پیام رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد شهادت سه محیطبان کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در پیامی با تسلیت شهادت سه نفر از محیط‌بانان استان‌های هرمزگان و فارس، خواستار پیگیری و تسریع در مجازات عاملان این جنایت شد.

به گزارش خانه ملت، محمدرضا تابش در پی شهادت سه نفر از محیط‌بانان هرمزگان و فارس طی دو روز گذشته، طی مذاکره تلفنی با رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اطلاع از روند اقدامات انجام گرفته و گفت‌وگو پیرامون پیگیری‌های لازم بعدی، از آمادگی مجلس برای ورود به موضوع خبر داد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع قوه قضاییه برای رسیدگی و مجازات مجرمان دستگیر شده شد.

وی این ضایعه را به خانواده داغدار آنان و خانواده بزرگ محیط زیست کشور تسلیت گفت.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در این زمینه با صدور پیامی با تسلیت شهادت سه نفر از محیط بانان استان‌های هرمزگان و فارس طی دو روز گذشته خواستار پیگیری و تسریع در مجازات عاملان این جنایت شد.

متن پیام رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس بشرح زیر است:

بسمه تعالی
شهادت سه نفر از محیط بانان منطقه حفاظت شده و پارک ملی گنو و بمو در استانهای هرمزگان و فارس در ایامی که متبرک به یاد و نام اولین شهید مظلوم تاریخ؛ حضرت علی (ع) است را به ملت شریف ایران، خانواده های داغدیده و محیط بانان شریف و از جان گذشته،تسلیت عرض می نمایم.

فاجعه آنچنان تلخ و تاسف بار است که قلب همه مردم و دوستداران طبیعت را جریحه دار نمود و بار دیگر مظلومیت سبزپوشان حافظ طبیعت که در ستیز با کژاندیشان و جنایتکاران متجاوز به زمین و عناصر موجود در آن که نعمت هایی از خداوند هستند و حیات بخش و امنیت آفرین برای انسان، جلوه‌گر می‌سازد و نشان داد که موضوع تجهیز آنها به وسایل مدرن و حمایت‌های قانونی از این ضابطان قضایی، محرز و ضروری است. امیدوارم دولت محترم اعتبار لازم برای این امر مهم را پیش بینی نماید و مجلس شورای اسلامی نیز در راستای اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز در این خصوص، جد و جهد بیشتری از خود نشان دهد.

با تقدیر از نیروهای انتظامی و امنیتی که توانستند مجرمان و مسببان این عمل جنایتکارانه را به سرعت بازداشت نمایند؛ از قوه قضائیه درخواست دارم تا محاکمه عاملان این جنایت در اسرع وقت انجام، تا هیچکس جرات تعدی به حافظان طبیعت را نداشته باشد./

+5
0
  

11 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید:

    این پیامهای تسلیت خوب است اما دردی از مصیبتهای محیط زیست و محیط بانان کم نمی کند
    اگر می خواهید کاری برای طبیعت و محیط زیست رو به زوال و نابودی کشور انجام دهید قوانین حمایتی از محیط بانان را تصویب کنید. قانون مصونیت قضایی محیط بانان الزامی است!
    اصلاح قوانین شکار و صید را نیز بایستی تجدید نظر کرد بیش از دو میلیون سلاح شکاری در کشور وجود دارد که نیمی از آنها مجاز و بقیه قاچاق هستند. تکلیف سلاح قاچاق مشخص است اما در مورد سلاحهای مجاز قانونی باید تصویب شود که در صورت بروز تخلف و استفاده از اسلحه بدون پروانه شکار ، اسلحه متخلفین مصادره و جواز حمل باطل گرددو…
    بروید و دنبال تصویب و اجرایی کردن این قوانین باشید. یکم میهن دوست تر باشید لطفاً

    داغ Thumb up 15 Thumb down 20

    • رامین می‌گوید:

      فقط یک نکته برای سلاح مجاز که فرمودید. الان یک سلاح گلوله زنی که قیمتش حدود ۳۰۰ دلاره رو من ۱۲ ملیون پول دادم ( نخجیر ۳) یه دوربین ۶ میلیون و فشنگ دونه ای ۲۰ الی ۵۰ هزار تومان. و حتی یک محل برای تمرین تیراندازی در استانها نداریم که بشه یه سیبل تویه فاصله ۵۰۰ متری قرارداد و تمرین تیراندازی کرد. این مشکل باید حل بشه وعلا صرف داشتن و حمل سلاح در غلاف و کاور طبق قانون حتی تویه شهر مجازه.
      چندین بار در طبیعت شکارچیان قاچاق و قاچاقچی برای سرقت وسایل و ماشین و… بهم حمله کردن و فقط وجود اون سلاح غیر مسلح باعث رفتن و فرارشون شده.
      مشکل شکارچیان غیر مجاز و قاچاقچیان فقط مشکل محیط بانان عزیز نیست. خواهشن این رو درک کنید و در نظر بگیرید که این مشکل شکارچی و هر طبیعت دوست دیگه ای هم هست. قوانین حمل سلاح ( چه شکاری و چه نظامی) کاملا مشخص و شرایط استفاده ازش هم کامل مشخص و تایین شده در قانون. فقط کافیه قانون به درستی اعمال بشه.
      وقتی هیچ باشگاهی برای سلاح گلوله زن در استانها وجود نداره باید اون کسی که پروانه شکار رو کنسل میکنه راهکارش رو هم بزاره چون اگه از سلاح استفاده نشه با کیفیت پایینی که داره سلاح های موجود باعث خراب شدن و زنگزدن و… در سلاح میشه که خودش یک خطر بیشتری برای تیرانداز ایجاد میکنه.
      باید زمان تصویب قانون شرایط همه اقشار قانونمند درنظر گرفته بشه چه شکارچی و چه محیط بان. برخورد جدی با قاچاقچی و سلاح غیر مجاز هم که قانون داره ولی نیروی امنیتی نمیتونه به راحتی این قانون رو اجرا کنه چون هیچ رد و نشونی از سلاح ها وجود نداره .
      شرایط محیط بانان و مشکلاتشون باید حل بشه و درش هیچ شکی نیست ولی یکم هم به فکر شکارچیانی که اسلحه مجاز و طبق قانون تهیه کردن و چندین فیلتر امنیتی عبور کردن باشید. شکارچیان هم حقوقی دارن ولی…..
      هیچ سلاحی نباید در طبیعت به رویه انسان نشانه بره! خواه محیط بان خواه شکارچی قانونمند.
      خود من الان باهدف طبیعت گردی به طبیعت میرم و همیشه دو ترس دارم اولی قاچاقچی و سارق و شکارچی غیر مجاز و دومی محیط بان. برای هر دو من که با سلاح غیر مسلح در حال چایی خوردن در طبیعت هستم خطرناکم. اولی میزنه چون شاید لوش بدم یا بخواد بیاد وسایلم رو بدزده یا خودمو و از دومی میترسم که نکنه فکر کنه اومدم شکار و ایست نداده مستقیم شلیک کنه!

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 1

      • بهزاد می‌گوید:

        هنگام زیاد کردن فلفل وپیاز داغ دقت فرمایید از حد معقول فراتر نروید!
        هیچگاه تکرار میکنم هیچگاه محیط بان بدون اخطار شلیک مستقیم نکرده و نمیکند ولی شکارچی این کار را میکند
        به عبارت دیگر کار شکارچی همین است کمین کردن و آتش گشودن
        در ضمن در تهران محلی برای تمرین اسلحه همون شلیک هدف متحرک یا دراپ وجود دارد نمیدانم اسم محل چیست ولی چند باری تلویزیون نشون داده.

        داغ Thumb up 2 Thumb down 32

      • kooshan می‌گوید:

        با دستیابی به سطوح مناسبی از پیشرفت و توسعه می توان برای بسیاری از مشکلات راه حل مناسب درنظر گرفت و در این صورت اگر تصمیمی اتخاذ می شود جوانب مختلف آن هم بررسی شده و مدنظر قرار می گیرد اما در حال حاضر سلاحهای غیرمجاز و قاچاق که تکلیف شان معلوم است اما طی دهه های گذشته سلاحهای بسیاری بدون بررسی و باشتباه فروخته و توزیع شده و با مجوز در اختیار جمع کثیری قرار گرفته و همچنین شمار زیادی از سلاحهای غیرمجاز بخطا دارای مجوز شده است حال نیز می توان بتدریج و با جمع آوری این سلاحهای شکاری غرامت مناسبی به صاحبان آنها پرداخت کرد ضمن اینکه در بسیاری از شهرها مکانهای تیراندازی ورزشی وجود دارد ولی اینکه فضاهایی مناسب تیراندازی با سلاحهای شکاری موجود باشد موضوع دیگری است چون بهرحال سلاحهای ورزشی مشخصات و استانداردهایی خاص خود داشته و باشگاهها بر این اساس ساخته می شوند و اینکه فضاهایی برای سلاحهایی در نظر گرفته شوند که اصولأ استاندارد ورزشی ندارند ممکن است مقدور نباشد و اگر هدف ورزش تیرندازی باشد قاعدتأ می توان تعویض سلاح را مدنظر قرار داد و با سلاحهای مناسب به ورزش تیراندازی پرداخت بعلاوه در صورتی که مالکین اینگونه سلاحها همچنان مایل به نگهداری باشند می توان تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داد و به آنها کمک کرد تا بتوانند اگر ممکن است مکانهایی جهت تیراندازی برای تفریح یا ورزش با سلاحهای خود فراهم کنند.
        اما این اظهارات که :
        « خود من الان باهدف طبیعت گردی به طبیعت میرم و همیشه دو ترس دارم اولی قاچاقچی و سارق و شکارچی غیر مجاز و دومی محیط بان. برای هر دو من که با سلاح غیر مسلح در حال چایی خوردن در طبیعت هستم خطرناکم. اولی میزنه چون شاید لوش بدم یا بخواد بیاد وسایلم رو بدزده یا خودمو و از دومی میترسم که نکنه فکر کنه اومدم شکار و ایست نداده مستقیم شلیک کنه!»
        اگر سهوأ بیان شده، در شرایطی که هنوز پیکر پاک دو محیط بان جانباخته از تیر کین و جهل و طمع و سودجویی متخلفینی که بنابر اطلاعات موجود در کمین این دلاوران بودند، بخاک سپرده نشده و دیگر همکار سرفرازشان نیز که بسیار محتمل است وی نیز ناجوانمردانه بمانند همه محیط بانان جانباخته دیگر غافلگیر شده باشد تنها ساعاتی است که در خانه ابدی آرمیده و کاشانه این سه محیط بان بیگناه و مظلوم غرق ماتم و عزاست، بسیار غیر منصفانه و گزنده و کذب و خلاف واقع بوده و در حقیقت نمکی است که بر زخم بازماندگان و همه محیط بانان سوگوار پاشیده می شود و لازم است حتمأ تصحیح شود.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

        • رامین می‌گوید:

          سلام کوشان جان. صحبت من هم همین است ما در ایران برخلاف دنیا هیچ باشگاه تیر اندازی برای تفنگ های گلوله زن نداریم. تا الان کسی شنیده که مسابقه تیراندازی گلوله زن برگذار میشه یا شده؟
          در خصوص اون نقل قول هم من نگفتم محیطبان های عزیز این اقدام رو انجام میدن گفتم از این میترسم چون تشخیص شکارچی غیرمجاز با یه طبیعتگرد ویا یک شکارچی قانونمند سخته . دوستان محیطبان در خطر هستند و شکارچی غیر میاز یا قاچاقچی یک خطر جدی هست. همان گونه که محیط بانان عزیز درخطر هستند من طبیعت گرد و طبیعت دوست یا شکارچی قانونمند هم از جانب همان افراد در خطر هستم همانگونه که محیطبانان عزیز درخطر هستن و صحبتم فقط اینه که وقطی شکار نباید در این شرایط محیط زیست رفت حد اقل سازمان محیط زیست فضایی یا باشگاه هایی رو برای شلاح های شکاری دایر کنه و با کارهایی مثل برگذاری مسابقه و…. باعث این بشه که کاربرد دوم سلاح های شکاری که همان ورزش است از شکار پیشی بگیرد
          با این اتفاقات ناگواری که متاسفانه با نامردی در حق ۳ شهید محیط بان کشورمون اتفاق افتاده به محیط بانان حق میدم ولی من نوعی هم از این طبیعت نباید ترد بشم وقتی قرار بر شکار کردن نیست. من هم دلم با زیبایی های این طبیعت گرمه
          باز هم این واقعه رو به همه تسلیت میگم و با تمام وجود آرزو دارم دیگر شاهد این حوادث نباشم

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. احمد شجاعی از کرمان دیار کریمان می‌گوید:

    سلام آقای دکتر تابش لطفا پیگیری کنید آقایان مسئول ۳۵درصد افزایش حقوق به اسم محیط بانان به کام کارشناسان چرا به محیط بانان نمی ده اید و فقط امتیاز ۳۰۰۰ را اعمال کرده اید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  3. محیط بان کرمان می‌گوید:

    سلام مسئولین
    جانمان کف دستمان در معرض خطر هستیم
    حق الکشف سالهای ۹۴و ۹۵ محیط بانان را ندادن ۳۵درصد افزایش حقوق محیط بانان را ندادن
    چطوری با حقوق حدود یک میلیون زندگی کنیم ؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  4. محیط بان می‌گوید:

    محیط بان مظلوم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  5. مهدی می‌گوید:

    آقایون دولت مردها بیرون گود نشستن و ابراز وجود می کنن بدون اینکه بفهمن و حتا قادر به درک اون چیزی باشن که در محیط زیست ایران می گذره. آقایون محیطبان در رده بندی سازمان حفاظت محیط زیست ایران پست ترین رده سازمانی رو داره در حالی که همه چیز بسته له عملکرد این افراده. حقوق پایین، ارزش و اعتبار پایین، بی توجهی به شان و منزلت این قشر و ده ها مشکل دیگه از دردهای این بخش از جامعه است. شما میدونید شرمنده زن و بچه شدن یعنی چه؟ اینکه هر ده روز یکبار در کنار زن و بچه بودن و حقوق و مزایای پایین یعنی چه؟ شما می دونید خوردن سرما و گرما یعنی چه؟ تشنگی و گشنگی یعنی چه؟ خون گریه کردن و کام نزدن یعنی چه؟ شما می دونید بی کسی و تنهایی یعنی چه؟ با سیلی صورت رو سرخ نگه داشتن یعنی چه؟ سرکوفت شنیدن از هر کس و نا کس یعنی چه؟ بی عدالتی و فساد یعنی چه؟ اینها درد محیطبان این جامعه است. همونهایی که ازشون صحبت کردید ولی نمی شناسیدشون. می شد از شهادت این محیطبانان نازنین، از شهادت پدر و بزرگ خانواده جلوگیری کرد در صورتی که شماها این قشر از جامعه رو می شناختید. ولی افسوس که برای شما هم محیط زیست جنبه فانتزی داره و محیطبانها ادم های بی کار و بی عاری هستند که از سر خوشی به دفاع از اون چیزی می پردازن که متعلق به این اب و خاکه.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  6. بهزاد می‌گوید:

    حضرتعالی چند سالی هست تو مجلس تشریف دارین ای کاش تو این چند سال یه قدم مهمی برای محیط زیست در کنار دیگر همکاراتون بر داشته بودین که اگه اینطور بود امروز این چند خانواده پدرشونو از دست نمی دادن .
    دولت محترم اسم خودشو گذشته دولت محیط زیستی اقلا تو این سه سال که از عمر دولت میگذره یه مصونیت قضایی برا محیط بانها می گرفتین که محیط بان به خاطر چهار تا شکارچی نامرد جونشو از دست نده .
    بالاترین حقوق در س ح م ز را محیط بان باید بگیره چون کارش از همه سختتره مثل دوستان پشت میز نشین نیست که از نیش پشه هم در امانند. محیط بان با گلوله طرفه .

    داغ Thumb up 2 Thumb down 26

  7. سعید برنا .کرمان می‌گوید:

    ای خدا لعنت کنه اینجور شکارچی را که بخودش اجازه میده تا چراغ خانه ای را خاموش کنه

    اینا شکارچی نبودن اینا قاتل جانی هستن باید این انسان نماها اعدام بشن تا درس عبرتی بشه برای اوباش های دیگه .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>