گزارش تشریحى تصویرى از غارت ذخائر دریایى خلیج فارس و صید گله اى ماهى هاى کوچک در جزیره قشم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): جزیره قشم در چند سال گذشته به دلیل دارا بودن ویژگی هاى طبیعى منحصر به فرد از ناحیه گردشگران داخلى و خارجى مورد توجه قرار گرفته و روند رو به رشد چشمگیرى نیز در این رابطه تا به امروز داشته است.

جزیزه قشم را میتوان نمونه موفق و مهد صنعت اکوتوریسیم کشور دانست که شمار قابل توجهى از بوم گردان داخلى و خارجى را بى نیاز از انتشار تبلیغات و امکانات خاص جذب شناخت و عمیق شدن در مواهب و میراث طبیعى خود میکند.

جنگل هاى دریایى حرا که از مهمترین زیستگاه هاى دریایى براى تولیدمثل ماهی ها و انواع پرندگان همچنین زیستگاه تنها گونه پرپویز گزارش شده در کشور می باشد، امکان مشاهده دسته هاى دلفین هاى وحشى بینى بطرى و گوژپشت بین جزیره قشم و جزیره هنگام، سایت تخم ریزى لاک پشتان دریایى پوزه عقابى و موارد دیگرى که در هیچ نقطه دیگر از کشور نظیر ندارند مثال هایى از ویژگی هاى خاص جزیره قشم و جزایر اطراف آن، هنگام، هرمز و لارک هستند.

پدیده مهاجرت در دریا

در فصل بهار همانند خشکى در دریا نیز موسم تولیدمثل و تولد نوزادان در جریان است.

انواع ماهی ها، نهنگ ها، دلفین ها و لاکپشت هاى دریایى در این زمان (اواخر زمستان تا اواخر بهار) از آبهاى آزاد وارد آبهاى دریاى عمان و خلیج فارس می شوند تا با توجه به وفور غذا و ویژگی هاى اکولوژیک و غناى طبیعى این دریا در آن تولید مثل نموده و نوزادان خود را به دنیا آورند.

چهار گونه از هشت گونه ماهى هاى تن ثبت شده در آب هاى جهان در خلیج فارس گزارش شده اند. ماهى هاى بزرگ جثه تن فقط در این فصل از سال براى تولیدمثل به خلیج فارس مهاجرت میکنند که دو گونه از آنها (تن باله زرد و تن چشم درشت) در لیست قرمز اتحادیه جهانى حفاظت از طبیعت و منابع طبیعى – IUCN قرار دارند.

لاکپشت هاى دریایى پوزه عقابى که گونه اى حفاظت شده در سراسر آب هاى جهان هستند و شدیدا در معرض خطر انقراض قرار دارند نمونه اى دیگر از ده ها گونه مهم و آسیب پذیر دریایی است که صرفا در همین زمان از سال به جهت تولید مثل و تخم ریزى به آب هاى خلیج فارس مهاجرت میکنند.

در حالیکه در کشورهاى عربى حوزه خلیج فارس در این موسم خاص از سال صیادى از ماهی هاى مولد مهاجر که براى تولیدمثل به خلیج فارس مهاجرت کرده اند به طور کل ممنوع میباشد، این بازه زمانى مهم در آب هاى ایران برابر با به اوج رسیدن زمان صیادی است آنهم با مجوز و حمایت ادارات شیلات.

خلیج فارس در حدود دو دهه قبل فاجعه آتش سوزى هاى دریایى و آلودگى نفتى وسیع حاصل از جنگ کویت را پشت سر نهاد. در کمال شگفتى و ناباورى گرچه بعد از گذشت سالها اما تنوع زیستى خلیج فارس بار دیگر توانست روى پاى خود بیاستد.

مشکلات دیگر مانند آلودگی هاى حاصل از مواد شیمیایى و برداشت نفت و گاز در سکوهاى دریایى، نشت آلودگى یا غرق شدن شناورهاى حامل مواد نفتى، قاچاق گازوییل، تخلیه زباله و فاضلاب شهرى و پسماند هاى کشتى ها به دریا و مشکلات ناشى از صیادى مانند رها شدن تورهاى ماهیگیرى مستعمل در دریا، از بین رفتن آب سنگ ها و مرجان ها در اثر آلودگى و در پروسه صید و ساخت و ساز در سواحل و صید بى ضابطه و گسترده از دریا کماکان به قوت خود باقى هستند و هراز چند گاهى با نمایان شدن آثار جبران ناپذیر یکى از این عوامل تخریب بلفعل اکوسیستم هاى دریایى نگاه ها معطوف آن میگردد.

خطر جدى که آینده گردشگرى و صیادى بومى و سنتى جزیزه قشم را تهدید میکند

یکى از تهدیدات جدى و بزرگ در مسیر حفاظت از ذخائر دریایى و استفاده پایدار از آن همچنین توسعه گردشگرى پایدار در جنوب کشور به ویژه استان هرمزگان، نوع جدیدى از صیادى با نام «صید پیاله اى» (پرساین) می باشد.

در این روش صید، قایق هاى ویژه اى که مجهز به موتور بسیار قوى (۲۰۰cc) می باشند با مشاهده گله هاى ماهى هاى کوچک (گله هاى ماهى آنچُوى و ساردین ها) در سطح آب به سرعت گله را دور زده و تور ویژه چشمه ریزى را به دور گله ماهى انداخته و پس از بستن قسمت زیرین تور، کل گله ماهى و جانداران دیگرى که براى تغذیه اطراف گله ماهى هاى کوچک بوده اند را یکباره صید کرده و همانجا در دریا تحویل قایق هاى کوچکتر می دهند. ماهی های صید شده توسط این قایق هاى کوچک به ساحل حمل شده و بلافاصله بار کامیون ها و وانت هاى منتظر در ساحل میگردند.

این پروسه از سپیده صبح تا بعد از غروب آفتاب با همکارى حدود ٣٠٠ قایق و ده ها کامیون و وانت بى وقفه در جریان است و تا قبل از تاریکى میتوان قایق هایى را مشاهده کرد که از فرط سنگینى بار تا کمتر از یک وجبى سطح به داخل آب دریا فرو رفته اند و در حال انتقال بار به ساحل هستند.

پس از بارگیرى، ماهی ها به محل هایى کاملا صاف و عارى از هرگونه پوشش گیاهى در دشت هاى جزیره منتقل شده و به منظور خشک کردن آنها در معرض نور آفتاب قرار می گیرند.

پس از دو روز ماهى هاى خشک شده را داخل کیسه قرار داده و مجدد بار کامیون نموده و براى فروش از جزیزه خارج میکنند.

ماهیهاى خشک شد به منظور تهیه کود کشاورزى و یا غذاى طیور و ماهی هاى پرورشى خریدارى می شوند. بخش عمده این ماهى ها به خارج از کشور صادر می شود.

ارزش اقتصادى

ماهى هاى ریزى که به این ترتیب صید می شوند به صورت تازه هر تن به قیمت یک میلیون تومان معامله می شوند و پس از خشک شدن هر من (۳ کیلوگرم) ٣٠ هزار تومان فروخته می شود.

سایر زیستمندان دریایى صید و خفه شده در تورهاى چشمه ریز که به اصطلاح By catch نامیده می شوند شامل انواع لاک پشت هاى دریایى، سفره ماهی ها، دلفین ها و انواع دیگر ماهی ها می شوند نیز در دریا یا ساحل تخلیه و معدوم می شوند.

حدود ١۵٠ سفره ماهى که به همین ترتیب در تورهاى چشمه ریز به دام افتاده و از بین رفته اند. ساحل جنوبى جزیزه قشم اردیبهشت ٩۵

جسد نهنگ براید در ساحل کندالو جزیزه قشم که به احتمال قوى در اثر برخورد با قایق هاى صیادى یا خفگى در تورهاى بی شمار ماهیگیرى از بین رفته و به گل نشسته است. اردیبهشت ٩۵ (لینک مرتبط)

لاک پشت پوزه عقابى ماده ، گونه شدیدا در معرض خطر انقراض. علت مرگ خفگى در تور صیادى پیاله اى. ساحل جنوبى جزیره قشم – اردیبهشت ٩۵

جسد لاکپشت سبز / مشاهده بقایاى اجساد لاکپشت هاى دریایى به ویژه در سواحل جنوبى جزیزه قشم امرى عادیست.

ارزش ریالى تجهیزات

قیمت ادوات صید و قایق و موتور ویژه روش صید پیاله اى بین ٧٠ تا ١٢٠ میلیون تومان است که به آن دسته از معدود صیادانى که مجوز استفاده از موتور پرقدرت ٢٠٠ سى سى اخذ و پروانه صیادى نیز دارند براى خرید تور و سایر ادوات وام ویژه اى نیز اعطا شده است.

هر قایق به طور متوسط قادر به صید روزانه ٢ تا ۵ تن ماهى کوچک به ویژه ماهى آنچوى از خانواده موتو ماهیان و ساردین ها است. آنچُوى ماهیان و ساردین ها منابع اصلى تغذیه و بقاء بسیارى از زیستمندان دریا از جمله ماهى هاى تن، دلفین ها و نهنگ ها میباشند.  صدها گله و ده ها تن ماهى ریز بدین ترتیب در هر شبانه روز صید و روانه بازار میگردد.به طور متوسط روزانه بین ١۵٠ تا ٢۵٠ تن ماهى ریز بدین ترتیب از چرخه غذایى دریا خارج میشوند.

ممنوعیت ها و عدم اجرا و نظارت قانونى

در حالى حدود ٣٠٠ قایق صیادى در اغلب سواحل به ویژه سواحل جزایرى مانند جزیزه هنگام مشاهده میشوند که نزدیک شدن قایق هاى صیادى به فاصله ی کمتر از ٣ مایلى (حدود ۵ کیلومتر) به جزایر اطراف قشم اکیدا ممنوع می باشد.

متاسفانه به دلایل پشت پرده ممانعتى از آن صورت نمی پذیرد و حتى در مواردى مانند اسکله کندالو قشم، صید و تخلیه ماهى ها از قایق ها و بارگیرى در کامیون ها در نزدیک ترین منطقه به ساحل شیب دراز (که مهمترین سایت تخم ریزى لاکپشت هاى پوزه عقابى در جنوب کشور است) و جزیزه توریستى هنگام انجام میشود و روزانه صدها قایق به این ترتیب در این محدوده صیادى و تخلیه بار می نمایند.

بر اساس قوانین استفاده از موتورهاى مجاز براى شناورهاى صیادى، استفاده از موتورهاى با حجم بیشتر از ۵۵ سى سى ممنوع بوده اما در روش صید پیاله اى با توجه به مکانیزم صید که نیاز به سرعت بالا در انجام صید دارد، به برخى از صیادان مجوز استفاده از موتورهاى ٢٠٠ سى سى داده شده که البته این صیادان شامل درصد کمى از کل صیادان صید پیاله اى میباشند و الباقى به شکل کاملا غیر قانونى از موتور هاى ٢٠٠ سى سى استفاده میکنند.

از طرفی بنا بر شنیده ها فروش و خروج ماهى هاى خشک از جزیزه قشم ممنوع بوده اما در عمل هیچگونه اعمال قانونى نسبت به آن وجود ندارد .

تمامى فعالیت هاى مذکور شامل صیادى، حمل و نقل، خشک کردن و فروش در روز روشن و کاملا علنى و فارغ از هرگونه نگرانى در حال انجام است.

تبعات منفى صید پیاله اى

اولین موردى که توجه برانگیز است بوى تعفن ناشى از مرحله خشک کردن ماهى ها در معرض آفتاب است. در نقاط مختلفى از جزیره قشم میتوان عرصه هاى وسیعى را مشاهده کرد که چندین هکتار درست مشابه زمین هاى کشاورزى در عوض خرمن هاى گیاهى پوشیده از اجساد بی شمار ماهى هاى ریز شده اند.

همانند محل هاى دپو زباله نزدیک شدن و حتى عبور از حاشیه این کشتزارهاى مرگ به دلیل بوى تند و نامطبوع براى هر عابرى حتى در داخل اتومبیل به شدت مشمئز کننده و تهوع آور است. متأسفانه این وضعیت در تمام جزیره قابل استشمام و رویت است.

تردد تعداد زیاد قایق ها نیز در تمامى سواحل به ویژه در حدفاصل بین جزیره قشم و جزیزه هنگام (على رغم ممنوعیت تا سه مایلى سواحل) تمامى دلفین هاى این محدوده را که اصلی ترین جاذبه گردشگرى منطقه محسوب می شوند فرارى داده و جز اخبار به ساحل آمدن اجساد دلفین های اسیر و کشته شده در تورهاى صیادى خبر دیگرى از حضور دسته هاى دلفین ها در قشم نیست.

تصاویر اخیر تعدادى از اجساد دلفین های کشف و گزارش شده در محدوده اجراى صید پیاله اى (پرساین) می باشد:

جسد دلفین بینى بطرى bottlenose dolphine ساحل هنگام – بهمن ٩۴

جسد دلفین چرخنده spinner dplphin اسفند ۱۳۹۴ ساحل جزیره هنگام

آثار تورهای ماهیگیری روی بدن دلفین ها به وضوح مشخص است و خبر از پایان حزن انگیز حیات این زیستمندان ارزشمند و خاص با به دام افتادن در تورهای پرساین دارد.

جسد دلفین بینی بطری bottlenose dolphine در ساحل کندالو قشم نزدیک به روستای شیب دراز – ۹۵/۲/۱۴

جسد دلفین (غیر قابل شناسایی گونه) در ساحل کندالو قشم – ۹۵/۲/۱۸

جسد دلفین بینی بطری bottlenose dolphine با دو متر و نیم طول و ١۵٠ کیلو وزن – ساحل بندرعباس ٩۵/٢/٢٧

بازار پر رونق اما کاذب و مقطعى ایجاد شده از این نوع صیادى و چراغ سبز شیلات و سازمان منطقه آزاد قشم براى آن، گرچه عده محدودى از مردم منطقه را خشنود و تطمیع نموده است اما با ادامه این رویه هولناک صید و نسل کشى ماهی هاى کوچک و کاهش جمعیت این ماهى ها که اصلی ترین منبع تغذیه براى سایر زیستمندان دریا قلمداد میشوند، بدون تردید در آینده نزدیک به چرخه غذایى خلیج فارس و طبیعت آن صدمات غیرقابل جبرانى وارد خواهد آمد و توأما ماهیگیرى سنتى که ممر درآمد مردم بومى جزایر می باشد همزمان با آینده درخشان گردشگرى و اکوتوریسم این منطقه دستخوش دگرگونی هاى منفى و برگشت ناپذیرى خواهد شد.

وضعیت اسفناک کنونى در شأن مردمان و طبیعت جزیره بی نظیر قشم نیست.

نگارنده: محمدعلى الله قلى، فعال محیطزیست و کارشناس حیات وحش

گردآورى اطلاعات و تصاویر: افشین عباس نژاد هنگامى، مهندس على ابراهیمى، امیرسعید قهرمانى، على صفات و محمدعلى الله قلى.

+241
-103
  

24 دیدگاه

  1. اون از شمالمون، این از جنوبمون!
    کجاى طبیعتمون درسته؟!

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 2

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    میگه هر دم از این باغ بری میرسد!

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 0

  3. پلنگ هفتاد هفتاد قله(مهراب) می‌گوید:

    واقعا نمیشه حرفی زد. فقط باید سکوت کرد.
    باید سکوت کرد بخاطر اینهمه نعمت و بی لیاقتی ما.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 0

  4. امیر امینی می‌گوید:

    @الله قلی: بسیار متاثر شدم . ولی از شما متشکرم. شما همیشه دست بر جایی می گذارید که دور از چشم و توجه ماست. گزارش خوب و موثری بود.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 1

  5. همیار می‌گوید:

    تنها سرزمینی هستیم که هر روز اخبار مصیبت بار فجایع زیست محیطی را میبینیم و هیچ اقدامی در این رابطه انجام نمیدهیم.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 0

  6. علی می‌گوید:

    واقعاً وحشتناکه !!! این حجم از برداشت ؟

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

  7. رشید می‌گوید:

    هر روز یک فاجعه محیط زیستی …!!!!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  8. DORNA می‌گوید:

    خیانت به میراث و سرمایه های ملی و طبیعی

    همه کسانی که در این تجارت دست دارند خیانت کارند

    در احکام فقهی شکار و صید، قطعا شکار و صیدی که تهدید کننده نسل موجودات باشه حرام قطعی شمرده میشود

    این افراد به هیچ چیز اعتقاد ندارند نه دین، نه اخلاق، نه وجدان، نه انسانیت… فقط پول پول پول…

    آدمهای بی ریشه، دلال و بی مصرفی که درست انگل طبیعت و جامعه هستند…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  9. رضا ایرانی می‌گوید:

    بعضی ها فکر میکنند جانداران دریا مثل خود دریا بیکران و تمام نشدنی هستند
    ولی برادر هموطن یه روزی همه این جانداران میشن رویا

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  10. داریوش2016 می‌گوید:

    پس اون سفره ماهی ها رو صیادها از بین بردن

    من فکر کردم بدلیل آلودگی آب خودکشی کردن!

    خبرش رو چند وقت پیش جایی دیدم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  11. جمشید از خوی می‌گوید:

    جزیره بسیار زیبای قشم با دارا بودن بیش از ۱۵۰۰ روستای بزرگ و کوچک (در موردی حتی با پوشش ٣ خانوار) بزرگترین تراکم این واحد جمعیتی را در جهان داراست.!
    متاسفانه در حالیکه این بزرگترین خشکی خلیج فارس با مساحت ۲برابر جزیره واگذار شده بحرین میتوانست از قبل برنامه ریزی های حساب شده با مدیریت افراد کاردان و با سوابق و شناسنامه کاری در زمینه انواع شاخه های گردشگری یک طرح نمونه و اولیه (پایلوت) در کشور باشد، با ارائه طرح های وارداتی و غیر کارشناسی و حساب نشده ای چون مناطق آزاد (با اخذ تعرفه گنگ برگ سبز) و با احداث مراکز خرید بزرگ (پاساژ) در مرکز قدیم جزیره و درگهان که با تخریب های جبران نشده و وسیع عرصه های ساحلی در این منطقه همراه بوده، بطور کل از کاربری اساسی فرسنگها دورافتاد و به دروازه ای بی درو پیکر براى ورود بی ضابطه و غیر اساسی از اجناس بی کیفیت چینی، تایوانی، پاکستانی، بنگلادشی، افریقای مرکزی و جنوبی تبدیل شد و نوعا داستان جزیره کیش برای این پهنه تکرار شد.!

    برای آگاهی از وضعیت و کیفیت و دامنه فعالیت محیط زیست ، کافیست در مناطق ساحلی قدم بزنید، از ورود انواع پساب صنعتی تا مسکونی متعدد گرفته تا تخلیه شبانگاهی مازاد مواد موجود در خن کشتی های لنگر انداخته در خلیج که با پیچیدن بوی مشمئز کننده در شب مشخص میشود!
    تا کشند قرمز و سبز به روشنی گویای وضع موجود است.
    (لطفا در مورد گونه پروپویز توضیحی ارائه شود.)

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  12. آ.ک می‌گوید:

    جنابت …
    متاسفانه توجه ها آنقدر به سمت موجودات روی خشکی جلب شده که وقتی خبری از چنین جنایتی در دریای پارس می شنویم احساس میکنیم چشممان کور بوده نسبت به این سرمایه عظیم طبیعت
    باز خدارا شکر مثل ژاپنی ها نیستیم که به جان لاکپشت ها و نهنگ ها برای غذا بیافتیم ولی خواسته یا ناخواسته به جنایتی بزرگ متهمیم………… . . . . .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. محیط بان می‌گوید:

    واقعا تاسف باره…
    یعنی محیط زیست یا شیلات نمیتونن هیچ اقدامی در این زمینه انجام بدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  14. علی می‌گوید:

    چرا فرهنگ و روش صحیح استفاده از هیچ یک از ذخایر کشور را نداریم ؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  15. رشید می‌گوید:

    متاسفانه چندی پیش بنده در جزیزه قشم این صحنه ها را دیدم البته لاشه های فراوانی از سفره ماهی و ماهیهای دیگر و لاک پشت که در ساحل درفاصله های نزدیک به هم ازبین رفته بودند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  16. Shahin می‌گوید:

    دیده بان یه گزارش هم از کشتی های چینی که در بندر عباس در حال ماهی گیری هستند تهیه کن که دارن کل خلیج قارس خالی میکن معلوم نیست کی بهشون مجوز میده

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  17. kooshan می‌گوید:

    قبل از هرچیز باید از نگارنده محترم، فعال محیطزیست و کارشناس حیات وحش آقای محمدعلى الله قلى همچنین آقایان افشین عباس نژاد هنگامى، مهندس على ابراهیمى، امیرسعید قهرمانى، على صفات که با گردآورى این اطلاعات و تصاویر مستند به انعکاس مشکلات زیست محیطی «جزیره قشم» و آلودگی ها و تخریبهای ناشی از بهره برداریهای اقتصادی و عملیات عمرانی و نظایر این پرداخته اند تشکر کرد و امید است تهیه اینگونه گزارشهای سودمند از طبیعت کشور ادامه یابد تا چشم اندازی واقع بینانه و نسبتأ جامع پیرامون ذخائر و منابع طبیعی موجود کشور بویژه نزد علاقمندان و دوستداران طبیعت کشور بتدریج شکل گیرد تا از این رهگذر و ضمن آگاهی از وضعیت موجود و و مشکلات و موانع پیش رو و با توجه به دیدگاههای کارشناسان و متخصصین دلسوز این حوزه بتوان به راهکارهایی منطقی جهت استفاده معقول و بدور از مضرات و تخریبهای فعلی دست یافت.
    با مروری مختصر بر مشخصات و شاخصه های جغرافیایی، اقلیمی و طبیعی و اقتصادی و تجاری این جزیره می توان دریافت که پتانسیل و ظرفیت وسیعی برای استفاده بهینه از موقعیت «جزیره قشم» همراه با رعایت ملاحظات زیست محیطی وجود دارد که مطابق آنچه در گزارش آمده و فعلأ و علی الظاهر در زمینه صید و شیلات از آسانترین و مخربترین و غیرمسئولانه ترین شیوه که آن را می توان به «خام خواری و خام فروشی و از مایه و سرمایه خرج کردن» نام نهاد، استفاده می شود که از دیدگاه علاقمندان و دوستداران طبیعت کشور قابل قبول نبوده و در تقابل با مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و متوازن نیز هست و لازم است موضوع در «اداره شیلات» و «سازمان منطقه آزاد قشم » و در صورت عدم جوابگویی در مراجع ذیصلاح بالاتر مثل «وزارت جهاد کشاورزی» و نهایتأ در «هیئت دولت» ضمن هماهنگی با «س. ح. م. ز.» بررسی و رسیدگی شود تا روش ناصحیح فعلی تداوم پیدا نکرده و شیوه های کم ضرر و بدون تخریب جایگزین گردد و از آنجا که ممکن است دستگاهها و نهادهای غیر دولتی نیز در فعالیتهای موجود اقتصادی در جزیره شرکت داشته باشند طبعأ با وجود تفاهم و توافق پیرامون مسیر پیشرفت و توسعه کشور در بین مجامع کلان سیاستگزاری و مدیریتها و قوای مختلف قانونی و ذیصلاح کشور نتایج بهتر و بیشتری حاصل خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      چند نکته کوچک اما مهم که می توان اضافه کرد یکی اینکه خوشبختانه امروزه بمدد فناوریهای نوین ارتباطی امکان دسترسی های فوری و کم زحمت به اخبار و مطالب زیست محیطی بطور وسیعی فراهم است و بهتر است علاقمندان و دوستداران طبیعت کشور از این فرصت بخوبی استفاده کنند برای مثال در باره همین خبر   «دیده بان» پیرامون  مشکلات زیست محیطی د «جزیره قشم» و بطور کلی جزایر و بنادر مختلف کشور که توسط  «سازمان مناطق آزاد» اداره می شود مطالب سودمندی می توان در بخش  «محیط زیست» رسانه ها و پایگاههای خبری مختلف پیدا کرد که در ارتقای سطح دانش و آگاهی علاقمندان مؤثر بوده و همچنین امکان ارزیابی و اظهار نظر نسبتأ منطقی و منصفانه را در اختیار می گذارد.
      نکته مهم قابل یادآوری دیگر بویژه  در ارتباط با دوستداران و علاقمندان  طبیعت، سعی و تلاش در نزدیک شدن هر چه بیشتر به گفتار و نوشتار منطقی و مستدل و تفاهم آمیز و جویای تعامل و  همفکری و توافق و همکاری با هدف دستیابی به  نتایج مثبت  ضمن اجتناب از ادبیات پرخاشگرانه و تقابل آمیز است و باید دقت داشت که بکارگرفتن  واژگان تند و غیرمفید و با بار منفی مثل «خیانت» و نظایر آن در مباحث و گفتگوهای عمومی پیرامون مشکلات و مسائلی که جوانب مختلف و علل و عوامل متعدد و گاه دیرپا دارند نتایج مثبتی در بر نداشته بلکه به گفتار و نوشتار تنش آمیز و استرس زا در سطوح مختلف اجتماعی دامن زده و غالبأ نیز به واکنشهای منفی متقابل می انجامند بعلاوه چنین لحن و ادبیاتی با مقتضیات و مختصات دنیای معاصر و همچنین با توقعات امروزین از سطح مدنیت مطلوب هم ناسازگار و در تعارض اند .
      و دیگر اینکه ممکن است در ارتباط با مطالب گفته شده علاقمندان دیگر نکات مهمتری را هم در ذهن داشته باشند که ارائه آنها جای تقدیر داشته و حتمأ تأثیرات مثبت و سازنده چشمگیری بدنبال خواهد داشت.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  18. کاکتوس می‌گوید:

    تنها یک جمله تند و تلخ میگم، که اگر این قضیه همین جا در نطفه خفه نشود به فریدون کنار پبوسته اید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  19. حق گو می‌گوید:

    متاسفم برای محیط زیستمان که این همه ناملایمات از بی توجهی سازمان حامی تا من و هم وطنانم تحمل میکند .واقعا ظرفیت محیط زیست یک کشور تاچه اندازه است ؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  20. نادر کرمی می‌گوید:

    از بزرگوارن تهیه گزارش سپاسگزارم

    اگر جلو این فاجعه گرفته نشود موضوع کلیکای شمال ، اینبار در جنوب رقم خواهد خورد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  21. مهرداد می‌گوید:

    کلاً داغونه طیبیعت …انگار هیچکس براش مهم نیست …خدایا به داد برس

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  22. علی می‌گوید:

    شادروان اینانلو می گفت:

    هرجا حال مردم خوب است حال محیط زیست ام خوب است!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  23. k.navid می‌گوید:

    چرا اگه من برم یه جا قلاب بندازم سریع منو میگیرن و جریمه ضبط لنسر خیلی چیزا واسه یه صید ورزشی که همیشه رهاسازی شده ولی با این نسل کشی به این وسعت کاری ندارند ?
    چرا همیشه نوش دارو بعد از مرگ سهراب ?
    تا کی مسئولین می خوان چشم رو خیلی چیزا ببندن در قبال پول یه روز باید هم این دنیا هم اون دنیا جواب گو باشید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>