با دستور مقام قضایی موتورسیکلت کاوازاکی توقیفی در اختیار محیط زیست قرار گرفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چندی قبل یک دستگاه موتورسیکلت کاوازاکی ۲۵۰ غیرمجاز که مالک آن دارای سابقه تخلف شکار نیز بوده است، با همکاری نیروهای یگان محیط زیست و پلیس آگاهی شهرستان جاجرم توقیف شد.

با توجه به نیاز مبرم محیط زیست جاجرم به موتورسیکلت پر قدرت به منظور جلوگیری از شکار آهو بوسیله تعقیب با موتورسیکلت های تندرو در پناهگاه حیات وحش میاندشت، ریاست اداره محیط زیست این شهرستان رایزنی برای تحویل کاوازاکی ۲۵۰ توقیف شده به محیط زیست را با مراجع قضایی آغاز نمود.

خوشبختانه با رایزنی های انجام شده و دستور ریاست محترم دادگستری کل استان خراسان شمالی و دادستان محترم شهرستان جاجرم، موتورسیکلت کاوازاکی توقیف شده از طرف پلیس آگاهی در اختیار اداره محیط زیست این شهرستان قرار گرفت.

ارزش ریالی این موتورسیکلت حدود دویست میلیون ریال است.

رییس اداره محیط زیست جاجرم در این باره گفت: به دلیل سرعت و قدرت مانور بالا، متخلفان از این موتورسیکلت ها که بصورت قاچاق وارد کشور می شوند به منظور شکار غیرمجاز آهو در مناطق دشتی استفاده می کنند.

نیروهای محیط زیست به دلیل ضعیف بودن موتورسیکلت های خود توان تعقیب و دستگیری این دسته از متخلفین را ندارند. در همین رابطه چندی قبل متخلفینی که با استفاده از یک موتورسیکلت قاچاق دو آهو را شکار کرده بودند تحت تعقیب محیط بانان پناهگاه حیات وحش میاندشت قرار گرفتند اما با وجود اینکه مامورین تا فاصله پنجاه متری به آنها نزدیک شده بودند، متخلفین با رها کردن لاشه آهوها به راحتی از دست محیط بانان گریختند.

حسین هراتی از ریاست محترم دادگستری استان خراسان شمالی و دادستان محترم شهرستان جاجرم بابت مساعدت در تحویل موتورسیکلت و حمایت های همیشگی آنان از محیط زیست استان و شهرستان قدردانی نمود.

+369
-109
  

19 دیدگاه

  1. تمامی وسایل همراه شکارچی جماعت از جمله اتومبیل، موتور سیکلت و اسلحه باید به نفع محیط زیست ضبط گردد.

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 37

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      کدام قانونی این را گفته؟؟
      همینطور دیمی که نمیشه حکم مجازات و مصادره اموال مردم را صادر کرد
      شکارچی طبق قانون باید تاوان تخلفش را بدهد از کمترین تا شدیدترین مجازات
      قبول دارم که قوانین باید اصلاح و سختگیری بعضی جاها باید بیشتر بشه اما قرار نیست هست و نیست زندگیش به تاراج بره

      داغ Thumb up 41 Thumb down 41

  2. پلنگ هفتاد قله(مهراب) می‌گوید:

    کار پسندیده مقام قضایی قابل تقدیر و تشکر است.
    ولی ای کاش تمام وسایلی که بصورت قاچاق داخل ایران میشود و قابلیت بالایی نسبت به وسایل داخلی دارن، به جای توقیف و پارک کردن در پارکینگ نیروی انتظامی از آنها در جهت تجهیز نمودن نیروهای خدوم بکار گیرند.

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 17

    • k.navid می‌گوید:

      این درسته واسه تنها چیزی که بودجه تخصص کارشناس خرج نمیگنند محیط زیست بد بخت هست وگرنه ازین کشفیات زیادحالا یکی رسید به محیط زیست تازه اونم از شکارچی

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  3. مجید می‌گوید:

    این شد یه کار حسابی
    ممنونم از زحمات همگی

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 19

  4. بهزاد می‌گوید:

    کار خوبیه ولی وضعیت محیط زیست چقدر درخشانه که از تامین وسائل نقلیه محیطبانهاش آنهم در زیستگاه یوزپلنگ عاجزه.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 7

  5. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    اولا که این موتور قیمتش بیشتر از ٢٠ میلیونه و دوما آیا هرکس موتور تریل ٢۵٠ و ۴٠٠ ژاپنی داره برای شکار آهو استفاده میکند؟؟؟!!!!
    افرادی هستند که به خاطر علاقه به ورزش درت بایک حاضرند پول یک ماشین صفر کیلومتر ایرانی را بدهند یک موتور ژاپنی تهیه کنند. بنده خودم به موتور سواری علاقه دارم این ایرادی داره؟
    اینکه دلیل نمیشه صرفا به خاطر غیر مجازبودن موتور بیاییم اتهام تخلف به مالک آن بزنیم. اینطور که در خبر هم آمده موتور توسط پلیس توقیف شده یعنی سر صحنه شکار آهو نبوده.
    خلاصه اینکار درست نیست حتی اگر مالک آن سوابق قبلی در شکار هم داشته آن را بهانه کنند برای مصادره اموال او
    سازمان محیط زیست هم باید امکانات و تجهیزات خود را از بودجه ای که برایش اختصاص یافته و جرایمی که میگیرد تامین کند نه اموال مردم
    یک مقدار حقوق مدیران پشت میز نشین کنترل و تعدیل بشه مشکلات مالی هم کمتر میشه!

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 13

    • بهزاد می‌گوید:

      طرف شکارچی بوده قهرمان موتور سواری که نبوده !

      اون منطقه هم Hهو داره همه اینهارو بچین کنار هم پازل تکمیل میشه

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 16

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        نه موتور سوار حرفه ای بوده نه احتمالا شکارچی . موتور از تمیزی برق میزنه تو خاک و خول و گل و شل نرفته.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

        • نوید می‌گوید:

          محض اطلاع شما با یک دستگاه کارواش خانگی وسیله نقلیه تمیز میشود و برق می افتد .مجددا یاد اوری میشه فرد مورد نظر سابقه دار بوده و در زمره حضرات محترم شکارچی به شمار می آید!

          داغ Thumb up 7 Thumb down 7

  6. خورشید می‌گوید:

    این شد یه کار درست و درمون!!
    ای کاش این حکم در تمام موارد و در مورد تمام آلات جرم اجرا بشه!!

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 19

  7. kooshan می‌گوید:

    نکته اول اینکه در این مورد خاص بسیار محتمل است که «موتورسیکلت» مزبور بعلت ارتکاب تخلف و جرم از ناحیه مالک در مواردی غیر از «شکار و صید» ضبط و مصادره قانونی شده باشد و طبعأ انتقال آن از سوی دادگاه و مقامات قضایی به «س. ح. م. ز.» ظاهرأ باید بلا اشکال باشد و دیگر اینکه در مواد فعلی «قانون شکار و صید» صریحأ از اتومبیل نام برده نشده و البته احتمال دارد در این مورد هم مطابق تشخیص دادگاه و قضات محترم بتناسب میزان تخلفات و بویژه در مورد باندهای سازمان یافته و حرفه ای کشتار و قاچاق حیات وحش، مصادره وسیله نقلیه مقدور باشد که البته این موضوع می تواند محل بحث و گفتگوی حقوقی و تخصصی و نیز از موارد لازم جهت اصلاح قانونی در آینده باشد اما در حال حاضر و طبق «ماده ۱۴ قانون شکار و صید» کلیه ادوات و وسائل نامبرده شده و بکار رفته در شکار غیرقانونی از جمله «موتورسیکلت» قانونأ قابل توقیف و مصادره است و بنظر میرسد مصادره موتورسیکلت متخلفان شکار سابقه دار یا متخلفینی که با این وسیله به تعقیب و کشتار بیرحمانه حیوانات وحشی از جمله آهو می پردازند نه تنها ممکن و موجه و قانونی است بلکه امری دینی و اخلاقی و انسانی بوده که بایستی قاعدتأ مورد مطالبه علاقمندان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش هم باشد و این موضوع که افرادی اموالی را که از نظر خود ارزشمند می دانند و ممکن است بهای قابل توجهی هم داشته باشند برای قانون شکنی و تخلف استفاده کنند نمی تواند بهانه و توجیهی منطقی جهت عدم اعمال قانون در قبال آنها باشد ضمن آنکه در ارتباط با برخی از تخلفات و جرمهای قانون شکنانه دیگر نظیر قاچاق کالا و مواد مخدر و …. رویه های قانونی مشابه وجود دارد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 14

  8. شاهین می‌گوید:

    آفرین به قاضی محترم پرونده این بهترین حکم ممکن بوده است.
    توقیف و مصادره اسلحه و وسایل نقلیه متخلفین هم تاثیر بازدارندگی دارد و هم در شرایط تحریم و کمبود بودجه می تواند بخشی از نیاز سازمان را به تجهیزات تامین کند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  9. کاسپین می‌گوید:

    با تشکر و سپاس فراوان از دادگستری خراسان شمالی

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>