یک ماده خرس قهوه ای در سی سخت با شلیک اسلحه شکاری کشته شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه) لاشه یک خرس قهوه ای در باغات سی سخت مشاهده و توسط یکی از باغداران به اداره محیط زیست این شهرستان گزارش گردید.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد، به دنبال ابن گزارش محیط بانان عازم محل مورد نظر در منطقه شرونی شده و لاشه خرس را به اداره کل حفاظت محیط زیست منتقل نمودند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد در این باره گفت: این خرس که حدودا دو ساله و به لحاظ جنسیت ماده بوده است، احتمالا برای خوردن میوه وارد باغات شده است.

بررسی های اولیه نشان می دهد این خرس بوسیله شلیک اسلحه شکاری و برخورد ساچمه های چهارپاره کشته شده است.

تحقیقات جهت شناسایی عامل و یا عاملان کشتار این ماده خرس جوان به صورت ویژه در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است.

0
-329
  

51 دیدگاه

  1. Nader می‌گوید:

    أنشالله همین بلا سر خانواده خود نامردش بیاد که تونسته همچین بلایى رو سر این موجود زیبا بیاره

    پر طرفدار Thumb up 95 Thumb down 76

  2. کاسپین می‌گوید:

    خداوند برای تمام آفریده هایش روزی در نظر گرفته اما یک عده از خدا بی خبر با تصاحب زمینها و تبدیل آنها به باغ و کشتزار
    نه تنها باعث تخریب محیط زیست می شوند بلکه مانع از تغذیه حیوانات نیز می شوند .
    لعنت خدا بر کسانی که به این خرس مظلوم ماده شلیک کرده و او را از نعمت حیات محروم کرده اند .

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 19

    • حجت می‌گوید:

      موافقم

      هم زیستگاه او را تخریب کرده اند و محیط زیست جانور را صاحب شده اند.
      و هم به خاطر اینکه از محیط زندگی خود میخواسته تغذیه کنه به او شلیک کرده اند.

      پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 17

      • رضا1394 می‌گوید:

        حیوانات نقش مهمی در حفظ و احیا زیست بوم و زاد بوم جنگل دارند. برای مثال خرس با خوردن میوه ها و دفع و پراکندن دانه ها و دفن در زیر محیط مرطوب مدفوع باعث رویش نهالها می شود. و یا سنجابهاس دانه کار، که مثل باغبان بلوطها را در زمین دفن می کنند و بسیاری از آنها را فراموش کرده و باعث رویش آنها می شوند و یا گرازها که به تراکتور طبعت معروفند که هم با با شخم زدن و زیر ورو کردن زمین باعث هوا خوردن و نرم شدن خاک شده و دانه ها را به زیر خاک برده و با بالا آوردن تخم و لارو آفت و حشرات آنها را نابود می کنند. متاسفانه بیشترین شکار و کشتن وحوش در کشور مربوط به این استان می باشد و با توجه به جنگلی بودن استان، فرهنگ سازی و اقدامات دیگر برای حفظ طبیعت توسط دولت و علاقه مندان بومی طبیعت، ضروری می باشد.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • DORNA می‌گوید:

      همه روزه هزاران هزار کیلو، میوه و تربار از میادین تره بار تمام شهرها به محل دپوی زباله ها می رود بسیاری از آنها حتی برای انسان کاملا قابل استفاده اند چرا که فقط پژمرده شده و تازگی شان را از دست داده اند، یک مدیریت منسجم می توانست این حجم انبوه میوه و تره بار را که به زباله ها اضافه شده و تبدیل به شیرابه های متعفن و مسموم می شوند، به ارتفاعات برای تغذیه وحوش برساند از کل و بز و قوچ و میش تا خرس ها و پرندگان…
      دامداری های صنعتی دامها را با نان خشک کپک زده تغذیه می کنند، دامداران سنتی دامها را به محل دپوی زباله ها می برند و وحوش به خاطر تخریب زیستگاه و نبود غذا در باغها جان می دهند…
      مدیریت درست در مرکز پسماند و بازیافت شهرداری ها می توانست خیلی مفید و موثر اقدام کند ضمن اینکه اساسا شهرداری ها جزو سازمان های ثروتمند و پردرآمد هستند که حتی از زباله ها نیز درآمد دارند…

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 9

  3. دوست دار حیات وحش می‌گوید:

    خدا لعنتتون کنه

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 13

  4. سهراب. . می‌گوید:

    واقعا آدم افسوس میخوره که هنوز نمیتونیم راهی غیر از کشتن برای این قبیل رویارویی ها انتخاب کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 5

  5. رضا ایرانی می‌گوید:

    چرا؟ واقعا چرا؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 5

  6. آخه مگه چقدر میوه میخوره که اینجوری ناجوانمردانه میزنینش
    ۱۰۰ کیلو ، ۲۰۰ کیلو ؟
    خدایا به ما اندیشیدن بیامووووووز

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 9

    • DORNA می‌گوید:

      من فکر می کنم به انتظار سازمان و مدیریت پسماند و شهرداری نشستن بیهوده است اینهمه سمن های محیط زیستی، تورهای طبیعت گردی و پرنده نگری و کوهنوردی انصافا از هر سمن یک نماینده مراجعه کند به مدیر میدان تره بار شهرش، هماهنگی کند اعضای گروه، پسماند میادین را به انتخاب خودشان جمع آوری کرده و اطراف آبشخورهای تعبیه شده قرار دهند در ارتفاعات هم علفخوران از آنها تغذیه می کنند هم خرسها.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

      • kooshan می‌گوید:

        حسن نیت شما قابل تقدیر است اما مشکلات زیر هم وجود دارد :
        * سمنهای شناخته شده و فعال در زمینه «حیات وحش» جز چند انجمن یا سمن معروف که عمدتأ پروژ ه هایی از طرف «س. ح. م. ز» به آنها ارجاع می شود وجود ندارد که اینها هم عمدتأ در تهران متمرکز هستند البته گاهأ اخباری از تلاشهای هموطنان عزیزی مثل کشاورز گرامی و بانوی محترم اصفهانی در خبر اخیر «دیده بان» که کمکهای خوبی از کانال «س. ح. م. ز.» هدیه می کنند و همچنین هموطنانی که بطور انفرادی و جمعی و در قالب سمنهایی در هماهنگی با «س. ح. م. ز» یا خارج از چهارچوب آنها و بصورت مستقل به مداوا و تیمار و کمک به حیات وحش می پردازند منتشر شده است که می توان در فرصتی دیگر به آنها پرداخت.
        * کشور ما پهناور است و نمی توان بمانند برخی کشورها طول و عرض آن را فرضأ دو سه ساعته طی کرد بعلاوه زیستگاههای حیات وحش از جمله خرسها معمولأ در مناطق دور از شهرهاست و رسانیدن دور ریز میادین میوه و تره بار که بطور عمده در شهرهای بزرگ قرار دارند با مشکلات متعددی در زمینه حمل به زیستگاهها مواجه است و نیاز به امکانات پرواز هوایی نظیر بالگرد دارد که فعلأ فراهم نیست از طرفی این فعالیت جهت علاقمندان مستلزم صرف وقت قابل توجهی است و نیاز است تعدادی بطور حرفه ای و دائم به این فعالیت مشغول باشند که این هم مشکل بزرگ دیگری است.
        * موضوع تردد افراد داوطلب به زیستگاهها و نیز ایجاد هماهنگی با «س. ح. م. ز.» و پاسگاههای محیط بانی و همچنین دیگر دستگاهها و نهادهای ذیربط جهت حفظ امنیت آنها و نیز انجام مطلوب کار خود مانع بزرگ دیگری است.
        اما راه کمک و حمایت از حیات وحش کشور بسته نیست و در حال حاضر نیز با قدری سعه صدر و انعطاف منطقی و با هدایت و انجام فعالیتهای داوطلبانه مورد نظر در قالبها و شکلهای متناسب می توان این احساسات و عواطف ارزشمند را بمرحله اجرا درآورد بطور مثال سمنها و علاقمندان فعال در سطح هر استان می توانند با تفاهم و تشریک مساعی در جهت جذب کمکهای داوطلبان و همچنین افراد خیر نظیر دو هموطن محترم مذکور اقدام کنند و ضمن هماهنگی با «س. ح. م. ز» و ادارات و پاسگاههای مربوط و با اطلاع از نیازهای اصلی، کمکهای جمع شده را در مقاطعی مشخص جهت صرف آنها در امور توافق شده به «س. ح. م. ز.» اهدا کنند همان کاری که این دو هموطن خیرخواه و دلسوز انجام داده اند.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  7. اهورا می‌گوید:

    خاک بر سرتان شما ها هیچ گاه آدم نمی شوید و هم چنان در بربریت خود می مانید!!!!

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 22

  8. گرگعلی می‌گوید:

    صد افسوس

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 5

  9. مونا می‌گوید:

    وقتی در محیط زیست این حیوان امکانات تغذیه وجود ندارد ناجارا به باغها و روستاها روی می آورند. شاید بدون کشتن این حیوانات ارزشمند با تفنگ هایی که فقط صدا ایجاد می کنند انها را دور کرد. حیف شاید توله ایی بود که بعد دو سال از مادرش جدا شده بود.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 6

  10. مونا می‌گوید:

    پوزه خرس بسیار شباهت زیادی دارد به دو سگی که دو ماه بود به دار اویخته شدند.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

    • اهورا می‌گوید:

      دوست گرامی خانواده خرس ها از زیر راسته سگ واران هستند و این برای همین است که خرس ها و سگ سانان همانندی بسیاری به هم دارند.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  11. soheil می‌گوید:

    تف به ذات کثیف اون کسی که شلیک کرد

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 11

  12. یاشار می‌گوید:

    انشالله محتاج پول همون چند کیلو میوه ای بشی که این زبون بسته می خواست بخوره.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 8

  13. داریوش2016 می‌گوید:

    بارها در این سایت گفتم باغهای سیب بزرگترین تهدید برای نسل خرسها بشن و باید یا امحا بشن یا باغدارها رو مجبور کنن دورشون رو حصارکشی کنن اگرنه فاتحه همه خرسها خوندس اما انگار گوش شنوایی در محیط زیست نیست

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  14. رشید می‌گوید:

    هنگامیکه سازمان ح م ز خسارات وارده از جانب جانوران وحشی اعم از پلنگ و خرس و گرگ و…..به خسارت دیده ها پرداخت نمیکند(یکی از اصلی ترین وظایف ) و رویش طرف دیگری باشد بالاخره از هر چند نفر یکی مجبور میشود از ورود حیوان جلوگیری کند البته کار درستی نبوده ولی همه در یک سطح نیستند بنده اول سازمان را مقصر میدانم و در درجه دوم عاملین کشتار جانوران را ….یکی از علل کشتار و ازبین رفتن حیات وحش خود سازمان حفاظت از محیط زیست است اگر وظایف بدرستی انجام شود بسیاری از تخلفات از بین خواهد رفت .این جانوران چوب بی توجهی سازمان حامی شان را میخورند برای از دست دادنشان فقط باید تاسف خورد!!!!

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 5

  15. بولوت می‌گوید:

    اگه فقط میوه بخوره و بره مطمئنا کسی بهش شلیک نمیکنه (مگه اینکه مشکل روانی داشته باشه)
    دو بار با چشمهای خودم دیدم که درختان رو چه جوری شکست.! درخت سیب با قطر حدود ۱۵ سانت رو خم کرد و شکست بعد نشست زمین و شروع کرد به خوردن آدم از قدرت این حیوان حیرت میکنه! یک بار هم شکستن درخت بلوط رو دیدم البته از بیشتر مزارع و باغاتی که خسارت وارد کرده بود (به اقتضای شغلم) بازدید میکردم واقعا به بد وضعی میندازه. یه خانواده ۶ نفره که منبع درآمدش باغ و کندوست چیکار کنه؟
    ۱۷ تا کندو رو شکسته بود و داغون کرده بود. خسارتی هم از طرف سازمان پرداخت نمیشه آن باغدار و مزرعه دار درسته میتونه با شلیک هوایی و ایجاد سرو صدا مانع بشه اما باید رو این جور مسائل کار بشه مسئله خیلی مشکلتر و پیچیده تر از اینه که بشینی پشت کامپیوتر لعنت بگی به باغدار.
    سازمان باید با بیمه ها در مورد این خسارات هماهنگ بشه باید هزینه کرد کار کرد.
    از راه حل های کشورهای دیگه که در این زمینه موفقیت دارند استفاده کرد. با نفرین و لعنت چیزی درست نمیشه.

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 5

    • داریوش2016 می‌گوید:

      این مشکل خودتونه که در محیط زیست خرس باغ زدید نه مشکل خرس
      از این پس به خرسه بگو آقا خرسه لطفا نیا تو باغم!
      وظیفته که باغتو حصار کشی کنی

      داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  16. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    دوست عزیز Nader
    شک نکن که طبیعت هیچ خیانتى را بى جواب نمیگذارد.
    امیدوارم محیطزیست منطقه عامل این حرکت را که احتمالا از اشرار مسلح (شکارچى) منطقه است شناسایى کند.
    وقتى پنجاه میلیون تومان جریمه شد متوجه میشه که براى چند کیلو میوه آشغال چه شکر اضافه اى خورده.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 22

  17. مهرداد می‌گوید:

    به خدا پرداخت هزینه میوه ای این خرس میخورد خیلی کمتر از جبران خسارتی است که به حیات وحش شکننده ایران وارد شد

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  18. بهزاد می‌گوید:

    ضمن اظهار تاسف عمیق اگر این باغ فنس کشی اصولی شده بود شاید این اتفاق نمی افتاد

    البته نمیدونم خرس با قدرتی که داره میتونه از فنس رد بشه یا نه ؟

    صاحب باغ که این کارو نمیکنه شاید بدلیل مشکلات مالی، ارگانهای مربوطه هم که بودجه ای برای این کار ها ندارن ناچارا شاهد رویارویی حیوانات و بومیان منطقه هستیم باغدار تو اون لحظه به این فکر میکنه که یه جوری از شر اون حیوان وحشی خلاص بشه اولین گزینه ای که به ذهنش میرسه لاشه مسمومه یا شلیک مستقیم.

    مشکل بود جه اس اگه دولت وام کم بهره میداد جاهایی که خرس هست باغدارها باغشون را محصور کنن تقابل انسان و حیات وحش کمتر میشد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

    • بولوت می‌گوید:

      فنس اگه کوتاه باشه از روش رد میشه از رو فنس ۱٫۵ متری که دو لایه سیم خاردار هم روش کشیده بودن رد شده بود( موهای بدنش به سیم خار دار گیر کرده بود و رد پاش هم مشخص بود) اگه نتونه از روش بگذره معمولا زیر فنس رو میکنه و با ایجاد سوراخ از زیر فنس رد میشه

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • شفایی می‌گوید:

      فنس کشی عمدا نمی کنند تا سر فرصت وسعت باغشون رو در حاشیه منطقه دنا زیاد کنند. کجای کارین

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  19. شفایی می‌گوید:

    همین الان جلسه مشکلات و راهکارهای محیط زیست استان بویراحمد توسط مرکز استراتژیک رییس جمهور درحال انجامه. خاک تو سرمون

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  20. kooshan می‌گوید:

    برحسب تصادف دیروز شبکه اول سیما فیلم مستندی در ارتباط با هندوستان پخش کرد که گوشه هایی از زندگی قبایل دور افتاده این کشوربنمایش درآمد که روش زیست این قبیله ها در رابطه با استفاده از ابزارها و فن آوریهای معاصر و مدرن تقریبأ عصرحجری بود اما از نظر نوع نگاه به طبیعت و رفتار با آن ارزشمند و نکات جالبی در بر داشت ، در بخشی دیگر از این مستند تلاشهای صورت گرفته برای باز نگهداشتن مسیر مهاجرت فیلها در هند بنمایش درآمده بود که در برخی نقاط روستاهای احداث شده در مسیر گذر فیلها قرار گرفته اند و فیلها ناگزیر طی مهاجرت خود به روستاها وارد شده و خرابیهایی ببار آورده یا به اموال و آذوقه روستائیان در غیاب ساکنان ناخنک می زدند و بعد از اطلاع یافتن از موضوع و سررسیدن به محل، اهالی سعی می کردند حداکثر با پرتاب سنگ و یا با ترسانیدن این حیوانات را دور کنند.
    حال می توان این نحوه عکس العمل را با  واکنش اصلی جوامع محلی در کشور خودمان مقایسه کنیم که عمدتأ با تحمل نکردن و دست باسلحه بردن و مسموم کردن و نهایتأ از بین رفتن حیوان همراه است که مشابه آن طی دو سه سال اخیر در  «دیده بان» مکرر اطلاع رسانی شده و معمولأ در طی سال اخبار چند لاشه خرس کشف شده انتشار یافته و چند توله خرس سرگردان نیز در نقاط مختلف کشور مشاهده می شود، آنها که بسیار کوچک بوده و بدست آمده و اسیر می شوند تکلیف شان معلوم است و بقیه که بزرگترند بعد از مدتی از یادها رفته و خیلی که اقبال شان بلند باشد سرنوشت نهایی و محتوم شان  شبیه همین ماده خرس دو ساله است.
    در رابطه با همین خبر باز هم برخی شکارچیان یا حامیان شکار دوباره همه مسئولیت را متوجه «س. ح. م. ز.» بجهت عدم پرداخت یا پرداخت با تأخیر خساراتهایی می دانند که خرسها و سایر گوشتخواران بر مزارع و باغات و دامها وارد می کنند که معمولأ شکارچیان میزان زیانهای وارده را هم قابل چشم پوشی نمی دانند ضمنأ می دانیم که حرف اصلی آنها این است که اگر «س. ح. م. ز.» پول و بودجه کافی در این مورد ندارد دست به ایجاد «شکارگاه خصوصی» زده و ممنوعیتهای شکار «تروفه و تفریحی» را لغو کرده و از طریق مبالغ اخذ شده از شکارچیان و صاحبان «قرق های اختصاصی» خسارات جوامع محلی را پرداخت کند تا آنها دست به کشتار گوشتخواران و از جمله خرس نزنند و البته باز هم بر شکارچیان معلوم است که در این مورد دخل و خرج با هم متوازن و هماهنگ است و کم و کسری پیش نمی آید.
    حالا با توجه بموارد مذکور از این شکارچیان محترم که در این مورد نیز احتمال دارد مطلع و آگاه باشند بد نیست بپرسیم که وضعیت «شکار تفریحی و تروفه» و «شکارگاه اختصاصی» در هند به چه صورت است و در این کشور و با آن جمعیت میلیاردی و شمار چند صد میلیونی اقشار با سطح درآمد پائین و ناکافی و بدون وجود قابل توجه منابع خام زیر زمینی انرژی مثل نفت و گاز و با آن شمار زیاد و متنوع و بعضأ منحصرد بفرد «حیات وحش» آیا موفقیتهای آنها نیز ناشی از عمل به پیشنهاداتی نظیر آنچه است که شما برای کشورمان توصیه می کنید؟
    ضمنأ بعید نیست حتی اگر «س. ح. م. ز.» بودجه کافی اما از منابعی غیر از «شکار» در اختیار داشته باشد و این خسارتها کامل و بموقع نیز پرداخت شود اما در صورتی که دو خواسته مذکور متقاضیان «شکار تفریحی و تروفه» محقق نشود باز این دسته از شکارچیان مجددأ و این بار با بهانه های دیگری مثل مشکلات «محیط زیست انسانی» و…. معترض شوند همان کاری که در حال حاضر نیز در مواردی به آن متوسل می شوند.
    بهرجهت بهتر این است که جهت اخذ نکات مثبت بعوض کشورهایی که «حیات وحش» را صرفأ منبع درآمد و سودآوری تلقی می کنند و البته برخی از آنها نیز منابع درآمدی اندکی در اختیار داشته و اکثرأ برخلاف کشور ما در رابطه با منابع زیرزمینی انرژی کمبودهای جدی هم دارند، کشورهایی را مورد توجه قرار دهیم که نگاه بهتری به طبیعت دارند.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 13

    • شهرام می‌گوید:

      ضمن تایید دیدگاه شما البته در بیشتر موارد همانطور که بارها در همین سایت گفته توجه دوستداران طبیعت و حیات وحش همگی به شکار معطوف شده است در حالی که با توجه به وضعیت زیستگاههای موجود حتی تحت مدیریت سازمان که همگی به نوعی درگیر واگذاری معدن. جاده سازی. تبدیل به اراضی کشاورزی. تغییر کاربری و…..میباشند در زمانی نزدیک جز خاطره ای از این گونه های زیستی باقی نمی ماند.
      متاسفانه همه سوزن را میبینند ولی میخ را نه. دوستان بد به بیراهه میرویم!!!!!!!!

      داغ Thumb up 4 Thumb down 3

      • kooshan می‌گوید:

        تا حدودی این تمرکز با توجه به نوع فعالیت «دیده بان» و اخبار منتشره در آن طبیعی است و اگر بحث و گفتگو پیرامون «شکار و صید» با هدف روشن شدن وجوه مختلف و جوانب کار و اصلاح مشکلات فعلی و نتیجه گیری مثبت صورت بگیرد سودمند خواهد بود اما اگر مقصود بیان بخشی از مشکلات و نادیده گرفتن مسائل دیگر بمنظور وانمود جلوه دادن علائق شخصی و سلایق فردی بعنوان واقعیت باشد طبیعتأ راه بجایی نخواهد برد چرا که در این حالت هر گروه و دسته و قشری به روشی استدلال و توجیه می کنند که بتوانند منافع و مصلحتهای محدود و شخصی خود را پیش ببرند و کار خود را انجام دهند و بقیه مسائل برایشان اهمیتی نداشته و به آنها توجه نمی کنند لازمه اصلاح این شیوه ناصواب در اولویت قرار گرفتن منافع و مصالح ملی و عمومی است تا ضمن حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار تا آنجا که مقدور است سلایق و منفعتهای فردی نیز مدنظر قرار گرفته و تأمین شوند.

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  21. جمشید از خوی می‌گوید:

    نکته قابل تامل اینکه اغلب موارد منجر به تلفات یا جراحت یا نقص غیر قابل جبران در مناطقی صورت میگیرد که ساکنان آن طبقه مولد و زحمتکش روستائی است و این از عجایب زمانه ماست.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  22. پرنده مهاجر می‌گوید:

    واقعا که اسلحه فقط باید دست اهلش باشه اگر دست نااهلش باشه طبیعتو خراب میکنه صدای زجه حیات وحشو درمیاره. در واگذاری سلاح بابد فیلترها را زیاد کرد و مشکلی بنام اسلحه های قاچاق…..

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  23. شهرام می‌گوید:

    باز هم نمونه ای ز نتایج از بین رفتن زیستگاه طبیعی حیات وحش که باعث رویارویی مستقیم انسان وحیات وحش میشود وبدنبال ان این مشکلات خواه نهخواه پیش می اید. دردناکتر از این مورد این هست که از بین رفتن زیستگاه در مناطق تحت مدیریت سازمان پدیده ای سازمان یافته شده است برای مثال در منطقه حفاظت شده موته حداقل ۵۰۰ هکتار زمین در قلب منطق واگذار شده ومجوز چاه عمیق داده شده وباغ پسته کاشت شده.حالا شما فقط ضایعه پایین رفتن سطح اب زیرزمینی را محاسبه کنید وببینید تا ۱۵ سال دیگر با این وضعیت اقلیمی کدام چشمه ای اب حیات وحش را میدهد واین یعنی مرگ خاموش کل منطقه .این در حالی است که محیط بان فداکار فقط برای یک راس اهو زندگی خود رابه خطر می اندازد.ریشه کار ایراد دارد#!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  24. ahmad می‌گوید:

    حیف اینهمه زیبایی که اینجوری به خاک افتاده. واقعا حیرانم از اون افرادی که به خودشون میگن انسان و چنین جنایتهایی میکنن.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  25. امیرمهدی می‌گوید:

    واقعا متاسفم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  26. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    متاسفم اما موضوع فقط خوردن میوه ها نیست خرسها اسیب زیادی به درختان زده و اغلب درختهایی را که از ا ن تغذیه میکنند را میشکنند .
    مخلص باغچه ای در ییلاق داشتم که برای اصلاح نژاد قلم های گیلاس انهم بسیار به زحمت افتاده بودم و بعد از ۷ . ۸ سال تازه به حد خوبی از بار دهی رسیده بود و یک شب خرس به باغ حمله کرده و یک شبه چیزی حدود ۲۰۰ قلم گیلاس را از بین برده بود و اغلب انها را شکسته بود تا توله ها بتوانند از شاخه هایی که قدشان به آن نمیرسد تغذیه کنند البته دور باغ هم با دیوار محصور بود ولی بخشی از ان بر اثر برف سنگین زمستانی خراب شده بود که حیوان از همان راه هم برای ورود و خروج استفاده کرده بود .
    نوش جونش ما هم از همون سال دیگه اون باغ رو ولش کردیم و همچنان همونجوری خالی افتاده …میشد کمین کرد و به راحتی در شبهای بعد حیوان را زد و خیلی ها هم از ترس اینکه این بلا بر سر باغ انها بیاید این نسخه را برای ما میپیچیدند اما به قول قدیمی ها گاهی هم باید طاقت مهمان ناخوانده را داشت ضمن اینکه حیوان مادر حداقل دو توله بود (از روی رد پاها پیدا بود) صبح روز بعدش وقتی برای ابیاری به باغ میرفتم از دور دیدم که چیزی در انجا باقی نمانده !! بعد از ان هم تا چند سال همچین اتفاقی نیفتاد و انگار حیوان هم ما را شناخته بود ….

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

    • دوستدار حیوانات می‌گوید:

      مهمون ناخونده شمایی که رفتی تو محل زندگی خرسها باغ درست کردی،در ضمن دیوار باغتو محکم درست کن

      داغ Thumb up 6 Thumb down 9

      • بنده خدا می‌گوید:

        همه ما مهمان ناخانده ایم.
        شما چطور؟
        فکر میکنید جایی که زندگی میکنید و مصالح ساختمانی که در ان زندگی میکنید و غذایی که میخورید متعلق به کیست؟

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  27. داریوش2016 می‌گوید:

    کی گفته باغدارها تهیدستن ؟
    خیلیهاشون سالی میلیاردها تومان سیب میفروشن در منطقه پادنا
    برید زندگیهاشون رو ببینید اینها میخوان همه دنا رو تصاحب کنن هر جا رو تونستن کردن باغ سیب کردن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  28. بابک می‌گوید:

    شرمم گرفت به عکس نگاه کنم. اگه گشنگی به این زبون بسته فشار نمیورد هیچ وقت حاضر نمیشد نزدیک باغات آدمی بشه.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  29. نیروانا می‌گوید:

    دستگاههایی جدیدا عرضه شده که اصوات با فرکانس بالا که گوش انسان قادر به شنیدن ان نیست وازار دهنده نمیباشد ولی حیواناتی مثل گرگ وخرس را از اطراف مزارع ودامداریها فراری میدهد در مناطقی مثل دنا ولرستان که با واگذاری بیرویه اراضی کوهستانی باغات ایجاد شده با جنگلها تداخل پیدا کرده شاید این دستگاهها مفید باشد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • بولوت می‌گوید:

      این دستگاهی که میفرمایید اسمش دزر (Dazer) هست. تو تاریکی هوا شما اصلا خرس رو نمیتونی ببینی که از دستگاه هم استفاده کنی! خب اگه میشد فهمید که کی میاد و میش حیوان رو دید که با صدای انسان فرار میکنه نیازی به دزر نیست که! معمولا بین ساعات ۱۲ شب تا ۴ صبح میاد به مزارع و باغات

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  30. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    جناب دوستدار حیوانات باغ بنده که حالا به یک زمین بایر تبدیل شده در وسط یک روستای ییلاقی است که بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت داره و اینکه دیوارش خرابه یا هرچی مسئله کاملا شخصی است چون ملک خصوصی است شما میتونید نظرات پر بارتون رو واسه عرصه های طبیعی التفات بفرمایید !!! مخلص هم که عرض کردم دیگه باغ رو رها کردم وکاری هم به حیوان نداشتم. میخوای دیوارهاشم خراب کنم که خرس و گراز راحتتر تردد کنند !!!شما ها به قران تو هپروتید . اوامر دیگه ای ندارید قربان چایی نوشابه ای اخه ما منتظر دستورات شما هستیم .با احترام زیاد

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  31. بهزاد می‌گوید:

    اگه فنس کشی بشه و برق ضعیف اتصال داده بشه به فنس که آدمیزاد را پرت میکنه ولی نمیکشه ، آن چی میتونه کارساز باشه؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  32. آ.ک می‌گوید:

    پیگیری کن دیده بان………………..
    پارسال یا چن سال پیش هم همین اتفاق در همین منطقه افتاد ولی انگار نه انگار
    اصلا کسی پیگیری کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مثله اینکه طبیعت دوست ها بایدخودشون دست به تفنگ بشند بیفتند جون این قاتلا چون کسی به خودش زحمت نمیده از این جنایتکارا مدرک بدست بیاره وگرنه مجرم ها از نظر هویتی همیشه معلوم هستند………………………………………..
    خونمون داره به جوش میاد …………
    تو وسط منطقه حفاظت شده میان باغ میزنند همشون هم پشتشون پره وگرنه چه طور محیط زیست نمیتونه جولوشون رو بگیره

    متاسفانه باید بگم در شمال بهبهان در قلب منطقه حفاطت شده خائیز و سرخ شخصی که البته الان تقریبا همه ی اهالی شهر و او را میشناسند با دادن پول های هنگفت به شخص یا اشخاص خاص میخواهد ۴۰ هکتار از این اراضی ارزشمند را به باغ و تفریحگاه ها و ویلا های خصوصی برای فروش تبدیل کند……………………..
    چه کسی جلویش را میگیرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چه کسی قلب خود را به پول نمیفروشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دیده بان پیگیری کن

    خواهش میکنم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      این واقعیتی است که متأسفانه بسیاری از ما ایرانیان در پیگیری منافع و مصالح شخصی افراط می کنیم هرچند به بهای از دست دادن داشته های ارزشمندتری باشد! البته در این میان سطح ناکافی پیشرفت و توسعه و عوارض و تبعات آن مثل عوامل منفی فرهنگی و غیرمدنی ، قانون گریزی، جهل و بی دانشی و کم اطلاعی و عدم شفافیت و وجود رانت و ویژه خواری هم مؤثر است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  33. ایرانى إمارات می‌گوید:

    لعنت به ذات کثیف أین ظالمان و ابلهان بن عاطفه،خدا إز سر کسانى که أسلحه به أین قاتلان میفروشند نگذرد

    آخر نامردهاى بن وجدان این زبان بسته ها إز کجا تغذیه کنند جاشون رااشغال کردید منابع غذاییشون رو تصرف کردید بعد گلوله هم باید نصیبشون بشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  34. ایرانى إمارات می‌گوید:

    جناب شکاچى سینه سوخته
    میشه شما که سینه سوخته هستى بگى أین بدبختها برا سیر کردن شکمشون باید چکار کنن؟
    میخواید یه کلاس براشون بزاریم و یادشون بدیم که تو باغ نرن یا ٣۶۵ روز سال رو روزه باشن
    شما اگه بچهات کرسنه باشن چیکار میکنى؟میشینى خونه نگاهشون میکنى؟واقعا گناه این خرسهاست که درخت گیلاس شما رو شکستن؟
    به جاى اینکه براشون نوشابه باز کنى یه نظر کارشناسى بده شما که شکارچى سینه سوخته هستى،متلک پروندن که نه دردی إز این خرسهاى بیچاره وا میکنه نه باغ شما رو احیا میکنه
    اشما که تو هپروت نیستید میخواید نسل این حیوونها رو بردارید که باغهاتونم خراب نشه باغها و خونه هاى ییلاقیتون هم اون موقع سالم میمونة؟بهتره؟نه؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>