با ذکاوت محیطبانان نطنز عاملین شکار یک بزغاله وحشی دستگیر و به ۲/۵ سال حبس محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اواخر سال گذشته نیروهاى یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده کرکس در استان اصفهان حین گشت و کنترل به یک خودرو در حاشیه منطقه مشکوک شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز در این باره گفت: محیطبانان خودروى مذکور را متوقف نمودند اما در بازرسى از درون خودرو با مورد مشکوکى مواجه نشدند.

مهدی صادقی اظهار داشت: با وجود عدم کشف هرگونه مدرک جرم، محیطبانان به حضوراین خودرو در ساعات ابتدایی صبح و در حاشیه منطقه شدیدا مشکوک شده بودند. بنابراین یکى از محیطبانان حین بازرسى خودرو گوشى تلفن همراه خود را در زیر صندلى خودروى مظنون مخفى نموده و همزمان نرم افزار مربوط به ضبط صداى گوشى را نیز روشن نمود.

سپس محیطبانان دقایقى را به بهانه خوردن صبحانه از خودروى مظنون فاصله گرفتند تا وى فضا و زمان کافى براى برقرارى تماس تلفنى با همدستان احتمالى خود را داشته باشد.

پس از دور شدن محیطبانان از خودرو، متخلف بلافاصله از درون اتومبیل بوسیله موبایل با همدستان خود تماس گرفته و به آنها اعلام کرد که مامورین محیط زیست به وى مشکوک شده و مشغول گشت زنى هستند. وى به همین دلیل به همدستان خود که بامداد همان روز براى شکار راهى ارتفاعات شده بودند توصیه نمود که تا شب در کوه مخفى شده و پس از تاریک شدن هوا از ارتفاعات به سمت پایین حرکت کنند.

محیطبانان پس از مدتى مجددا به سراغ خودروى متخلف آمده و به بهانه ادامه بازرسى از خودرو گوشى تلفن خود را از زیر صندلى برداشتند.

مامورین پس از تفتیش خودرو، متخلف را که هیچ مدرک جرمى به همراه نداشت رها نمودند تا به مسیر خود ادامه دهد اما گوشى تلفن محیطبان که در زیر صندلى خودرو مخفى شده بود صداى متخلف را حین صحبت با همدستانش ضبط نموده بود.

محیطبانان پس از شنیدن مکالمات متخلف با همدستش متوجه شدند که شکارچی در کوه مخفى شده و نیمه هاى شب به پایین حرکت خواهد کرد. به همین دلیل محیطبانان نیز از ابتداى شب در خروجى هاى منطقه به کمین نشستند.

نیمه هاى شب شکارچی متخلف حین پایین آمدن از ارتفاعات در کمین مامورین گرفتار و دستگیر شد. در جریان بازرسى از این متخلف لاشه یک بزغاله وحشى کشف و ضبط گردید.

با شکایت اداره محیط زیست شکارچى متخلف دستگیر شده و راننده خودرو که شکارچی اصلی را در پاى کوه پیاده کرده و تلفنى حضور مامورین را به وی اطلاع داده بود به مراجع قضایی معرفى شدند.

در جریان بازپرسى از متخلفین، راننده خودرو که مدرک جرمى نیز از وى کشف نشده بود منکر هرگونه تخلفى گردید.

نیروهاى محیط زیست فایل صوتى ضبط شده از مکالمه راننده خودرو و شکارچى متخلف را در اختیار دادسرا گذاشتند اما راننده ادعا نمود که صدای ضبط شده در فایل صوتى مذکور صداى وى نبوده و ساختگى است.

با دستور قاضى پرونده فایل صوتى مربوطه جهت بررسى کارشناسى در اختیار پلیس فتاى اصفهان قرار گرفت.

کارشناسان پلیس فتا پس از مدتى بررسى تخصصى، طى گزارشى به دادگاه اعلام نمودند که فایل صوتى مربوطه واقعى بوده و صداى ضبط شده متعلق به متهم (راننده خودرو) مى باشد.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری نطنز، دادگاه با استناد به جواب استعلام از پلیس فتا، گزارش ضابطین دادگستری (محیط بانان)، کشف لاشه شکار از متهم ردیف اول، دفاعیات بلاوجه متهمین و وکلای مدافع ایشان، کیفرخواست صادره از دادسرا و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهمین را محرز و مسلم دانسته و آنها به مجازات هاى زیر محکوم نمود:

متهم ردیف اول:

دو سال حبس به جرم شکار غیرمجاز

متهم ردیف دوم (راننده خودرو):

شش ماه حبس به جرم مشارکت در شکار غیرمجاز

البته دادگاه مجازات در نظر گرفته شده برای متهمین را به مدت پنج سال تعلیق نمود.

در صورتیکه متهمین در طول مدت تعلیق حبس مرتکب یکی از جرائم عمدی موجب قصاص، دیه و یا تعزیر شوند، دادگاه قرار لغو تعلیق را صادر نموده و متهمین مجازات تعیین شده (دو سال و شش ماه حبس) و مجازات جرم جدید را همزمان می بایست تحمل نمایند.

همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

+106
-8
  

14 دیدگاه

  1. حسام می‌گوید:

    واقعا آفرین به این زیرکی و درایت محیطبان

    محیط بانان کار کشته مانند یک افسر آگاهی هشیار زیرک و مانند که ورزشکار حرفه ای دارای آمادگی جسمانی بالا و مانند یک انسان واقعی رئوف و خوش قلب هستند

    پر طرفدار Thumb up 99 Thumb down 51

  2. شکار دوست می‌گوید:

    درود
    احسنت به این زیرکی

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 24

  3. میش مرغ می‌گوید:

    دروغگوئی و نان حرام شده جزئی از زندگی برخی أفراد !
    برو کار کن مثل خیلی از افراد جامعه و حلال خوری رو تمرین کن.

    پر طرفدار Thumb up 95 Thumb down 49

  4. محیط بان ها را به دستگاه های پیشرفته باید تجهیز کرد!!!

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 24

  5. ستار می‌گوید:

    عجب جنگ داخلی بین محیط زیست و شکارچی راه انداخته اید!! فکرمیکنید با این حکم ها جلو جنگ بین شکارچی و محیط بان گرفته میشه؟؟؟حداقل نگذارید این حکم ها را توسایت و تو بوق و کرنا نکنید که بخاطر ی شکار شکارچی پنج سال عمرش را بره زندان شکارچی از ترس که زندان نره بخاطر ی حیوان میزنه ی محیط بان معصوم را میکشه و هم خودش بدبخت میشه هم خانوادش و بالعکس!!!جا زندان و جریمه ها فکر چاره باشید.مشگل از گجاست؟؟اگه قوانین اینقدر سخت نبود بخاطر ی حیوان هرگز شکارچی اسلحه به رو شکاربانی نمیکشید!

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 13

    • جواد می‌گوید:

      بخاطر شکار شکارچی باید بدتر از این بکشد

      دوره شکارگری و قلدری تموم شد

      شکارچی های محترم باید کم کم با شرایط جدید سازگار شوند چون عکس العمل روز به روز شدیدتر می شود

      داغ Thumb up 6 Thumb down 23

  6. خورشید می‌گوید:

    کاش دلیل تعلیق شدن مجازات رو هم می نوشتید!
    نکنه اینا هم مثل شکارچی آملی جزو جوانان ۴۰ ساله بودن!!

    داغ Thumb up 3 Thumb down 31

  7. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    تعلیق یعنی طرف زندان نمیره . این افراد لایق تعلیق حبس نیستند

    داغ Thumb up 8 Thumb down 25

  8. پرنده مهاجر می‌گوید:

    احسنتم و تبارک اله به این محیط بانان متفکر و باهوش. اگر همه محیط بانان از طرق حرفه ای عمل کنند شاید دیگرهیچگاه خبر شهادت محیط بانی را نشنویم.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 26

  9. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    سایت دیده بان جان عزیز اینجا جایی برای تبادل نظره چرا دیدگاه مخلص رو که خالی از غرض ورزی و اهانت به هیچ انسان و حتی حیوانی است پاک میکنید بگذار حداقل مخالفان نظرشون رو بدند شاید ما رو هم متقاعد کردند . با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  10. آرنولد می‌گوید:

    درضمن من واسم سوال پیش اومده کسانی که دوستار محیط زیستن و طبیعت رو دوس دارن و انقدر عاشق پرنده و چرنده هستن چرا انقدر پرخاشگرن و مدام در حال توهین کردن به شکارچیا هستن من شخصا با تعدادی از محیط بانان رفاقت دارم نظراتشون اینطور نیست که این آقایان میگویند دوست عزیز شکار و شکارچی گری مگر دوره ایه که تمام شده باشه پس رانندگی هم دوره ایه دورش دیگه تمام شده شما نباید دیگر رانندگی کنید یا مسافرت رفتن دوره ایه شما دیگر نباید مسافرت بروید و خیلی چیزهای دیگر چرا همش درحال توهین کردن هستید به جای اینکه راهکارهای عاقلانه ای بدهید مدام در حال توهین کردن به قشر شکارچی هستید کمی فرهنگ داشته باشید سازمانی به بزرگی سازمان حفاظت محیط زیست بچه بازی نیست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

    • جواد محسنی می‌گوید:

      دوست عزیز ، قیاس شما مع الفارق است. قیاس شکار کردن و رانندگی خیلی سطحی و ساده انگارانه است. منابع و ذخایر محیطی رو به پایانه و سالهاست که زنگ های خطر جدی یکی پس از دیگری به گوش می رسد. ولی بزرگراه و جاده و اتوموبیل تمام شدنی نیست. این چه مقایسه ای است عزیز من؟
      منکر این نیستم که بعضی از حامیان طبیعت و به قول شما عاشقان پرنده و چرنده ، کم طاقت شده اند. ولی کاش فکر کنیم دلیل این کم حوصلگی و بی طاقتی چیست؟
      در متن بالا فرمودین قشر شکارچی. می شه بگین قشر شکارچی دیگر چه قشری است؟ افراد اندکی از جامعه که نتوانسته اند خود را با شرایط زندگی متمدنانه امروز وفق دهند. کسانی که به راحتی خون یک جاندار را بر زمین می ریزند. در آموزه های ادیان حتی اشتغال به مشاغلی همچون قصابی مکروه قلمداد شده چون باعث قساوت قلب می شود. حال ببینید قشر شکارچی (!!!) چقدر سنگدل است که دست به این کشتار می زند. آن هم با بدترین شیوه ها مثل دنبال کردن حیوان با موتور تا وقتی که حیوان از پا بیفتد.
      قلب هر انسان رئوفی از این همه قساوت جریحه دار میشه.
      و در پایان از شما می خواهم راهکار عاقلانه خود را بفرمائید تا ما بهره مند شویم.

      داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  11. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    جناب جواد خان محسنی این قشر اندکی !!!!که میفرمائید چه خوشتون بیاد و چه نیاد در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰۰ اسلحه دارای مجوز حمل در دست داره (اعم از ساچمه زنی گلوله زنی و خفیف ) و عده قلیل !!!دیگری نیز هستند که به هیچ قانونی پایبند نیستند و متاسفانه با رویکرد در پیش گرفته شده عده اونها به شدت در حال افزایشه و چیزی حدود ۱ میلیون اسلحه در دست اونها است وسالانه نیز چندین هزار اسلحه به صورت قاچاق جهت مصرف این عده قلیل!!!!! وارد کشور میشه و این به غیر از سلاحهای شات گان با مجوز حمل ورزشی و انواع سلاح های بادی است که در دست این عده ناچیز و قلیل و قشر کم تعداد هست .!!! لطفا واقع بین باشید و اون طرف تر از نوک بینی مبارک رو هم ببینید . اگر دوست ما ارنولد میگه توهین نکنید چرا بهتون بر میخوره کسی که توهین میکنه و ناسزا میگه درون پلید خودش رو به نمایش میذاره..

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>