازم را اعلام کرده و منتشر کنند.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

    • محمدی می‌گوید:

      خیلی جذابه که نقل قول نایب رییس شورای روستایی در بالا دست در شهرستان دیگه صحبت از اعتبارات استانی و بودجه میکنه در حالی که متن منتشره برای هر کی که حداقل دانش از نظام بودجه ریزی و تخصیصات داره، روشنه که نه پایه علمی و قانونی داره که اصلا روش بحث بشه نه بار مفهومی، سوال روشنه چرا تو تهیه خبر از مدیران ذی ربط و مسولین خود شهر سوال نشد؟!
      و این مصاحبه دروغین ساخته، تا افرادی امثال شما بتونن اون رو مرجع قرار بدند، لطفا مجددا سمت این آقا و مدرکش رو جستجو کنید و تحقیق کنید ، ببینید در کدام جلسه استانی تشریف داشتند که از تصمیماتش مطلع باشند، در ثانی مگه میشه بودجه یه شهرستان رو به شهرستان دیگه داد!!!!
      در ضمن هنگام تصویب این پروژه و بودجه قانونا این عرصه تحویل محیط زیست نبود ه و در اختیار منابع طبیعی و از آن طریق مجوزات جهت اجرا پروژه صورت گرفت، منتها هنگام شروع به کار محیط زیست دایه تملک نمود که شروع به کار پروژه منوط به جلسه مشترک شد، اما قبل از اعلام تصمیم، برخی دوستان راه های فراقانونی رو جهت رسانه ای کردن ماجرا پیش گرفتند

      داغ Thumb up 1 Thumb down 6

      • محمد ابراهیمی می‌گوید:

        ممنون از اطلاعات خوبتون
        اگر چنین باشه باید سازمان ح م ز تمام قد در مقابل احداث این جاده بایسته، چرا که در غیر اینصورت این روش دور زدن سازمان بیش از پیش باب میشه

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

      • کارشناس جنگل از نکا می‌گوید:

        آقای محمدی تا قبل از ممانعت محیط بانان پارک ملی از ادامه پروژه، هیچ مجوزی از منابع طبیعی نکا مبنی بر انجام پروژه توسط فرمانداری اخذ نشده

        بعد از تعطیل شدن پروژه توسط محیط بانان پارک ملی و تهدید آقای فرماندار، تازه اداره منابع طبیعی نکا وارد موضوع شده و در جریان احداث جاده قرار می گیرد و متاسفانه اقدامی هم از طرف منابع طبیعی برای جلوگیری از ادامه ساخت جاده انجام نمیشه البته مجوزی هم از طرف منابع طبیعی صادر نمیشه

        باید تاکید کنم قبل از اجرای پروژه هیچ مجوزی از اداره منابع طبیعی هم گرفته نشد که طبق قانون باید از اداره منابع طبیعی هم مجوز میگرفتن و اینکه چرا این اداره تو این شرایط اعلام می کنه که این عرصه متعلق به منابع طبیعی نکاست جای سوال داره که احتمالا پاسخش فشار از ناحیه فرمانداره. (طبق مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۲ این عرصه متعلق به پارک ملی پابند (هزارجریب) است) اگر مسئولین منابع طبیعی از موضوع پارک ملی پس از ۱۳ سال آگاه نیستند باید به حالشون تاسف خورد اگرهم که به این سادگی تسلیم فشار شدن که واویلا……

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. سهراب می‌گوید:

    خب، پس قاعدتاً الان باید سازمان حفاظت محیط‌ زیست فشار وارد بشه تا نظر مثبت و البته کارشناسی شده رو ارائه بدن،
    یه جوری از احداث این جاده صحبت میشه که انگار فقط قراره یه کوچه خیلی کوچیک و بدون تردد یه جایی که اهمیت خاصی هم نداره احداث بشه،
    یه قسمتی هم که قویاً باهاش مشکل دارم. این جمله به رغم تأمین اعتبار هست، یعنی چون اعتبار تأمین شده پس باید کار انجام میشده ؟!
    نه استاد معظم، این نظرهای کارشناسی باید قبلا بدست میومد، نه الان،
    ضمناً واضحه که نظر کارشناسی چی خواهد بود، بنابراین احداث این جاده اگر انجام بشه دلیلش برای همه مردم روشن هست از الان

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  9. محمدی می‌گوید:

    جاده ای که به نفع محیط زیست است
    ونگ وا – اکبر مقدسی

    این روزها برخی رسانه ها از احداث جاده ای در منطقه پارک ملی پابند خبر دادند دادند و آن را جاده ویرانگر پارک ملی پابند دانستند. بنابراین با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و اجتماعی منطقه نگارنده با هدف حمایت از پروژه احداث پارک ملی ، به بررسی و کنکاش جزئیات بیشتر می پردازد:

    ۱- پارک ملی پابند(که گفته می شود نامش به پارک ملی هزارجریب تغییر یافت) به وسعت حدود ۲۵ هزار هکتار از ارتفاعات جنوب شرقی روستای چناربن نکا و ضلع جنوبی جاده چناربن، زروم، زنگت، بادابسر، تجرخیل به بندبن را شامل شده ، بطوری که روستاهای درمزار لیمونده و بندبن در محدوده پارک قرار گرفته و از سمت جنوب تا ارتفاعات سورت بادله کوه و از سمت شرقی به ارتفاعات چنگی و نمکه محدود می شود. تقریبا بیشتر محدوده پارک در حوزه شهرستان نکا واقع شده است. این محدوده شامل دره ها و ارتفاعات جنگلی و مرتعی مانند ترشیدو، چهاردر، بادله کوه ، سیاه کند،بایکلوم، گرجی نو، زرشک کوه، سیاه خانی و… می باشد که به این مناطق تقریبا هیچ راه شوسه قابل دسترسی وجود ندارد بطوریکه تردد هر نوع وسیله نقلیه در داخل محدوده غیر ممکن است. یکی از راههای دسترسی به سمت شرقی پارک را می توان به جاده بندبن نکا به منطقه چنگی و دیباج در شهرستان دامغان استان سمنان اشاره کرد که از گذشته این جاده وجود داشته است. اگر به نقشه البرز شرقی که از سوی سازمان جغرافیایی و کارتوگرافی کشور در سالهای دهه ۶۰ منتشر شده مراجعه کنید راه دسترسی بین روستای بندبن و چنگی دامغان موجود بوده است . ضمن آنکه این یکی از راههای مالرو تاریخی میان دامداران و تجار دامغانی و مازندرانی بوده است. اما بدلیل سیل گیر بودن منطقه اکنون خسارتهایی به جاده وارد شده که تردد وسایل نقلیه سخت شده است .سالهاست مسئولان به آن منطقه بی توجهی کرده و فرمانداری نکا امسال برای ترمیم آن اعتبار اندکی از محل اعتبارات شهرستان تخصیص داده است. این جاده در درجه اول برای تردد وسایل نقلیه محیط بانان ، منابع طبیعی، کشاورزان و دامداران منطقه و… می باشد.

    ۲- هرچند سالها از مصوبه هیئت دولت از پارک ملی شدن بخش از مناطق مرتعی و روستایی شهرستانهای نکا و بهشهر در البرز شرقی می گذرد اما تنها اقدامی که به چشم می آید نصب یک تابلو تحت عنوان «منطقه پارک ملی هزارجریب» هنوز بعضی از نقشه ها و سایتهای موجود منطقه بندبن و مسیر جاده مذکور را جزو مناطق حفاظت شده بحساب آورده درصورتی که مناطق حفاظت شده باشد فعالیتهای عمرانی و گردشگری و… بلا مانع است. حتی اگر بپذیریم در جدید ترین تغییران منطقه مذکور جزو پارک ملی باشد؛ چرا نباید برای اجرای پارک ملی برنامه داشت؟

    ۳- بنظر می رسد کارشناسان محیط زیست همواره مایلند آسانترین گزینه را برگزینند و آن اینکه اگر روزی طرح پارک ملی در منطقه اجرا شود، همه راهها و معابر به منطقه پارک ملی مسدود باشد و آنها پاسگاهی در ورودی احداث کنند و خیالشان از عدم تردد هر نوع وسایل نقلیه یا انسان در داخل پارک راحت باشد با این حال پارک ملی چه منافعی برای توسعه منطقه دارد؟ چه منفعتی برای بومیان دارد؟ مگر پارکهای ملی در سایر کشورهای دنیا مهمترین مرکز جذب توریست و گردشگر نیست؟ آیا پارک ملی به راه دسترسی نیاز ندارد؟ درصورت آتش سوزی در منطقه و تهدید بهترین و نادرترین گونه های جنگلی و جانوری چگونه می توان برآتش غلبه نمود؟ گناه اهالی بندبن چیست که بیشتر ماهها از سال وسیله نقلیه نمی تواند وارد روستا شود؟ مگر کارشناسان حفاظت محیط زیست منطقه فراموش کردند که مردم بندبن چقدر به آنها در حفظ حیات وحش ، خاک و معادن منطقه به آنها کمک کردند؟ چطور ممکن است سه روستای بندبن، درمزار و لیونده را جزو منطقه پارک ملی قرار داد و اجازه هیچگونه ساخت و ساز مسکونی و پروژه های عمرانی به مردم داده نشود؟! در حالی که مردم بیش از ۱۳ سال می شنوند که قرار است منطقه و حتی خانه ای که در آن زندگی می کنند پارک ملی شود حتی نمی داند پارک ملی چیست و آیا درقبال ازدست دادن روستا و ممانعت از توسعه آن پارک منافعی برایشان دارد یا خیر؟ آیا می توان بدون رضایت بومیان در حفاظت منطقه موفق بود؟

    http://vangva.ir/note/6817-2016-05-24-12-42-45

    داغ Thumb up 5 Thumb down 33

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      من نیز با مسدود کردن پارک های ملی مخالفم و اتفاقا معتقدم که مردم باید از مواهب طبیعت بهره مند شوند یا به قول فرمایش شما پارک ها باید راه دسترسی داشته باشند (راه دسترسی نه جاده های مرگ)

      در کشور آمریکا که موسس اولین پارک های ملی بزرگ مثل یلوستون و یوزمیت هست مردم با خودروهای کاروان تحت نظارت رنجرها وارد پارک شده کمپ میزنند و پس از چند روز بدون آسیب و تخریب طبیعت پارک را ترک میکنند اما در ایران به محض اینکه جاده ای احداث میشه مقدمه ای است بر زمینخواری تخریب اراضی و قطع درختان و سرانجام ویلاسازی. بحث سر اینست.

      در ضمن حضور و زندگی روستاییان در داخل محدوده پارک جای ایراد دارد. حتی اگر بومی منطقه باشند زیرا حفظ و حراست از اندک عرصه های طبیعی ممتازی که در مملکت باقیمانده با منافع ملی گره خورده است.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 4

      • فاتح می‌گوید:

        اون منطقه پارک ملی هست و حتی اگر منطقه حفاظت شده هم باشد هیچ فرقی در قضیه نداره..ساخت و ساز و دخل و تصرف در محیط زیست ممنوع هست..این قانون کشور هست

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • سهراب می‌گوید:

      الحمدلله به این مباحث که میرسه کشور از هر نظر قابل مقایسه با جهان میشه !

      آخه برادر بزرگوار بنده کجای پارک های ملی ما شبیه ما بقی دنیاست ؟
      کدوم یکی جاده های ما که از پارک های ملی گذشتن باعث بهبود شرایط حفظ و حراست منابع طبیعی و حیات وحش شدند ؟

      چرا از مظلومیت مردم روستا نشین و محلی های یک منطقه استفاده ابزاری میکنید ؟
      والله مردم هیچ منطقه ای راضی به از بین رفتن اراضی ملی نیستن

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • فاتح می‌گوید:

      قانون کشور و دستور رهبر کاملا مشخصه و نیازی به تفسیر نداره..هرگونه ساخت و ساز و دخل و تصرف توی محیط زیست و مخصوصا پارکهای ملی ممنوع هست

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • علی می‌گوید:

      اتفاقا این مطلب با یک سری عکسهای بی ربط که فقط دو یا حداکثر سه تای اینها مربوط به محل مورد مناقشه هستند در سایت فرمانداری نکا قرار داده شده و همچنین تلاشهایی داره صورت میگیره تا محیط زیست رو از طرف برخی افراد بومی تحت فشار قرار بدن با این بهانه که محیط زیست مانع توسعه و پیشرفت منطقه شماست.

      البته آقای مقدسی(نویسنده اصلی مطلب) در مطالبشون به خوبی به بکر بودن مناطق اشاره کردن و گفتن که هیچ راه دسترسی نداره و تنها همین “راه مالرو” در سالهای دور مورد استفاده دامدارن و … وجود داشته.

      آقای محمدی و مقدسی علت همه آتش سوزیها همین حضور افراد کم اطلاع و ناشی در مناطق هست که عموما به واسطه همین راههای دسترسی به منطقه وارد میشن نمونه اش هم آتش سوزی پارسال در همین منطقه که توسط سایت دیده بان اطلاع رسانی شده بود که آن هم با از خود گذشتگی ماموران محیط زیست و چندتن از بومیان فهیم منطقه و در گرمای تابستان و با زبان روزه پس از سه روز مهار شد. طبق نظر شما باید در اون منطقه و همه مناطقی که ممکنه آتش بگیرند(کل جنگلها و مراتع کشور متر به متر) هم جاده بزنیم.

      ضمنا چرا جاده بالا زنگت، بالا لترگاز، لیمونده و … رو اول درست نمیکنید ؟ مگه اونها جزو نکا نیستن ؟
      اصلا چرا جاده اصلی هزار جریب که حدود ۱۰۰ روستا رو در بر میگیره درست نمیکنید و وضعش اونجوریه ؟
      نکنه این طرفها معدنی چیزی سراغ دارید که میگید توسعه شهرستان؟؟؟؟؟

      شما رو بخدا کمی فکر کنید و کمپین حمایت از جاده رو با سوء استفاده از سادگی بعضی براه انداختید تعطیل کنید که البته مشتری هم نخواهد داشت و من برای جلوگیری از سرشکستگی شما گفتم.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. رشید می‌گوید:

    بجای ازبین بردن محیط زیست بکوشید گوشه ای از ترمیم آن را برگردن بگیرید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  11. حسن می‌گوید:

    جالبه عملیات عمرانی رو شروع کردن و تازه یادشون افتاده که مجوز بگیرن !

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. داریوش می‌گوید:

    به هیچ عنوان مردم و سازمان محیط زیست اجازه ی این کارو نباید بدن و نذارن این پارک مثل پارک ملی گلستان نابود بشه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  13. کاسپین می‌گوید:

    چه ساده مسئولان نظر میدهند
    میگویند با انجام ارزیابیهای زیست محیطی
    نصب چند تابلو راهنمایی رانندگی اسمش شده ارزیابی زیست محیطی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دادن به حمیدرضا احمدی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>