به مناسبت روز جهانی محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): هر سال ۵ JUNE برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هر ساله در ۵ JUNE در سراسر جهان UNEP مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد، مثل راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و غیره.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم و دولت ها برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌ است.

هر سال یکی از مسائلی که محیط زیست جهان را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود و شعار روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۶ نیز اینگونه انتخاب شده است:

GO WILD FOR LIFE / همسو با طبیعت برای زندگی

zero tolerance for the illegal wildlife trade / دیگر برای تجارت غیر قانونی حیات وحش تحملی باقی نمانده است

شکار و تجارت غیر قانونی حیات وحش در جهان بسیار پر رونق است. این تجارت پر سود و سرقت از میراث طبیعی زمین، فرسایش تنوع زیستی را به همراه دارد و بسیاری از گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

جرائم مرتبط با حیات وحش نیز به مانند قتل ، قاچاق مواد مخدر و سایر جرائم سازمان یافته، علاوه بر بروز خسارت به اکوسیستم ها موجب فساد و نا امنی در جهان می شود.

جرائم مرتبط با شکار غیرمجاز و قاچاق در حال حاضر نسل فیل ها، کرگدن ها، گوریل ها، لاکپشت های دریایی و بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی را با خطر انقراض روبرو ساخته است.

در سال ۲۰۱۱ یک زیرگونه کرگدن در کشور ویتنام به همین دلیل منقرض شد و آخرین کرگدن سیاه و سفید غربی نیز در کامرون در همان سال از بین رفتند. میمون های بزرگ از گامبیا، بورکینافاسو، بنین و توگو نیز ناپدید شدند.

قربانیان کمتر شناخته شده انقراض عبارتند از helmeted hornbills و pangolins و همچنین ارکیده وحشی.

طی سال های اخیر تلاش های بسیاری برای مقابله با تجارت غیرقانونی از جمله سیاست های قوی تر، برنامه های آگاهی رسانی و سرمایه گذاری در حفاظت و سخت گیری در اعمال و اجرای قوانین انجام گرفته که برخی از موفقیت های بزرگ را نیز به همراه داشته است. با این حال همچنان بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض قرار دارند.

حفاظت از تنوع زیستی تنها وظیفه دولت ها نیست و دولت ها به تنهایی نخواهند تنوانست روند انقراض گونه ها را بطور کامل کنترل کنند.

جلوگیری از انقراض گونه ها و حفاظت از تنوع زیستی به عزمی پایدار و تلاشی جهانی توسط تک تک ما انسان ها نیاز دارد.

شاید از خودتان سوال کنید که من به عنوان یک شهروند عادی چگونه می توانم از انقراض جانوران و گیاهان در جهان جلوگیری کنم؟

بیشتر مردم به خصوص جوامع محلی و روستایی ساکن در حاشیه  زیستگاه های طبیعی از آسیبی که شکار غیر قانونی و تجارت حیات وحش برای طبیعت و محل زندگی خود آنها به همراه دارد مطلع نیستند و درک درستی از ارتباط مابین محیط زیست، معیشت و امنیت خود ندارند. این وظیفه ماست که در مواجه با این افراد به آنها را نسبت به مخاطرات نابودی حیات وحش و برهم خوردن تعادل اکوسیستم آگاه کنیم.

همچنین ما باید عادات و رفتار خود و اطرافیانمان را در جهت کاهش تقاضای محصولاتی از طریق تجارت غیر قانونی حیات وحش به دست می آیند، تغییر دهیم.

در صورتیکه تقاضا برای موارد زیر کاهش یابد، بازار خرید و فروش این اقلام از رونق افتاده و درنتیجه تجارت غیر قانونی آنها نیز کاهش می یابد:

- تقاضا برای چوب جنگلی جهت استفاده به عنوان هیزم و صنایع دستی باید کاهش یابد.

- تقاضا برای گیاهان وحشی، گوشت پرندگان و پستانداران وحشی و آبزیان در خطر انقراض بعنوان غذا باید کاهش یابد.

- تقاضا برای انواع جانوران وحشی زنده مانند سمندرها، مارها، لاک پشت ها و انواع پروندگان و پستانداران وحشی به منظور نگهداری به عنوان حیوان خانگی باید کاهش یابد.

- تقاضا برای محصولات جانبی حیات وحش مانند تاکسیدرمی جانوران وحشی، شاخ، دندان، ناخن و پوست حیوانات وحشی بعنوان تزئینات جهت در منازل و غیره باید کاهش یابد.

نهادهای بین المللی و دولت ها بدون کاهش تقاضا برای فراورده های حیات وحشی نمی توانند از تجارت غیر قانونی آنها کاملا جلوگیری نمایند، چراکه تا زمانی که تقاضا و پول برای این محصولات وجود دارد تجارت آنها نیز خاتمه نمی یابد.

شعار امسال روز جهانی محیط زیست (همسو با طبیعت برای زندگی) تک تک ما انسان ها را در سراسر جهان تشویق می کند که برای حفاظت از گونه های در معرض خطر برای نسل های آینده تلاش کنیم.

شما می توانید با حفاظت از گیاهان و جانوران در محل زندگی خود بعنوان منطقه ای از جهان از انقراض گونه ها جلوگیری نمایید. بسیاری از موارد انقراض گونه ها از انقراض محلی در یک نقطه آغاز شده و نهایتا به انقراضی جهانی انجامیده است.

برنامه محیط زیست سازمان ملل از ما می خواهد، هر کسی هستید و در هر کجای جهان که زندگی می کنید با ایجاد تغییر در گفتار، رفتار و کردار خود نشان دهید که دیگر برای تجارت غیر قانونی حیات وحش تحملی باقی نمانده است.

+83
0
  

9 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    انشالله باهمت مسءولین و مردم طبیعت دوست بتوانیم محیط زیست از دست رفته مان را برگردانیم انشالله. بنده این روز رابه تمامی طبیعت دوستان تبریک عرض مینمایم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  2. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    جهان آفرینش نظام احسن می باشد و همه موجودات آن مفید می باشند. حالا اگر ما یک فیل یا آهو یا کفتار را برای جزیی بی اهمیت نابود می کنیم و ذخیر کروموزومی و ژنی (صفات توارث پذیر) جهان همچنین مهارت زندگی وحوش در طبیعت که طی میلیونها سال شکل گرفته و سینه به سینه به نسل بعدی وحوش آموزش داده شده ( وحوشی که در باغ وحش زندگی می کنند فاقد مهارت زندگی و برگرداندن به طبیعت می باشند) را نابود می کنیم، نگاهمان ایراد و انحراف دارد و بایستی درست شود. از سوی دیگر به علت تخریب گسترده طبیعت و افزایش جمعیت و فعالیتهای انسان در بهترین حالت، فعالیتهای فرهنگی می تواند سرعت نابودی را کند تر کند. مثل مناطق حفاظت شده که چند گراز یا قوچ و میش هم شاید در آن یافت شود، و ایجاد پارکهای ملی و مناطق امن در نقاط مناسب برای ترمیم گیاهی و جانوری و افزایش جانداران به مقدار کافی جهت بقا و اطمینان از حفظ آنها در گذر زمان ضروری می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  3. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    همه مخلوقات خدا زیبا و مفیدند و بایستی حفظ شوند اینکه ما بگوییم مثلا قو زیباست ولی سوسماز زشت است و یا این کرگدن یا کفتار یا جنگل فایده ای ندارند و از بین ببریمشان، اشتباه می باشد. و بایستی با طبیعت همزیستی دوستانه داشته باشیم. البته در کنار این، قوانین کافی و اجرای آنها هم لازم می باشد. (ارتباط بشر با طبیعت را به سه دوره تقسیم می کنند یک دوره انسان مقهور طبیعت بود. دوره بعدی یعنی دو سه صده اخیر که انسان بر طبیعت غالب شد و به نابودی وتغییر آن پرداخت. اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده که با طبیعت زندگی بکند نه بر طبیعت.)

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. رضا1394 می‌گوید:

    دیدن مناطق بکر و دور از دسترس و درختان و سر و صدای پرندگان و کبکها و گوزن یا قوچ و سایر وحوش لذت داشته و به انسان آرامش میدهد. به جای شکار یا از بین بردن زیستگاهها و امنیت و آرامش منطقه می توان عکاسی یا تصویر برداری کرد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. k.navid می‌گوید:

    درسته که شکار باعث نابودی جانوران شده ولی خوشبختانه تو ایران بیشتر حیوانات به خاطر گوشت شکار میکنند تا چیز دیگه و به نظر من فرهنگ سازی بین مردم اهمیت داره و از اون پراهمییت تر اداره درست محیط زیست که این ارگان متاسفانه کوتاهی میکنه با دادن مجوز جاده تو منطقه های بکر،معدن تو دل کوه و طبیعت که واقعا بد منظره درست میشه،چرا بی رویه دام تومنطقه که بازمتاسفانه امسال باعث طاعون و نابود شدن چند هزار چهار پا شد،زدن سد توجاهایی که کوچکترین کارشناسایی نشد باعث قطع اب رودخانه نابودی نسل ماهی و ابزیان و بعد اون گیاهان وبدون گیاه جانداری نیست،دادن مجوز به کارخانه هایی که الایندگی دارند و جلو گیری نکردن از کارخانه های قدیمی که فاضلاب تو رود یا دریاچه میریزند وبزرگ ترین گله من از این سازمان پرورش ندادن گونه های وحشی و رها نکردن اون ها وهم چنین ماهی ها که متاسفانه تو خیلی جاها بدون کارشناسی ماهی رها کردن که نسل ماهی بومی اونجا به خطر انداخت نمونه سد کرج که خالی از قزل و خیلی ازین موارد که امید وارم امسال با عوض شدن مسئولین و قرار گرفتن هر کس سر جای خودش و یه برنامه ریزی خوب امسال سال خوبی واسه تمام دوست داران محیط زیست باشه خوشبختانه اکثر دوستان شکارچی که من میشناسم چند ثال شکار کنار گذاشتند و با یه سیاست خوب کاری میشه محیط زیست ایران احیا کرد به شرطی که از داشته هامون استفاده کنیم نه مثل خیلی از کشورهای دیگه که مجبور شدن از کشورهای دیگه جاندار وارد کنند و تاکثیر کنند نمونه پازن ایرانی تو کوه های امریکا امید که مسئولین یه تکونی به خودشون بدن و از این ثروت ملی حفاظت کنند ببخشیدکه طولانی ممنون از سایت دیدبان که تو امسال اخبار بسیار خوب پوشش داد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  6. میثم . د می‌گوید:

    با سپاس از زحماتی که در راه حفاظت از محیط زیست میکشید. فقط ذکر یک نکته. ترجمه ای که در پوستر و در متن از شعار امسال روز جهانی محیط زیست کرده اید نادرست است. Zero Tolerance : یعنی برخورد و عمل بدون کوچکترین تسامحی با خاطیان از یک قانون. در حالی که در متن ی که شما منتشر کرده اید به این شکل ترجمه شده :
    دیگر برای تجارت غیر قانونی حیات وحش تحملی باقی نمانده است» . در اینجا Tolerance به معنای تسامح قانونی و اجرایی است نه تحمل. و Zero Tolerance : یعنی شیوه ای که در آن کوچکترین تسامحی با خاطیان نمیشود. (میتوانید معنای درست را در گوگل و دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی و توضیحات UNEP درباره این شعار چک کنید)
    بر همین اساس پیشنهاد می‌کنم برای جلوگیری از انتشار ترجمه نادرست به این شکل اصلاح شود:
    « همسو با طبیعت برای زندگی: بی هیچ تسامحی در برابر تجارت غیرقانونی حیات وحش»
    ———————————–
    فارغ از این اشکال ، تلاش دیده بان حیات وحش در راه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ایران تحسین برانگیز است. پاینده باشید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. kooshan می‌گوید:

    مناسبت خجسته و مبارکی است و یادآوری آن از سوی «دیده بان» نشانه توجه و اهمیت موضوع از دیدگاه دست اندرکاران این پایگاه خبری است که خود جای تقدیر دارد ضمن آنکه تاریخچه شکل گیری این مناسبت و نیز شعار امسال آن : « همسو با طبیعت برای زندگی /GO WILD FOR LIFE » و خط و ایده اصلی مرتبط یعنی : « zero tolerance for the illegal wildlife trade / دیگر برای تجارت غیر قانونی حیات وحش تحملی باقی نمانده است» بطور گویا و روشن شرح داده شده، البته بهتر است در این مناسبتها پایگاهها و رسانه های خبری زیست محیطی گوشه ای از مراسم و فعالیتهای جهانی برگزار شده مربوط را منعکس کنند و در بعد عملی و در صحنه اجتماعی هم لازم است سازمانهای مردم نهاد و علاقمندان و دوستداران طبیعت و حفاظت از محیط زیست هرچند بصورت محدود و نمادین و ضمن برپایی مراسم این روز را گرامی بدارند.
    گویا «س. ح. م. ز.» نیز به همین دلیل از روز یکشنبه بمدت یک هفته را «هفته محیط زیست» نامگذاری و اعلام کرده است باید منتظر ماند و دید که فعالیتها و برنامه های در نظر گرفته شده توسط «س. ح. م. ز.» و دیگر دستگاهها و نهادها طی این هفته در چه سطح و با چه کیفیت برگزار خواهد شد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  8. رامونا می‌گوید:

    با سلام و تبریک
    این هفته به تمامی آنانی که زمین را پاس میدارند و در هیاهوی روزمرگی مادر زمین را فراموش نمی کنند
    به حق تداوم نسل انسان با کل گونه های جانوری و گیاهی همبستگی دارد که متاسفانه مورد توجه قرار نمیگیرد اگر آنچنان دیدگاهی که باید برای معرفت جانداران داشته باشیم و آنان را به عنوان صاحب حیات گرامی بداریم وجود ندارد لا اقل به عنوان موجوداتی که به آینده می خواهیم خوشبین باشیم باید در حراست آنچه بدان گره خورده ایم کوشا باشیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  9. مصطفی می‌گوید:

    با سلام . خوشحالم از اینکه به محیط زیست و حیات وحش بیش از پیش توجه می شود. نیاز به یک عزم ملی است تا بتوانیم بر بحران های موجود در کشور عزیزمان ایران خصوصا بحران آب که برخی آن را به شوخی گرفته اندبا راهکاری مناسب و اجرایی غلبه کنیم. انشاالله .پیروز و موفق باشید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>