پلیس راهور برای شماره گذاری خودرو مکلف به اخذ تاییدیه سازمان محیط زیست شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): پلیس راهور ناجا با ارائه شکایتی به دیوان عدالت اداری خواستار ابطال مصوبه هیئت وزیران شد که بر اساس آن پلیس مکلف است برای شماره‌گذاری خودروها علاوه بر اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، تأییدیه سازمان حفاظت محیط زیست را نیز اخذ کند و این مصوبه را مغایر با قانون اساسی دانسته است.

متن شکایت پلیس راهور ناجا به دیوان عدالت اداری

در شکایت پلیس راهور ناجا آمده است: هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با استناد به تبصره یک ماده ۴ قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی مصوب ۱۳۸۹ طی مصوبه شماره ۱۶۹۰۵۲ – ت ۴۹۲۶۹ هـ مورخ هشت بهمن سال ۹۲ مقرر می دارد « نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از اخذ تاییدیه سازمان ملی استاندارد ایران و حفاظت محیط زیست به ترتیب در مورد کیفیت و آلایندگی نسبت به شماره گذاری خودرو اقدام کند». این مصوبه که جایگزین تبصره دو ماده سه آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء کیفی خودرو و سایر تولیدات صنعتی موضوع تصویب نامه شماره ۲۰۴۹۶۱-ت۴۵۱۲۳هـ مورخ ۱۵ آذر سال ۸۹ شده، مغایر و مخالف تبصره یک ماده دو قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی مصوب ۱۳۸۹ است.

پلیس راهور ناجا در ادامه این شکایت بیان کرده است: توضیح اینکه به موجب تبصره یک ماده دو قانون مزبور، حکم تبصره ۲ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون یاد شده ناظر به تکلیف ناجا به اخذ تأییدیه از سازمان ملی استاندارد برای شماره گذاری خودرو است و هیئت دولت با اضافه کردن اخذ تأییدیه سازمان حفاظت و محیط زیست علاوه بر تأییدیه موسسه استاندارد فراتر از حکم قانونگذار عمل کرده و این اقدام مغایر اصل ۱۳۸ قانون اساسی است.

رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری

اما دیوان دعدالت اداری در تاریخ ۹۵/۳/۲۲ پس از بررسی شکایت پلیس راهور ناجا، مصوبه هیات وزیران را منطبق با قانون اساسی دانسته و حکم به رد شکایت پلیس راهور ناجا را صادر نموده است.

در متن رای هیأت تخصصی اراضی، محیط زیست و صنایع دیوان عدالت اداری آمده است:

«نظر به اینکه اجرای استانداردهای زیست محیطی مطابق ماده ۴۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۸۹ از وظایف سازمان محیط زیست بوده و یکی از مصادیق آن برابر ماده ۱۰ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴ شماره گذاری هر نوع وسیله نقلیه موتوری است و لذا با توجه به تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۷۴ و ماده ۴۱ قانون انرژی درج «سازمان حفاظت محیط زیست» در تبصره ۲ ماده ۳ اصلاحی آیین نامه اجرایی یاد شده در انطباق با موازین قانونی فوق الذکر می باشد. لذا به استناد بند ب ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی به رد شکایت صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف بیست روز از تاریخ صدور از ناحیه ۱۰ نفر از قضات و یا رئیس دیوان عدالت اداری قابل اعتراض در هیات عمومی است.»

بنابراین از این پس پلیس راهور ناجا مکلف است برای شماره‌گذاری خودروها علاوه بر اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، تأییدیه سازمان حفاظت محیط زیست را نیز اخذ نماید.

+17
0
  

5 دیدگاه

  1. kooshan می‌گوید:

    از نتیجه فعلی و نیز فرجام نهایی شکایت مطروحه که بگذریم بسیار بهتر است بجای تلاش جهت ابطال مصوبه هیئت وزیران کوششها بر همفکری و تعامل و تفاهم و توافق «س. ح. م. ز» و «پلیس راهور» بر لحاظ نمودن و مدنظر قرار دادن ملاحظات زیست محیطی در شماره گذاری خودروها متمرکز شود چرا که اقدامی مثبت و سازنده در جهت بهبود وضعیت حفاظت از محیط زیست در کشور بوده و نیز باعث ارتقای استاندارد ساخت خودروها در کشور خواهد شد و بعلاوه از مسیر چنین همکاریها و تشریک مساعی های متقابل و هماهنگ مابین مدیریتها و دستگاهها و نهادهای قانونی و ذیصلاح کشور است که می توان به توافقی ملی و همگانی بر مبنای پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار امیدوار بود، البته در کوتاه مدت ممکن است محدودیتها و مشکلاتی پیش رو بوده و در حال حاضر لازم باشد در چهارچوب محدودیتها و امکانات و مقدورات فعلی اقدام کرد اما اگر مسیر حرکت مورد توافق بوده و کوششها در این راستا هماهنگ و مشترک باشد می توان به کسب نتایج مطلوب و رضایت بخش در آینده که در جهت منافع ملی و مصالح عمومی نیز هست، خوش بین بود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. محیط بان ایران می‌گوید:

    در اصل باید اینگونه باشد
    بالاخره ما یک حرکت عالی برای حفظ محیط زیست و کنترل آلودگی هوا دیدیم
    قانون اینه
    ان شا که سست نشوند برای اجرای این طرح

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  3. امیر می‌گوید:

    با لابی قدرتمند خودرو سازها که ماورای این مسائل هست چه می کنند؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. ناشناس می‌گوید:

    انشاا.. اجرا شود

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. شاهین می‌گوید:

    بازم جای شکرش باقی است فقط ای کاش زودتر برخورد میشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>