شکارچی متخلف به جرم تمرد ، ضرب و جرح محیطبان و شروع به شکار جانوران وحشی به هفت ماه حبس و پرداخت دیه محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چندی قبل نیروهای یگان محیط زیست آمل حین گشت و کنترل در عرصه های طبیعی این شهرستان با راکب یک موتورسیکلت مواجه شدند که یک اسلحه شکاری همراه خود داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی و کنترل جواز اسلحه وارد عمل شدند اما فرد مسلح اجازه بررسی اسلحه را به محیط بانان نداده و با مامورین درگیر شد.

صادق نژاد اظهار داشت: در جریان این درگیری یکی از محیط بانان مجروح شده و شکارچی متخلف بدون برجای گذاشتن ردی از خود از صحنه درگیری گریخت.

محیط بانان پس از مدتی مجددا همان متخلف را حین دوربین کشی برای شکار در منطقه مشاهده کرده و این بار وی را بازداشت نمودند.

در بازرسی از این متخلف یک قبضه اسلحه گلوله زنی، دوربین چشمی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

با شکایت اداره محیط زیست، شکارچی متخلف به جرم تمرد از فرمان مامورین حین انجام وظیفه، اقدام به ضرب و جرح مامورین و شروع به شکار جانوران وحشی به مراجع قضایی معرفی گردید.

همچنین شکارچی متخلف نیز همزمان از محیط بانان شکایت نموده و مدعی شد که مامورین وی را مورد ضرب و حرج قرار داده و به وی توهین نموده اند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی بخش لاریجان، دادگاه با استناد به گزارش ضابطین دادگستری (محیط بانان)، کیفرخواست صادره از دادسرا، گزارش پزشکی قانونی و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم را به مجازات های زیر محکوم نمود:

۱) یک سال حبس بابت تمرد از فرمان مامورین حین انجام وظیفه

۲) یک ماه حبس به جرم شروع به شکار جانوران وحشی

۳) پرداخت یک صدم دیه کامل بابت جراحات وارده به محیط بان

اما دادگاه با توجه به جوان بودن متهم وی را مشمول تخفیف دانسته و یک سال حبس در نظر گرفته شده را به شش ماه تقلیل داد.

همچنین در خصوص شکایت شکارچی متخلف از محیط بانان بابت ضرب و جرح و توهین نسبت به وی، دادگاه به دلیل فقدان ادله کافی حکم به برائت نیروهای محیط زیست صادر نمود.

+293
-407
  

16 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    طرف متولد ۱۳۴۹ بوده بعد چطوری دادگاه تشخیص داده این فرد جوان هست و باید تخفیف بهش داد ؟
    مگه چند هزار سال خدا میخواد بهش عمر بده!!
    دادگاه به هر دلیلی نخواسته این جوان ۴۶ ساله! به جرم ضرب و جرح و ایجاد درگیری با محیط بانان خیلی سختی بکشه و البته خود قاضی هم رد این حکم و تخفیف بیشتر در دادگاه تجدید نظر رو بسیار محتمل میدونسته و با این حکم اجازه داده طرف به شکار غیرمجاز و تخلف همچنان ادامه بده ….

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 24

    • بهزاد می‌گوید:

      گفتن جوونه حدس زدم شاید ۲۲ – ۲۳ سالشه منظور قاضی این بوده که ایشون از جوونای قدیمه به مرور اصلاح میشه طی ده بیست سال اینده.

      داغ Thumb up 8 Thumb down 12

  2. سهراب می‌گوید:

    جوان بودن ؟ ! طرف متولد ۱۳۴۹ بوده و ۴۶ سال سن داشته !

    داغ Thumb up 17 Thumb down 16

  3. سید می‌گوید:

    توجه!!!! توجه!!!!
    لطفا فارغ از تعصبات بیجا ، هیجانات زودگذر و احساسات مطالعه شود
    ۱)خوب یا بد، زشت یا زیبا ، صحیح یا غلط ؛ چه بخواهیم یا نخواهیم هزاران نفر انسان در این مرز و بوم و میلیونها نفر در کره خاکی علاقه مند به طبیعت و شکار هستند. ادب و اخلاق حکم میکند برای علائق اینان احترام قائل باشیم.
    ۲) از روزگاران دور تا به امروز هیچ شخص ، گروه ، سازمان و یا حکومتی نتوانسته ، نمی تواند و نخواهد توانست علائق این افراد که وجاهت قانونی و شرعی نیز دارد را سرکوب کند.
    ۳)طبیعت و حیات وحش ایران زخم های عمیق و چرکینی بر پیکره استوار خود دارد و دیر نیست که این زخم ها کاری شده ،نفس طبیعت را ببرد و ….
    اینجاست که نقش یک مدیر و تیم او نمایان می شود!!
    امروز سازمان محیط زیست ما و در راس آن تیم مدیریتیش به کجا میروند؟
    تجربه ده ها کشور موفق در دنیا در اختیار ماست و باز در کمال (خونسردی؟! لجبازی؟!بی فکری؟! و …..) به پاک کردن صورت مسئله مشغولند! نعره انا الغریب سر می دهند، شکار را توحش می دانند و از شکارچی غولی ساخته اند هفت سر!!!
    آآآآآهاااااااای مدیر این راه که میروی به ترکستان است!!!!!
    شما اساتید که به جای خود، با این روش فعلی من هم توانایی اینچنین مدیریتی را دارم!!!
    همه ما از کشته شدن محیط بان مظلوم و شکارچی مظلوم غمگین و ناراحت وگریانیم، اما کلید جای دیگر و در دستان دیگری است،و تا زمانی که اراده باز کردن قفل این مشکل را نداشته باشند اوضاع همین است و ولا غیر!!!!
    زیاد حرف زدم فقط یک نکته
    گفته بودید مرحوم اینانلو شکارچی بوده و نه حامی محیط زیست!!!
    روحت شاد اسطوره من، که اگر ورزش ایران را با تختی شناختم طبیعت ایران را تو به من شناساندی

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 15

    • خورشید می‌گوید:

      جناب سید!!
      اگر شما طبیعت رو از یک شکارچی آموختید لابد به این خاطر بوده که با گرایش درونی شما هماهنگ بوده. اما بسیاری از مردم مثل بنده طبیعت رو جور دیگری شناختیم!
      -از مشاهده ی زیبایی ها و دقایق اون،
      -مطالعه و آگاهی نسبت به نظم و شکوه بی بدیل اون و هماهنگی ظریف و لزوم قطعی وجود هر موجودی در عرصه ی طبیعت،
      -تماشای تصاویر زیبای محیط زیست و حیات وحش و یا مشاهده ی عینی اون ها در عرصه های طبیعی،
      -و درک این نکته که موجودات لااقل در دوران فعلی نه غذای ما و یا وسیله ای برای اطفاء تمایلات غیرعادی ما، که همسایگان و شرکای ما در این جهان پهناور هستند!
      ضمنا این تمایل و سلیقه ی میلیونی برای کشتار که بهش اشاره فرمودید، درست در تقابل با نظرگاه و سلیقه ی طیفی بسیار بزرگتر و وسیع تر قرار داره که با این کار بطوری جدی و با توجیهات عقلی و انسانی مخالف هستن!
      و در نهایت این که بسیاری از امور هستند که از نظر قانونی یا عرفی مجاز هستن اما با گذشت زمان و رشد عقل و آگاهی و فرهنگ بشری، امروزه دیگه مردود و مطرود هستن! و ما امیدوار و البته مطمئنیم که تمایل غیر موجه و غیر ضروری به کشتار جانوران وحشی هم از همین زمره هست! انشالا…

      داغ Thumb up 13 Thumb down 32

    • حسن می‌گوید:

      دوست عزیز جناب سید و امثال هم به جای آهای و اهوی بگو پیشنهادتون چیه ؟چرا اینهمه ناله می کنید؟

      جلوی قاچاق رو هم نتونستند بگیرن پس آزادش بذارن ؟

      جلوی دزدی هم کاملا نتونستن بگیرن این هم آزاد بشه و هزار غلطه دیگه !

      این که نشد حرف

      داغ Thumb up 11 Thumb down 28

    • حجت می‌گوید:

      درود بر شما جناب سید

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 15

    • حسن می‌گوید:

      بین قاچاقچان مواد مخدر و نیروی انتظامی هم تقابل وجود داره
      می خواهید بین اونا هم هم آشتی برقرار کنید ؟

      داغ Thumb up 12 Thumb down 23

    • بهزاد می‌گوید:

      شکارچی کجاش مظلومه سید نکنه اوج مظلومیتش اونجاییی که به یه حیوون بی دفاع شلیک میکنه ؟!بعدشم دیگه چیزی نمونده که می خواین شکار کنین هرچی بود زدین کشتین کباب کردین خوردین رفت بهترین منطقه تو ایران موته اس با وسعت ۲۲۰ هزار هکتار ۵۰۰۰ آهو داره ، یعنی به ازای هر ۴۴ هکتار یه اهو یعنی در هر ۴۴۰۰۰۰ متر یه اهو وجود داره این غنی ترین زیستگاه ایرانه تکلیفه بقیه جاها هم که روشنه ،شما شکارچیا چی برا خودتون میبربد و می دوزید فکر کردید با احمق طرفید لااقل یه استدلال درست و حسابی بیارید راجع به اقای اینانلو خدا رحمتش کنه من هم از ایشون بسبار اموختم اما ایشون در برنامه خندوانه اذعان کرد ۱۵ ساله شکار نمیره که حرف ارزشمندی بود همه چیز با هم از افراد در ذهن ادمی میمونه.

      داغ Thumb up 12 Thumb down 24

      • سید می‌گوید:

        سلام بر همگی و طاعات قبول
        از مدیر سایت هم ممنونم و عذر خواهی میکنم.
        دوستان مقایسه شکار با اعمال غیر قانونی دیگر مثل دزدی و قاچاق و… یک مقایسه کاملا نادرست و غیر منطقی هست. ضمن اینکه شکار فقط کشتن و خوردن و لذت شکم نیست! البته که کوهنوردی و طبیعت گردی و عکاسی و …….. وn تا لذت دیگر هم هست .
        البته من زمانی که اسلحه داشتم بیشتر عشق گردش داشتم تا شکار و میدونم که خیلی از بچه های به اصطلاح شکار چی هم همینگو نه اند.
        بیاییم ببینیم کشور هایی که به اندازه یک استان ما یا کمتر و بیشتر مساحت دارند چه کرده اند که این مشکلات رو ندارند یا لااقل کمتر از ما دارند؟
        برای ما باید شرم آور باشد که کشور های عربی چند سال پیش چند تخم و جوجه هوبره از سازمان ما خریده باشند و الآن بزرگترین مجموعه قوش بازی و شکار هوبره رو داشته باشند و لذت ببرند و ما بچه های شکارچی و محیط بان رو یتیم ببینیم!!!!!!!!!!!
        ایجاد قرق اختصاصی البته اگر اصولی و صحیح مدیریت شود (شما دستور العملش رو مشی شکارچی گری مسئولان سازمان می دانید!!) یکی از همین کار هاست
        تکثیر و تولید مثل گونه های قابل شکار و رها سازی در طبیعت با ملاحظه ترکیب ژنتیکی آنها
        و راههای دیگری که با کار کارشناسی ،استعداد اجرایی شدن رو دارند.
        فقط برای ریا!!! یک خاطره بگم:
        سوار موتور بودم ،تفنگم پر بود و روی دوشم آویزون بود ، در جاده های خاکی و کیلومتر ها دور از هیاهوی انسانها و مشکلاتشان مشغول گشت زنی بودم
        ناگهان چیزی دیدم:
        همه وزنم رو انداختم رو پایی که ترمز میگرفت، موتور میخکوب شد!! قلبم داشت از توی دهنم بیرون می پرید!!تفنگم رو به شانه کشیدم و دستم رو گذاشتم روی ماشه
        نههههههه باورم نمی شد ! تا حالا از نزدیک ندیده بودمش واقعا زیبا و پر شکوه بود
        من بودم و تفنگ مسلح و هوبره ای که داشت در امتداد مگسک دو لول من پرواز میکرد!!
        نفسم را حبس کردم و تصمیمم را گرفتم : انگشتم را از روی ماشه برداشتم و تا جایی که چشم قادر بود نگاهش کردم. رفت و رفت و در دل بیابان ناپدید شد!
        با اشک و لبخند زمزمه الحمد لله داشتم و راهی خانه شدم و در فکر اینکه امروز چه دروغی برای دست خالییی بودن بگویم!!!!
        البته از این اتفاقات برای من و خیلی از دوستان دیگر هم افتاده ولی بعضی ها فقط یکبار شکار کردن رو میبینند!
        مشکلات کشور و علی الخصوص محیط زیست با جنگ و دعواها و توهین به همدیگر حل نمیشود!
        تو را به خدا بیایید دست از این کارهای بیهوده برداریم و فکری کنیم
        قراردادن دو گروه از هموطنان ما مقابل یکدیگر خیانتی ست بزرگ و نابخشودنی!!!!

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

    • kooshan می‌گوید:

      پیشنهاد خوبی است و بهتر است همه نظرات با دقت و با پرهیز از پیش داوری خوانده شوند بر همین اساس بجز آنچه که علاقمندان دیگر به شما یادآوری کرده اند مختصرأ عرض می شود همانطور که اشاره کرده اید همه انسانها و علائق شخصی ایشان محترم است اما نقد دیدگاه کسانی که نظراتشان در مورد امور اجتماعی و عمومی صحیح بنظر نمیرسد اشکالی ندارد البته آنهایی که از گذشته تابحال «معیشت و درآمد» زندگی شان وابسته به «شکار» بوده حق دارند در مورد اعمال محدودیت در قبال «شکار» اعتراض کنند و باید با آنها وارد گفتگو و تفاهم و توافق متقابل شد ولی دولتهای منتخب مردم می توانند بنابر خواست رأی دهندگان در برابر «شکار تفریحی و تروفه» که جزء ضروریات زندگی نیست و با اصول دینی، اخلاقی و انسانی هم در تضاد است محدودیت ایجاد کنند که کاری قانونی محسوب می شود.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 13

  4. امیر امینی می‌گوید:

    همه روزه این دست اخبار را می شنویم. سال هاست که این روند را شاهد هستیم و راه کارهای گوناگونی از طرف کارشناسان محیط زیست ارایه می شود . هیچ راه کاری تا به حال موثر نبوده است . دلیل چیست؟. دلیل آن است که تمام این راه کارها را شکارچیان ارائه می کنند . دلیل این است که هر پیشنهادی مطرح می کنند شکار و کشتار پایه اصلی پیشنهاد شان است .
    متاسفانه به دلیل اهمیت کم محیط زیست در کشور ما این عرصه از نخبگان جامعه خالی است. افرادی میان مایه عنان کار را در دست دارند و مسایل را می خواهند با آزمون و خطا حل کنند . سال هاست که دست شکارگر و شکار فروش باز است و طبیعت را به یغما برده اند.
    وقت آن است که عمل قبیح و نا مشروع و نا معقول شکار برای همیشه ممنوع گردد.
    متاسفانه با اجرایی شدن طرح قرق های اختصاصی ما سال ها به عقب رانده خواهیم شد . استدلال های سخیف طرفداران این طرح به قدری پوچ است که گاهی از اینکه شخصی آنها را بیان می دارد احساس نومیدی می کنم. این طرح مسبب بروز فجایع بزرگی در طبیعت ما خواهد شد.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 21

  5. شکاربان می‌گوید:

    همین مرحوم اینانلو که این همه پشت سرش بدگویی میکنند طبیعت ایران رو رسانه ای کرد وبه مردم ایران معرفی کرد
    روحش شاد

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

  6. میثم20 می‌گوید:

    اقا سید عزیز مرحوم اینانلو در مجله شکار و طبیعت سال ۹۲-۹۳اسفند و فروردین شماره۱۳۴ مقاله ای نوشت با عنوان{بوی خون می اید}و دقیقا زمانی بود که گوزن زرد پارک پردیسان را با خفیف کشتند. مرحوم در این مقاله اظهار دارد که سال۷۲ مقاله ای نوشتم با عنوان{امکان اجرای قانون} که تا اونموقع حتی یک شکارچی یا محیط بان کشته نشده بود ولی مسولان یا به قول مرحوم حضرات به ایشان ناسزا گفته وی را تهدید کرده و نتیجه شد کشته شدن۱۱۳ محیط بان و تعداد زیادی شکارچی و چند محکوم به اعدام. مرحوم میگفت رابطه شکارچی و محیط بان باید رابطه دوستی و همکاری باشد نه جنگ و خشونت.راست هم میگفت تو جنگ که جز تخریب چیزی نیست اما تو صلح سازندگی هست مرحوم میگفت پشت بلند گو وقتی گوزن زرد و زدن اعلان جنگ کردی مخالفم اما کی گوش داد گفتن تو شکارچی هستی و شکارچی فلان و باقی ماجرا.کم کم دارم میبینم که این بابا درست میگفت ایا وقتش نیست به فکر راه کارهای اساسی باشیم.خدا بیامرزت مرد که حرفات باید با طلا نوشته میشد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

    • kooshan می‌گوید:

      به این مسائل باید در فرصت مناسب و کافی پرداخت اما بطور خلاصه تأئید یا نقد باید متوجه دیدگاههای اشخاص باشد فرضأ کسی ممکن است از نظر موقعیت اجتماعی فرد موجهی باشد یا تخصص مهمی داشته اما شکارچی هم باشد و طبعأ در ارتباط با حفاظت از حیات وحش «شکارچی» بودن وی مورد بحث قرار می گیرد و در مورد آقای اینانلو هم باید ابتدا دیدگاههای ایشان در زمینه طبیعت و شکار در دسترس و حاضر باشد تا در قدم بعد بتوان ضمن توجه به این مستندات ، پیرامون آنها و نیز در تأئید یا نقد آن دیدگاهها بحث و گفتگو کرد، متأسفانه بیشتر بحث در باره ایشان در ارتباط با خوب بودن یا نبودن کلی و شخصی است درحالیکه مسئله این نیست شخصیت حقیقی هر فرد قابل احترام است ولی بحث و گفتگو در رابطه با سودمند و مفید بودن دیدگاهها و عملکرد در قبال حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بوده و در این ارتباط ممکن است بسیاری نقطه نظرات و فعالیتهای گذشته آقای اینانلو تا قبل از کنار گذاشتن شکار صحیح و مثبت بوده و برخی هم چنین نباشند ، بایستی بطور موردی و با توجه به آنچه خود گفته و عمل کرده اند بررسی لازم صورت گیرد بطور مثال ممکن است عدم درگیری شدن متخلفین با محیط بانان قبل از سال ۷۲ بعلت آن بوده که در آن دوران هیچ محدودیت و ممانعت قانونی در قبال شکار مجاز و غیر مجاز وجود نداشته است که طبعأ این وضعیت مطلوبی نمی تواند باشد که بخواهیم به آن استناد کنیم و صحت این موضوع و اینکه اقدامات حفاظتی در دوره مورد نظر وجود داشته یا نداشته باید بدقت بررسی شود و در موارد دیگر هم باید به همین ترتیب عمل کرد که قاعدتأ مجالی گسترده تر از یک نظر چند جمله ای می طلبد.
      نکته دیگر آنکه بایستی همه واقعیات را بیان کرد، بنابر مستندات موجود و اظهارات خود ایشان، نقطه نظرات سالیان اخیر آقای اینانلو با دیدگاههای گذشته ایشان در مورد «شکار» متفاوت بود و شاید اگر برخی مخالفان و موافقان تندرو ، فرصت می دادند وی دیدگاههای تازه خود در قبال «شکار» و بویژه « شکار تفریحی و تروفه » را صریحتر بیان می کردند.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>