عاملین درگیری مسلحانه و مجروحیت محیطبانان موته به ۱۶ سال حبس، پرداخت دیه و مصادره اسلحه محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز چهارم خردادماه سال گذشته یکی از محیط بانان پناهگاه حیات وحش موته اصفهان حین دیدبانی از روی یک تپه، متوجه یک دستگاه موتورسیکلت ۲۵۰ اماراتی می شود که دو سرنشین داشته و لاشه یک آهو نیز در ترک موتور بسته شده است.

محیط بانان از طریق بیسیم سایر نیروها را مطلع کرده و یک اکیپ دو نفره از محیط بانان بوسیله خودرو و یک اکیپ دونفره بوسیله موتورسیکلت راهی منطقه می شوند.

فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این رابطه گفت: خودروی محیط زیست پس از مدتی جستجو با متخلفین مواجه شده و به تعقیب آنها می پردازد اما به دلیل سرعت و قدرت مانور بالای موتورسیکلت های اماراتی، خودروی محیط زیست از تعقیب متخلفین باز می ماند اما اکیپ موتور سوار محیط بانان همچنان به تعقیب و گریز با متخلفین ادامه می دهد.

مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: پس از تعقیب و گریز طولانی، متخلفین از یک تپه بالا رفته و پس از پیاده شدن از روی موتور به سمت مامورین تیراندازی می کنند.

……….تصویر: محیط بان ابوالفضل جمالی که در جریان درگیری مسلحانه با شکارچیان متخلف مجروح شد

مرتضی جمشیدیان گفت: شکارچیان غیرمجاز لاستیک موتور محیط بانان را هدف گلوله ژ۳ قرار داده و مامورین نیز تعادل خود را از دست داده و از روی موتور به زمین می افتند.

پس از واژگون شدن موتورسیکلت و زمین خوردن محیط بانان، متخلفین مجددا چندین گلوله ژ۳ به سمت آنها شلیک میکنند که گلوله ها با فاصله بسیار کمی به کنار محیط بانان برخورد می کند.

به دلیل قدرت بسیار زیاد اسلحه و فاصله کوتاه از نقطه شلیک، مرمی های فشنگ ژ۳ پس از برخورد به زمین متلاشی شده و ترکش های آنها در بدن محیط بان فرو می رود.

…………………………………..تصویر: محل اصابت گلوله ژ۳ به رینگ موتورسیکلت محیط بانان

رئیس پناهگاه حیات وحش موته گفت: پس از زخمی شدن محیط بانان، شکارچیان متخلف مجددا سوار موتورسیکلت شده و از منطقه متواری می شوند.

شکارچیان متخلف یک اسلحه برنو که لول آن تغییر کرده و لول ژ۳ در آن بکار رفته بود همراه خود داشتند.

با سر رسیدن سایر نیروها، محیط بانان مجروح به بیمارستانی در گلپایگان منتقل شده و تحت مداوا قرار میگیرند.

متاسفانه بر اثر تیراندازی متخلفان ۱۷ ترکش وارد بدن محیط بان ابوالفضل جمالی و ۶ ترکش وارد بدن محیط بان فرزاد نیکبخت گردید.

محیط بانان حین تعقیب و گریز هویت شکارچیان را که از متخلفین سابقه دار منطقه هستند شناسایی نمودند.

پس از این حادثه با شکایت اداره محیط زیست پرونده ای در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل گردید.

حضور افسران پلیس آگاهی در صحنه درگیری جهت تکمیل پرونده و کشف سه عدد پوکه اسلحه ژ۳ متعلق به متخلفین

روز بعد کارشناسان و عوامل نیروی انتظامی در محل درگیری حاضر شده  و ۳ عدد پوکه ژ۳ از صحنه جرم کشف و به همراه گزارش پزشکی قانونی، گزارش کارشناسان پلیس و سایر مدارک لازم ضمیمه پرونده گردید.

دو روز پس از این حادثه یکی از متخلفین توسط اطلاعات نیروی انتظامی دستگیر شده و با دستور دادیار محترم دادسرای گلپایگان با قرار بازداشت موقت روانه زندان گلپایگان شد و چند روز بعد نفر دوم نیز دستگیر شد.

متهمین در تمامی مراحل بازجویی و بازپرسی منکر هرگونه تخلفی بوده و حاضر به اعتراف نشدند.

هر دو متهم حدود یک ماه از زمان بازداشت تا اتمام تحقیقات در دادسرا و تکمیل پرونده، در زندان بسر برده و سپس با قرار وثیقه سنگین تا زمان رسیدگی به پرونده آزاد شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری گلپایگان، دادگاه با استناد به گزارش ضابطین دادگستری (محیط بانان)، کشف پوکه های کشف شده از صحنه جرم، بجا ماندن خون آهوی شکار شده در محل تیراندازی، کیفرخواست صادره از دادسرا، تحقیقات به عمل آمده، دفاعیات بلاوجه متهمان و وکیل مدافع آنها و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهمین ار به مجازات های زیر محکوم نمود:

متهم ردیف اول:

۱- دو سال حبس تعزیری: به جرم حمل اسلحه غیرمجاز

۲- مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

۳- سه سال حبس تعزیری: به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

۴- سه سال حبس تعزیری: به جرم تمرد از فرمان مامورین دولت حین انجام وظیفه

۵- یک سال حبس تعزیری: به جرم تمرد ضرب و جرح مامورین دولت

۶- محرومیت از دریافت جواز اسلحه و محرومیت از حمل هر نوع سلاح به مدت دو سال

۷ – پرداخت دیه بابت آسیب های وارده به محیط بانان (حدود ۳۵ میلیون تومان)

متهم ردیف دوم:

۱- سه سال حبس تعزیری: به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی

۲- سه سال حبس تعزیری: به جرم تمرد از فرمان مامورین دولت حین انجام وظیفه

۳- یک سال حبس تعزیری: به جرم تمرد ضرب و جرح مامورین دولت

۴- محرومیت از دریافت جواز اسلحه و محرومیت از حمل هر نوع سلاح به مدت دو سال

۵- پرداخت دیه بابت آسیب های وارده به محیط بانان (حدود ۳۵ میلیون تومان)

همچنین متهمین می بایست مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک آهو را به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین در کلیه مراحل بازپرسی و رسیدگی به پرونده سعی نمودند با اعمال نفوذ و انکار حقایق، از زیر بار مجازات قانونی فرار کنند که خوشبختانه با جدیت دستگاه قضایی و قاضی محترم پرونده به اشد مجازات محکوم شدند.

+458
-203
  

27 دیدگاه

  1. Rezaei tari Bardia می‌گوید:

    زندان و جریمه نوش جونشون
    آهو رو شیرم که سلطانه جنگله شرمش مى شه شکار کنه که شکمشو سیر کنه
    این پلیدها کارت به شکمشون بخوره که …

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 26

  2. بهزاد می‌گوید:

    وای چه حکمی !
    دم قاضی پرونده گرم ، کیف کردم حق شما شکارچیها همینه با مشت آهنی باید جلوتون وایساد
    آهو را شکار کردین هیچ، چرا به محیط بان شلیک کردی ؟
    اگه شرف داشتی نمیزدی تو لاستیک موتورش که زمین بخوره و خدای ناکرده ضربه مغزی یا قطع نخاع بشه
    افتخار میکنم به محیط بانان ابوالفضل جمالی و بهزاد نیکبخت که با شجاعت هرچه تمامتر جلوی اراذل تا به دندان مسلح سینه سپر می کنن و تقریبا میشه گفت رایگان یا نیمه رایگان از محیط زیست حفاظت و حراست می کنن
    قابل توجه مدیران رده بالای سازمان!
    در ضمن ای کاش دیده بان عزیز از وضعیت ترکشهایی که داخل بدن قهرمانان محیط زیست رفته گزارش ارایه نماید.

    داغ Thumb up 71 Thumb down 70

  3. علی کشمیری می‌گوید:

    برای شکارچی که به سوی محیط بان شلیک میکنه باید بعنوان مفسد فی الارض حکم اعدام صادر بشه.

    داغ Thumb up 44 Thumb down 44

  4. زندی می‌گوید:

    با سلام

    خدا همیشه پشت و پناه مظلوم است و حقیقت همیشه در جلو دیدگان قرار دارد.

    انشا الله از قاضی پرونده به نحوی بسیار زیبا تشکر و تقدیر خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 24

  5. خورشید می‌گوید:

    دیگه دشمن جامعه به کی میگن پس؟! اینا که تا اقدام به قتل فاصله ای نداشتن….

    ای کاش به جای تمام اینها مادام العمر از حمل اسلحه محروم می شدند!!

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 23

  6. رامین می‌گوید:

    اگر شناسایی درست صورت گرفته باشه واقعا خوشحال شدم از محکومیت. کسی که با اسلحه جنگی به طبیعت بره تکلیفش روشنه! ولی ۲ سال بابت سلاح جنگی غیر مجاز واقعا کمه و همچنین یه همچین فردی باید برای زمان نامحدود از دریافت جواز قانونی سلاح محروم بشه.
    خداروشکر که محیط بانان حالشون خوب بوده و آسیب جدی ندیدن.
    از نیروهای امنیتی و انتظامی التماس میکنم هرجور شده اسلحه های جنگی غیر قانونی که دست یه عده هست چه شکارچی غیر مجاز چه قاچاقچی طبیعت و…. رو به هرنحوی شده جمع کنه و این حکم ۲ سال بابت اسلحه نظامی اونم ژ۳ واقعا کم هستش.
    در کل دمشون گرم

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 15

  7. رامین می‌گوید:

    ای کاش دادگاه اون تعمیر کار سلاحی که سلاح غیر مجاز برنو رو تعمیر و برخلاف قانون تغییر کالیبر داده رو هم پیدا و دستگیر و محکوم میکرد

    پر طرفدار Thumb up 68 Thumb down 21

    • رامین می‌گوید:

      یه سری دوستان تا اسم منو میبینن گویا بدون اینکه متن رو بخونن منفی میدن. دمتون گرم

      پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 25

      • بهزاد می‌گوید:

        اونجایی که افاضات فرمودید اگر درست شناسایی شده باشد یعنی دادگاه ممکنه فرد دیگری را به جای مجرم اصلی محاکمه کرده ، یعنی همه اشتباه کردن؟
        من اسم حضرتعالی را که دیدم شما را شناختم متنتان را هم نخواندم متن دوم را که خواندم به اولی مراجعه کردم و همین جمله اول را که خواندم منفی دادم در ضمن فراموش نکنید شما شکارچی هستید و حامی شکار ،این طرز فکر و عمل ،مطرود بخش قابل توجهی از جامعه است.

        داغ Thumb up 44 Thumb down 62

  8. مسعود شهرابی می‌گوید:

    ابتدا تشکر ویژه از قاضی محترم که قاطعانه به این پرونده رسیدگی کرده و حکمی در خور این جانیان صادر کردند

    برخورد جدی با چنین متخلفانی باعث میشه دیگر شکارچیان گستاخی نکرده و جان محیط بانان رو به خطر نیندازند

    یه چند سالی که آب خنک بخورن هوس شکار غیرمجاز و شلیک به محیط بانان از سرشون میره و حسابی آدم میشن

    ورای اینها شکار به این شکل یعنی تعقیب آهوان و خسته نمودن حیوان و یا شلیک به گله به وسیله تعقیب با موتورسیکلت از مواردی هست که باید قضات نگاه ویژه‌ای به چنین نوع شکاری داشته باشند

    نکته مهم اینجاست که محیط بانان تنها در حال تعقیب شکارچیان بوده و درگیری به وجود نیامده! و شکارچیان با اسلحه جنگی به سمت محیط بانان شلیک مستقیم کرده اند؛ واقعا ادعای اینکه عدم مسلح بودن محیطبانان باعث میشه جونشون حفظ بشه تنها مشکلات رو بیشتر میکنه

    میبینم که شکارچیان بدون اینکه از سوی محیط بانان تحریک شده باشند به قصد کشت شلیک مستقیم میکنند و این لطف خدا بوده که محیط بانان جان سالم به در برده اند

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 30

    • رامین می‌گوید:

      مسعود جان صحبت شما درست فقط یک دیدگاه دیگر هم در کنار این توجه کن : در خصوص پاراگراف آخر که گفتی. اگه میخاست بکشه لازم نبود ۳ تیر به اطراف محیط بان شلیک بشه چون درگیری نزدیک بوده و میتونست بزنه ولی چون درگیری متقابل نبوده و اون شکارچیان متخلف و غیر مجاز قصد فرار داشتند با زمینگیر شدن محیط بانان عزیز فرار کردند و رفتند و بعد شناسایی و دستگیر شدند و خداروشکر آسیب جدی هیچ کس ندید. حال تصور کن در اون لحظه طبق قانون محیط بان اگر مسلح بود میتونست با رعایت قوانین استفاده از سلاح بعد از ایست و تیر هوایی و…. به سمت شکارچی شلیک کنه در این شرایط مطمعنا محیط بانان عزیز آسیب خیلی شدیدی میدیدند یا حتی شهید میشدند. به چند دلیل :
      جرم مشخص شکار آهو و اسلحه غیر مجاز بوده پس به دید شکارچی غیر مجاز حد اقل چند ده میلیون تومان بابت آهو باید بده و مصادره سلاح و بعد هم به خاطر سابقه گذشتش زندان داشته در این شرایط شکارچی غیرمجاز به خاطر تجربه های قبلی فقط دنبال فرار کردنه و به هر نحوی بهش میخواد برسه
      اسلحه شکارچی دوربین داره و کلا دقتش از سلاح محیط بان که کلاش هست خیلی بالاتر و دقیقتره پس تویه درگیری باز هم شکارچی غیر مجاز فرار میکرد ولی این بار یا محیط بان شهید یا به شدت مجروح میشد

      صحبت دوستان یا کارشناسان بیشتر اینه که با عملیات شناسایی و بدون درگیر شدن شکارچی با محیط بان اون شکارچیان غیر مجاز دستکیر و محکوم بشن
      ولی بعضی از دوستان فکر میکنن در مقابل این گونه شکارچیان غیر مجاز با دادن حق تیر به محیط بان مشکل حل میشه که دقیقا اشتباه همینجاست که شکارچی غیر مجاز هم از همین قانون خبر دار میشه و این سری اگه ببینه محیط بان داره نزدیک میشه ( با دیدگاه اینکه حق تیر داره محیط بان) قبل از اینکه بهش برسه با سلاح دوربین دارش میزنتش.
      حال عواقب یه همچین قانونی رو تصور کن.
      یه سری قانون ها شاید در ظاهر به ضرر محیطبان باشه ولی اگه یکم روش تعمل بشه میبینید که کم هم بیراه نیست.

      واقعا فکر میکنید اگر محیط بان ها در این درگیری مسلح میبودند یا از سلاح استفاده میکردند الان پیش خانواده هاشون بودن؟
      میدونم الان همه منفی میدن ولی یکم تعمل و تصور کنید
      ممنون

      پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 12

      • مسعود شهرابی می‌گوید:

        رامین جان
        اولا در گزارش مسلح بودن یا نبودن محیط بانان ذکر نشده و البته شلیک به موتورسیکلت در حال حرکت هیچ تضمینی نخواهد داشت چه بسا برخورد گلوله به باک و دیگر هیچ!
        بلافاصله بعد از واژگون شدن محیط بانان بوده که شکارچیان اقدام به شلیک میکنند و در چنین شرایطی شکارچی نمیتونست برای نوع شلیک (کشتن یا نکشتن) خیلی تصمیم بگیره!!
        فکر می‌کنم تغییر لول هم دقت رو میاره پایین اگه اینطور باشه بخشی از صحبت شما اشتباه هست
        هیچ زمانی برای اینکه محیط بانان اقدام به دفاع کنند وجود نداشته پس واقعا شکارچیان قصد به خیر نداشته و واقعا خدا رحم کرده
        ورای همه اینها اگر این درگیری در فضای شهری اتفاق می‌افتاد شکارچیان حداقل حبس ابد رو بغل کرده بودن و این باعث بیشتر جری شدن متخلفین میشه

        پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 42

  9. مینالیزا می‌گوید:

    امیدوارم با این رای ها بقیه شکارچیان غیرمجاز هم ماستاشون رو کیسه کنند.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 29

  10. میش مرغ می‌گوید:

    این جانیان ترسی از آدمکشی ندارند

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 21

  11. بینالود می‌گوید:

    مرسی و امیدواریم این احکام سنگین برای متخلفین ادامه دار تر و قوی تر اجرا شود.

    همانگونه که قوانین راهنمایی و رانندگی سنگین شده و واقعا بازدارنده بوده حتما متخلفین محیط زیست هم با تامل تر دست به اسلحه میبرند و فکر عواقب بعد از تخلف را هم میکنند.

    ممنون از قوه قضا ، محیط بانان و سایت خوب شما

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 25

  12. فریبا می‌گوید:

    قاضی باید حکم به شلاق هم می داد. حداقل ۶۰ ضربه.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 26

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      سرکار خانم از نظر یک انسان متمدن شلاق تحت هر شرایطی یک مجازات غیرانسانی و بدوی است. مصداق شکنجه و تحقیر است.تاثیرات روانی منفی هم برای مجرم دارد.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

      • فریبا می‌گوید:

        جناب آقای احمدی. حرف شما درسته ، ولی برای چنین افرادی که تمام رفتارشان غیر انسانی و بدویست ، بدلیل ایجاد ترس از چنین مجازاتی، بشدت بازدارنده ست.

        داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  13. پرنده مهاجر می‌گوید:

    چقدر خوب باز هم جای شکرش باقیست که متخلفین شناسایی و دستگیر میشن. نمیدوم چرا دزد خونه ما هیچ موقع پیدا نشد….؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  14. جواد می‌گوید:

    سلام بر همه دوستان و همکاران خوب در پناهگاه حیات وحش موته ، از آقای جمشیدیان و همکارهاشون بابت پیگیری و به سرانجام رسیدن این پرونده بسیار متشکرم. دوستان ، این آقای ابوالفضل جمالی بدون اغراق یکی از بهترین ، زرنگ ترین و متعصب ترین نیروهای محیط زیست هست و امیدوارم که خدا کمک کنه و صحیح و سالم نگهش داره برا خانوادش و برای حفاظت از تنوع زیستی این مرز و بوم . یادمه وقتی غروب خسته از کوه می اومدیم پایین و می رفتیم که وسایل شب را برداریم و بریم تو بیابون برای حفاظت از آهوها ایشان همیشه این دلهره را داشتند که الان در این چند دقیقه که تا تاریکی شب مونده ممکنه شکارچیها در کمین باشند و شکارها را بزنند . موفق باشی داش ابوالفضل . دوستت دارم .

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  15. جمشید از خوی می‌گوید:

    این دستگیر شدگان نه شکار کش اند و نه شکارچی بدون شناسنامه اینان یک مشت افراد با شخصیت ضد اجتماعی و ویرانگرند که تنها کشت و کشتارو کندن و سوزاندن و ویران کردن، به آنها آرامش میدهد.
    شک نکنید !!!
    باید دریافت کجای عقبه کار تربیت یا تقویت و فرهنگ سازی اشکال داشته، که حال آمار این افراد بی مرام، در گوشه گوشه این فلات از آمار شکارچیان با شناسنامه و بدون شناسنامه سبقت گرفته و دست اندرکاران امر، از ارائه یک راه حل قطعی یا منطقی در مانده شده اند.!

    براستی ایراد کار در کجاست.!؟؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  16. sahand می‌گوید:

    با سلام خدمت دوستان و طرفداران محیط زیست
    اینکه یه محیط بان زحمتکش و دلسوز مورد حمله یه شکارچی نه که یه شکارکش قرارمیگیره همیشه باعث ناراحتی و اندوه خانواده و اطرافیان و هرکسی که میشنوه ، میشه. اینکه دو هموطن در مقابل هم قرار میگیرند و به هم ضربه میزنند همیشه یه فاجعه بوده. من از مدیر محترم این سایت میخوام که درباره حقوق کمی که محیط زیست به این عزیزان میده هم بگه. از اینکه چرا فقط توی ایران اتفاق می افته. چرا بیشترین درآمد ترکیه از راه اکوتوریسمه. اگر یه شکاچی متخلف یکی دوتا پرنده یا چرنده را در یک روز میکشه ، چندتا پرنده و گونه های کم یاب به خاطر جاده های معادن و آلاینده های محیط زیست میمیرند. اگر توی کشور ما به شکارچیهای قانونمند بها داده میشد و مکمل اون با شکارچیهای متخلف برخورد میشد و گونه های شکاری تکثیر و رهاسازی میشد این عمل باعث میشد همه شکارچهای قانونمند با این اداره همکاری کنند و نسل شکارچیهای متخلف منقرض بشه. در شرایط فعلی افزایش جریمه و حبس باعث برخورد شدیدتر بین شکارچی متخلف و محیط بانی میشه که از کمترین حقوق و مزایا برخورداره. از خواننده های عزیز این مطالب درخواست دارم به جای برخورد احساسی با این اخبار سعی کنند با اطلاعات و قضاوت درست نگاه کنند. ای کاش مدیر سایت تعداد آبزیان و وحوشی که به علت آلاینده ها و تخریب زیستگاهها و تصادف با خودروها تلف شدند را در یه بازه زمانی با تعداد شکار شده در همون بازه مقایسه میکردند.
    باسپاس

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      این عبارت بسیار از «شکارچیان قانونمند» و حامیان شکار شنیده شده که متخلفینی از این دسته که در این خبر مورد اشاره قرار گرفته اند گوشت فروشانی بیرحم و سودجو و بی اطلاع از طبیعت و حیات وحش و سلاح هستند، حالا اگر علفخواران وحشی بنابر پیشنهاد شما تکثیر یا پرورش داده شوند منطقی نیست این گوشت فروشان آنها را نادیده گرفته و بقول معروف از خیرشان بگذرند و دلیل معتبری در دست نیست که اگر همه شکارچهای قانونمند با «س. ح. م. ز.» همکاری کنند نسل شکارچیهای متخلف منقرض خواهد شد و قاعدتأ آنهایی که غایت سودشان در کشتار بتعداد بالا و رایگان است، محدودیت ها وهزینه های کسب پروانه شکار را نمی پذیرند و بعلاوه اگر با صدور مجوز برای «شکارچیان قانونمند» بین آنها و بقول شما «شکارکشها» درگیری رخ دهد معلوم نیست مرجع مسئول و فیصله دهنده و ختم کننده این منازعات در این میان کدام است؟ و بعید نیست بعد از مدتی باز «شکارچیان قانونمند» و حامیان شکار خسته از این درگیریها، جهت خلاصی خود از این تنگنا اعتراض کنند این «برادر کشی ها» چیست؟ و چرا باید «هموطنان» مقابل هم باشند؟ و پیشنهاد بدهند که هر چه می خواهند به آنها بدهید تا این خونریزی متوقف شود، البته تکثیر و رها سازی مورد حمایت «شکارچیان قانونمند» قرار خواهد گرفت ولی برای گوشت فروشان جز اینکه تخلفاتشان را بیشتر کرده و منجر به درگیری آنها با «شکارچیان قانونمند» شود اثر مهم دیگری ندارد.
      بنابراین یا باید پذیرفت که اهداف دو دسته «شکارچیان قانونمند» و «شکارکش ها» یکی است و تسهیلات فراهم شده جهت یک دسته بطور خودکار دسته دیگر را منتفع می کند یا اگر اهداف آنها از «شکار» متفاوت باشد نفع یک دسته الزامأ بسود دسته دیگر نبوده و حتی ممکن است برعکس باشد بهرحال لازم است این فرضیات بررسی شده و جواب قانع کننده برای آنها وجود داشته باشد.

      داغ Thumb up 2 Thumb down 8

  17. ناشناس می‌گوید:

    شکارچی ای که با اسلحه ژ-۳ با گستاخی تمام به روی مامور دولت شلیک میکنه و بعد هم برا تبرئه شدن وکیل میگیره حتما از پشتوانه مالی برخوردار هست که اقدام به چنین کاری میکنه لااقل میشد به جای وثیقه گذاشتن و آزادی موقت تا زمان صدور رای در حبس به سر ببرند. اونا بعد از آزادی میرن همه جا تعریف میکنند که محیطبانا رو با ژ-۳ زدیم و پولشو هم دادیم و این میشه یک رویه برای همه متخلفان که میدانند آخرش میشه پرداخت جریمه و این نوع حکم به هیچ وجه بازدارنده نیست ، اصلا چه معنی داره شکارچی ای که با جون محیطبان معامله میکنه دستگاه قضائی با پول با اون معامله بکنه؟ چرا به جای محرومیت از حمل اسلحه برای دو سال مادالعمر محروم نمیشن ؟ این کار که دیگه امکانپذیر هستش . اینجاست که ما همش فریاد میزنیم آقایان قانون نقص داره چون که جرم ومجازات با هم تناسب ندارند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  18. kooshan می‌گوید:

    با وقوع جنایات اخیر و قتل فجیع و بیرحمانه و پیاپی  سه محیط بان بیگناه دیگر ، وضعیت واقعی امنیت شغلی محیط بانان تقریبأ برای همه آنان که رویدادهای محیط زیست و حیات وحش را  تعقیب میکنند بیش از گذشته معلوم شده و همانطور که به انحاء مختلف  بیان شده جدا از هر بحث دیگر در حال حاضر محیط بانی را باید خطرناک ترین شغل در کشور دانست و در این شرایط بهتر این است در کوتاه و میان مدت ترتیبی اتخاذ شود که اشتغال در پستهای «جنگل بانی» «محیط بانی» و  «شکاربانی» و…. که با متخلفین تخریبگر و کشتارکننده و بیرحم و بی ملاحظه مواجه بوده و نیازمند حمل اسلحه  هستند داوطلبانه و دربرگیرنده معیارهای گزینشی خاص نظیر خصوصیات  فیزیکی جسمی و روحی مشخص و طی کردن دوره های آموزشی معین نظیر نیروهای «مخصوص»،  «هوابرد»،  «کلاه سبزها» و… در سایر قوای انتظامی و نظامی باشد ضمن آنکه از ابتدا خود و خانواده های آنها در مورد خطرات این حرفه کاملأ توجیه شوند و رضایتنامه امضاء کنند بعلاوه مؤظف گردند همواره تجهیزات و سلاحهای متناسب با مأموریت خود و البته بسیار دقیقتر و مؤثرتر و بازدارنده تر و کامل تر از حال حاضر با خود حمل کنند و همچنین حقوق دریافتی و مزایا و تسهیلات رفاهی خود و همسر و فرزندانشان در زمان اشتغال و بازنشستگی و از کارافتادگی و فوت ناشی از آسیبهای احتمالی در مأموریتهای اعزامی با آنچه فعلأ به آنها تعلق می گیرد ، لازم است بکلی متفاوت باشد و در این صورت با اضافه کردن تعداد دیگری به آنها که با توجه به مهارتها و آموزشهای طی شده می تواند نسبت به تعداد مأمورین فعلی شمار بالایی هم نبوده و بسهولت تصویب شود و بار مالی و استخدامی چندانی هم نداشته باشد این امکان مهیا خواهد شد که ظرف زمانی مناسب بشرایطی رسید که متضمن امنیت بیشتر جانی و شغلی آنها  باشد و از سوی دیگر شاهد صحنه های بسیار تلخ و دردآور کشته شدن محیط بانان غیر مسلح و آموزش کافی ندیده  و نیز اندوه و ماتم طاقت فرسای خانواده و بازماندگان آنها نباشیم و از سوی دیگر قانون گریزانی که بهرحال سودای تخلف دارند هشدار لازم را دریافت خواهند کرد و در هر حال وضعیت بدتر از امروز نخواهد بود ضمن آنکه استفاده از نیروهای خاص در شرایط معین و اضطراری در عرف بین المللی هم امری غیرعادی نیست.
    بدیهی است بتدریج و همزمان با اقدامات اساسی در راستای پیشرفت و توسعه پایدار کشور می توان به نسبت میزان رشد و توسعه در سطح کلان  و نتایج بدست آمده در زمینه های اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی بویژه در جوامع محلی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور و ضمن جلب مشارکت و همکاری اهالی بومی متعهد و ملتزم به قانون و منافع و مصالح ملی و عمومی و همراه با گسترش بیشتر فعالیتهای گردشگری داخلی و خارجی طبعأ در صورت نیاز تغییر شیوه های حفاظتی قابل بررسی و اجرا بوده که بطور طبیعی شامل بکارگیری بیشتر فناوریها و ابزارهای اطلاعاتی و شناسایی نوین و روزآمد و نیاز کمتر به نیرو و عوامل انسانی خواهد بود.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  19. رامین می‌گوید:

    کمپین حمایت از محیط بانان . جهت جمع آوری امضا برای بهبود وضعیت و مشکلات معیشتی محیط بانان عزیز

    https://telegram.me/joinchat/AZ-DVz-9JT03ikP4h9fLMQ

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  20. کاسپین می‌گوید:

    درود بر قاضی محترم این پرونده از ایشان بابت صدور این احکام بجا سپاسگذاریم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>