بازدید فعالان محیط زیست مازندران از جاده مورد مناقشه در مرز پارک ملی پابند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): فعالان محیط زیست استان مازندران روز چهارشنبه هفته جاری به محل عملیات اجرایی جاده مورد مناقشه در مرز پارک ملی پابند رفته و تصاویر و گزارشی را برای این پایگاه خبری ارسال نمودند.

پیش از این برخی افراد ازجمله مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران اعلام کرده بودند که این جاده از قدیم و پیش از معرفی منطقه بعنوان پارک ملی وجود داشته است و هم اکنون نیز تردد به صورت عادی با خودروهای سواری در این مسیر جریان دارد.

اما همانطور که در گزارش های قبلی نیز اشاره شده بود و بر اساس بازدید میدانی دو روز قبل فعالان محیط زیست استان مازندران، این مسیر تنها یک راه مالرو قدیمی است نه یک جاده دسترسی، بطوریکه حتی خودروهای کمک دار نیز قادر به عبور از این مسیر نیستند.

بخش هایی از جاده مالرو توسط سیل شسته شده و بخش های دیگری نیز بر اثر فرسایش حاشیه میر و سقوط سنگ مسدود شده است.

بوته هایی که در حاشیه و گاها در وسط مسیر مالرو سبز شده است نشان می دهد که ترددی در این مسیر وجود ندارد.

تردد با اسب و الاغ نیز تنها در چهار ماه از سال در فصل تابستان و صرفا توسط عده معدودی از مرتع داران و بومیان منطقه انجام می شود و مابقی ایام سال این مسیر مالرو به دلیل برفگیر بودن کاملا مسدود است. در حالیکه در صورت تعریض و زیرسازی مسیر مذکور و تبدیل آن به یک جاده ماشین رو، تردد در تمامی طول سال با حجم بالا در این جاده صورت خواهد گرفت.

این بخش از پارک ملی پابند در ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر جنگل های هیرکانیواقع شده و اکوتون محسوب می شود. اکوتون مرز بین دو اکوسیستم متفاوت و جدا از هم است. با ارزشترین و متنوع ترین خزایر ژنتیکی در اکوتون ها قرار دارند و البته اکوتون ها اکوسیستم هایی بسیار شکننده و آسیب پذیر هستند.

خوشبختانه با مساعدت و دستور فرماندار محترم شهرستان نکا که به خوبی حساسیت موضوع و نگرانی طرفداران محیط زیست کشور را درک نمودند، عملیات اجرایی این جاده متوقف شده است و ادامه عملیات اجرایی منوط به نظر کارشناسان سازمان محیط زیست می باشد.

عرض بسیار کم ، شیب تند و ناهمواری سطح مسیر قدیمی در کنار رویش بوته ها و پوشش گیاهی حاشیه جاده نشان می دهد که این مسیر یک جاده تردد عادی برای خودروهای معمولی نبوده و صرفا یک مسیر مالرو است.

خودروی رونیز فعالان محیط زیست استان مازندران حتی با استفاده از دنده کمک قادر به عبور این مسیر مالرو نبوده است.

فرسایش حاشیه و ریزش سنگ و خاک به میانه مسیر مالرو مدتهاست که محور مذکور را مسدود نموده است و ادعای تردد عادی و روان در این مسیر صحت ندارد.

اکوسیستم حساس و شکننده منطقه در آخرین نقطه رویشی جنگل های بارانی خزری که زیستگاه گونه های جانوری ارزشمندی چون مرال، خرس قهوه ای و پلنگ است.

دو تصویر فوق نشان می دهد در نقاطی که تعریض جاده انجام شده است عرض بسیار زیادی (حدود ۲۵ متر) توسط لودرها تسطیح شده است که خسازرات زیادی را برای اکوسیستم منطقه بخصوص در صورت ورود به پارک ملی پابند به همراه دارد.

با تشکر از آقای سهیل اولادزاد فعال سرشناس محیط زیست استان مازندران برای تهیه تصاویر و گزارش مربوطه

+250
0
  

14 دیدگاه

  1. نکا می‌گوید:

    حفظ طبیعت فقط با فعالیت های فعالان داوطلب محیط زیست میسر خواهد شد

    جامعه به شما فعالان عرصه محیط زیست مدیون و محتاج است چراکه تلاش داوطلبانه شما برای حمایت و حفاظت از طبیعت به نفع همه ملت است اما سختی ها و رنج های آن بر دوش شماست

    پیوند محیط بان فداکار و وظیفه شناس و فعال محیط زیست دلسوز و بی توقع پارک ملی پابند را از تخریب گسترده و نابودی نجات خواهد داد و آیندگان بر شما درود خواهند فرستاد

    مادر طبیعت یار و یاور شما باشد

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  2. مسعود می‌گوید:

    ممنون از عکاس محترم که این تصاویر رو تهیه کرده.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  3. رشید می‌گوید:

    ما در این چندسال اخیر از محیط زیست مازندران بی توجهی به حفاظت از محیط زیست زیاد دیدیم

    ازجمله دامهای هوایی پرندگان مهاجر و صید ماهی سفید و از بین رفتن جنگلها و شکار غیرمجاز انواع جانوران از جمله مارال و شوکا و……..

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  4. فاتح می‌گوید:

    واقعا متوجه نمیشم جاده کشیدن توی همچین جایی چه سودی داره…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  5. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    سپاس و خسته نباشید بابت گزارش مبسوط

    این گزارش جاى هیچگونه توجیهى در رابطه با ادامه تخریب و ساخت و ساز در عرصه ملى پارک ملى پابند باقى نگذاشت

    جاى تأسف که پیشتر از ناحیه یکى از مسئولین بلندپایه محیط زیست استان مازندران اظهارات کاملا مغایر با تصاویر مبنى بر تردد ایشان با خودرو شخصى در این جاده مالرو مطرح شد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

    • کارشناس جنگل از نکا می‌گوید:

      این مسئول بلندپایه با خودروی شخصی تردد ننمودند بلکه با پیکاب کمک دار به این محل عزیمت نمودند.
      برای من جای سوال و شگفتیه که دلیل موافقت اولیه جناب مدیر کل محیط زیست با ساخت این جاده چی بود؟؟!!!!!!!
      من خودم بومی منطقه هستم و می دونم ساخت این جاده نصفه و نیمه، نفعی به حال مردم منطقه نداره اما دلیل این همه اصرارو برای ساخت جاده از جانب جناب فرماندار نمی دونم چیه ؟!
      امیدوارم در نهایت و بعد از سرد شدن فضای اعتراضات دوباره برای ساخت این جاده دست بکار نشن
      لازمه تشکر فراوانی کنم از زحمات محیط بانان پارک ملی پابند که با وجود امکانات خیلی محدود شب و روز در حال محافظت از این پارک زیبا هستند و تشکر ویژه از سایت دیده بان که با انتشار خبر ساخت جاده، مانع ساخت جاده و نابودی این پارک شدند.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. اهورا می‌گوید:

    خواهشمندیم بگذارید این راه هم چنان مالرو بماند تا آسفالت!!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  7. یاسر می‌گوید:

    در ابتدا از دوست خوبمان آقای سهیل اولادزاد متشکریم بابت این تصویر زیبا، ثانیا امیدواریم که نظرات مختلفی که این چند روز از زبان کارشناسان دلسوز بیان شده اهمیت موضوع را رسانده باشه تا مسئولین مانع از احداث این قتلگاه بشن .
    مسئولین بزرگوار از شما عاجزانه درخواست داریم مانع از احداث این جاده شوید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. جمشید از خوی می‌گوید:

    جاده ها و دسترسی های موجود در باریکه نوار سبز فلات ایران از نظر به روز بودن کیفی روکش، ایمنی راننده ها، میزان رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی تردد، وضوح نصب علائم راهنمائی و رانندگی، ایمنی و راحتی تردد یکی از پائین ترین نمرات را در بین جاده های کشور اخذ میکنند.

    معتقدم یکی از نکات مغفول در اصرار بر احداث این دسترسی از دل این پناهگاه حیات وحش اینک جزیره ای ، خروج نکا از انزوا و بن بست نا خواسته و نگران کننده این شهر است.!

    اگر در جاده ساری به تهران یا بلعکس رانندگی کرده باشید ، موضوع واضح تر عیان میشود.
    از همه کوشندگان طبیعت این فلات قدر دانی میشود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  9. کاسپین می‌گوید:

    سازمان محیط زیست یک سازمان منفعل است
    همانطور که در پروژه انتقال آب دریاچه خزر به سمنان سازمان محیط زیست عقب نشینی کرد و نشان داد که زیرمجموعه دولت است
    در این پروژه هم عقبگرد خواهد کرد و بعد از مدتی خواهند گفت ارزیابیهای زیست محیطی انجام شده
    نصب چند تابلو راهنمایی رانندگی خواهد شد ارزیابی زیست محیطی

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  10. kooshan می‌گوید:

    همت فعالان محیط زیست استان مازندران و بویژه «آقای سهیل اولاد زاد» که از نزدیک و بعینه واقعیت جاده موجود در « پارک ملی پابند » را بررسی و اطلاع رسانی کرده اند قابل تشکر و تقدیر بوده و همانطور که قبلأ اشاره شده لازم است پیش از هر چیز موضوع در «هیئت دولت» مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و در صورت صحت، برای اظهار نظرات مغایر با واقعیت برخی مقامات دولتی چاره ای اساسی اندیشیده شود و خواسته شود ایشان نیز مستندات معتبر خود را ارائه کنند و در غیر این صورت برخورد مناسب صورت گیرد چرا که اعلام اطلاعات اشتباه بخصوص از سوی مقامات رسمی دولت _ بهر دلیل و از جمله بنابر علقه های منطقه ای و محلی _ نه تنها خود امر صحیحی نیست بلکه موجب جر و بحث های ناموجه و بیهوده و اتلاف وقت و انرژی دستگاهها و نهادها و همچنین سردرگمی افکار عمومی شده و مضار و تبعات سوء اینگونه اظهارات و عملکردها هم در درجه اول متوجه خود دولت خواهد شد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  11. محسن می‌گوید:

    ببینیم این دفعه مسئولین محیط زیست چه کار می کنند؟
    اگر اجازه دهند واقعا بی کفایتی خود را نشان داده اند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  12. شاهین می‌گوید:

    اگه این جاده کذایی در اون منطقه کشیده بشه بایستی فاتحه پارک ملی پابند رو خواند.
    در همه جای دنیا پارکهای ملی بالاترین درجه حفاظتی رو دارند و هیچ نهاد سازمان و فردی حق تصمیم گیری در مورد آنها رو نداره بعد متاسفانه در کشور ما هرکسی به خودش اجازه میده در بکرترین زیستگاههای کشور دست اندازی کنه این موضوع نشان دهنده این هست که در ایران همه چیز سوری هست فقط نام و عنوانی روی یک منطقه هست در عمل به هیچ وجه به معیارهای جهانی و حتی قانون داخلی اعتنا نمی شود!

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>