شهادت مظلومانه سه محیطبان کشور تسلیت باد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه در کمتر از ۴۸ ساعت سه نفر از محیط بانان کشور حین انجام وظیفه برای دفاع از طبیعت ایران مظلومانه بدست شکارچیان متخلف به شهادت رسیدند.

ابعاد این فاجعه آنقدر بزرگ و این زخم بر پیکر طبیعت و طبیعت دوستان آنقدر عمیق است که به راحتی نمی توان در مورد آن صحبت نمود.

این ضایعه بزرگ را به خانواده های محیط بانان «محمد دهقانی» ، «پرویز هرمزی» و «منوچهر شجاعیان» و خانواده محیط زیست ایران تسلیت عرض می کنیم.

روحشان شاد، یادشان سبز و گرامی باد.

+363
-218
  

63 دیدگاه

  1. سعید هاشمی می‌گوید:

    چی بگم .
    وقتی با خبر شهادت عزیزان هرمزگان و شهید سوم از سپاه سبز و حافظان طبیعت
    و سرسبزی این اب و خاک رو به رو شدم تنم لرزید.
    محیطبانان بی کس و کارترین . مظلوم ترین. ساده ترین و پر جنب و جوش ترین نیروهای دولتی هستند.
    کسانی که مسلح به سلاح هستند اما حتی به قیمت جانشان هم نمیتوانند از ان استفاده کنند.
    بزرگمردانی عاشق و طبیعت مردانی پر خروش که شادابی خود را از شادابی دشت میگیرند و کوه و رود و ابشار و دریا
    دلشان همچو هما در آسمان عشق وطن میتپد و به بها و حقوقی نا چیز جان به دست و جان بر کف پا به وحشی ترین
    نقاط این آب و خاک میگذارند تا موجوداتی خبیث تر از شیطان به روح تر و تازه طبیعت لطمه نزند.
    او عاشق است و جز عاشق چنین نمیکند.
    عاشقانی که وحشی ترین جانداران چون گرگ و پلنگ و کفتار به انها نگاه چپ نکرده است.
    اما موجودی دوپا که نمیشود وی را انسان نامید سلاحش را به قصد جان او میچکاند.
    تا مادری بسوزد و جوانی بمیرد و فرزندی یتیم و زنی بیوه شود.
    تا او به تفریح خونالودش برسد .
    این متخلفان قاتلان طبیعت و حافظان طبیعت ایرانمانند.
    تسلیت عرض میکنم.

    خشم نامه ای از یک طبیعت دوست…

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 11

  2. محمد کریمی می‌گوید:

    روحشان شاد.

    امیدوارم خداوند به خانواده های این عزیزان صبر بدهد.

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 4

  3. میش مرغ می‌گوید:

    ای خدا چرا این قشر مظلوم حمایت نمیشوند …

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 5

  4. Malek می‌گوید:

    با سلام
    واقعا متاثر کننده است این خبر
    خداوند به خانواده های این عزیزان صبر دهد
    به عنوان یک حقوقدان این چنین رخدادهای تلخی را ناشی از ضعف قوانین می دانم، متاسفانه قانونگذاران ما گمان می کنند قانون هر چقدر سختگیرانه تر باشد بازدارنده تر است. که اگر این درک نادرست قرین صحت بود از مجازات مرگ برای قاچاقچیان مواد مخدر که بالاتر نداریم ، آیا آن مجازات توانسته است که تغییری در وضعیت قاچاق مواد مخدر ایجاد کند ؟
    نه تنها شدت بخشیدن به مجازات شکار غیر مجاز باعث کم کردن میزان شکار نمی شود بلکه چون سلاح غیر مجاز اغلب بکار بردن و شکار غیر مجاز مجازاتهای بسیار سنگینی دارند شکارچی خاطی ترجیح به درگیری مسلحانه می دهد تا انکه به چنگال قانون اسیر آید و به زعم خودش مجازات ناعادلانه ای که برای محافظت از یک کبوتر یا تیهو قرار داده اند را متحمل شود.
    موکلی داشتم که وقتی برای شکار غیر مجاز روباه زندان می رفت در راهرو دادگستری فریاد می زد مردم ببینید روباه هم حامی داره اما زن و بچه گرسنه من کسی رو دیگه ندارند که ازشون حمایت کند.

    داغ Thumb up 61 Thumb down 60

    • میش مرغ می‌گوید:

      بهتر بود به موکلتون یاد میدادید به جای دست اندازی به طبیعت ، نان حلال برای زن و بچش ببره سر سفره

      در ضمن وکیل این جور آدما شدن پشتش کلی ناله و نفرین هست

      فکر کنم پیشنهاد شما برداشتن مجازات شکار هست که باید عرض کنم این روز نمیاد تا راحت باشید !

      پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 37

      • پنجه طرلان می‌گوید:

        برادر حقوق دان موکل روباه کش و امثال شون انقدر راحت دارن اعمال خلاف قانونشون انجام میدن که نیازی به نگرانی شما نیست…..

        پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 20

    • بهزاد می‌گوید:

      اون موکل شما خیلی بی جا کرد روباه رو کشت وقتی این کارو کرد باید میدونست وقتی میره آب خنک زن و بچه اش بی سرپرست می شوند

      اما در مورد جنایات ۴۸ ساعت گذشته ضعف قانون اینجاست که محیط بان نمی تونه از خودش دفاع کنه اگه می تونست این شکارچی هایی که محیط بانها رو کشتن یه نفرشونم جون سالم بدر نمی بردن

      در ضمن قوانین ما اصلا سختگیرانه نیست جرایم مالی بسیار اندکه جریمه شروع شکار نزدیک دو میلیون تومانه .

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 27

      • kooshan می‌گوید:

        باید توجه کرد این هموطن به نکته مهمی اشاره کرده اند و جدا از مسائل مطرح شده دیگر در نظرات ایشان و بحث و بررسی پیرامون جنبه های قضایی و حقوقی مسائل موجود و مستند به نظرات صاحب نظران و واقعیات موجود در حال حاضر در کشور ما و بخصوص در جوامع محلی بعلت فقدان مؤلفه های پیشرفت و توسعه پایدار و حضور برخی عناصر منفی فرهنگ محلی و قومی و قبیله ای غیر مدرن از نظر برخی از اقشار ساکن در این مناطق هنوز حمایت از حیات وحش کاری جدی تلقی نشده و بعضأ آن را کاری لوکس و شاید مسخره تلقی کرده و مجازات متخلفین در ارتباط با کشتار حیات وحش را قابل قبول و پذیرش نمی دانند که تنها با دستیابی به سطوح مناسب پیشرفت و توسعه پایدار و گسترش گردشگری بویژه توریسم بین المللی و شکل گیری فرهنگ متناسب می توان این دیدگاه منفی را تا حد زیادی اصلاح و تغییر داد.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

      • فرزند طبیعت می‌گوید:

        ضمن عرض تسلیت و تقبیح اینگونه اعمال شنیع در جامعه اسلامی کاش کسانی همانند شما بودند که با تعصب از وضعیت افتضاح محیط زیست ایران و مدیریت ضعیف حاکم بر ان اعتراض میکردند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      باید توجه کرد این هموطن به نکته مهمی اشاره کرده اند و جدا از مسائل مطرح شده دیگر در نظرات ایشان و بحث و بررسی پیرامون جنبه های قضایی و حقوقی مسائل موجود و مستند به نظرات صاحب نظران و واقعیات موجود در حال حاضر در کشور ما و بخصوص در جوامع محلی بعلت فقدان مؤلفه های پیشرفت و توسعه پایدار و حضور عناصر فرهنگ منفی محلی و قومی و قبیله ای غیر مدرن از نظر برخی از اقشار ساکن در این مناطق هنوز حمایت از حیات وحش کاری جدی تلقی نشده و بعضأ آن را کاری لوکس و شاید مسخره تلقی کرده و مجازات متخلفین در ارتباط با کشتار حیات وحش را قابل قبول و پذیرش نمی دانند که تنها با دستیابی به سطوح مناسب پیشرفت و توسعه پایدار و گسترش گردشگری بویژه توریسم بین المللی و شکل گیری فرهنگ متناسب می توان این دیدگاه منفی را تا حد زیادی اصلاح و تغییر داد.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      شما اگر حقوقدان هستی باید بدانی روباه هم حقوق دارد و در ضمن دوستداران حیات وحش نیز به دلیل علاقه به روباهه حقوقی دارند. یعنی اینجا موکلت باید جواب دو تا شاکی رو بده!!

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 14

    • سلام دوستان
      زنده یاد آن عزیزان خدمتگزار میهن جاودان باد!
      عرض تسلیت به خانواده های مصیبت دیده و همه ی دوستداران طبیعت.

      جناب حقوقدان، شما مسائل مختلفی را مطرح نموده اید، و در پی آن پیش خود به نتیجه رسیده اید(نتیجه ای مشکوک) و بعد بر مبنای آن حکم صادر کرده اید!
      اینک به تک تک مواردی که شما بدان ها اشاره و تکیه کرده اید برای صدور حکم، در زیر می پردازم.

      ۱ – بگذار اول از خود شما شروع کنم؛ شما خود را حقوقدان می نامید و موضوعاتی را مطرح می کنید و به سود خلافکاران نتیجه می گیرید و حکم صادر می کنید! من نمی توانم به شما بگویم حتمن باید با من هم عقیده باشید، ولی چون موضوع حقوقی است و خبری گویا واقعی را شما به اطلاع عموم رسانده اید، حق این بود که خود را با نام و فامیلی واقعی خود معرفی می کردید. شما حقوقدان هستید و خیلی خوب علت پیشنهاد مرا درک می کنید پس احتیاج به توضیح واضحات برای شما نیست.
      در غیر این صورت دوستداران آن شهدا و طبیعت سالم و خانواده های داغدیده می توانند در شما شکاربانی “زیرک” را ببینند. و اگر حقوقدانید، باز توضیح در این باب بای شما توضیح واضحات است.

      ۲ – من طرفدار اعدام نیستم؛ همیشه مبلغ جامعه ای خردمند، آرام و مهربان بوده ام و هستم. ولی منطقی که شما در ارتباط با قاچاقچیان مواد مخدر ارائه می دهید، خیلی استوار نیست.
      چرا؟
      برای اینکه علتِ افزایش فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر، حضور سیاه نیروی عظیمی است که در خارج از کشور با همکاری نابکاران سودجوی داخلی به مردمِ مظلومِ ایران اعلام جنگ داده اند. یعنی مجازات سنگین اگر تعداد فعالین را کم نکرده باشد؛ زیاد ننموده. ارتشی از نابکاران در سطح جهانی بر علیه مردم ما در جنب و جوش اند؛ و هم از کشور ما به عنوان گذرگاه سود می جویند. پس اصلی ترین موضوع، نیروی سیاه عظیمی است که در این ناراه سازمان داده شده و بکار گرفته شده؛ و هم موقعیت جغرافیایی میهن ماست(همسایگی با افغانستان و پاکستان). پس لطفن به سود خود در میانه ی کار نرخ تعیین مکنید.

      ۳ – حکمی را که در مورد شکار مجاز و غیر مجاز صادر فرموده اید نیز از هیچ استواری ای برخوردار نیست. یعنی همچنان تلاش کرده اید در میانه ی کار نرخ تعیین کنید.
      چرا حرف شما نا استوار است؟
      برای اینکه بسیار خوب می دانید وقتی سختگیری می شود، سختگیری جدی، بخش بزرگی از نابکاران، از خلافکاری دست بر می دارند، زیرا می دانند که شوخی نیست – مجازات می شوند. عکس قضیه نیز درست است؛ یعنی کافی است اعلام کنند ۴۸ ساعت کسی به دزدان و جنایتکاران کاری ندارد؛ در این صورت می تواند در عرض ۴۸ ساعت به اندازه ی چندین سال جنایت و دزدی انجام گیرد. قانون و تلاش بازدارندگی بر مبنای همین تفکر عقلانی ایجاد شده. شما حقوقدانید، من نباید این ها را خطاب به شما بنویسم. انسان با وجدان به قانون احتیاجی ندارد؛ ولی بسیاری در صورت نبودن قانون، براحتی دست به جنایت و یا خلافکاری های بزرگ و یا کوچک می زنند. پس می بینید که پیشنهاد شما اینجا نیز بکار ناید.

      در ضمن آنچه برای شما جناب حقوقدان محترم توضیح نوشتم، برای یک حقوقدان واقعی توضیح واضحات است.

      ۴ – اما آنچه آن فرد(اگر واقعی بوده و داستان ساخته شده از سوی شما نیست) گفته حق با اوست و نیست. حق با اوست زیرا او به عنوان شهروند میهن ما باید کار داشته باشد تا بتواند نان به خانه بَرَد. پس دولت موظف است که به فکر ایجاد اشغال برای او و چون او باشد. حق با او نیست، حق با شما نیز نیست، زیرا با کشتن روباه مشکل او حل نمی شود؛ مشکل را باید اساسی حل نمود.
      در غرب استان گیلان سودجویان سال های سال جنگل را غارت می کردند و می گفتند که داریم ایجاد اشتغال می کنیم. حالا با مشکلات عظیمی که پیدا شده، می بینیم که نه اشتغال آنچنانی در کار است، و نه جنگل توانسته جان سالم بدر بَرَد. اینک منطقه ای داریم پر از بیکار و جنگلی نیمه ویران که بخشی را با اجازه(“قانونی”) ویران کرده اند و بخش دیگر را یواشکی و با رشوه و باند بازی. اهل تهمت به هیچ کسی حتی دشمن خود نیستم؛ اگر لازم بود با اسناد سخن خود را به اثبات می رسانم.
      روباه کشی نیز یک بیراهه است مثل ویرانی جنگل؛ پس درمان نیست. حال جناب حقوقدان محترم، می بینید که برخورد شما خیلی حقوقدانانه نیست؛ بیشتر شبیه برخورد آدم های “زرنگ” می باشد که تلاش می کنند یواشکی به شعور مردم توهین کنند. البته شما می توانید واقعن مدرک حقوقی داشته باشید؛ من دلیلی برای رد حرف شما ندارم؛ ولی بیانات شما بیشتر به نوعی فرافکنی یا فرار به جلو شبیه است تا بیانات یک حقوقدان منصف و آگاه، و هم یک آگاه اجتماعی – زیرا اگر اعلام کنند که هر نوع شکار در دشت و کوه برای فرض کن ده سال ممنوع است؛ بسیاری از خلافکاران می روند پی کار خود؛ و عده ی کمی که در هر حالی خلافکار می مانند؛ وقتی با مجازات های سنگین روبرو شوند؛ عقب می نشینند. این علم است؛ این قانون است. برای دانستن این لازم نیست شما روان شناس و یا جامعه شناس باشید، توجه به تجربیات شخصی و اجتماعی و تاریخی، خیلی نکات را برای شما روشن می سازد.

      ۵ – دیده می شود عده ای برای سرگرمی و یا کمک به نابکاران و خلافکاران اینجا سر می زنند؛ آنها باید نیک بدانند که نظرات و رای شان هیچ ارزشی ندارد و بر عکس خشم منطقی جامعه ی مصیبت زده و دوستدار طبیعت و حیات وحش را بیشتر بر می انگیزد. از آنجایی که از سخن بی سند همیشه دوری می جویم؛ یک نمونه را اینجا می آورم تا آنچه نوشته ام را مستند سازم. بعضی از افراد – البته اگر بتوان آنها را فرد و انسان نامید – با دادن امتیاز با بیشرمی تمام در روز عزای عزیزان ما، به سود جنایتکاران رای می دهند. لطفن به ۳۵ رای منفی پای همین مطلب توجه کنید تا مشت نمونه ی خروار گردد.
      جواب این دسته از موجودات بیرحم و بی وجدان را حافظ جان شیراز قرن ها پیش اینگونه داده دقیق:
      «ای مگس! عرصه ی سیمرغ نه جولانگهِ توست – عِرض خود می بری و زحمت ما می داری»
      همین.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 8

    • احمد می‌گوید:

      سلام .اقای وکیل عزیز این جماعت فقط حرف خودشونو میزنن هیچی از محیط زیست و قوانین نمیدونن فقط مثل … بلدن بگن بگیرید همرو اعدام کنید فرقی براشون نمیکنه که یه کبکو کشته باشه یا یه آدمو

      داغ Thumb up 13 Thumb down 17

  5. خورشید می‌گوید:

    ز تندباد حوادث نمی‌توان دیدن

    در این چمن که گلی بوده است یا سمنی

    ببین در آینه جام نقش بندی غیب
    که کس به یاد ندارد چنین عجب زمنی

    از این سموم که بر طرف بوستان بگذشت
    عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی

    به صبر کوش تو ای دل که حق رها نکند
    چنین عزیز نگینی به دست اهرمنی…..

    بار مصیبت از این سنگین تر هم ممکنه…؟؟ عزیزترین و فداکارترین فرزندان میهن به دست منفورترین موجودات به روی خاک افتادن…
    فقط بخاطر این که دزدان احمق در پی چند کیلو گوشت حروم بودن تا زهره مار کنن….
    این فاجعه ی غیر قابل جبران رو خدمت خانواده ی محترم این عزیزیان و خانواده ی بزرگ حامیان محیط زیست و حیات وحش ایران زمین تسلیت عرض می کنم…

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 13

  6. خورشید می‌گوید:

    ز تندباد حوادث نمی‌توان دیدن
    در این چمن که گلی بوده است یا سمنی

    ببین در آینه جام نقش بندی غیب
    که کس به یاد ندارد چنین عجب زمنی

    از این سموم که بر طرف بوستان بگذشت
    عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی

    به صبر کوش تو ای دل که حق رها نکند
    چنین عزیز نگینی به دست اهرمنی…..

    بار مصیبت از این سنگین تر هم ممکنه…؟؟ عزیزترین و فداکارترین فرزندان میهن به دست منفورترین موجودات به روی خاک افتادن…
    فقط بخاطر این که دزدان احمق در پی چند کیلو گوشت حروم بودن تا زهره مار کنن….
    این فاجعه ی غیر قابل جبران رو خدمت خانواده ی محترم این عزیزیان و خانواده ی بزرگ حامیان محیط زیست و حیات وحش ایران زمین تسلیت عرض می کنم…

    داغ Thumb up 19 Thumb down 19

  7. زندی می‌گوید:

    بازم محیطبان کشته شد و عکساشونو می زنند به دیوار ادارات کل ولی اگه همون محیطبان قبل از شهادتش درخواستاشونو ببینی می فهمی که هیچ ارزشی به خواسته هایشان نشده و فقط زمانی که کشته شوند میشوند بهانه برای گرفتن بودجه از استانداری و بهتر شدن اوضاع کارشناسان محیط زیست پس چرا بخشانمه غیر قانونی عدم تغییر پست محیطبانها که خواسته تمام محیطبانای ایران است عملی نمیشه. فقط شعار و دروغ…..

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

  8. ایمان می‌گوید:

    خدا به خانواده های این عزیزان صبر عطا نماید.
    آیا زمان آن نرسیده که شمار محیط بان افزایش یابد؟
    محیط بانان به تجهیزات پیشرفته مانند جلیقه ضد گلوله و بالگرد مجهز شوند؟
    به خدا دیگر طاقت جنین رویدادهای تلخی را نداریم.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

  9. عزت آقاخانی می‌گوید:

    باعث تاسفه کشتار بهترین نگهبانان این مرز وبوم خدایشان بیامرزد و تسلیت به خانوادهاشون عرض مینماییم
    اما باعث و بانی این مشکلات سیاسیون حاکم بر محیط زیستمانند که ۷ میلیون اسلحه را بدست یک مشت شکار کش بیرحم و شفقت دادید
    فشنگو گلوله میفروشید و بعدشهم پولشو میخورید و شکار را هم بدلیل نداشتن نیروی انسانی ممنوع میکنید و متاسفانه اینهم عوارض عدم مدیریتتانه که باعث کشتار جوانانمان میشوید
    خدا بما رحم کنه با این عدم مدیریت و سر در گمیشون …….

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 8

  10. رضا 64 می‌گوید:

    خدا رحمتشون کنه
    خدابا به انسانها فرصت فکر کردن بده خدایا همه ما را از سیاهی و گمراهی نجات بده

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  11. بچه آرامگاه سعدی نزدیک کوه بمو شیراز می‌گوید:

    با سلام : تقدیم به برادران شهیدم :

    هنگام می و فصل گل و گشت چمن شد
    در بار بهاری تهی از زاغ و زغن شد
    از ابر کرم، خطه ری رشک ختن شد
    دلتنگ چو من مرغ قفس بهر وطن شد

    چه کجرفتاری ای چرخ
    چه بد کرداری ای چرخ
    سر کین داری ای چرخ
    نه دین داری،
    نه آیین داری ای چرخ

    بند دو

    از خون جوانان وطن لاله دمیده
    از ماتم سرو قدشان، سرو خمیده
    در سایه گل بلبل از این غصه خزیده
    گل نیز چو من در غمشان جامه دریده
    چه کجرفتاری ای چرخ،

    بند سه

    خوابند وکیلان و خرابند وزیران
    بردند به سرقت همه سیم و زر ایران
    ما را نگذارند به یک خانه ویران
    یارب بستان داد فقیران ز امیران

    چه کجرفتاری ای چرخ،
    چه بد کرداری ای چرخ
    سر کین داری ای چرخ
    نه دین داری،
    نه آیین داری ای چرخ

    بند چهار

    از اشک همه روی زمین زیر و زبر کن
    مشتی گرت از خاک وطن هست بسر کن
    غیرت کن و اندیشه ایام بتر کن
    اندر جلو تیر عدو، سینه سپر کن

    چه کجرفتاری ای چرخ،
    چه بد کرداری ای چرخ
    سر کین داری ای چرخ
    نه دین داری،
    نه آیین داری ای چرخ

    بند پنج

    از دست عدو ناله من از سر درد است
    اندیشه هر آنکس کند از مرگ، نه مرد است
    جان بازی عشاق، نه چون بازی نرد است
    مردی اگرت هست، کنون وقت نبرد است

    چه کجرفتاری ای چرخ،
    چه بد کرداری ای چرخ
    سر کین داری ای چرخ
    نه دین داری،
    نه آیین داری ای چرخ

    بند شش

    عارف ز ازل، تکیه بر ایام نداده است
    جز جام، به کس دست، چو خیام نداده است
    دل جز بسر زلف دلارام نداده است
    صد زندگی ننگ بیک نام نداده است

    چه کجرفتاری ای چرخ،
    چه بد کرداری ای چرخ
    سر کین داری ای چرخ
    نه دین داری،
    نه آیین داری ای چرخ

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  12. علیرضا می‌گوید:

    روحشان شاد و لعنت خدا بر ظالم قاتل

    باید قاتلین هر چه سریعتر در ملاعام اعدام نمایند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 13

  13. رسول می‌گوید:

    خدا رحمتشون کنه
    واقعا ناراحت کننده اس
    باید عمل و فکری اساسی به حال وضعیت محیط زیست و کارکنان و شکارچیان متخلف کرد
    آخه این اسلحه های مجوز دار دیگه چه صیغه ایه !
    بیشتر جنایات بخاطر همین اسلحه هاس

    داغ Thumb up 14 Thumb down 23

  14. محیط بان ها باید هرچه سریع تر به تجهیزات نظامی مطلوب تجهیز بشوند:
    - جلیقه ضد گلوله!
    - اسلحه خشاب دار خودکار و اتوماتیک
    - اسپری فلفل
    - شوکر پرتابی
    - کلاه ایمنی مجهز به دوربین فیلم برداری جهت ثبت وقایع درگیری ها

    در غیر اینصورت سریال کشته شدن محیط بان ها به دست اراذل شکارچی ادامه خواهد داشت!!!

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 21

  15. رشید می‌گوید:

    این روزها برای ما بدترین روزهای عمرمان است . از دست دادن سه دوست مخلص و فداکار و مظلوم !!!!!
    چرا نباید محیط بانان پشتیبانی شوند ؟ اون از حقوق و مزایا این هم جانهای با ارزش شهیدان طبیعت که باید به این راحتی پر پر شوند …
    این همه نیروهای انتظامی و ابزار پیشرفته و بالگرد و……. به چه دلیل در مواقع لزوم نمیتوان مورد استفاده قرار داد؟
    هر پاسگاه محیط زیست باید به حداقل یک هلی کوپتر مجهز باشد. چرا میخواهید حفاظت برایتان مجانی و بدون هزینه کردن باشد مگر میشود ؟؟؟؟
    جان محیط بانان شبانه روز باید در خطر باشد برای حفاظت از چه؟؟
    بنده آرزویم این بود که در درجه اول محیط بان باشم . همیشه هستم ولی غیر رسمی ولی اگر رسمی بودم ترک شغل میکردم.
    مگر جان انسان تا این اندازه بی ارزش است که برای محافظت از جانوری بدون هیچ وسیله و اختیاری از بین برود.
    خونم به جوش آمده و هزاران مطلب برای گفتن دارم ولی افسوس !!!!
    روحشان شاد یادشان گرامی

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

    • محمدامین سلیمانی می‌گوید:

      با سلام و عرض تسلیت به جامعه محیط زیست ایران و خانواده های محیط بانان دلاور
      در جواب دوستانی که راه حل اینگونه مشکلات رو در وجود هلیکوپتر در پاسگاه محیط بانی می دونن باید بگم که خود هلیکوپتر و صدای ایجاد شده در پروازش باعث بر هم زدن آرامش طبیعت شده و نظم محیط طبیعی را از بین می برد با قدری تامل خواهیم فهمید که این کلید حل مشکلات نیست.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

      • رشید می‌گوید:

        جان یک محیط بان برای ما از محیط زیست با ارزشتر است .چه بخواهیم چه نه محیط زیستمان با رویکردهای غلط و انواع دست درازی ها کمکم ازبین خواهد رفت پس به چه قیمتی جان انسانهای شریف باید گرفته شود..دزدان وغارتگران به اندازه کافی آرامش طبیعت ونظم محیط را ازبین برده اند حالا هرز گاهی هلی کوپتری برای نجات جان محیط بان اگر بلند شود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد..

        داغ Thumb up 3 Thumb down 3

        • محمدامین سلیمانی می‌گوید:

          سلامی دوباره
          دوست عزیز به راستی جان یک محیط بان بسیار با ارزش است اما نظر من این نیست که جان محیط بان محافظت نشود بایستی با نظر های کارشناسی دقیق این مشکل حل شود نه با هلیکوپتر که یک ایده غیر منطقی است.
          صدای ایجاد شده از هلیکوپتر باعث فرار حیوانات از منطقه حفاظت شده می شود و همچنین باعث جدا شدن بره ها از مادرشان می شود گله های متمرکز در منطقه متراکم شده و خطر پذیرتر شده و محافظتشان سخت تر می شود آیا محیط بانانی که جان خود را فدای حفاظت از منطقه می کنند راضی به این امر هستند؟
          نظر من این است که چه بسیار نظر های های غیر کارشناسی بوده که عملی شده و خسارت های جبران ناپذیری وارد کرده اند پس من به نوبه خود از این گونه نظر ها حمایتی نمی کنم

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  16. ابی می‌گوید:

    فقط تاسف برای خانواده آنها

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  17. شهرام می‌گوید:

    شهید قلب تاریخ است . گمان نکنید که مرده اند بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی می گیرند .( قرآن کریم )
    تنها راه پایمال نشدن خون این عزیزان تصویب و اجرای قوانین بسیار سخت و شدید علیه ناقضان محیط زیست و تصویب اختیارات بیشتر محیط بانان زحمت کش و جان برکف است وگرنه باز شاهد چنین وقایع تلخ و جانسوزی خواهیم بود.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 12

  18. دالانکوه می‌گوید:

    خدا بیامرز این حافظان منابع ملی که به دست یک سری افراد نا آگاه تا آخر عمر خانوادهای آنان را داغدار میکنن

    انشاءالله مقامات تصمیمات جدی تر برای محیط بانان جهت حفظ جانشان بکنن.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  19. محمد می‌گوید:

    واقعا آدمی را چه میشود ، یکی برای کشتن حیوانی جان هم نوع خود را میگیرد و دیگری برای نجات جان حیوانی جان خود را فدا میکند!

    این مصیبت بسیار سنگینی است خدایا خودت چاره ساز باش

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  20. حق گو می‌گوید:

    شهادت مظلومانه حافظان طبیعت .دلاوران تنها و مردان نیک را به تمامی طبیعت دوستان تسلیت عرض میکنم روحشان شاد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  21. سولماز می‌گوید:

    یه جنگ نابرابر

    تا کی قراره این اتفاق بیافته خدا عالمه ؟

    امیدوارم بدون بخشش از طرف خانواده این شهدا هر دو رو اعدام کنن

    داغ Thumb up 11 Thumb down 9

  22. علی عشقی می‌گوید:

    شهدای مظلوم
    محیط بانانی که با کمترین امکانات، کمترین حمایت، و کمترین دآمدها محیط زیست را حفاظت می کنند اینگونه مظلومانه به شهادت می رسند.
    بودجه ی پایین سازمان محیط زیست خود گواه این موضوع است که مسئله محیط زیست چندان اهمیتی برای مدیران ارشد و مسئولان ندارد، شاید پرداختن به سایر مسائل اقتصادی و سیاسی اهمیت بیشتری برای آنها داشته باشد، در هر حال شاید زمانی محیط زیست کشور ما اوضاعش بهتر شود که دیگر نا و توانی برایش باقی نمانده باشد. این ۳ شهید در طول خدمتشان بی شک رنجها و تلاش های فراوانی در حفاظت از محیط طبیعی ما داشتند و اکنون در میان ما نیستند، روحشان شاد.
    خداوندا به خانواده ی داغدارشان که بیشترین سنگینی فراق این عزیزان را احساس می کنند صبر عطا کن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  23. reza می‌گوید:

    یک جنگ داره راه می افته و بیشترش بخاطر فقر و تهی دستی مردم است.
    شبکه افق دیروز در برنامه خود به نام (قربانی) داشت مصیبتهای محیط بانان و برخورد با شکارچیان را نشان می داد و مشخص بود که این شکارچیان از قشر فقیر جامعه بوده و حتی از قانون و مجازات هم ترسی ندارند.
    باید در این قانون بازنگری بشه و با اطلاع رسانی از عواقب شکار غیر مجاز و حمل اسلحه بازدارندگی ایجاد کرد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

  24. شفایی می‌گوید:

    از این مدیریت محیط زیست من ناامید شده ام. فقط میتونم طلب آمرزش کنم و صبر جزیل برا خانواده شان. روحشان شاد و یادشان در دلهامون

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  25. جلالی شاهرود می‌گوید:

    باعرض سلام به همه پاکبازان جان که برای عزت وشرف وحیات مهین عزیز تلاش می نمایند وخون سرخ شان را برای حیات موجودات الهی فدا میکنند خانواده های شهید ان دهقانی ،هرمزی وشجاعیان از طرف خودم وهمه همکاران همسران در محیط زیست شهرستان شاهرود این حادثه راتسلیت عرض می نمایم وارزوی سلامتی برای شما دارم واز قوه محترم قضایه در هفته بزرگداشت آن در خواست پیگیری وبرخورد قانونی را دارد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  26. همدرد می‌گوید:

    محیط بان بیچاره و مظلوم که صدا و سیما حاضر نیست اسم شهید بزاره روشون در خبرش میگه محیطبانان به قتل رسیده اند دیگه چه توقعی دارید

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  27. سوسن اکبری می‌گوید:

    تسلیت به محیط زیست ایران و خانواده های محترم این شهیدان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  28. پنجه طرلان می‌گوید:

    وای بر ما که نمیتونیم یا نمیخوایم مرد باشیم ..انسان باشیم … با معرفت باشیم… فقط مردونگی و لوطی گریمون توی هارت و پورت کردناست…. یه مشت اراذل و اوباش شکارکش ادم کش نادرست میان ادم میکشن و انوقت مشتی بی معرفت میان اینجا به کامنتها منفی میدن… که چی چیو میخوای ثابت کنی مشتی… همه میدونن شماهم بویی از معرفت نبردین …کسانی که از قاتل و شکارکش حمایت میکنن وضعیتشون معلومه

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  29. فرشاد می‌گوید:

    انسان های احمق و جاهل همیشه و همه جا حضور دارند. واقعاً ناراحت شدم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  30. حمید موسوی می‌گوید:

    ای کاش میشد دربارش صحبت کرد!
    واقعا هیچی نمیشه گفت
    فقط مسئولین عزیز خواهشن وجدانتون رو بیدار کنید
    بخدا هر کشور دیگه ای بود مجلس و تمام ارگان هاشون اولتیماتوم میدادن برای تصویب قوانین سختگیرانه و تجهیز هر چه سریعتر محیط بانان

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  31. داریوش می‌گوید:

    باید محیط بانان مجهز بشن از اینهمه ثروت که در مملکت هست مقدار کمی ازش خرج محافظت از محیط زیست بشه اشکالی بوجود نمیاره

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  32. داریوش2016 می‌گوید:

    دیگه باید شکار مطلقا ممنوع بشه و بعد با شکارچیان مانند اشرار قاچاقچی با سرب داغ استقبال بشه رحم نباید کرد

    داغ Thumb up 17 Thumb down 19

    • سولماز می‌گوید:

      دقیقا همینه . اگه دو نفرشون رو مثل متجاوزین به عنف که اعدام میشن در ملاعام اعدام میکردن کسی دیگه جرات این کارو نداشت .

      داغ Thumb up 3 Thumb down 7

  33. رضایی می‌گوید:

    شهید به کسی میگن که میره برای میهن و ناموسش و طبیعت کشورش شهید میشه

    کاش من بجای این محیطبانان عزیز کشته شده بودم و اونها زنده بودن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  34. kooshan می‌گوید:

    ضمن تأسف و تأثر عمیق از جانباختن «محمد دهقانی و پرویز هرمزی» دو محیط بان سرفراز  «منطقه حفاظت شده گنو» هرمزگان و «منوچهر شجاعیان» محیط بان سربلند و رشید «پارک ملی بمو» فارس و اظهار همدردی، باید گفت که وقایع ۴۸ ساعت اخیر نشان دهنده بالا گرفتن موج خشونت علیه محیط بانان، این حافظان شجاع و فداکار و مظلوم حیات وحش زخم خورده کشور بوده که نیازمند بررسی جدی و اتخاذ تصمیمات عملی و مؤثر است و در شرایط فعلی همه صاحب نظران، پایگاهها و رسانه های خبری، سازمانهای مردم نهاد، فعالین و حامیان حیات وحش و همه آنان که خواهان پیشرفت و سربلندی کشور و ملت هستند بایستی یکصدا و هماهنگ جنایات اخیر را محکوم کرده و خواهان توقف این موج افسار گسیخته جنایتها و تهاجمات علیه محیط بانان و نیز جنگل بانها که در صف اول حفاظت از طبیعت کشور قرار دارند، شوند و لازم است اقدامات قانونی لازم جهت اخذ مجوز قانونی تجمعات و راهپیمائیهای ضد این خشونتها و قتلهای فجیع و بیرحمانه در شهرهای بزرگ کشور بویژه در استانهای محل ارتکاب این جنایات صورت گرفته و خواهان اقدامات جدی همه مسئولین و مراجع سیاستگزاری، اجرایی، قانونگذاری و قضایی ذیصلاح و ذیربط جهت اتخاذ تدابیر و تمهیدات و اقدامات مؤثر جهت پایان بخشیدن به وضعیت و رویه نامناسب فعلی شوند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

    • س می‌گوید:

      استاد کوشان، منظور شما در منثور شما کامل گم میشه، یکم به نکات دستوری و جانمایی و فعل و فاعل و جمع و مفرد کلمات دقت کنید.
      ضمناً در این کامنت شما خبری از پیشرفت و توسعه پایدار نبود، واقعاً انتظار نداشتم

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

      • kooshan می‌گوید:

        انسان جایزالخطاست و در همین نوشته مختصر شما هم همین اشکال اما بالعکس وجود دارد و « منثور شما در منظور شما کامل گم شده»
        و دیگر اینکه اگر عنایت داشته و متقابلأ «.. یکم.. » دقت می کردید « ……. پیشرفت و سربلندی کشور و ملت …… » تقریبأ بمعنای همان «پیشرفت و توسعه پایدار » است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  35. علیرضا 2 می‌گوید:

    روحشان شاد
    امیدوارم مسئولین به فکر بقیه محیط بانان باشند
    من نمی دانم ضعف قانون است یا هر … که هست باید اصلاح بشود جان انسانها در میان است

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  36. بالابان می‌گوید:

    خدا رحمتشون کنه…..باید دید جریان های پشت پرده چیه…..ادم کشتن الکی نیست.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  37. مجتبی می‌گوید:

    تاسف تاسف تاسف خدا کنه به محیطبانان عزیز دلاور مثل سربازان ارتش و نیروی انتظامی نگاه میکردن و قوانین نیروهای مسلح برای آنها اجرا میشد و به سربازان وظیفه میتوانستن در این جبهه خدمت کنن در مورد این دوستمون که ازشکارچی روباه دفاع میکرد بهتر که همچین پدری بالای سربچه ش نیست که بهتر تربیت میشه

    داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  38. زهرا میراخوری می‌گوید:

    به خانواده این سه شهید عزیز تسلیت عرض می کنم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  39. شاهین می‌گوید:

    روان پاکشان در مینوی خداوند شاد
    به نظر من نه تنها خانواده و فرزندان این عزیزان داغدار و یتیم شدند که قوچ و میشها ، کل و بزها و… گنو و بمو هم یتیم شدند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  40. زهره می‌گوید:

    روحشان با مولایشان امیرالمونین محشور باد…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  41. ا-ر-ت می‌گوید:

    سلام
    جای تاسف داره که یکبار دیگر شاهد مرگ عزیزانی باشیم که هدفشان حفظ محیط زیست است .محیطی که متعلق به همه ماست .حدود سال ۵۶ پدر محیط بانم ودوست ایشان توسط اشرار به شهادت رسید. آن زمان هرکدام ۵ فرزند صغیر داشتن ،مصیبتی بزرگ بود اما کسی حمایت از این دو خانواده نکرد وزمان برای ما گذشت با سختیها وناملایماتش .امروز یک بار دیگربا شنیدن خبر شهادت این عزیزان آن خاطره تلخ زنده شد ،ای کاش در این زمان حداقل مسئولین در کنار این خانواده های داغدار بمانند ومجازات عاملین را که کمترین لطف به باز ماندگان هست وتسلی دلشان؛ شاهد باشیم وقانون از خانواده های این عزیزان حمایت کند .
    روحشان شادوخداوند صبر جمیل به باز ماندگان عنایت نماید .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  42. پویان می‌گوید:

    بنظر من کشته شدن این سه محیطبان دقیقا نتیجه قانون غلط و عدم حمایت قانون از محیطبانان هست که با کمترین حقوق زیر زیر زیر خط فقر وبا حقوق بخورو جون بکن جونشون درمعرض خطر هست. اسلحه دادن دست محیطبانان اما میترسن استفاده کنن. اگر بسمت این ارازل جسور شلیک کنن مثل محیطبان دنا خالدی حکم اعدام براش میبرن و اگر شلیک نکنن درحالت خوبش مثل محیطبان دنا آرامش فر بخاطر ساچمه های زیاد گلوله ارازل که به پا شلیک کرد پاشو ازدست میده ودرحالت بد مثل محیطبان هرمزی و دهقانی وشجاعیان سرش میاد. پس این اشکال از قانون سازمان محیط زیست هست که تفنگ داده دست محیطبانان و میگه حق دفاع وشلیک نداری بزار بزنن بکشنت اما شلیک نکن. اگر هم متخلف فرار کرد میگن حتما خودت شریکش بودی یا پول گرفتی ردش کردی.
    خوب تکلیف چیه؟ اینکه محیطبان چشمشو ببنده و بگه ندیدم بزار بزنن هرچی حیوونه بکشن بره؟ خوب بجای اسلحه چوب دستی بدن بهشون لااقل کارایی بهتری داره. ۱۱۹ محیطبان تاحالا کشته شدن ودرمقابل تاحالا چند متخلف زخمی شدن؟ چون قانون هیچ حمایتی از محیطبانان نمیکنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 3

  43. محمد می‌گوید:

    به شکوفه ها به باران برسان سلام ما را

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  44. هومن می‌گوید:

    درضمن بالای ۳۰۰ شکارچی کشته شده اند که تو هیچ رسانه ای گفته نمیشه و محیط بانانی که در زندان منتظر اجرای حکم اعدامشان هستند و سازمان پشتشان را خالی کرده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  45. محیط بان می‌گوید:

    در حق محیط بانان غفلت شده

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  46. علی میان محله می‌گوید:

    باسلام
    تا وقتی که مجازات سنگینی برای این حوادث نباشه داستان همینه و درس عبرت نمیشه ولی وقتی اون شکارچی قاتل و جانی رو
    با مجازات سنگینی ادب کنند در خوبی برای دیگر شکارچیان میشه که دیگه به محیط بانان عزیز تعرض نکنند

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>