گزارش تصویری – تشریحی بازدید از پارک ملی لار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند روز پیش از آغاز ورود دام های عشایر به پارک که امسال از تاریخ ۲۰ خرداد شروع می شود، طی هماهنگی با اداره محیط زیست پارک ملی لار به بازدید چند ساعته از این منطقه زیبا و منحصر بفرد پرداختیم.

در ابتدای ورود به پارک پوشش گیاهی و منابع آبی بسیار غنی پارک ملی لار بارز ترین مشخصه ای بود که توجه ما را به خود جلب نمود.

زیبایی خیره کننده دشت ها، دره ها، رودها و کوه های پارک ملی لار به مانند یک تابلوی نقاشی زنده بیننده را محو تماشای خود می کند.

فاصله نزدیک با کوه قله دماوند نیز از ویژگی های بارز پارک ملی لار است و قله دماوند از تمام نقاط پارک خودنمایی می کند.

بخشی از دشت لار با مساحت ۲۷,۷۸۸ هکتار در دامنه غربی قله دماوند در استان‌های مازندران و تهران طی مصوبه شماره ۱۹۷ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۰/۷/۲۵ به عنوان پارک ملی معرفی شده است.

در سال ۱۳۵۹با اتمام ساخت سد لار در پارک ملی لار قسمت اعظم اراضی و مراتع دره لار در محدوده آبی دریاچه سد قرار گرفت که از مرتفع‌ترین دریاچه‌های انسان ساز می‌باشد. حدود یک سوم آب شرب شهر تهران از رودخانه و دریاچه مصنوعی سد لار تامین می شود.

ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های حمایت شده کشور محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه انقراض (EN) قرار دارد از گونه های منحصر بفرد پارک ملی لار به شمار می رود.

تنوع زیستی پارک ملی لار بسیار غنی است. تاکنون ۱۵۹ گونه جانوری از انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان در این منطقه شناسایی شده‌ است.

خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، قزل آلای خال قرمز، کل و بز وحشی، افعی دماوند، افعی البرزی و کبک دری از گونه های جانوری شاخض در پارک ملی لار به شمار می روند.

متاسفانه ورود عشایر از خرداد الی شهریورماه، گردشگری بی ضابطه و وجود مستثنیات متعدد درون محدوده پارک از مهمتریم مخاطرات منطقه است که آسیب های فراوانی را به این زیستبوم ارزشمند و کم نظیر وارد می کند که در این رابطه در آینده نزدیک گزارش مفصلی را منتشر خواهیم کرد.

با تشکر از فرهاد زندی ریاست وظیفه شناس و محیط بانان پر تلاش پارک ملی لار

+355
0
  

26 دیدگاه

  1. عثمان می‌گوید:

    یکی از بهشت های ایرانه و باید ازش محافظت کرد
    اولین قدم جلوگیری از ورود دام و عشایر و دومیش جلوگیری از ورود سرخود شهروندان به داخل محدوده پارکه
    بعد از انسداد منطقه میشه طی شرایط خاص و در روزهای معین گردشگران رو به داخل پارک وارد کرد

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 3

  2. خورشید می‌گوید:

    بی نظیر و شگفت انگیزه این منطقه!!
    طبیعت گردی در لار تجربه ایه که هرگز از خاطر آدم پاک نمیشه…
    زنده باد طبیعت باشکوه و بی نظیر ایران!

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 5

    • Bardia می‌گوید:

      خدا کنه طبیعت رو پاک و دست نخورده حفظ کنیم براى نسل هاى بعد،همانطور که سلامتى بزرگترین سرمایه ى واقعى ادم ایزاد هست،طبیعت دست نخورده وبکر و پاک هم بزرگترین سرمایه ى یک کشور مى تونه باشه،که باید مثل یه گنجینه ازش محافظت کرد و نگذاشت که تکه اى ازش جدا بشه یا تغییر بوجود أورد توش،به امید روزى که به یه همچین طرز فکرى برسیم.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  3. میش مرغ می‌گوید:

    عاشق این منطقه هستم
    دست محیط بانان عزیز درد نکنه و این منطقه مانند نگینی است در نزدیکی شهر آلوده تهران ،که نیازمند وضع قوانین باز دارنده محکمتری می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  4. امیر امینی می‌گوید:

    درود بر مهندس زندی و محیط بانان شریف لار

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  5. همیار می‌گوید:

    این منطقه زیبا پتانسیل بالایی جهت حفظ گونه های جانوری دارد ولی جای تاسف فراوان دارد که فقط نام پارک ملی را یدک می کشد زیرا تخریب و صید بسیار گسترده توسط عشایر از طرفی و هجوم سرسام آور گردشگران از سوی دیگر باعث گردیده که اگر اواخر شهریور ماه به این منطقه مراجعه بفرمایید به جز خار و خلنگ بیابان و مشتی خاک چیزی مشاهده نمیگردد.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  6. اهورا می‌گوید:

    جان آدمی تازه می شود با این تصاویر بویژه دماوند شکوهمند این دیو سپید پای در بند!!!
    سپاس بی کران

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  7. محیط نیست می‌گوید:

    پارک ملی پابند رو دریابید.
    *احداث جاده بدون مجوز در قلب پارک ملی پابند*

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  8. این عشایر را در شهرها اسکان دایم بدین!
    آخه تو قرن ۲۱ چه معنی میده زندگی عشایری؟!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

    • amin می‌گوید:

      شما تو شهر زندگی کن کاری هم به این چیز ها نداشته باش

      داغ Thumb up 7 Thumb down 20

    • پرآو می‌گوید:

      عشایر ما و سبک زندگی و کوچ کردن آن ها یک اتفاق ساده نیست یک نوع سبک زندگی و جزیی از میراث فرهنگی و تاریخ ماست و وظیفه ی همه ما حفظ این تاریخ و میراث گذشتگانه.ما فقط باید از تضادهای این سبک زندگی با شرایط شکننده و آسیب پذیر محیط زیست و حیات وحش حاضر کشورمان کم کنیم.سالها این عشایر با حیات وحش و محیط زیست اطرافشان زندگی کردند و هیچ جایی از تاریخ آنها مسئول نابودی آنها نبودند.

      داغ Thumb up 10 Thumb down 8

      • روزگاری مردم ما با الاغ و اسب و قاطر این طرف آن طرف می رفتند! آیا چون میراث گذشتگان بوده الان هم ما باید با خر و قاطر مسافرت بریم؟!
        هر چیزی زمانی و مکانی داره!
        شما نمی توانید به حکم اینکه در گذشته مردم چنین می کردند امروز هم خواهان ادامه آن روش زندگی باشید!
        دنیای مدرن امروز مدرسه و دانشگاه میخواد! سینما و تئاتر و کنسرت و تکنولوژی میخواد!
        نمیشه یک عده را در دوران غارنشینی نگه داشت به این خاطر که در گذشته انسان ها غار نشین بودن!
        وجود انسان سبک عشایر در طبیعت بیشترش با نابودی طبیعت و گونه های جانداری اون همراهه!

        زندگی عشایری باید جمع بشه و به جاش زندگی شهری متولد بشه براشون!

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 9

        • پرآو می‌گوید:

          آیا شما دوست عزیز و مسلما با دانش من ، اورامان را از نزدیک دیده اید؟ سبک زندگی و معماری و سختی های آنها را از نزدیک دیده اید؟ مردمانی که باید برای رفتار و آمد هر روز صدها پله را بالا و پایین بروند . خب این چه کاریست پله برقی بگذارید و آسوده باشید. اصلا تله کابین بزنید راحت. اصلا اینها به کنار مگر مجبورید که در این شیب خانه ساخته اید . ویران کنید بیاید همین بیخ گوش شهرهای بزرگ و توی آپارتمان های شیک و نقلی مستقر شوید. قرن بیست و یک و این همه سختی.
          نه دوست عزیز همین تفکر امثال شما آفت محیط زیست کشور ما شده . الان در همان منطقه ای افرادی با طرز فکر شما یک سد زده اند و بسیار لطمه ای بزرگی به محیط زیست آنجا زده اند . آنها نیز تفکری مشابه شما داشته اند . امروزه از سرتاسر دنیا برای دیدن اورامان میاید. قسم میخورم اگر شناخته شود آنجا برای توریست ها جای سوزن انداختنم نیست.چرا می آیند؟ دیدن کار عبث و بیهوده مگر لذت دارند؟

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        عشایر و سبک زندگی آنها بهر صورت که در مورد آن فکر کنیم واقعیاتی است که صرفأ با تحمیل و اجبار قابل بقا یا تغییر نیست مگر در موارد فوری و بسیار ضروری که آن هم بایستی از طریق افکار سنجی قانونی و آزادانه صورت گرفته و گزینه های مناسبی که متضمن معیشت، اشتغال و حفظ حقوق ذینفعان باشد ارائه گردد و بطور کلی اصلاح و تغییر در هر زمینه موکول به اختیار اراده و عمل و انتخاب آگاهانه است و بایستی در روند اصولی خود انجام گرفته و ضمنأ مقدمات و زمینه آن فراهم باشد و باید توجه داشت که در کشورهایی در دنیا هنوز اقشاری نظیر کولی ها، اسکمیوها، سرخپوستان و… تا حدودی هنوز شیوه های زندگی گذشته خود را حفظ کرده اند و باید راه حلهای آنها را مطالعه و بررسی کرد و نکات مثبت را مدنظر قرار داد.
        گرچه در کشور ما برخی عشایر در تخریب محیط زیست نقش دارند اما اینگونه عملکردهای منفی همیشه عمومیت نداشته ضمن اینکه در همه موارد هم عامدانه نیست و عوامل و فاکتورهای کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز تأثیر گذار هستند که لازم است در طرحها و برنامه های درازمدت پیشرفت و توسعه مورد توجه قرار گرفته و اقدامات مقتضی در این راستا صورت گیرد.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  9. DORNA می‌گوید:

    ظاهرا کل جنگلهای تنگه بلاغی با تمام پرندگان و تخمها و لانه هایشان در آتش سوخت، و کل محیط زیست اون منطقه برای همیشه از بین رفت، حالا اینکه بعد ساخت و سازی اونجا بشه یا نه و آیا آتش عمدی به جان اون منطقه افتاده یا نه…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  10. مسعود شهرابی می‌گوید:

    از چهارشنبه تا امروز جمعه بخشهای مختلف خبر رسانه ملی از آتش سوزی در منطقه پاسارگاد، مهار آتش‌سوزی و شعله ور شدن دوباره منطقه خبر میدن ممنون میشم دیده بان گزارشی تهیه کنند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  11. reza می‌گوید:

    چطور باید رفت لار؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

    • علی نوایی می‌گوید:

      سلام.
      قسمت اعظم پارک ملی لار و همچنین سرچشمه رودهای منتهی به سد لار جزء استان مازندران بخش لاریجان شهرستان آمل است بنابراین برای ورود به این پارک باید وارد جاده هراز بشین بعد از امامزاده هاشم(ع) از روستای پلور لاریجان راهی رو که بسمت رینه میره رو طی کنین به دو راهی که رسیدین سمت چپ رو میرین که انتهای جاده وارد پارک میشین.

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  12. رشید می‌گوید:

    خوش بحال عشایر!!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  13. arash.g می‌گوید:

    خیلی ییییییییییییییییییییییییییی زیبا بود مرسی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  14. امیر می‌گوید:

    عشایر محترم آسیب های بی شماری به این پارک می زنند!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  15. مجید می‌گوید:

    در مورد ماهی خال قرمز لار نوشتند ، کاش اشاره ای هم به ورود گونه مهاجم کپور و زردپر به رودخانه و دریاچه لار میشد . عاشقان واقعی لار میدانند که دیگر چیز زیادی از خال قرمز لار باقی نمانده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  16. عباس محمدی می‌گوید:

    جالب توجه این که بیشتر اوقات، به دلیل ممانعت محیط بانی، ورود افراد پیاده به این «پارک ملی» به سادگی ممکن نیست، اما در روزهای تعطیل تابستان صدها خودروی معمولی و آفرود به آن وارد می شوند! دامداران هم که بی حساب و کتاب هر کاری که بخواهند در منطقه می کنند!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  17. kooshan می‌گوید:

    تصاویر با شرح و توضیحات متناسب نبوده و چندان اطلاعاتی بدست نمی دهد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  18. شاهین می‌گوید:

    واقعاً پارک ملی لار زیبا هست
    امیدوارم ورود دام و عشایر و گردشگران در منطقه ساماندهی شود
    واقعاً مناطق بکر و زیبا با چنین طبیعت منحصربه فردی دیگه کمتر در کشور داریم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  19. دوستدار طبیعت می‌گوید:

    این منطقه فقط و فقط به دست گردشگری داره از بین میره هیچ کسی نمیاد از منطقه ای که سالها ۴ ماه ۴ ماه در این حوضه که زندگی میکنه از بین ببره

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>